Maastaveto jalat leveällä/kapealla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sharp
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mitä eroa on, onko jalat leveällä vai kapealla vedettäessä? Ottaako eri lihaksiin tms? Kumpi olisi suositeltavaa?
Itse olen muutaman kerran vetänyt ja nyt aattelin alottaa kunnolla veteleen niin neuvot ois tervetulleita... Eli kummalla tekniikalla kannattaisi alottaa? Itsellä tuntuu ehkä helpommalta jalat leveällä. Kiitos!

Tarkoitatko jalat leveällä siis sumotyyliä, jossa vedetään tavallaan jalkojen välistä?

Onkos noista kumpi selkäystävällisempi, osaisiko kukaan neuvoa? Tuntuu nuo nikamat/välilevyt välillä liikahtelevan, siksi varottu koko liikettä jo pidemmän aikaa...

Yleensäkin ottaako tuo selkärankaan ja vanhana on sitte sen takia ongelmia? Itteä mietityttää ku on tuo painonnosto tullu kuvioihin nyt enemmän..

Itse teen selkäpäivinä Romanialaista maastavetoa,että käsien ote on vain leveempi,siinä kaikki selän lihakset joutuu enemmän jännitykseen ja on muutenkin selkäystävällisempi kuin normaali mave..kannattaa kokeilla

Se riippuu ihan kaverista miten on mittasuhteet ja kummalla tykkää tehdä. Karkeasti sanottuna leveä/sumo/välistäveto ihan miksi haluat nimittää ottaa lantionalueelle enemmän, kun taas kapea on selälle kovempi pala. Sumoveto on myös paljon teknisempi nostotapa ja joillakin kavereilla on paremmat välitykset sumonostoon (sylimitta on enemmän kuin itse pituus). Tämä meinaa siis maalaisjärjellä pääteltynä sitä, että nostomatkakin on lyhyempi. :D

Voit ottaa kumpaakin vetoa, vaikka vuoro viikoin tai kun olet näin alkutaipaleella niin otat kunnon pohjat kapealla vedolla ja sumoa teet sen verran, että tekniikka pysyy mielessä. ;)

Muistaakseni itse mestari Virtanen sanoi, että sumolla vedettäessä, jos jalkojen asento heittää vähän voi olla rauta tulematta ylös. Näin karkea esimerkkinä.

Voin jo nyt sanoa, että kannattaa alkaa panostamaan keskivartalon harjoitteluun sillä se tuottaa tulosta kyllä varmasti.

Jos haluat vaihtelua treeneihin niin sitten voit kokeilla vetoa eri korkuisilta korokkeilta, vetoa tempausotteella ja tietysti selänojennus omalla painolla/lisäpainoilla palauttavana.

Jos nyt tästä minun sekalaisesta postauksesta pitäisi joku yhteenveto tehdä niin etsi joku kaveri joka osaa asiansa ja katsokaa tekniikka kuntoon, jotta et riko paikkojasi.

Eli mitä eroa on, onko jalat leveällä vai kapealla vedettäessä? Ottaako eri lihaksiin tms? Kumpi olisi suositeltavaa?
Itse olen muutaman kerran vetänyt ja nyt aattelin alottaa kunnolla veteleen niin neuvot ois tervetulleita... Eli kummalla tekniikalla kannattaisi alottaa? Itsellä tuntuu ehkä helpommalta jalat leveällä. Kiitos!

Niinkuin tuolla on mainuttikkin jo(?) Niin sumo tyyli ottaa enemmän sisäreisiin ja lantioon sekä on selkäystävällisempi koska nostoasento on pystympi kun taas normaali kapea veto ottaa selkään ja etu- ja ulkoreisiin.

Jos sinulle sumo tuntuu luontevammalta vetää niin vedä sillä. Kapeaakaan ei pidä unohtaa sillä sillä saa luotua hyvää pohjaa sumolle.

Itsekin olen vaihtamassa kapeaa sumoon. Vaihto johtuu siitä että saan inhimillisemmän asennon ja lyhyempi nostomatka. Välityksiä vetoon on sillä pituutta 180 ja syli 189 mutta kapealla pitkät jalat vei käsien tuomaa etua.

