Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Linux on ihan kiva käyttis kun se on konffattu kuntoon, ainakin Ubuntu minä minä olen kokeillut. Sekin on toimivuudessa ihan eri tasolla Windowsin kanssa. Sen jopa saa lähes OSX:n näköiseksi. Vain Adoben ohjelmistojen puute ja alituinen säätämisen tarve tekee siitä minulle täysin sopimattoman.

Mitä ihmettä Linuxissa pitää säätää sen jälkeen kun se on kerran konffattu kuntoon?
Säätämisellä en nyt tarkoita ohjelmien asennusta/päivityksiä, koska ne joutuu tekemään muissakin käyttiksissä.

Mitä ihmettä Linuxissa pitää säätää sen jälkeen kun se on kerran konffattu kuntoon?
Säätämisellä en nyt tarkoita ohjelmien asennusta/päivityksiä, koska ne joutuu tekemään muissakin käyttiksissä.

No joo ei varmaan mitään, seison korjattuna. Minulle vain aiheutti harmaita hiuksia aikoinaan se alun konffausrumba kun piti päiväkaupalla syöttää komentoriviin tavaraa että sai kaiken toimimaan.

Mutta älä käsitä väärin. Kuten sanoin minusta Linux on ihan mukava käyttis kun se on kerran säädetty toimivaksi. Itse asiassa olisin aiemmin halunnut siirtyä siihen kokonaan Windowsista kun omistin vielä PC:n pari vuotta sitten mutta en graafisen alan yrittäjänä vain voinut, koska tarvitsemiani ohjelmia ei ollut saatavilla.

Sitten kokeilin mäkkiä koska kaipasin Linuxin tehokkuutta ja vakautta ja OSX vaikutti sopivalta kompromissilta näiden ja tuttujen ohjelmien yhteensopivuuden välillä. Tietty siinä oli mukana ihan vain uutuudenviehätystäkin, piti päästä kokeilemaan jotain uutta kun Windowsia oli käytetty jo versiosta 3.11 asti.

Ja sille tielle sitten jäätiin. :)

Suurin kynnys Linuxiin siirtymisessä taitaa olla juuri se, että järjestelmä pitäisi asentaa ja säätää käyttökuntoon itse. Sitä ei saa valmiiksi asennettuna yhtä helposti kuin Windowsin tai OSX:n.
Nykyään useimpien Linux-jakeluiden asennus onnistuu aloittelijoitakin helpommin kuin Windowsin ja kun Linux on kerran säädetty käyttökuntoon, ei sitä tarvitse enää säätää. Windowsit taas tarvitsevat jatkuvaa säätämistä pysyäkseen kunnossa.

Nyt saa jo Suomestakin Linux-kannettavia ilman Windows-veroa: http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1362138&s=r

Viimeksi muokattu:
Nykyään useimpien Linux-jakeluiden asennus onnistuu aloittelijoitakin helpommin kuin Windowsin ja kun Linux on kerran säädetty käyttökuntoon, ei sitä tarvitse enää säätää. Windowsit taas tarvitsevat jatkuvaa säätämistä pysyäkseen kunnossa.

Tuo kerran käyttökuntoon säätäminen on useimmille se ongelma. Mitä muuten on tuo Windowsin jatkuva säätäminen? Olen käyttänyt wintoosaa vasta versiosta 3.11, joten tuo on vielä testaamatta. Joskus muinoin piti levy eheyttää kerran vuodessa, mutta sitä ei voi oikein jatkuvaksi säätämiseksi kutsua, nykyään ei tarvi tehdä edes tuota. Ohjelmiin ja käyttikseen tulee päivityksiä ja niitä kannattaa asennella, mutta sama koskee kaikkia käyttiksiä. Mitä on siis se muista käyttiksistä poikkeava säätäminen?

Mullakin vähän menny ohi tuo "jatkuva säätäminen", että mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Ohjelmat ja päivitykset asennetaan (puolautomaattisesti), eipä paljon muuta tarvi säätää. No tietty käyttöliittymä viritetään omanlaisekseen, mutta sekin on kertahomma käyttiksen asennuksen yhteydessä.

