Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

OMXH 12500 --> 8600
OMX Helsinki CAP 6300 --> 4500

Kuinka paljon täytyy sitten indeksien laskea, jotta kyseessä olisi oikea dippi? Mitään teknokuplan puhkeamisen kaltaista romahdusta lienee turha odotella. Viimesen viiden vuoden kurssinousut kun ovat ainakin suurimmaksi osaksi perustuneet talouden hyvään kasvuun. Mikäli mitään aivan erityisen dramaattista ja odottamatonta ei tapahdu niin veikkaisin pohjien löytyvän jostain 7000 ja 3500 pisteen tasoilta tämän vuoden loppupuolella, jonka jälkeen alkaa tasaantumaan. Tai sitten tunnelmat synkkenee entisestään, verta virtaa kaduilla niin paljon, että sairaaloiden verivarastot loppuu kesken ja lasketellaan koko seuraava vuosikin - mistäs sitä tietää ;)

Heheh, niinpä. Kauppalehden keskusteluja ja "ennusteita" kun lukee, niin muutamien vauhdilla on indeksi miinuksen puolella vielä tämän vuoden aikana. ;)

Ainahan on mahdollista, että joku teknokuplan puhkeamisen kaltainen laskettelu nähdään, mutta yhtälailla on mahdollista, että tämän päivän kurssit ovat tämän laskettelun pohjat. Kukaan meistä ei voi tietää totuutta, enemmän ja vähemmän valistuneita arvauksia ja ennusteita voidaan tietysti tehdä. Ja joku aina väkisinkin voi röyhistellä rintaansa, että mitäs minä sanoinkaan...

Heheh, niinpä. Kauppalehden keskusteluja ja "ennusteita" kun lukee, niin muutamien vauhdilla on indeksi miinuksen puolella vielä tämän vuoden aikana. ;)

Ainahan on mahdollista, että joku teknokuplan puhkeamisen kaltainen laskettelu nähdään, mutta yhtälailla on mahdollista, että tämän päivän kurssit ovat tämän laskettelun pohjat. Kukaan meistä ei voi tietää totuutta, enemmän ja vähemmän valistuneita arvauksia ja ennusteita voidaan tietysti tehdä. Ja joku aina väkisinkin voi röyhistellä rintaansa, että mitäs minä sanoinkaan...

Öljy on paljon suurempi ongelma kuin teknokupla.

Fakta on se, että pidemmällä tähtäimellä ei sen hinta ainakaan tule laskemaan. On mielenkiintoista nähdä alkaako öljy-yhtiöt panostamaan miten paljon muihin energiamuotoihin.

En itse koe, että öljy suorastaan olisi uhka pörssikursseille (ainoastaan ehkä välillisesti ja vain tiettyjen yhtiöiden kannattavuuden kannalta). Lähinnä näkisin uhkana korkojen kovan nousun mikä vie pääomia markkinoilta korkopuolelle. Myös yhtiöiden lainansaanti kiristyy mikä taas näkyy investoinneissa ja oravanpyörä on valmis. Kesä on yleensä ollut aika hiljaista aikaa markkinoilla ja voi käydä hyvinkin niin, että mitään suuria muutoksia positiiviseen suuntaan ei nähdä ennen syksyä.

En itse koe, että öljy suorastaan olisi uhka pörssikursseille (ainoastaan ehkä välillisesti ja vain tiettyjen yhtiöiden kannattavuuden kannalta). Lähinnä näkisin uhkana korkojen kovan nousun mikä vie pääomia markkinoilta korkopuolelle. Myös yhtiöiden lainansaanti kiristyy mikä taas näkyy investoinneissa ja oravanpyörä on valmis. Kesä on yleensä ollut aika hiljaista aikaa markkinoilla ja voi käydä hyvinkin niin, että mitään suuria muutoksia positiiviseen suuntaan ei nähdä ennen syksyä.

Öljyn hinta vaikuttaa niin moneen asiaan teollisuudessa, ettei sitä voi kieltää. Lisäksi vaikutukset kotitalouksiin. Ei enää naurattaisi jos olisi öljylämmitys.

