Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ehdottomasti jos korot laskee ja inflaatio laukkaa, niin on paras ostaa vaikka se tontti tai jotain muuta konkreettista mikä pitää arvonsa ainakin inflaation verran.

Tuo asuminen on ihan totta. Jos asuu kalliissa omistuskämpässä, niin voi olla halvempaa asua vuokralla. Oli se sitten niin, että pääoman koroilla maksaisi vuokran tai, että vuokra on halvempi kuin lyhennykset ja vastike. Tuostakin on aika vaikea nipistää, koska tais olla neliöhinta pakkiksen halvin(jopa halvempi kuin sulla;)), vaikkei kämppä mikään rotankolo olekaan.

Ehdottomasti jos korot laskee ja inflaatio laukkaa, niin on paras ostaa vaikka se tontti tai jotain muuta konkreettista mikä pitää arvonsa ainakin inflaation verran.

Tuo asuminen on ihan totta. Jos asuu kalliissa omistuskämpässä, niin voi olla halvempaa asua vuokralla. Oli se sitten niin, että pääoman koroilla maksaisi vuokran tai, että vuokra on halvempi kuin lyhennykset ja vastike. Tuostakin on aika vaikea nipistää, koska tais olla neliöhinta pakkiksen halvin(jopa halvempi kuin sulla;)), vaikkei kämppä mikään rotankolo olekaan.

Jos korot laskee ja inflaatio laukkaa, niin pankista kannattanee ottaa velkaa niinpaljon kuin perse kestää ja sitä myönnetään ja sijoittaa rahat juurikin esim. metsään, tontteihin, valikoiden asuntoihin ja osakkeisiin.

Kaikista järjettömin veto olisi maksaa asuntolainaa maksimimäärä ja/tai tallettaa rahaa pankkiin.

En kyllä Viron pojille ton sivun perusteella antas ekeäkään. Sen sijaan ton leiskan suunnittelijalle voisin näyttää haulikkoo sen piipun puolelta.

Tervehdys!

Olen itse Osuuspankin asiakas ja rupesin miettimään säästövaihtoehtoja. Tähän mennessä ylimääräinen on lähes poikkeuksetta mennyt asuntolainan lyhennykseen, jota on jäljellä pyöreästi 60k tällä hetkellä. Kuukaudessa jää kuitenkin jonkun verran ylimääräistä, josta olisi mukava kerryttää pesämunaakin. Onko mitään järkeä käyttää ko. pankin rahastoja tässä tilanteessa?

OP:han tarjoaa ison liudan eri osakeharahastoja, joista kiinnostaisi tutkia tarkemmin esim. OP itä-eurooppaa, aasiaa, intiaa jne. Lisäksi kiinnostaisi luonnollisesti pankin tarjoamat indeksirahastot, onkohan niitä tarjolla tavalliselle sukankuluttajalle? Osuuspankkihan kovasti yrittää saada asiakkaitaan uskomaan Bonus-systeeminsä tuomiin alennuksiin kaikista hallintakuluista. Onko kenelläkään kokemuksia käytännössä saako noilla bonuksilla yhtään järkeistettyä hallintakuluja?

Kuulostavatko esim. nämä pahalta:
*Merkintäpalkkio 1.0% toimipiste, internet 0.75% merkinnän määrästä, kuitenkin vähintään 8e (ei jatkuvissa sijoituksissa, jatkuvissa sijoituksissa summa on sama kuin konttorissa tehtäville merkinnöille, mutta ilman minimimerkintäpalkkiota)
*Lunastuspalkkio 1.0% toimipiste, internet 0.75% merkinnän määrästä, kuitenkin vähintään 8e
*0,2% p.a. Lisäksi rahasto maksaa sijoutuskohteena olevista rahasto-osuuksista perityt hallinoimis ja säilytyspalkkiot 1.65%)

Jotain TER lukuja 2.1 % Aasia, 2.2% itä-eurooppa, 2.7% intia

Kiitos kommenteista!

Vastauksia KMC:lle.

Itse oon OP asiakas. Suositten kyllä pankin omia rahastoja. Itselläni on tällä hetkellä suoraveloitus Intiaan, Itä-eurooppaan sekä Pirkka (yhdistelmä rahasto). Sekä Euro Plusassa vähän säästöjä. Bonuksia taitaa saada melkein kaikista rahastoista. Merkitäpalkkio on 1% tässä tapauksessa jos on suoraveloitus.