Tuo kerran käyttökuntoon säätäminen on useimmille se ongelma. Mitä muuten on tuo Windowsin jatkuva säätäminen? Olen käyttänyt wintoosaa vasta versiosta 3.11, joten tuo on vielä testaamatta. Joskus muinoin piti levy eheyttää kerran vuodessa, mutta sitä ei voi oikein jatkuvaksi säätämiseksi kutsua, nykyään ei tarvi tehdä edes tuota. Ohjelmiin ja käyttikseen tulee päivityksiä ja niitä kannattaa asennella, mutta sama koskee kaikkia käyttiksiä. Mitä on siis se muista käyttiksistä poikkeava säätäminen?

Samaa kummastelen.

Samaa kummastelen.

Ja minä... omalla koneella kaikki säätäminen on johtunut siitä, kun itse olen päivittänyt rautaa tms. Normaalikäytössä ei päivityksiä kummempaa "säätämistä" ole tarvittu. Ok, on mulla Diskeeper 2008 koneella, ko ohjelma hoitaa mm. levyn eheytyksen automaattisesti taustalla, aina kun koneessa on idle resursseja käytettävissä. Tuo ei kuitenkaan mun mielestä ole säätämistä, koska mä en sille mitään joudu itse tekemään, jos en välttämättä halua ;)

Ajurit toki tulee päivitettyä kuukausittain, mutta sama homma kyllä pitää tehdä muillakin koneilla, jos haluaa, että on viimeisimmät versiot käytössä, eli tuokaan ei oikein mene säätämisen kategoriaan.

EHKÄ Mac ja PC koneet ei kuitenkaan ole NIIN kaukana toisistaan kuin halutaan antaa ymmärtää... Kyllä hyvistä osista kasattu PC toimii ihan yhtä luotettavasti. Tosin kyllä sitten maksaakin enemmän kuin perus Aceri ;)

Tuo raha homma vähän naurattaa, ei se mulla ainakaan rahasta ole kiinni, että PC kone on käytössä... Mulla esim. emolevy maksoi 280€, prosessori 950€, näytönohjaimet 550€ kpl (niitä on kaksi), muisti 120€ / 2Gb (yht. 4Gb).
Ja tuossahan on vasta perusrunko, eli lopullinen hinta vielä "muutaman" rahan korkeampi... Eli samalla rahalla olisin halutessani saanut kyllä muunkin kuin PC koneen, mutta en halunnut, hassua eikö totta ;)

Ajurit toki tulee päivitettyä kuukausittain, mutta sama homma kyllä pitää tehdä muillakin koneilla, jos haluaa, että on viimeisimmät versiot käytössä, eli tuokaan ei oikein mene säätämisen kategoriaan.

EHKÄ Mac ja PC koneet ei kuitenkaan ole NIIN kaukana toisistaan kuin halutaan antaa ymmärtää... Kyllä hyvistä osista kasattu PC toimii ihan yhtä luotettavasti.
Yksinkertainen fakta mikä sivuutetaan järjestäen on OSX. Vaikka rauta olisi samaa, kuoret samat, ohjelmat samat, niin se suurin ero tulee käyttöjärjestelmästä. PC ja Mac on valovuoden päässä toisistaan kun mennään käyttiksen puolelle. Sen ajan kun sinä asennat vuodessa 12 kertaa kaikki ajurit, niin minä kulutan johonkin järkevään, en todellakaan asentele ajureita kun ei siihen ole MITÄÄN syytä. Jos sinä taas asennat joka ikinen kuukausi kaikki ajurit uusiksi, tämä siis meinaa 12 kertaa vuodessa, niin onko järjestemässä silloin jotain vikaa, näyttäisi olevan.

Se säätäminen nyt vain kuuluu Windowsiin ja pc-maailmaan, ei sitä edes huomata kun kokoajan ollaan jotain säätämässä. vrt. 12 kertaa vuodessa ajurit vain huvikseen.

Yksinkertainen fakta mikä sivuutetaan järjestäen on OSX. Vaikka rauta olisi samaa, kuoret samat, ohjelmat samat, niin se suurin ero tulee käyttöjärjestelmästä. PC ja Mac on valovuoden päässä toisistaan kun mennään käyttiksen puolelle. Sen ajan kun sinä asennat vuodessa 12 kertaa kaikki ajurit, niin minä kulutan johonkin järkevään, en todellakaan asentele ajureita kun ei siihen ole MITÄÄN syytä. Jos sinä taas asennat joka ikinen kuukausi kaikki ajurit uusiksi, tämä siis meinaa 12 kertaa vuodessa, niin onko järjestemässä silloin jotain vikaa, näyttäisi olevan.