Korot on sentään olleet aikaisemmin yli 10%, joten eikös 5% ole historiallisesti matala.

Öljyn hinta on kupla jossa on titaanikuoret - ei puhkea ilman ydinkärkeä ;

Nykyinen 135+ dollarin ölpän hinta ei perustu kysynnän kasvulle eikä tuotannon tippumiseen vaan pääosin spekulaatiolle ja pörssikeinottelulle. Siinä vaiheessa, kun öljyn ostajat/käyttäjät sanovat ei-kiitos mahdottomiksi käyneille hinnoille, kupla poksahtaa.

Nykyinen 135+ dollarin ölpän hinta ei perustu kysynnän kasvulle eikä tuotannon tippumiseen vaan pääosin spekulaatiolle ja pörssikeinottelulle. Siinä vaiheessa, kun öljyn ostajat/käyttäjät sanovat ei-kiitos mahdottomiksi käyneille hinnoille, kupla poksahtaa.

Kyllähän sen saa kuulostamaan niin helpolta. Valitettavasti tämän maailman teknologia pyörii toistaiseksi valtaosin öljyn voimalla ja tuo "ei kiitos" ei välttämättä ole realistisin ratkaisu. Aika rauhassa saa sheikit vielä nostella barrelin hintaa ylöspäin ennenkuin kukaan pystyy tekemään yhtään mitään.

Kyllähän sen saa kuulostamaan niin helpolta. Valitettavasti tämän maailman teknologia pyörii toistaiseksi valtaosin öljyn voimalla ja tuo "ei kiitos" ei välttämättä ole realistisin ratkaisu. Aika rauhassa saa sheikit vielä nostella barrelin hintaa ylöspäin ennenkuin kukaan pystyy tekemään yhtään mitään.

No mun rajallisen käsitykse mukaan sheikin ei noita hintoja nosta, vaan sijoittajat spekulaatioineen. Joten kuplaa tässä ollaan jo pitkään rakennettu. Tuskin tässä mitään 50 dollarin tynnyrihintoja nähdään, mutta ei nuo povatut 250 dollarin hinnatkaan ihan terveellä pohjalla ole.

Ikuiseen nousuun sitä uskottiin teknopuolellakin, joten sinällään yhtäläisyyksiä kyllä löytyy.

Mutta tosta öljystä on oma ketju, joten ei ihan kovia spekulointeja sen suhteen oteta tässä ketjussa. Toki siitäkin pitää keskustella, kun se aiheeseen liittyy ja tää tällainen yleinen aiheeseen liittyvä ketju on ollut.

Vielä kuitenkin öljystä ja osakkeista mutuilua...

Nestettä poljettiin alas männäpäivinä ja nyt se otti tänään nousurekyylin. Jos öljyn hinta on jatkossa edelleen nouseva, kärsii Nesteen tulos. Laskeva öljyn hinta taas olisi Nesteelle hyväksi. Halusiko joku tiputtaa Nesteen kurssia, jotta sai ostettua sitä halvemmalla? Joku joka tietää enemmän öljyn tulevasta hintakehityksestä?

Meni sellaiseksi sala liitto teoriaksi, etten itsekään usko. :D

Vielä kuitenkin öljystä ja osakkeista mutuilua...

Nestettä poljettiin alas männäpäivinä ja nyt se otti tänään nousurekyylin. Jos öljyn hinta on jatkossa edelleen nouseva, kärsii Nesteen tulos. Laskeva öljyn hinta taas olisi Nesteelle hyväksi. Halusiko joku tiputtaa Nesteen kurssia, jotta sai ostettua sitä halvemmalla? Joku joka tietää enemmän öljyn tulevasta hintakehityksestä?

Meni sellaiseksi sala liitto teoriaksi, etten itsekään usko. :D

No mitä noita alan kirjoja on lukenut, niin eipä tuo eka kerta olisi jos joku iso tekijä kurssia tavalla tai toisella manipuloisi. Eikös suursijoittaja Soros pistänyt jonkun valtion valuutankin "kyykkyyn" toimillaan joskus menneinä vuosina?

