Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

mutta itsepä luultavasti olette siihen luvan antaneet hyväksymällä käyttöehdot.

Ja tämä muuttaa asiaa miten? Onhan se todella vittumaista jos muita täysin turhia ohjelmia tulee toisen mukana. Tämän takia katsonki tarkkaan mitä ruksaan asentaessa ohjelmia. Tämä ongelma on molemmissa laitteissa selvästikin.

Windowsiin asentaessa mikä tahansa ohjelma tahtoo yleensä asentaa milloin mitäkin palkkia ja search-yahoota kylkiäisinä. Tietämättömillä käyttäjillä onkin ie-selaimissaan yleensä varmasti 13123123 erilaista lisäominaisuutta samoin kuin tehtäväpalkissakin ja kaikenlaista taustapirua pyörimässä.

Vihaan tasapuolisesti kaikkia noita ohjelmistojen valmistajia, myös Applea, tosin tajuan itse ruksia turhat härpäkkeet aina pois.

Windowsiin asentaessa mikä tahansa ohjelma tahtoo yleensä asentaa milloin mitäkin palkkia ja search-yahoota kylkiäisinä. Tietämättömillä käyttäjillä onkin ie-selaimissaan yleensä varmasti 13123123 erilaista lisäominaisuutta samoin kuin tehtäväpalkissakin ja kaikenlaista taustapirua pyörimässä.
Tuon lisäksi noilla samoilla käyttäjillä lienee aika mielenkiintoinen tiedostorakenne kovalevyllä kun IHAN KAIKKI on asennettu Program Filesin alle :D

Tuon lisäksi noilla samoilla käyttäjillä lienee aika mielenkiintoinen tiedostorakenne kovalevyllä kun IHAN KAIKKI on asennettu Program Filesin alle :D
Joo, aikoinaan kun jaksoin nähdä vaivaa ja korjailla/päivitellä ja asennella kavereiden ja sukulaisten koneita niin tuolleenhan ne monesti sotkussa olivat.

Itse olen pessyt käteni jo noista asennuksista enkä ole suostunut enää moisiin puuhiin lainkaan. Itsellänikin kun on Apple niin kerron huoletta etten tiedä PC-koneista enää mitään :D

Mikä tahansa dvd/cd tulee milloin missäkin muropaketissa tai lehden välissä, on oitis tungettava koneeseen ja asennettava kaikki mahdollinen sieltä. Näitä ohjelmia sitten käytetään ehkä kerran tai korkeintaan kaksi kun onkin taas jo uusi asennettava ja tutustuttava ohjelmisto mitä pitää päästä koittelemaan. Soppa on valmis.

Normikäyttäjälle pitäisi kone lukita niin ettei mitään pysty asentamaan ja tallennuksetkin voi tehdä vain yhteen hakemistoon jonne on pikakuvake työpöydällä, tai mikä parempi, Applen tapainen dock-härdelli josta näkee viimeisimmät ladatut tiedostot jotka yleensä Pekka Peruskäyttäjällä "hukkuvat" jonnekin. Tällöin onkin aika soittaa sille sukulaispojalle kuka on tietokoneinsinööri josko hän osaisi aavistaa minne vittuun se tiedosto on koneella tallennettu. :lol2:

Mulla toi rupes jo toiseen kertaa tyrkyttämään tuota safaria vaikka en sitä ole missään vaiheessa halunnut koneelleni.. ratkaisin asian niin että poistin kaikki Applen omat qt -ja i-alkuset jota löyty koneelta ja asensin tilalle qt alternativen. Qt alternative on aina ennen ollu koneella asennettuna, nyt ihmettelinkin että miksi ihmeessä olen tällä kertaa jättänyt sen asennuksen väliin :D

Qt alternative on osin samaa pakettia kuin varsinainen qt, mutta koodekkien ja hallintapaneelin lisäksi se ei asentele mitään ylimäärästä tauhkaa(voi valita ihan vaaasti millä softalla toistaa qt-tiedostot). Jopa softan mukana tulevan Mediaplayer Classicin joutuu erikseen valitsemaan asennettavaksi.

Tästä on väännetty ennenkin, mutta Windowsin yleisyys EI OLE ainoa syy, miksi viruksia on käytännössä vain sille.
Macceja (OSX) ja Linux-koneita on käytössä niin paljon, että viruksia pitäisi niillekin olla jo useita satoja, jos virusten olemassaolo on vain yleisyydestä kiinni.

Tarpeettomien ohjelmien pakkosyöttö päivitysten yhteydessä on perseestä, mutta itsepä luultavasti olette siihen luvan antaneet hyväksymällä käyttöehdot.

On väännetty, ja tullaan vääntämään edelleen. Vaikka se ei ole ainoa syy, niin se on edelleen suurin ja tärkein yksittäinen syy. Johan kerroin toisenkin syyn.

Tietoturva ei ole käytännössä merkittävä syy, koska tietoturva-aukkoja on lukemattomia myös OSX ja Linux-distribuutioissa. Niitä vain ei haravoida samalla innolla. Esimerkkinä: Miksi pilata naapurin perunasato, kun voit helpommalla pilata koko valtion perunasadon? Tai kun voit tienata 100,000 botnet koneen verkolla vatusti hynää, niin miksi tehdä 5000 botnet koneen verkon ja saada viikon taskuraha?

