Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

elikkäs,oon aatellu kokeilla syklitystä sillä tavalla että aina 2 viikkoo bulkkia ja sit viikko dieetillä ja taas alusta.onko mitään järkeä?!?!?!?

a

tota moi, Kyselin tossa pari kuukautta sitten et miten pitäis laihduttaa haluaisin vaa kiittää merde84jää, ny oon laihtunu 10kiloo eikä painoo oo enää ku se 78kg/178cm. Viel on matkaa edessä mutta pidetää peukut pystys.. :)

elikkäs,oon aatellu kokeilla syklitystä sillä tavalla että aina 2 viikkoo bulkkia ja sit viikko dieetillä ja taas alusta.onko mitään järkeä?!?!?!?
On. Voit hyvin olla esim. 3-4 viikkoa +300-500kcal ja sit 1-2 viikkoa -500-1000kcal

tein progression 5x4 max sarjan pohjalta ja olisin tätä sarjaa vaihtamassa 4x5 sarjoihin koska sopivat muuhun reeniin paremmin niin kuinka suuri nosto prosentuaalisesti kannattaa sarjoihin ottaa että ei mene mönkään.?vai onko nämä sarjat suhteellisen samalla kovuudella?

Mulla ois pari kysymystä pyöräiyyn liittyen. Eli ajattelin ruveta pyöräilemään kesällä muutaman kerran viikossa. Pyöräilen siksi että saisin voimaa jalkoihini kun pelaan jääkiekkoa. Eli kannattaako pyöräillä miten isolla vaihteella? Onko ylämäessä hyvä laittaa iso vai pieni vaihde tai kannattaako ylämäet polkea seisovilteen vai istuvilteen?

Mullakin olis yks kyssäri: Kannattaako katsella muiden, paljon kokeneempien , reeni videoita vaikka tuolta youtubesta?
Esim. kannattaako ottaa oppia Ronnie Colemanin tai jonkun muun tämmöisen kokeneen bodarin liikkeistä? Eikö ne tee ne liikkeet "oikein" / "puhtaasti" ? :)

Nyt kehiin tosi nopo kysymys. Eli mitä eroa on norm. proteiinilla ja heraproteiinilla? JA sitten vielä että miten noita lisäravinteita kannattaisi nauttia? Eli millaista aamulla ja millaista illalla? Tästäkin on varmaan väännetty sata ja tuhat trediä mutta kun en millään tahtonut löytää oikeaa vastausta vaikka etsin monta tuntia :wtf:
Mutta kiitoksia nyt kummiskin. (Hävettää ihan kysyä tämmöistä mutta aloittelija kun olen :jahas:)

Nyt kehiin tosi nopo kysymys. Eli mitä eroa on norm. proteiinilla ja heraproteiinilla? JA sitten vielä että miten noita lisäravinteita kannattaisi nauttia? Eli millaista aamulla ja millaista illalla? Tästäkin on varmaan väännetty sata ja tuhat trediä mutta kun en millään tahtonut löytää oikeaa vastausta vaikka etsin monta tuntia :wtf:
Mutta kiitoksia nyt kummiskin. (Hävettää ihan kysyä tämmöistä mutta aloittelija kun olen :jahas:)

No ensinnäkin heraproteiini on normaalia proteiinia. heraproteiineja on useampaa eri tyyppiä, lisäksi on maitoproteiinia ja soijaproteiinia ynm. Erot on lähinnä imeytymisnopeudessa. Aamulla ottasin heraa(nopeasti imeytyvää) samoinku treenin jälkeen, illalla ottasin soija tai maitoproteiinia(hitaammin imeytyviä) mahrollisesti öljyn kera. Itse kyllä suosittelen panostamista ruokaan enemmän ku lisäravinteisiin, palautusjuoma ok, muuten riittää ku syö kunnolla.

Mullakin olis yks kyssäri: Kannattaako katsella muiden, paljon kokeneempien , reeni videoita vaikka tuolta youtubesta?
Esim. kannattaako ottaa oppia Ronnie Colemanin tai jonkun muun tämmöisen kokeneen bodarin liikkeistä? Eikö ne tee ne liikkeet "oikein" / "puhtaasti" ? :)
Ei kannata ottaa mallia suoritustekniikoihin ammattilaisten videoilta. Ne tekee yleensä sillä tyylillä minkä on itelleen parhaaksi todenneet.