Enimmäkseen olen tietenkin saanut bonuksia asuntolainasta. Noin 30 euroa sain bonuksilla maksettua osan viimeisestä autovakuutuksesta (Pohjolassa pitää olla). Internet palvelumaksu sekä kaikki muut maksut saa maksettua pois bonuksiall. Tällä hetkellä bonkuksia taitaa olla kasassa taas 40 euroa, joten kun autovakuutus pitää taas maksaa niin saan vähän hyvitettyä. Omasta mielestäni hyvä systeemi! :)

Edit: Voin vielä kertoa sen, että minulla on myös rahastoja Seligsonissa sekä Aktiassa (vanha pankki). Eli OP on vaan yksi muista rahastoyhtiöistä.

Vertailkaa kuluja. Useat aktiiviset rahat on piiloindeksirahatoja, eli maksat täysin tyhjästä salkunhoitajalle.

Itse en voi varauksetta suositella mitään muuta kuin indeksirahastoja ja niitä ei tavallisella tallaajalla käsittääkseni myy kukaan muu kuin Seligson.

http://www.eshop.fi/hskauppa/default.asp?docId=17036&productGroupId=17088&productId=18154
Tuossa on hyvä ja tiivis rahastoja käsittelevä kirja.

Muutamaan riviin tiivistettynä "salaisuus" on tässäkin ketjussa ehkä jo kyllästymiseen asti tuttu:

- Osakerahastolla pääsee jo muutamalla kympillä alkuun vrt. osakkeiden hajautettu osto= ajallinen, toimialallinen, (maantieteellinen)
- Kulut syövät merkittävästi tuottoa, ne kannattaa minimoida
- 80% aktiivisista rahastoista häviää yleisindeksille
- Indeksiosuusrahasto pukkaa osingot pihalle-> indeksirahastossa saa korkoa korolle.

Eihän se sen vaikeampaa ole.

Kiitos vastauksista.

Pankkiaika on varattu, joten täytyypä kysellä tarkemmin tuosta bonus systeemistä. Oletko kallionkunkku tehnyt mitään laskelmia, minkä verran bonuksien jälkeen jää maksettavaa hallinointikuluista sun muista? Jääkö sinulle bonuksia auto/asuntovakuutuksenkin jälkeen käytettäväksi rahastoalennuksiin?

Muutama newbie kysymys noista Seligsonin indeksirahastoista. Mitenkäs tuo OMXH25 -indeksiosuusrahasto (ETF) käytännössä poikkeaa Suomi -indeksirahastosta? Käsittääkseni OMXH25 on ainoita tavalliselle tallaajalle suunnattuja rahastoja, jossa on ETF osuuksia, mutta mitä käytännön hyötyä on Seligsonin Suomi-indeksi rahastoon verrattuna?

Seligsonin sijoituksistahan täällä onkin ollut jo puhetta ja käsittääkseni Rahastomarkkinarahasto AAA > 50% kompattuna 3-4 indeksirahastolla on aika yleistä?

Kiitos vastauksista.

Pankkiaika on varattu, joten täytyypä kysellä tarkemmin tuosta bonus systeemistä. Oletko kallionkunkku tehnyt mitään laskelmia, minkä verran bonuksien jälkeen jää maksettavaa hallinointikuluista sun muista? Jääkö sinulle bonuksia auto/asuntovakuutuksenkin jälkeen käytettäväksi rahastoalennuksiin?

Muutama newbie kysymys noista Seligsonin indeksirahastoista. Mitenkäs tuo OMXH25 -indeksiosuusrahasto (ETF) käytännössä poikkeaa Suomi -indeksirahastosta? Käsittääkseni OMXH25 on ainoita tavalliselle tallaajalle suunnattuja rahastoja, jossa on ETF osuuksia, mutta mitä käytännön hyötyä on Seligsonin Suomi-indeksi rahastoon verrattuna?

Seligsonin sijoituksistahan täällä onkin ollut jo puhetta ja käsittääkseni Rahastomarkkinarahasto AAA > 50% kompattuna 3-4 indeksirahastolla on aika yleistä?

EFTiä ostat ja myyt OMXH:ssa, eli maksat ostaessa siitä välityspalkkion (min 2,99€). Se jakaa osingot ulos, jolloin maksat niistä verot. Indeksirahasto taas jakaa osingot rahastolle, jolloin saat tavallaan sijoitettua ne suoraan ilman välistäverotusta.

