Rasvanpoltto + lihaskasvu samaan aikaan?!

Eli miten pitäis syödä ja treenata, et kasvais ja rasvat palais siinä samalla?! Koska ei kauheesti huvittais mikään dietti putki koska siinä lähtee niin paljon lihaa kävelemään. Jos jollain on joku hyvä ratkasu tähän asiaan niin neuvot otetaan mielellään vastaan! :piis:

Ei onnistu mitenkään ellet käytä kiellettyjä lääkeaineita! Joo kaikkee ei voi kerralla saada. Eli panosta joko massankasvuun ja sit dieettin tai toisinpäin. Kannattas vähän lueskella Noita muitakin thredejä ennen kuin aloitat tälläisen oman thredin.

Paras mieleen tuleva keino on pitää hiilarit suht alhaalla (~350g/päivä normaalikokoiselle miehelle?) ja proteiini 2-2.5 g/painokilo. Aamulenkit 45-60min tyhjällä vatsalla mukaan ohjelmaan. Hiilarit hitaista lähteistä ja kovat rasvat minimiin

Itel kasvu treenin alussa lihakset kyl iha hyvi ja läskit lähti :D mut se oli sillo 17 kesäsenä.. Normiruokaa naamaan + protskuu + gla pillereit salia ja aeroobista liikuntaa ^^ veikaan kyl että enää ei onnistuis

Joo kyllä munkin täytyy sanoa että on se mahollista että läski lähtee ja lihsta tulee samaan aikaan. tosin tietenkin muutos on paljon hitaampi lihaksen kasvun sekä rasvanlähdön suhteen.
Miksi niin monet sanoo ettei tämä muka ois mahollista? Eihän siihen oo mitään syytä miksei ois. vähän ku murrosiän pituuskasvu: sillon minä ainakin söin tarpeeksi jotta kasvoin sen 15 senttiä vuodessa mutta samalla lähti läskiä noin kymmenen kiloa. kyllä keho osaa sekä kasvaa että laihtua samaan aikaan. rajoitetusti mutta kuitenkin.

Miksi niin monet sanoo ettei tämä muka ois mahollista? Eihän siihen oo mitään syytä miksei ois.

Onhan. Uuden kudoksen kasvu vaatii energiaa oli se sitten rasvaa tai lihasta. Jos kulutat enemmän kuin mitä syöt, niin mistä tuo energia kudoksen tekemiseen sitten otetaan?

vähän ku murrosiän pituuskasvu: sillon minä ainakin söin tarpeeksi jotta kasvoin sen 15 senttiä vuodessa mutta samalla lähti läskiä noin kymmenen kiloa.

Niin. Kasvoit 15 senttiä, mikä tietenkin pienentää läskin näkyvyyttä. Ei se varsinainen läskimäärä ainakaan pienentynyt.

Kyllä aloittelijalla onnistuu se että läskit lähtee ja lihas kasvaa mutta sekin on aika pitkässä kuusessa..rennot aamulenkit plus c-vitamiini 1000mg 30 min ennen lenkkiä tyhjään vatsaan aut:thumbs:taa

Onhan. Uuden kudoksen kasvu vaatii energiaa oli se sitten rasvaa tai lihasta. Jos kulutat enemmän kuin mitä syöt, niin mistä tuo energia kudoksen tekemiseen sitten otetaan?

Totta, mutta ootkos sä sitä mieltä et aloittelija ei voi lisätä lihasmassaa ja polttaa rasvaa "samalla"?

Esim. ite oon nähny monta käytännön esimerkkiä, missä näin on tapahtunut. :)

Totta, mutta ootkos sä sitä mieltä et aloittelija ei voi lisätä lihasmassaa ja polttaa rasvaa "samalla"?
Itse en usko anekdootteihin, koska tuon väitetyn lihaskasvun voisi selittää monella eri tavalla (sarkoplasman lisääntyminen, lihastonuksen kasvu,...). Jos joku on joskus oikein mitannut rasvaprosentin ja funktionaalisen lihasmassan suhteiden muutokset aloittelijoissa ja tullut tuohon tulokseen, niin mikäs siinä. En vain oikein ymmärrä, minkä mekanismin kautta tuo olisi mahdollista, koska uuden kudoksen kasvuun tarvitaan nähdäkseni aina väistämättä ylimääräenergiaa.

Itse olen kyllä hyvällä menestyksellä onnistunut pitämään painon samassa punttia tehden ja lihas-läskisuhteen muuttuessa sinne lihaksikkaan suuntaan. Lihaskasvu tuskin on aivan optimaalinen, mutta mieluummin hitaasti, ku fläsää keräten. Ei ole tavoitteetkaan niin korkealla. Ehkä on geenitki kohillaan ku lihas tarttuu aika mukavasti.