Eli kyllä on ihan mahdollista, että kurssia vedätetään jonkun hyödyksi. Tästä tapauksesta en tiedä mitään, enkä edes ala arvaamaan oliko vedätystä vai ei.

No mitä noita alan kirjoja on lukenut, niin eipä tuo eka kerta olisi jos joku iso tekijä kurssia tavalla tai toisella manipuloisi. Eikös suursijoittaja Soros pistänyt jonkun valtion valuutankin "kyykkyyn" toimillaan joskus menneinä vuosina?

Taisi ainakin Englannin keskuspankin pistää kyykkyyn ns. mustana keskiviikkona. Myös muiden maiden valuuttojen kanssa on tehnyt aika isoja liikkeitä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Wednesday

Synkkää on markkinoilla. Tätä kirjoittaessa indeksi tippunut tänään vajaa 3 prosenttia 83XX:ään pisteeseen. Maalis-huhtikuussa hankittu salkunpohja meni tänään miinukselle. Pitkään se jaksoikin sinnitellä plussalla. Pahimpana turskana vajaalla 14 eurolla hankittu Uponor. Panikointiin en kuitenkaan ala. Lisäsin tänään siivun UPM:ää, kun halvalla sai. Eri asia on, saako sitä kuukauden tai vuoden päästä vielä halvemmalla.

Jahas, kai se ois munkin aika siirtyä sijoituksien pariin. Ikää pari viikkoa vajaa 20v ja ajattelin näin nuorena muutaman tonnin rahaa sijoittaa ja katsoa miten käy.

Sijoituskeskusteluja olen taka-alalta lueskellut pakkiksella vajaan kuukauden ja yrittänyt oppia, Saarion pörssisijoittamis kirjat ajattelin vielä lukea, mutta luulen että on jo nyt hyvä haju.

Ajattelin suoraan osakkeisiin sijoittaa 25-30v ajan hold and keep. Raha jonka käytän on ylimääräistä. Kelalta pitäisi kesän aikana nyt saada n. 3ke mutta mitään en sijoita ennen kuin rahat on omassa taskussa (viime kerroilla aina kestänyt niin kauan ja papereiden kanssa on niin tarkkaa). Internetpokerista kotiutin n. 1ke.

Ajattelin alkuun sijoittaa 2ke (jostain se on aloitettava?) ja jättää n. 1ke aikahajautukselle. Tuon ylimääräisen tonnin käyttäisin jo laukussa olevien osakkeiden kartuttamiseen jonkin ajan päästä. Lisäksi olisi varaa laittaa n. 500e-1000e jos sattuisi jossain vaiheessa löytymään herkkupala minkä laukkuun lisätä (vrt. lintuinfluenssa ja HK ym.). Myöhemmin tavoitteeksi ainakin 1000e/v laittaa salkun kasvattamiseen.

Sijoitan yhtiöihin jotka ovat hyviä osingon maksajia ja joista mulla on jokin haju mitä ne tekee.

Suunnittelin tälläistä hajautusta:

Uponor 10% Kaikenlaisia järjestelmäratkaisuja
Elisa 10% Soneran toiminta ollut... luotan enemmän elisaan
Nordea 15% Rahat löytyy nordeasta ja ollut erittäin hyvä mulle aina
Orion 10% Selkäkipuja.. Suosin suomalaisia hermolääkkeitä
Stockmann 20% Vuosikatsaus luettu. Venäjä + uutena lindex, luotan kovasti
Stora Enso 10% Suomalainen paperiyhtiö.
Neste oil 10% Energia, nyt aika alhaalla. Hyvällä pohjalla oleva yhtiö
Cargotec 15% Satamassa työskennelleenä voin sanoa että Herlineitä löytyy kaikkialta

Ja tietysti haukut haluan kuulla suunnitelmastani.

1. Oisko tossa tarpeeks hajautusta aluksi? Onko kyseisiin firmoihin sijoittaminen fiksua/parempia tilalle samalta alalta/muilta aloilta?

2. Onko nyt hyvä vai huono aika aloittaa salkku = n. 1kk aikana(hinnat alhaalla, voi vielä tippua paljonkin, mutta joskus se on alotettava. Sijoitusaika on pitkä)?

3. Pitäisikö vielä perehtyä paljon enemmän sijoittamiseen? Tarkoituksena olisi lukea Saarion "kuinka sijoitan pörssiin 1 ja 2". Perushaju itselläni imo on.

4. Onko aloitussumma liika pieni? ? aloittaa mahd. nuorena niin alkaa juosta korkoa korolle. Minkä kautta sijoitan? paljonko ottavat välistä?

Kiitos

Synkkää on markkinoilla. Tätä kirjoittaessa indeksi tippunut tänään vajaa 3 prosenttia 83XX:ään pisteeseen. Maalis-huhtikuussa hankittu salkunpohja meni tänään miinukselle. Pitkään se jaksoikin sinnitellä plussalla. Pahimpana turskana vajaalla 14 eurolla hankittu Uponor. Panikointiin en kuitenkaan ala. Lisäsin tänään siivun UPM:ää, kun halvalla sai. Eri asia on, saako sitä kuukauden tai vuoden päästä vielä halvemmalla.

Niin on joo. Itse tein seuraavia peliliikkeitä, eli myin YIT:t pois, sain niistä n. 6% pikavoiton kurssista ja samanverran osinkoa. Fortumiin laiton myyntitoimarin hintaan 32,89, katotaan toteutuuko. Pidän yhtiötä hyvänä, jopa erinomaisena, mutta en ostaisi sitä tähän hintaan.

Näillä rahoitan osana osto-ohjelmaani. Eli UPM, Nokia, Orion, Uponor ja Tamfelt on mulla osto-ohjelmassa.

Katotaan miten meikäläisen käy. ;)

Tuossa on 8 osaketta, eli meinaisitko ostella tuolla 2000 eurolla siis yhteensä kaikkia (250e/osake) vai?

Nordnetillä (joka on halvin), maksaa 2,99e per osto eli reilusti yli prosentin noin pienillä summilla.

Itse en ehkä noin montaa ostaisi vaan valitsisin vaikka 5 osaketta noista. Tonnilla en lähtisi kaikkia täydentämään, vaan keräisin tuon pari tonnia ja sitten kertarykäisyllä 400e per osake.

Elisa
Nordea
Stora Enso
Stockmann
Cargotec

Noista kasaisin itse tuon kaltaisen salkun, jos en jopa kutistaisi neljään ihan vain palkkioiden säästömielessä ;)
Muuten vaikuttaa hyvältä!

Niin on joo. Itse tein seuraavia peliliikkeitä, eli myin YIT:t pois, sain niistä n. 6% pikavoiton kurssista ja samanverran osinkoa. Fortumiin laiton myyntitoimarin hintaan 32,89, katotaan toteutuuko. Pidän yhtiötä hyvänä, jopa erinomaisena, mutta en ostaisi sitä tähän hintaan.

Näillä rahoitan osana osto-ohjelmaani. Eli UPM, Nokia, Orion, Uponor ja Tamfelt on mulla osto-ohjelmassa.

Katotaan miten meikäläisen käy. ;)

Hyvä suunnitelma. Mutta sinuna myisin Fortumin sillä hinnalla, mikä siitä nyt irtoaa. Siitä kun ei tiedä, milloin se tempautuu trendin mukaan ja laskee useammalla eurolla. Mihis sulla hävis se "buy and never sell" -taktiikka?

Pienellä mutulla päättelisin, että nyt ollaan tämänhetkisissä pohjissa tai hyvin lähellä sitä. Kurssit vähän rauhoittunevat ennen osareita. Itse odotan osareilta parempia tuloksia kuin tämän hetken kurssilaskut ennustavat.

Sijoituskeskusteluja olen taka-alalta lueskellut pakkiksella vajaan kuukauden ja yrittänyt oppia, Saarion pörssisijoittamis kirjat ajattelin vielä lukea, mutta luulen että on jo nyt hyvä haju.

Kannattaa lukea lisää niin huomaat, että ei ole hajuakaan. Samoin on käynyt itsellenikin.

