Voimatreeniä, sarjamääristä jne.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Totsku
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Olen nostanut punttia nyt jonkun kaksi ja puoli vuotta. Ensimmäinen puolitoista vuotta meni puhtaasti massatreeniä tehdessä ja sen jälkeen olen siirtynyt enemmän voimatreenin puolelle, eli teen tuollaisia 1-5 toiston sarjoja vähän liikkeestä riippuen.

Tähän mennessä olen koko ajan treenannut kolmijakoisella ohjelmalla. Käsittääkseni kuitenkin kaksijakoinen tyyliin jalat yhtenä päivänä ja toisena ylävartalo voisi toimia voimatreenissä paremmin. Tällöin 4-5 kertaa viikossa salilla käydessäni lihakset saisivat treeniä n. kolmen päivän välein, joka on ymmärtääkseni varsin olennaista haluttaessa kasvattaa voimaa. Olenko tässä oikeassa?

Minkälaisia sarjamääriä kaksijakoisessa voimatreenissä kannattaa tehdä? Nyt olen kolmijakoisessa tehnyt tuollaista noin neljää sarjaa per liike, mutta kaksijakoisessa sarjamääriä on varmaankin pudotettava johonkin kahteen per liike? Muuten treeni kestäisi varmaan ainakin puolitoistatuntia per kerta.

Miten iso osa sarjoista kannattaa tehdä loppuun asti ja miten moni kevyempänä versiona?

Itsehän en mistään mitään tiedä, mutta eiköhän tuo kaksijakoinen ole perinteisesti niitä bodytouhuja enemmänkin.

Voimaa hankittaessa sarjoja ei tehdä loppuun asti.

Täysin uutta meikäläiselle. Olen tähän mennessä tehnyt esim. penkkipunnerruksessa käytännössä joka kertaa maksimia eli yhden toiston maksimipainoilla. Lisäksi esim. dippiä olen tehnyt lisäpainoilla n. kolmen toiston verran, aina loppuun asti. Jalkaprässissä olen tehnyt max. viiden toiston sarjoja parin pakkotoiston kera. Täysin väärin?

itse suosittelen pääliikkeisiin tuota 5x5, on ainakin itsellä toiminut todella hyvin.

itse suosittelen pääliikkeisiin tuota 5x5, on ainakin itsellä toiminut todella hyvin.

Eikö siinä ole se ongelma, että treenistä tulee helposti todella pitkäkestoinen? Voimatreenissä palautusten pitäisi olla 3-5 minuuttia. Vai tehdäänkö apuliikkeitä sitten huomattavasti vähemmän?

Olisi ehkä hyvä lukea noita voimapuolen threadeja ja tutustua voluumiohjelmiin. 5x5 on itse asiassa hyvinkin vähän sarjoja sisältävä ohjelma ollakseen voimaohjelma. Eli perusteet löytyy voima-osiosta.

Täysin uutta meikäläiselle. Olen tähän mennessä tehnyt esim. penkkipunnerruksessa käytännössä joka kertaa maksimia eli yhden toiston maksimipainoilla. Lisäksi esim. dippiä olen tehnyt lisäpainoilla n. kolmen toiston verran, aina loppuun asti. Jalkaprässissä olen tehnyt max. viiden toiston sarjoja parin pakkotoiston kera. Täysin väärin?
Ainakin siinä mielessä väärin, että hermosto menee tukkoon hyvin nopeasti. Tosin 3-jakoisella ohjelmalla, kun vedetään kroppa vain kerta viikkoon, on hermostollakin jo tarpeeksi aikaa palautua, mutta esim. 2-jakoisella ohjelmalla ei tota kannata enää tehdä, vaan toisto ainakin säästöön myös viimeisessä sarjassa. Lihakset palautuvat nopeasti tosta failureen vetämisestäkin, mutta hermoston palautumiseen menee huomattavasti enemmän aikaa.

Ja mitä ohjelmaan tulee, niin 3-jakoinen on aivan väärä ohjelma voiman hankintaan. 2- ja 1-jakoiset ohjelmat ovat siihen tarkoitukseen parempia. Koska jos voimaa haluat, kannattaa suosia suuria perusliikkeitä, kuten voimanosto- ja painonnostoliikkeitä. Leuanveto on myös hyvä liike voiman hankintaa. Ja näitä liikkeitä harvoin tulee vastaan monijakoisissa ohjelmissa, joissa treenataan vain pari lihasryhmää treeniä kohden. Tietenkään voimanhankinnassa ei saa unohtaa eristäviä liikkeitäkään, koska esim. hauikset ja pohkeet jäävät perusliikkeissä erittäin vähälle huomiolle, ja tällöin niille kannattaa ottaa ihan omat liikkeet, etteivät jää kehityksestä jälkeen.

Eikö siinä ole se ongelma, että treenistä tulee helposti todella pitkäkestoinen? Voimatreenissä palautusten pitäisi olla 3-5 minuuttia. Vai tehdäänkö apuliikkeitä sitten huomattavasti vähemmän?

5x5 ei todellakaan reeni ole pitkä kestoinen. Jos yksin reenaan, siis reenaan enkä puhu paskaa kenenkään kanssa, niin reenin kesto on 45min. Pääliike 5x5 + pari apuliikettä. Riippuu tietysti mitä pitää pitkänä aikana.

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom