Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Hieman aiheeseen liittyen, musta on erikoista että sama asia koskee yritysten johtoa. Tosta oli Talouselämässä juttua joskus talvella ja käsiteltiin sitä etteivät suomalaiset johtajat ilmeisesti juurikaan usko yrityksensä tulevaisuuteen. Muistaakseni vain kahdella(?) suuryrityksen johtajalla oli merkittävää omistusta johtamassaan yhtiössä. Muut pyrkivät mahd. pian eroon vaikkapa etuina saaduista osakkeista ja eivät sijoita omaan firmaan muutenkaan.

Eiköhän tossa ole takana myös "ei kaikkia munia yhteen koriin" ajattelu. Jos kys. johtajan aikana joku menee pieleen ja firman kurssi putoaa jonka seurauksena johtaja saa vielä potkut, menee siinä kk-palkan lisäksi huomattava osa säästöjäkin.

Eiköhän tossa ole takana myös "ei kaikkia munia yhteen koriin" ajattelu. Jos kys. johtajan aikana joku menee pieleen ja firman kurssi putoaa jonka seurauksena johtaja saa vielä potkut, menee siinä kk-palkan lisäksi huomattava osa säästöjäkin.

Kaikki munat samaan koriin? Tässä nyt puhutaan siitä, että 100-500k vuodessa tienaava johtaja ei ole valmis laittamaan vaikkapa edes 10k oman firmansa osakkeisiin. Ja toisaalta kysehän on juuri siitä, että jos luottaa omaan osaamiseen ja firmaansa niin silloin ei tarvitse kuollakseen pelätä että jokin menee pieleen. Itse sijoitan yhtiöihin jotka tunnen ja joiden toimialaa ymmärrän. Luulisi yritysjohtajan tuntevan aika hyvin oman yhtiönsä ja toimialan. No joka tapauksessa, en mä tota lähipiirin omistusta mitenkään seuraa tai sillä nyt suoraan olisi mulle merkitystä. Tuli vaan siitä yhdestä viestistä se Talouselämän artikkeli mieleen jonka silloin koin mielenkiintoiseksi. Ei siinä muistaakseni käsiteltykään että se oma firma olisi rahantekoväline oltava, vaan sitä mikä psykologinen vaikutus sillä on sijoittajiin, jos pienellä summalla kuten vaikka edes kymppitonnilla on valmis satsaamaan omaan yritykseen. Kertoo sijoittajalle lähinnä yrityksen johdon henkilökohtaisesta panostuksesta ja sitoutumisesta tulokseen.

Uskoisin, että salkunhoitajat sijoittavat samalle sektorille, jossa toimivat itsekin, sillä senhän he tuntevat parhaiten. Mutta ehkäpä salkunhoitajat tietävät itse erittäin hyvin sen, kuinka paljon nuo rahastot jauhavat aivan turhia kuluja ja sijoittavat omat rahansa suoraan osakkeisiin ja näin kiertävät turhat kulut joita itse aiheuttavat.

Jokatapauksessa todella noloa. Ihan sama kuin automyyjä myisi Toyotaa, mutta ajaisi itse Bemarilla.. Vakuuttele sitten siinä oman tuotteesi paremmuutta, jos et itsekään siihen luota.

Uskoisin, että salkunhoitajat sijoittavat samalle sektorille, jossa toimivat itsekin, sillä senhän he tuntevat parhaiten. Mutta ehkäpä salkunhoitajat tietävät itse erittäin hyvin sen, kuinka paljon nuo rahastot jauhavat aivan turhia kuluja ja sijoittavat omat rahansa suoraan osakkeisiin ja näin kiertävät turhat kulut joita itse aiheuttavat.

Jokatapauksessa todella noloa. Ihan sama kuin automyyjä myisi Toyotaa, mutta ajaisi itse Bemarilla.. Vakuuttele sitten siinä oman tuotteesi paremmuutta, jos et itsekään siihen luota.

Joo vähän niinku et "en mä nyt omi rahoja noihin laittas :eek:"

Miltäs porukan mielestä markkinat näyttää nyt?

Pieni taantuma taitaa olla eurooppaankin tulossa ja kurssit sahaa 9000 viivalla. Toki taas voitaisiin ajatella, että olisi hyviä ostopaikkoja tulevaisuutta varten, mutta ainakaan itsellä ei ole mitään käsitystä missä vaiheessa pohja tulee vastaan.

"Mahtava" Uponor on kokenut ainakin melkoisen pudotuksen.

Toki taas voitaisiin ajatella, että olisi hyviä ostopaikkoja tulevaisuutta varten, mutta ainakaan itsellä ei ole mitään käsitystä missä vaiheessa pohja tulee vastaan.

Mun käsityksen mukaan tää ei vielä ole pohja.Onneks mulla on vielä käyttämättömiä reservejä.

itellä on rahastosijoituksia himpun verran, mutta ajattelin että tässä jonku ajan päästä kun alkaa inflaatio oikein nakertamaan niin voisin "oikeisiin" osakkeisiin sijoittaa.

minkä verran pakkislaiset yleensä sijoittaa? laitatteko usealla vähän vai satsaatte yhteen?

Laskiainen jatkuu ja pidot senkun paranee. Onko kellään vielä hermot pettäneet?