Tuo 50-50 vaikuttaa hyvältä suunnitelmalta, esim.
50% AAA
20% Euro50
20% Top25 Brands
10% Japani

Tervehdys!

Olen itse Osuuspankin asiakas ja rupesin miettimään säästövaihtoehtoja. Tähän mennessä ylimääräinen on lähes poikkeuksetta mennyt asuntolainan lyhennykseen, jota on jäljellä pyöreästi 60k tällä hetkellä. Kuukaudessa jää kuitenkin jonkun verran ylimääräistä, josta olisi mukava kerryttää pesämunaakin. Onko mitään järkeä käyttää ko. pankin rahastoja tässä tilanteessa?
Asuntolainaiselle järkevintä on pitää hieman rahaa jossakin korkorahastossa, mutta pääasiallisesti lyhentää lainaa. Mikäli olettaa, että osakkeet tuottavat varmasti enemmän kuin lainan korko on, niin sitten voi kannattaa sijoittaa ylimääräiset rahat osakkeisiin lainanlyhennyksen sijaan.

Minä en pistäisi yhtään rahaa Osuuspankin rahastoihin, kuten alla olevat esimerkkisi havainnollistavat hyvin. Lyhentäisin lainaa ja ehkä pienellä ylimääräisellä summalla ostelisin indeksirahastoja. Riippuen miten osakemarkkinat kehittyvät voisin aloittaa vaikka nyt tai sitten odotella tilannetta kesään ja syksyyn... Minulla ei ole penniäkään rahaa esimerkiksi Nordean rahastoissa, vaikka olen Nordean asiakas (tilipankki). Eikä ole penniäkään eQ:n rahastoissakaan, vaikka olen eQ:n asiakas ja käytän eQ:ta osakepankkinani. Minulla tosin oli joskus jonkin aikaa Nordean yhtä Aasia-rahastoa, mutta luovuin siitä puolenvuoden päästä ja siirryin Seligsonin indeksirahastoihin.

OP:han tarjoaa ison liudan eri osakeharahastoja, joista kiinnostaisi tutkia tarkemmin esim. OP itä-eurooppaa, aasiaa, intiaa jne. Lisäksi kiinnostaisi luonnollisesti pankin tarjoamat indeksirahastot, onkohan niitä tarjolla tavalliselle sukankuluttajalle? Osuuspankkihan kovasti yrittää saada asiakkaitaan uskomaan Bonus-systeeminsä tuomiin alennuksiin kaikista hallintakuluista. Onko kenelläkään kokemuksia käytännössä saako noilla bonuksilla yhtään järkeistettyä hallintakuluja?

Kuulostavatko esim. nämä pahalta:
*Merkintäpalkkio 1.0% toimipiste, internet 0.75% merkinnän määrästä, kuitenkin vähintään 8e (ei jatkuvissa sijoituksissa, jatkuvissa sijoituksissa summa on sama kuin konttorissa tehtäville merkinnöille, mutta ilman minimimerkintäpalkkiota)
*Lunastuspalkkio 1.0% toimipiste, internet 0.75% merkinnän määrästä, kuitenkin vähintään 8e
*0,2% p.a. Lisäksi rahasto maksaa sijoutuskohteena olevista rahasto-osuuksista perityt hallinoimis ja säilytyspalkkiot 1.65%)

Jotain TER lukuja 2.1 % Aasia, 2.2% itä-eurooppa, 2.7% intia

Kiitos kommenteista!

Kuulostavat pahalta. Valtavat kulut näissä Osuuspankin rahastoissa. Ja kuten huomaat niin tuo esimerkkisi on rahastojenrahasto. Pankki kerää ensin maksuja rahastoimalla rahasi ja ostelee sitten (omia?) rahastojaan joista ottaa taas toisen kerran kulut.

No oman pankin rahastoilla voi toki aloitella... Pääsee hiukan kärryille mistä on kyse, voi helposti pistää hieman rahaa ja ottaa pois kun siltä tuntuu. Viimeistään vuoden päästä kun on hahmottanut enemmän markkinoista, rahastoista ja omasta persoonallisuudesta (meneekö hermot kurssivaihteluissa jne), niin kannattaa viimeistään miettiä vaihtoehtoja niille.

Rahastoille on yksi hyvä syy niiden käyttöön - omista varoista ei pysty ostelemaan jatkuvasti muutaman kuukauden välein tai useammin noin 500 euron tai yli 1500 euron sijoituspaketteja. Käytännössä jos sijoitat ETF:iin, niin rahaa pitää pistää kerralla kunnolla, jotta osakekaupan hinta pysyy halpana. Hallinnointikulut ovat sitten 0,1-0,8% vuodessa. Halvimpia Euroopan ja USA:n perusindeksit ja kalliimpia nämä 0,8% Intia-indeksit (ETF).