Saattaa et oot tehny "puhtaammin" toisella kädellä, kohdistanu ehkä sitä toiseen käteen, tai sit toinen käsi on heikompi. Itellä nimitääin aina joskus sama juttu, ei aina.:hyper:

Esim. kannattaako ottaa oppia Ronnie Colemanin tai jonkun muun tämmöisen kokeneen bodarin liikkeistä? Eikö ne tee ne liikkeet "oikein" / "puhtaasti" ?
Ei ne niin puhtaasti välttämättä tee - moni tsiittaa niin perkeleesti. Kaverit kuitenkin tietävät mikä itsellään toimii hyvin, mutta sieltä tarttuu varmasti paljon huonojakin tapoja. Itse Arskakin näytti tekevän niin viparit kuin hauiskäännötkin ihan reilulla heijarilla, ja hyvin toimi. :)

mistähän johtuu kun treenan käsiä samoilla liikkeillä niin toisessa kädessä tuntuu treenin jälkeen toinen lihas kädessä kun toisessa..

Toisen käden lihas on harvoin yhtä vahva, kun toisen. Ei oo vaarallista jos ei tuu yhtä hyvä pumppi molempiin hanskoihin. Itelläni sama ''vaiva''.

Mulle tuli tänään yhtäkkiä koulussa kauhea alaselän pistävä kipu. Kerrataampas mitä olen tehnyt. Eli viime vkl on ollut lepopäiviä ja maanantai iltana tein seuraavanlaisen reenipäivän:
Vinopenkki 2 x 6
Kyykky 3 x 8
Pystypunnerrus 2 x 10
Ylätalja 3 x 10
Sitten tiistai (tänään) aamuna klo: 08:00-10:00 pelasin sählyä koulussa suht rankasti. Tuo pistävä alaselän kipu tuli aivan yhtäkkiä noin klo: 13:00, tiistaina siis. Eli kipu tuntuu aika tarkalleen oikealle puolelle alaselän lihakseen. Kipu tuntuu siis aina kun lihasta joutuu jännittämään edes vähän, en pysty kävelemään tai kyykistymään kunnolla. Eteentaivutus tuottaa ongelmia, mutta varpailla- tai kantapäillä seisonnassa ei ongelmia. Itse epäilisin, että liikaa rasitusta alaselälle ja lepo auttaisi. Onko teillä jotain mielessä mikä voisi auttaa ongelmaan?

Mulle tuli tänään yhtäkkiä koulussa kauhea alaselän pistävä kipu. Kerrataampas mitä olen tehnyt. Eli viime vkl on ollut lepopäiviä ja maanantai iltana tein seuraavanlaisen reenipäivän:
Vinopenkki 2 x 6
Kyykky 3 x 8
Pystypunnerrus 2 x 10
Ylätalja 3 x 10
Sitten tiistai (tänään) aamuna klo: 08:00-10:00 pelasin sählyä koulussa suht rankasti. Tuo pistävä alaselän kipu tuli aivan yhtäkkiä noin klo: 13:00, tiistaina siis. Eli kipu tuntuu aika tarkalleen oikealle puolelle alaselän lihakseen. Kipu tuntuu siis aina kun lihasta joutuu jännittämään edes vähän, en pysty kävelemään tai kyykistymään kunnolla. Eteentaivutus tuottaa ongelmia, mutta varpailla- tai kantapäillä seisonnassa ei ongelmia. Itse epäilisin, että liikaa rasitusta alaselälle ja lepo auttaisi. Onko teillä jotain mielessä mikä voisi auttaa ongelmaan?

Iskias- noidan nuoli. Saakelin ärsyttävä vaiva. Kestää useamman päivän, ennen kun paranee. Loppu viikosta varmaan kevyttä reeniä pystyt tekemään. Oikeestaan mitään lääkettä tuohon ei ole.:D

Yhteenvetona-lepoa, lepoa ja lepoa. Ota tää kevyenä viikkona, tekee hyvää.

Tjooh, jotain randomkyssäreitä salinuubilta...

- Lyödäkö prässissä/hauiskäännössä/penkkipunnerruksessa yms. jalat/kädet lukkoon, vaiko ei?

- Olen kehittänyt oudon(ko) tavan vetää henkeä ja samalla ns. nostaa olkapäitä korviin ja etiäpäin tehdessäni hauiskääntöjä käsipainoilla. Viekö tämä hauistreenistä puhtia pois/muuten haitallista?

- Minulle on neuvottu, että kannattaa tehdä liikkeitä kolme sarjaa ja ensimmäinen sarja ns. lämmittelysarjana n. puolet tavallisista painoista. Pakkikselta en tämmöstä neuvoa ole löytänyt - paskapuhetta?

- Toisin kuin monia muita lihasryhmiä, vatsoja voi/kannattaa tehdä vaikka joka päivä ja mielellään 20-30 toistoa. Väärää tietoa?

- Treenit hyvä aloittaa jonkinmoisella lämmittelyllä esim. 5min soudulla?

:kippis1:

Back
Ylös Bottom