Ajattelin suoraan osakkeisiin sijoittaa 25-30v ajan hold and keep. Raha jonka käytän on ylimääräistä.
.......mitään en sijoita ennen kuin rahat on omassa taskussa
Se on buy and hold. Periaatteet mielestäni ihan ok.

Ja tietysti haukut haluan kuulla suunnitelmastani.

1. Oisko tossa tarpeeks hajautusta aluksi? Onko kyseisiin firmoihin sijoittaminen fiksua/parempia tilalle samalta alalta/muilta aloilta?

2. Onko nyt hyvä vai huono aika aloittaa salkku = n. 1kk aikana(hinnat alhaalla, voi vielä tippua paljonkin, mutta joskus se on alotettava. Sijoitusaika on pitkä)?

3. Pitäisikö vielä perehtyä paljon enemmän sijoittamiseen? Tarkoituksena olisi lukea Saarion "kuinka sijoitan pörssiin 1 ja 2". Perushaju itselläni imo on.

4. Onko aloitussumma liika pieni? ? aloittaa mahd. nuorena niin alkaa juosta korkoa korolle. Minkä kautta sijoitan? paljonko ottavat välistä?

Kiitos

1. Pyri pitämään kulut alle 1% => minimissään n.500 eur/firma. Yhtiöiden paremmuus sinun täytyy päätellä itse. Lue tilinpäätöksiä sekä osavuosikatsauksia, toimintakertomuksia, uutisia ko yhtiöistä ja ko alalta ja yritä ennustaa niistä ko firman tulevaisuuden suuntaa. Jos valitset yhtiöt sen mukaan mitä keskustelupalstoilla suositellaan, olet todennäköisesti pahasti myöhässä.

2. Mitä nuorempana aloitat, sitä pidenpään saat korkoa korolle. Ajallinen hajautus lieventää huonolla aikaa tehtyjä ostoja. EN TIEDÄ onko nyt hyvä vai huono aika, mutta saattaisi kannattaa aloittaa varovaisesti pienillä summilla esim. yhtä firmaa tässä kuussa ja toista 1-2 kk päästä jne.

3. Pitää perehtyä sekä sijoittamiseen että yhtiöihin. Saarion uusin taisi olla sijoittajan käsikirja. Etsi se tai Kim Lindströmin kirjallisuutta.

4. Noihin taisi tulla jo vastauksia. Itse käytän Nordnettia ja aloitustarjouksen jälkeen mini asiakkuutta.
Eivät ota välistä vaan veloittavat 2,99 / 4,00 eur palkkion / toteutunut toimeksianto.

Menestystä !

Ensin se tekee rahaa nettipokerilla ja sijoittaa ne sitten osakkeisiin ;)

Näinä aikoina mä pysyisin mielummin siinä nettipokassa :rolleyes: Tai ehkä määräaikaistalletuksissa, kuten allekirjoittanut.

Mutta joo samaa kuin muutkin voisin sanoa eli sä Termos maksat ihan turhaan kuluja jos noin moneen firmaan sijoitat. Hajautus on ihan jees mutta toisaalta tällä hetkellä (=laskevilla markkinoilla) sillä varmistaa itselleen lähinnä tasaisesti laskevan salkun. Helmien löytäminen sen sijaan voi tuottaa lyhyellä tähtäimellä tulosta (tosin sekin on tietty ihan onnenkauppaa), vaikka tietysti itsekin sanoit ostavasi pitkään salkkuun.

Jos joku aseella uhaten pakottaisi osakkeita ostamaan niin ainakin seuraavat olisivat meikäläisen listalla:

Elisa (kassavirtaa, kassavirtaa)
Nordea (kyllä sen nyt perkele joku kohta ostaa)
TeliaSonera (kahden edellisen yhdistelmä)
Metso (ihana osinkotuotto, kiviä murskataan edelleen kovaa tahtia ympäri maailmaa)
Affecto (se pakollinen pikkutekno, markkinajohtaja baltiassa ja pohjoismaissa omassa kolossaan -kyllä se vielä joskus sieltä pomppaa!)

Back
Ylös Bottom