Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Männiäisten sun muiden palvojat ei koskaan kirjottanu niistä yhtä pitkää kirjaa.Juu juu, niinhän se omastanikin mielestä on ihan sama, mistä satukirjasta ne kuvitteelliset hahmot ovat, joiden olemassaolo perustuu vain siihen niistä kertovan kirjan sisältöön. Mutta haluaisinkin nyt jonkun itseäni viisaamman perustelut tälle![]()
Aivan sama. Niin kauan, kuin uskonnoilla tai niissä mainituilla satuolennoilla väitetään olevan jotain vaikutusta fysikaalisen maailmankaikkeiden kanssa he tekevät tieteellisiä väitteitä ja näiden väitteiden tueksi voidaan vaatia todisteita.Edelleen on syytä muistaa, että jos kiistatonta todistusmatskua olisi, ei kyse olisi enää uskosta.
Mun näkemyksen mukaan uskovainen uskoo pyhän tekstin olevan kirjaimellisesti Jumalan ilmoitusta ja raamatussa sekä koraanissa selkeästi ilmoitetaan, että tekstiä totella ehdottomasti ja sanatarkasti. Kun tähän lisätään uskontojen tietyt väkivaltaiset piirteet niin tästä syystä käsittelen jokaista uskovaista mahdollisena fundamentalistina, kunnes opin tuntemaan hänet paremmin.Ne liberaalimmat uskovaiset tapaavat olla se suurin osa heistä, eivätkä he edusta noin äärimmäisiä katsantokantoja. Jos mittaat uskomista vain totaalisella mustavalkoisuudella (eli on pakko olla ääriyksilö jompaankumpaan suuntaan), pysyttelet jatkuvasti teorian tasolla eikä henkilöitä ja näkemyksiä, joita käytät esimerkkeinä, edusta välttämättä kukaan - saati sitten kritisoitu instituutio.
Tämä on varmasti se todellinen tilanne. Mua henkilökohtaisesti kuitenkin harmittaa, että liberaalit ja maltilliset uskovaiset ovat aina niin hiljaa kun ääripäät ärähtävät jostain asiasta - erityisesti tämä piirre näkyy Islamissa.Jos uskova katsoo asiakseen tunnustaa jotain institutionaalista uskoa, ei se suoraan tarkoita, että kaikkea omaksuttaisi pureskelematta, jolloin uskova tekee valinnan tieteen ja uskonnon kantojen välillä niiden ollessa keskenään ristiriidassa.
Koraani ja Hadith kirjallisuus ovat yhtä lailla tulkinnallista kuin raamattukin. Koraanissa puhutaan yhtä lailla elämän kunnioittamisesta ja ihannoidaan viisautta ja rauhaa ja samalla kerrotaan pyhästä sodasta ja vääräuskoisten tuhoamisesta.
Tämä on varmasti se todellinen tilanne. Mua henkilökohtaisesti kuitenkin harmittaa, että liberaalit ja maltilliset uskovaiset ovat aina niin hiljaa kun ääripäät ärähtävät jostain asiasta - erityisesti tämä piirre näkyy Islamissa.

Ultimecia: -Kiitoksia, juuri tuollaista jollain järkiperäisellä perusteltua vastausta kaipasinkin. Mutta toisaalta, jos nuo perinteet, historia ym. tekevät tuosta henkiolentoihin uskomisesta jotenkin järkiperäisempää, miksei suomessa enää palvota täällä joskus kovassa huudossa olleita esim. Ahtia tai Tapiota? Ainakaan meidän oven takana ei ole näkynyt hyvin pukeutuneita nuoria miehiä kertomassa niistä.
Tuo epelin toteamus, ettei meninkäisten kannattajat ole yhtä pitkää kirjaa kirjoittaneet, ei oikeen vielä tee tuosta jumalaan uskomisesta mun mielestä sen järkevämpää kuin menninkäisiinkään uskomisesta.
Ja kyllähän monissa kulttuureissa vieläkin uskotaan jos jonninmoisiin metsänhenkiin ja jumalaisolentoihin, vaikkei nyt välttämättä meninkäisiin (tai en tiedä, voidaan jossain tietysti niihinkin uskoa hyvinkin vakaasti). Ne nyt tulivat kirjoissa esiintyvistä satuolennoista ensimmäisinä mieleen![]()
Paskaa.
puolelle. "Proof how Satan created Islam and women". "I believe earth is only 6 000 years old like the bible says" bla bla bla. Mitään oikeita argumentteja ei jätkällä ole, ei evoluutiotakaan vastaan. Kuitenkin se raamattu kummasti on oikeassa jokaisessa väitteessä. Olis mullakin jokin taikakirja, josta löytäis vastauksen kaikkeen epämääräiseen. Nobelit tippuis... :DLaskekaapa kuinka monta kertaa tälläkin videolla tukeudutaan tiedon puutteeseen, josta sitten johdetaan omaa itseä miellyttävä johtopäätös älykkäästä suunnittelijasta ja luojaentiteetistä ilman mitään faktaa.
-WikipediaLinnunradan käsikirja liftareille kertoo, että Baabelin kala on maailmankaikkeuden kummallisin olio. Kirjassa mainitaan, että eräiden filosofien mukaan Baabelin kala on lopullinen todiste siitä, että Jumala ei ole olemassa. Päätelmä menee seuraavaan tapaan:
"Kieltäydyn todistamasta olemassaoloani", sanoo Jumala, "sillä todisteet tekevät uskon tarpeettomaksi, ja ilman uskoa minä en ole mitään."
"Mutta", sanoo ihminen, "Baabelin kala on kiistaton todistus sinun olemassaolostasi, eikö vain. Mitään sen kaltaista ei olisi voinut kehittyä sattumalta. Se todistaa sinun olevan olemassa, joten - omien perustelujesi mukaan - et ole olemassa. M.O.T."
"No voihan nenä", sanoo Jumala. "Tuota minä en ollut tullut ajatelleeksikaan", ja katoaa kuin irreaalinen pieru logiikan Saharaan.
Minuakin kiinnostaisi tietää se, jos maailmankaikkeus on syntynyt alkuräjähdyksestä, niin mitä oli ennen sitä? Mitä on sen jälkeen, kun maailmankaikkeus tuhoutuu? Jos maailmankaikkeudella on reuna, niin mitä sen reunan takana on?
No näistähän voi joku vetää sen johtopäätöksen että jumala on olemassa ja on luonut kaiken tämän. No voihan sen niinkin ajatella että "korkeampi voima" tämän on aikaan saanut mutta sillä ei voi perustella tämän uskovaisten tunteman Jumalan olemassaoloa. Ei myöskäänsaati yhtään hyvää tai pahaa tekoa, tai Jeesusta tai raamattua tai mitään mitä yksikään ihminen tai eläin maan päällä on koskaan kokenut tai tuntenut.
Olen ateisti jos se jotain kiinnostaa..
Asiasta toiseen. Eikö periaatteessa ateismi täytä satanismin tunnusmerkit. Satanismihan on sitä, että kiistetään Jumalan olemassaolo. En siis syytä ketään satanistiksi, kunhan vaan kikkailen termeillä.
Niin siis korostinkin, että en syytä ketään satanismista. Syyttäminen on väärä termi, mutta jos minä sanon vaikka sinua satanistiksi, niin sehän katsotaan niin, että minä syytän sinua, vaikka en siis syyttäisi, vaan totean että "ahaa, olet satanisti". Ja kuten sanoin niin kunhan kikkailin termeillä.