Itse täytyy kyllä tunnustaa, että olen jättänyt salkun arvon seuraamisen huomattavasti vähemmälle. Tidän kyllä paljonko se suurinpiirtein on miinuksella mutta kun niitä punaisia lukuja ei näe, ei tilanne tunnu ihan niin pahalta :D Minkäänlaisia paniikkimyyntejä en tosin ole tehnyt enkä tule tekemäänkään. 20-40 vuoden ajanjaksolla kerkeää tulla vielä monta taantumaa ja salkkuun uutta pääomaakin moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna, joten ei hätiä mitiä.
Toistaiseksi ylimääräinen raha säilyy Seligsonin rahamarkkinarahastossa kunnes näen ajan kypsäksi ostoille.

Sama homma!
Tosin omat osakesijoitukset on tehty indeksirahastoihin ja nyt ajattelin siirtää rahamarkkinarahastosta parissa erässä muutamaan arvo-osakkeeseen, kuukausisäästämistä indeksiosakerahastoon edelleen jatkaen.

Elisa ja Nordea ovat käyneet mielessä, ehkäpä asetan pilkit hintoihin 10€ ja 7€..

Laskiainen jatkuu ja pidot senkun paranee. Onko kellään vielä hermot pettäneet?

Itse täytyy kyllä tunnustaa, että olen jättänyt salkun arvon seuraamisen huomattavasti vähemmälle. Tidän kyllä paljonko se suurinpiirtein on miinuksella mutta kun niitä punaisia lukuja ei näe, ei tilanne tunnu ihan niin pahalta :D Minkäänlaisia paniikkimyyntejä en tosin ole tehnyt enkä tule tekemäänkään. 20-40 vuoden ajanjaksolla kerkeää tulla vielä monta taantumaa ja salkkuun uutta pääomaakin moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna, joten ei hätiä mitiä.
Toistaiseksi ylimääräinen raha säilyy Seligsonin rahamarkkinarahastossa kunnes näen ajan kypsäksi ostoille.

Hermot pysyy kyllä. Ainut mikä tuottaa ongelmia on se, ettei osta nyt liikaa. Sillä lasku pitää pystyä katsomaan melkolailla loppuun. Kukaan kun ei voi tietään miten pitkälle lasketaan, vai ollaanko nyt peräti pohjilla.

Kyllä täälläkin hermo pitää. Hieman olen panostusta ja hajautusta lisännyt. Eli säästän kahteen osakerahastoon ja yhteen yhdistelmärahastoon. Nyt vain vältellään äkkinäisiä liikkeitä.

Eihän tämä ole edes oikea dippi. Jos tulee kunnon nousu, niin kuukaudessa ollaan taas 10 000 päällä. Aika vaikea uskoa, että mentäisiin jonnekin 6 000 pisteeseen ellei öljyn hinta tuosta vielä nouse jonnekin 180 taalaan.

Eihän tämä ole edes oikea dippi. Jos tulee kunnon nousu, niin kuukaudessa ollaan taas 10 000 päällä. Aika vaikea uskoa, että mentäisiin jonnekin 6 000 pisteeseen ellei öljyn hinta tuosta vielä nouse jonnekin 180 taalaan.
OMXH 12500 --> 8600
OMX Helsinki CAP 6300 --> 4500

Kuinka paljon täytyy sitten indeksien laskea, jotta kyseessä olisi oikea dippi? Mitään teknokuplan puhkeamisen kaltaista romahdusta lienee turha odotella. Viimesen viiden vuoden kurssinousut kun ovat ainakin suurimmaksi osaksi perustuneet talouden hyvään kasvuun. Mikäli mitään aivan erityisen dramaattista ja odottamatonta ei tapahdu niin veikkaisin pohjien löytyvän jostain 7000 ja 3500 pisteen tasoilta tämän vuoden loppupuolella, jonka jälkeen alkaa tasaantumaan. Tai sitten tunnelmat synkkenee entisestään, verta virtaa kaduilla niin paljon, että sairaaloiden verivarastot loppuu kesken ja lasketellaan koko seuraava vuosikin - mistäs sitä tietää ;)

Aika vaikea uskoa, että mentäisiin jonnekin 6 000 pisteeseen ellei öljyn hinta tuosta vielä nouse jonnekin 180 taalaan.

Tuli tästä mieleen, että onko kukaan katsellut ulkomaisten öljy-yhtiöiden kursseja? Siis ei jalostamoiden, vaan mm. Exxon tai Shell, jotka omitavat (käsittääkseni) öljykenttiä?

Pelkällä päällä ajatellen ainut keino päästä itse hyötymään nousevista öljyn hinnoista on omistaa öljyntuottajayhtiötä. Onhan toki noiden kursseissa öljynhinnan nousu jo "diskontattuna" mutta pitkällä tähtäimellä niiden kurssit eivät varmastikaan laske ellei jokin vaihtoehtoinen energialähde korvaa öljyä. Eli ei ihan äkkiä.

Öljyn hinta on kupla, joka puhkeaa ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti ennemmin. Kun tämä tapahtuu, monet kurssit lähtevät kovaan nousuun.

Eilen tankkailin vähän lisää lappuja. Maalis-huhtikuussa kasattu salkku on _vielä_ muutaman prosentin plussalla. Nyt kun malttaisi olla ostamatta loppurahoilla liian aikaisin. Tämän aamun pieni nousupyrähdys on kääntymässä iltapäivän punakeleiksi.

Back
Ylös Bottom