En mä asenna niitä sen takia uudestaan, että vanhat eivät toimisi. Se vaan on esim. näytönohjainvalmistajilla (noita ajureita tulee kaikista useimmiten päivitettyä, muita huomattavasti harvemmin) sellainen "ikävä" tapa, että uusissa ajureissa on aiempaa parempi suorituskyky, parempi yhteensopivuus esim. jonkun pelin kanssa tai jotain.

Ei peruskäyttäjän tarvitse niitä kovin usein päivittää jos ei halua, itse taas haluan, että kaikki toimii parhaalla mahdollisella tavalla joten teen niitä päivityksiä, koska ITSE haluan.

En kyllä hetkeäkään usko, että esim. Mac koneissa siitä ei ole vaikkapa kuvankäsittelyohjelmien kanssa hyötyä, jos joskus päivittää näytönohjaimen ajurit... Etenkin uusien näytönohjainmallien kanssa ne ekat ajuriversiot on aina puutteellisia (itsellä nyt tammikuussa julkaistu näytönohjainmalli käytössä ja parit ekat ajurit oli kaikkea muuta kuin hyviä).

Mun mielestä se, että laitteistoajurit on alkuvaiheessa puutteellisia, ei ole käyttöjärjestelmävika vaan ainoastaan laitteistovalmistajien huolimattomuutta/laiskuutta/ahneutta tms.

OSX käyttis on varmasti erinomainen, mutta kyllä kai siihen nyt saadaan laitteistoajurien päityksillä samat hyödyt kuin Windows koneissakin? Jos ei niin onhan se jo puute, sillä silloin jää kehityksen mukana tulevia uusia ominaisuuksia saamatta.

Itse olen pääasiassa ollut tyytyväinen päätökseeni siirtyä Appleen, mutta...

Edelleen tarvitsen Windowsia kirjanpito- ja laskutusohjelmien pyörittämiseen. Varmaan ohjelmia Macille löytyisi, mutta uuden kirjanpito-ohjelman opettelemiseen vasta aikaa kuluukin, uuden ohjelman hinnasta puhumattakaan...

Navigaattorin päivitysohjelma ei valmistajan lupauksista ja käyttäjätuen yrityksistä huolimatta toimi Macissa, joten käytän sitäkin Windowsin puolella...

Humacilta aikaisemmin ostamani monitoimilaitteelle ei ole Xeroxilta saatavana ohjelmaa skannaukseen, eli skannauskin tehdään Windowsin puolella, toki skannattujen dokumenttien siirto Parallellsissa on todella helppoa. Pitäisi kuulemma ostaa TWAIN yhteensopiva ohjelma, kuten Adobe Acrobat 7 tms. Windowsille saatavana erittäin hyvä skannausten hallinta ja arkistointiohjelma...

Tietojen siirtäminen Windowsista Macille oli prosessi sinänsä ja vanhojen sähköpostien timestampit menivät täysin sekaisin, pääasia kuitenkin on, että ne ovat tallella ja käytettävissä...

Telakointiaseman puute on mielestäni suuri ongelma, nyt pitää irroittaa neljä johtoa, että koneen saa mukaansa, aikaisemmin painoi ainoastaan yhtä irroitusnappulaa. Aikaisemmin tuli käytettyä konetta useammin muualla kuin työpöydällä...

Vaikeudet ovat liittyneet lähinnä siis yhteensopivuusongelmiin muiden laitteiden ja ohjelmistojen kanssa. Täydet pisteen AppleCarelle, jollaista neuvontapalvelua ei Windowsille todellakaan ole. Summa summarum, koneen vaihtamisessa on aina omat onglemansa ja todennäköisesti olisin tapellut aivan samalla tavalla Vistankin kanssa. Leopard käyttöjärjestelmä on mielestäni parempi, muttei todellakaan mitenkään ylivoimainen. Ensimmäisten päivien epätoivon hetkien jälkeen en ole hankintaani katunut.

ps. onhan Applen design ja yksilöllisyys omaa luokkaansa :)

Ajurit uudestaan? Ajurit asennetaan 1 kerran piste. Ainua ajuri joka mulla edes tulisi mieleen päivittää on näytönohjaimen ajuri, mutta kun en pelaa niin en sitäkään koe tarpeelliseksi. Vieläkun on läppäri niin kaikki ajurit asentuu käyttiksen mukana, ei tarvi edes sitä yhtä kertaa niitä asentaa.