Itse olen ajatellu näin:

-Pentti tarvitsee energiaa normaalisti arvon 1 verran
-Pentin lihaskasvu on optimaalinen arvossa 2...tämän yli tulee jo fläsää
-Mutta jos Pentti saa energiaa arvon 1,1-1,9 verran lihasta tulee, mutta myös läskiä lähtee. Kasvu ei ole optimaalista mutta kasvua kuitenkin.

Tämä on siis minun omaa logiikkaa...onko päin he....iä, en tiedä.

Aloituspostiin viitaten: Jos dieetillä on vähänkään asiat kunnossa, niin en usko että sitä lihaa lähtee kovinkaan paljon (yhtään), ellei sitä lihasta ole oikeasti todella paljon, toki mistä aloittaa ja mihin päätyym ja tietysti henkilöstä. Hiukan liikaa ehkä kuvitellaan lihaskatoa, jos on vyötäröllä hiukan läskiä ja tavoite on saada palikoita pikkusen näkymään, eri asia taasen joku "kisadieetti" 12-15% rasvoista vitosen tuntumaan tai alle.

Kyllä se mahollista on. Itellä toimii semmonen et kolme kertaa viikkoon aamusin toi HIITti ennen aamupalaa ja sen jälkeen tunti syömättä ja muuten normipunttitreeniä. => Rasvaa palaa, eikä vaikuta normikehitykseen oikeestaan mitenkään, ainakaan omalla kohalla.

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että dietin alussa sarjapainot kasvoivat hieman suurten lihasten liikkeissä (esim. etu/takareidet). Kasvu kuitenkin hidastui, ja vaikka joskus parin kuukauden jälkeen tuntui, että leukojakin jaksaisi vetää 1-2 toistoa enemmän, ei se tarkoittanut lihasmassan lisäystä. Paino oli vain pudonnut sen verran, että omalla painolla tehtävissä liikkeissä saatiin hetkittäistä etua. Olen kuitenkin sitä mieltä, että dietin loputtua lihasmassa on aina verrattaen pienempi alkuperäiseen. Eli siis en usko siihen, että rasvaa voi polttaa samalla kuin kasvattaa lihasta, vaikka aluksi siltä vahvasti tuntuikin.

Itse en usko anekdootteihin, koska tuon väitetyn lihaskasvun voisi selittää monella eri tavalla (sarkoplasman lisääntyminen, lihastonuksen kasvu,...). Jos joku on joskus oikein mitannut rasvaprosentin ja funktionaalisen lihasmassan suhteiden muutokset aloittelijoissa ja tullut tuohon tulokseen, niin mikäs siinä. En vain oikein ymmärrä, minkä mekanismin kautta tuo olisi mahdollista, koska uuden kudoksen kasvuun tarvitaan nähdäkseni aina väistämättä ylimääräenergiaa.

Annetaan anekdootit ja tieteelliset höpötykset olla nyt, mun pointti oli vain nyt se, että aloittelija voi saada lihasmassaa nostamatta rasvaprosenttia. Enkä nyt tarkota että lihas kasvaa ja samaan aikaan rasva palaa! ;) Tiedät kyllä mitä tarkoitan...

Niin. Kasvoit 15 senttiä, mikä tietenkin pienentää läskin näkyvyyttä. Ei se varsinainen läskimäärä ainakaan pienentynyt.

Hmm mutta kun paino tippui kymmenen kiloa. ;)

Tuollaisessa kirjallisuustutkimuksessa on vertailtu rasvanpolttoa ja lihasmassan muutoksia laihduttaessa:
Petra Stiegler and Adam Cunliffe: The Role of Diet and Exercise for the Maintenance of Fat-Free Mass and Resting Metabolic Rate During Weight Loss. Sports Med 2006; 36 (3): s. 239-262.

Tutkimuksessa on painoharjoittelun aloittamisella ilman sen kummemmpaa tarkasti säänneltyä ruokavaliota saatu poltettua rasvaa ja rakennettua lihasta yhtä aikaa, ei siis pelkästään alennettua rasvaprosenttia lihaskasvun kautta kun koehenkilöinä on ollut ylipainoisia naisia.

Erityisen hyviä tuloksia näyttäisi saavutetun kun 4krt/vk painoharjoitteluun on yhdistetty proteiinilisä ja -20% kalorirajoitus. (Tutkimuksen 12 viikon aikana läskiä paloi -39% alkuperäisestä, LBM +5%) Tuo ei välttämättä sovimille tahansa ruumiinrakenteelle - nuo hurjat tulokset saavutettiin keskimäärin 27% rasvoissa olevilla miehillä.

Joka tapauksessa, tuon paperin lueskelun perusteella vastaus näyttäisi olevan tiivisteltynä "on mahdollista ainakin aloittelijalla, jos rankaiset rautaa, rajoitat kaloreita maltillisesti ja syöt pirusti protskua". Tuo resepti parempaan kuntoon tuon tutkimuksen mukaan ei ainakaan varmasti yllättänyt juuri ketään. :)

Back
Ylös Bottom