Jos haluat hajauttaa, mutta sijoittamiseen on vähän rahaa, niin rahastot voivat olla käytännössä ok valinta. 25-50 euroa kuussa yhteen rahastoon esimerkiksi.

Muuten Nordean Intian TER on 2,04% ja siihen tulee päälle vielö 0,44% vuosittaiset kaupankäyntikulut. Merkintä ja lunastus maksavat 1,0%-0,0% riippuen asiakasstatuksestasi ja käytätkö verkko- tai konttoripankkia. Vuoden sijoitus ja nosto Nordean Intia-rahastossa tuskin saavuttaa edes indeksin tuottoa ja siitä vähennetään jopa edellämainitut 4,48% kuluja.

Intia-indeksi nousi yli 54% ja Nordean rahasto noin 42%. Tästä vähennetään siis vielä merkintä- ja lunastuspalkkiot. Ja Intia-ETF tuottaisi vielä enemmän, sillä Intia-indeksi ei sisällä osinkoja, jotka ovat mukana Nordean tuotoissa! Vuoden alussa ostettu ETF olisi tuottanut reilusti yli 55% kun taas Intia-rahasto jää alle 42% tuottoon lunastuksen jälkeen. Eli jos suinkin on mahdollista, niin kannattaa ostaa ETF:iä. Toki helppo pienillä kympeillä tehtävä säästäminen Intia-rahastoon oli paljon parempi vaihtoehto kuin käyttötilillä makuuttaminen ja rahan kerääminen isoon pottiin, jonka sijoittaa vuoden lopussa ETF:ään - potin keräämiseen kuluvana aikana menettää helposti kuukausien tuotot... Onko Intiaan sijoittaminen tänä vuonna parempi vaihtoehto kuin lainan lyhennys niin sitä ei kukaan tiedä. Ehkä. Ehkä ei.

Psykologisesti ja käytännön vaatimuksista saattaa olla hyvä idea aloittaa muutamilla kympeillä kuukaudessa oman pankin useissa rahastossa ja nähdä miltä tuntuu kun sijoitukset sulavat romahduksessa. Opettelusta voi kannattaa maksaa hetken pienempänä tuottona. Sitten jos sijoitettavat summat kasvavat, rahatilanne paranee, sijoitukset kasvavat lähelle kymppitonnia tai ylikin jne niin sitten kannattaa siirtyä isompiin eriin ja ETF:iin esim eQ:lla tai Nordnetillä.

Pahin moka on pistää kerralla tähän mennessä säästetyt rahat yhteen tai kahteen rahastoon ja huomata miten varat ovat ehkä kohta romahtaneet. Sitten pelästyä ja lopettaa sijoittaminen loppuelämäksi. Kannattaa edetä pikkuhiljaa ja summia kasvattamalla kun osaa hahmottaa tilanteet ja sijoitusmuodot paremmin. Suurimmalle osalle palkansaajista tuo pikkuhiljaa tarkoittaa kymppejä per rahasto/kuukausi eikä tuhansia euroja kuukaudessa. Lisäksi pitää varautua siihen että tallessa on rahaa jota voi käyttää ilman että lunastaa romahtaneet osakerahastot jne.

Haluaisin tehdä synninpäästön:

1) Olen maksanut vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen. Näistä tosin saa verohelpotuksia 30% sijoitusten määrästä. Silti katson että vapaaehtoinen eläkevakuutus on huono siijoitus, kun ottaa kulut/likviditeetin huomioon.

2) Olen sijoittanut Sampon kalliisiin rahastoihin. Miksen tajunnut sijoitushetkellä ostaa vaan suoraan vastaavien maiden ETF:iä/indeksiosuusrahastoja?

Haluaisin tehdä synninpäästön:

1) Olen maksanut vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen. Näistä tosin saa verohelpotuksia 30% sijoitusten määrästä. Silti katson että vapaaehtoinen eläkevakuutus on huono siijoitus, kun ottaa kulut/likviditeetin huomioon.

2) Olen sijoittanut Sampon kalliisiin rahastoihin. Miksen tajunnut sijoitushetkellä ostaa vaan suoraan vastaavien maiden ETF:iä/indeksiosuusrahastoja?