Ajurit voi halutessaan päivittää vaikka kerran vuodessa, melko älytöntä väittää että se olisi säätämistä millään tasolla. :rolleyes:

Telakointiaseman puute on mielestäni suuri ongelma, nyt pitää irroittaa neljä johtoa, että koneen saa mukaansa, aikaisemmin painoi ainoastaan yhtä irroitusnappulaa.

Onko missää mäkissa telakointioptiota? Se on muuten hiton kätevä olla. Ei tarvi säätää johtojen kanssa.

OSX käyttis on varmasti erinomainen, mutta kyllä kai siihen nyt saadaan laitteistoajurien päityksillä samat hyödyt kuin Windows koneissakin?

Kyllä kyllä. Mutta OSX:ssä esim. näytönohjaimen ajurit vain tulevat aina yhdessä paketissa käyttöjärjestelmäpäivityksen yhteydessä ja ne asentuvat automaattisesti, kun PC:llä pitää erikseen metsästää näytönohjaimen, äänikortin ja muiden ajurit valmistajien sivuilta ja asentaa ne erikseen. Mutta se on ihan ymmärrettävää kun PC:llä on niin paljon erilaista rautaa koneissa että tälläinen "kootut ajurit" -päivitys ei ole edes mahdollinen.

Siihen en ota sen kummemmin kantaa onko OSX:n tapa nyt absoluuttisesti parempi vai huonompi. Varmasti joku huonojakin puolia siitä keksii, mutta minä pidän siitä.

Ajurit uudestaan? Ajurit asennetaan 1 kerran piste. Ainua ajuri joka mulla edes tulisi mieleen päivittää on näytönohjaimen ajuri, mutta kun en pelaa niin en sitäkään koe tarpeelliseksi.

Ajurit voi halutessaan päivittää vaikka kerran vuodessa, melko älytöntä väittää että se olisi säätämistä millään tasolla. :rolleyes:

Juuri näin. Itse kun pelailen + koneessa on hiljattain julkaistuja komponentteja niin päivitystarve (mun käytössä) on normaalia suurempi.

Mutta kuten aiemmin mainitsin, peruskäyttäjällä ei vastaavaa tarvetta ole.

Tän vuoden puolella olen päivittänyt näytönohjaimen ajurit kolme kertaa (johtuen siitä aiemmin mainitsemastani syystä, eli uusi malli ja puutteelliset julkaisuajurit), muita ajureita silloin kun Vistan asensin. Eli en mä ihan kauheasti ole säätämään joutunut ;)

Ei myöskään kannata sivuuttaa Linux distroja, joita löytyy paljon. Esimerkiksi itselläni lähti Ubuntu ihan nätisti toimimaan, kun laittoi cd:n sisään ja lähti asentamaan. Työpöydän saa muokattua mieleisekseen helposti ja vaihtoehtojakin löytyy työpöytäympäristöistä. Jos netti löytyy, niin asennustiedostot voi ladata netistäkin. Ei ole ollenkaan vaikeaa ja sitten löytyy myös Xubuntu ja Kubuntu, joissa on oletuksena eri työpöytäympäristö (Xfce ja KDE), jos ei ole itse aikaa vaihtaa työpöytäympäristöä.

Kokemuksia on käyttöjärjestelmistä on SuSe, Debian, Ubuntu, Knoppix, DSL, Windows 3.11, 95, 98, 2000, XP ja Vista. Näistä pidempään olen käyttänyt SuSea ja Debiania noin vuoden, Ubuntua pari kuukautta, DSL:llää kuukauden, Knoppixista, Windows 3.11:sta ja Vistasta vain pintaraapaisu, Win95 varmaan vuoden ja Win98 niin kauan kuin XP tuli ja vielä sen jälkeenkin omalla koneellani. XP pyörii edelleen ja varmaan pyörii vielä pitkään.

En ole OSX:sää testannut, mutta viestini idea olikin vain kertoa, että ei PC:t ole niin paljoa jäljessä, jos muistetaan ettei Windows ole ainoa käyttöjärjestelmä PC-puolella. Ainoat ongelmat ovat ilmaantuneet, kun pyöritin SuSea ikivanhalla koneellani (verkkokortti ei tunnistunut automaattisesti ja rauta oli 10v vanhaa). Eipä ole tarvinnut ladata Ubuntuun tällä hetkellä muita ajureita kuin laserprintteriin (tämäkin vain 6.06 versiolla ja uusin on 8.04).

Edit. kiroitusvire

Back
Ylös Bottom