Tuosta asennuksen valinnaisuudesta, ja käyttäjäehdoista olen jokseenkin samaa mieltä. Se on joka tapauksessa tarkoituksen mukaista harhaanjohtamista ehdottaa tarpeettoman ohjelman asentamista kertomatta siitä muuten kuin yhdella ruksilla, ja kenties epämääräisellä viittauksella käyttäjäehdoissa.

Niin, ja tuli mieleen yksiasia käyttäjäehdoista. Ei siis liity tähän mitenkään. Esimerkiksi End-User License Agreement ei ole juridisesti pätevä Suomessa, ainakaan niiltä osin, jotka rikkovat Suomen voimassa olevia lakeja. Hiiren klikkaus ei ole pätevä sopimuksen hyväksymiseen. (Tähän myös joitain monimutkaisia henkilötietoihin liittyviä asioita).

Joo, aikoinaan kun jaksoin nähdä vaivaa ja korjailla/päivitellä ja asennella kavereiden ja sukulaisten koneita niin tuolleenhan ne monesti sotkussa olivat.

Itse olen pessyt käteni jo noista asennuksista enkä ole suostunut enää moisiin puuhiin lainkaan. Itsellänikin kun on Apple niin kerron huoletta etten tiedä PC-koneista enää mitään :D
Jep. Tuo toimii kyllä hienosti. On Suvun Virallinen Mikrotukihenkilö -hommat vähentyny huomattavasti valoisalle puolelle siirtymisen jälkeen. :)

Jep. Tuo toimii kyllä hienosti. On Suvun Virallinen Mikrotukihenkilö -hommat vähentyny huomattavasti valoisalle puolelle siirtymisen jälkeen. :)

Mä käyn ihan mielelläni auttamassa sukulaisia noiden PC hommien kanssa, kun vastapainona sitten saa apua remonttitalkoisiin tms, eli molemminpuolinen hyöty ;)

Kyl vähän tarvii miestä olla sanomaan vaikka "Ei kiinnosta" jos joku kyselee oli sitten macci tai pc. Ei se niin vaikeeta ole.

Mä käyn ihan mielelläni auttamassa sukulaisia noiden PC hommien kanssa, kun vastapainona sitten saa apua remonttitalkoisiin tms, eli molemminpuolinen hyöty ;)
Mua rupes kyrsimään siinä vaiheessa, kun huomasin asenteen olevan tyyliä "Eihän tuo mitään oikeaa työtä ole, ihan harrastusmielessä omaksi iloksihan sää noita teet muutenkin." :curs:

Kyl vähän tarvii miestä olla sanomaan vaikka "Ei kiinnosta" jos joku kyselee oli sitten macci tai pc. Ei se niin vaikeeta ole.
Ei ole ei. :david:

Mua rupes kyrsimään siinä vaiheessa, kun huomasin asenteen olevan tyyliä "Eihän tuo mitään oikeaa työtä ole, ihan harrastusmielessä omaksi iloksihan sää noita teet muutenkin." :curs:

Ei ole ei. :david:

Mä en onneksi ole törmännyt tuollaiseen asenteeseen, jos olisin niin olis kyllä jäänyt auttamiset multakin.

Pian ollaan oltu vuoden päivät päivittäin netissä Vistalla. Enkä ole ensimmäistäkään tietosuojaan tarkoitettua lisäohjelmaa koneeseeni asentanut :polkkatanssia:
Pian ollaan oltu vuoden päivät päivittäin netissä OS X:lla. Enkä ole ensimmäistäkään tietosuojaan tarkoitettua lisäohjelmaa tullut edes ajatelleeksi. ;)

Tämän ketjun pohjalta vedän seuraavan johtopäätöksen: Mac-käyttäjät oli aikoinaan winkun kanssa auttamattoman käsiä, eikä saaneet sitä pysymään puhtaana. Vaihto Macciin auttoi. OOOH! MAC!

Itsekin haukun manuaalivaihteet kun olen tottunut automaattiin.

Pian ollaan oltu vuoden päivät päivittäin netissä Vistalla. Enkä ole ensimmäistäkään tietosuojaan tarkoitettua lisäohjelmaa koneeseeni asentanut :polkkatanssia:

Vista on mullakin kotikoneessa käytössä, mutta sen verran paranoidi olen, että käytössä on Kaspersky Internet Security 7 :D

UAC on mulla disabloituna, kun ei jaksa kokoajan olla antamassa lupia ohjelmille erikseen.

Tämän ketjun pohjalta vedän seuraavan johtopäätöksen: Mac-käyttäjät oli aikoinaan winkun kanssa auttamattoman käsiä, eikä saaneet sitä pysymään puhtaana. Vaihto Macciin auttoi. OOOH! MAC!
Väärä johtopäätös.

Itsekin haukun manuaalivaihteet kun olen tottunut automaattiin.
Toihan voi jopa pitää paikkansa. :D

Back
Ylös Bottom