Noi eläkevakuutukset voivat olla ihan ok-ratkaisu laiskoille, taloudesta ja sijoittamisesta kiinnotumattomille. Kulut on toki kovia...

Ite teen noitten ETF:n kanssa niin, että säästän kuukausittain rahastoon ja tarkoituksena on ostaa ETF:ää sitten kun se on kulujen kannalta tehokkaampaa. Esim kerran puolessa vuodessa tms.

Noihinn strukturoituihin instrumentteihinkin on salakavalasti piilotettu kuluja. Esim ABN Amron Open end- sertifikaateissa on kuluna monen prosentin spread, yleensä isompi kuin vastaavissa rahastoissa.

Hyvää tekstiä. Olen tässä jokusen päivän nyt perehtynyt aiheeseen ja ajattelin jotain tämän tyyppistä: Jos esim 200e lohkeiaisi kuukaudessa sijoituksiin.. Olisiko tällaisessa hajautuksessa järkeä vai meneekö esim. liian pieniksi summiksi?

100e AAA
25e Japani
25e Euro50
25e russian prosperity //onko tästä mitään mielipiteitä?
15e USA //luottaakos kukaan muu, että jenkkilä tulee vielä joskus rytinällä ylös kun tarpeeksi kauan vaan sijoittaa..??
10e Top25 brands

Seligsonin kautta ei ilmeisesti voi sijoitella etelä-amerikkaan tai intia/kiina akselille kovinkaan hyvin?

Hyvää tekstiä. Olen tässä jokusen päivän nyt perehtynyt aiheeseen ja ajattelin jotain tämän tyyppistä: Jos esim 200e lohkeiaisi kuukaudessa sijoituksiin.. Olisiko tällaisessa hajautuksessa järkeä vai meneekö esim. liian pieniksi summiksi?

100e AAA
25e Japani
25e Euro50
15e USA //luottaakos kukaan muu, että jenkkilä tulee vielä joskus rytinällä ylös kun tarpeeksi kauan vaan sijoittaa..??
10e Top25 brands

Seligsonin kautta ei ilmeisesti voi sijoitella etelä-amerikkaan tai intia/kiina akselille kovinkaan hyvin?
Seligsonin sivuilla lukee noi kulut jokaista rahastoo kohden. Ei paljoa riko hajautusta jos paat vaikka vuorokuukausina. Venäjästä en tiedä muuta kuin että aktiivisesti hallinnoitu eli kulut isommat ja että saattaa olla minimiostomäärä.

100e AAA
25e Japani
25e Euro50
10e Top25 brands

Entäpä hajautus
100€ AAA
35€ Euro 50
25€ Brands
20€ Japani
20€ Usa

Siinä olisi paketti indeksirahastoista.
Brandsissa on melkoisesti Japania ja Usaa joten Euroa on hyvä pistää reilummin.
Jos menisi minun salkkuun niin ottaisin AAA:sta 20e pois ja lisäisin vitosella jokaista indeksiosakerahastoa.

Eipä tuokaan pöllömmältä näytä. Tosiaan Venäjä, Etelä-Amerikka ja Intia/Kiina olisivat myös mielenkiintoisia kohteita, mutta niiden indeksirahastoja ei taida olla tarjolla? Russian Prosperity hieman kiinnostaisi vaikka aktiivinen rahasto onkin..

Mitenkäs muuten Seligsonin luotettavuus ja käytettävyys ihan pankkina? Onko asiointi ilmaista ja sujuvaa sähköpostilla?

Eipä tuokaan pöllömmältä näytä. Tosiaan Venäjä, Etelä-Amerikka ja Intia/Kiina olisivat myös mielenkiintoisia kohteita, mutta niiden indeksirahastoja ei taida olla tarjolla? Russian Prosperity hieman kiinnostaisi vaikka aktiivinen rahasto onkin..

Mitenkäs muuten Seligsonin luotettavuus ja käytettävyys ihan pankkina? Onko asiointi ilmaista ja sujuvaa sähköpostilla?
Itse ainakin olen tosi tyytyväinen asiakas. Hommat sujuvat sähköisesti erinomaisesti.
Palvelujen hinnathan ovat hyvin selkeitä, eli toimenpiteistä tulee ne tietyt prosentin osat ja itse aspa on veloitukseton.

Itsekin olen ollut tyytyväinen Seligsonin palveluun. Käytännössä kaikki asiat hoituneet sähköpostilla ja vieläpä nopeasti!

Back
Ylös Bottom