Menipäs loppu vähän :offtopic: paskan jauhannaksi:D

Kiitoksia hyvistä neuvoista! Kapea veto ottaa jotenki kummasti alaselkään vaikka lähteekin nostamaan jaloilla ihan alhaalta. tottakai sen pitääkin tuntua alaselässä, mutta tuntuu jotenki että se käy EI hyvällä tavalla kipeää lihakseen, voihan se tietenki olla vaan alku kankeutta... sumo tuntu kuitenki paremmalta, ja alottelin iha pienillä painoilla, jonku verran yli 100kg ja pitkiä yli 10 sarjoja, jos se tekniikka sieltä löytyis...

Kiitoksia hyvistä neuvoista! Kapea veto ottaa jotenki kummasti alaselkään vaikka lähteekin nostamaan jaloilla ihan alhaalta. tottakai sen pitääkin tuntua alaselässä, mutta tuntuu jotenki että se käy EI hyvällä tavalla kipeää lihakseen, voihan se tietenki olla vaan alku kankeutta... sumo tuntu kuitenki paremmalta, ja alottelin iha pienillä painoilla, jonku verran yli 100kg ja pitkiä yli 10 sarjoja, jos se tekniikka sieltä löytyis...

Jos maastaveto sattuu alaselkään niin luultavasti vedät alaselkä pyöreänä tai jotenkin selkä huonossa asennossa. Päästään itse epistolaan eli tekniikkaan. Älä ahnehdi kiloja vaan keskity olennaiseen. ;)

Sitä tässä nimenomaan oonki miettiny ku tuntuu että selkä menee hiemen pyöreäksi vaikka tekee pelkällä tangolla(johtuuko ruumiinrakenteesta?) ja painoilla en oo todellakaan vielä ahnehtinu, oon tehny pitkiä ja kevyitä sarjoja ja silti sattuu... Sumossa kipua ei tunnu juuri lainkaan.

sit teet sillä sumolla. järkiki sanoo että ei kannate tehä liikettä mikä sattuu. jos kert tekniikkaki pitäs olla kondikses.

Tuskin kuitenkaan on.

Käsittääkseni monet ketkä vetävät kisoissa sumolla treenaavat kuitenkin paljon kapeallakin...

Tuosta selkä suorana-hommasta. Eli meinaako se tikkusuoraa, vai saako selkä olla kaarella taaksepäin vähän niinkuin penkissä? Itse olen pitänyt juuri taakse kaarella, toivottavasti en ole rikkonut itseäni. Ainakaan ei ole sattunut mihinkään.

Kyllä saa olla kaarella vähän niin kuin penkissä. Tärkeintähän on, että selkä ei pyöristy eteenpäin ja hartianseudun lihakset pidetään rentoina (ts. ei lähdetä nostamaan käsillä sitä painoa). Turhat löysät myös tangosta pois ennen vetoa ja pieni "paine" tangon ja sinun välille ja raudat ylös. Ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole. :lol2:

Nimenomaan sillä kapeallahan se voima haetaan myös sumonostoihin.

Sitä tässä nimenomaan oonki miettiny ku tuntuu että selkä menee hiemen pyöreäksi vaikka tekee pelkällä tangolla(johtuuko ruumiinrakenteesta?)

Otahan katse ihan ylös, katonrajaan niin selkäkin pysyy paremmin suorassa. Jos tuijottelet varpaita niin onhan se selvä että selkä pyöristyy.

Jos sinulle sumo tuntuu luontevammalta vetää niin vedä sillä. Kapeaakaan ei pidä unohtaa sillä sillä saa luotua hyvää pohjaa sumolle.

Tähän on pakko sanoa, että sumolle kannattaa antaa mahdollisuus vaikka se ei aluksi niin luontevalta tuntuisikaan. Tein itse vuosia kapealla ja sumo tuntui mahdottomuudelta, koska lantio ei yksinkertaisesti ko. asentoon auennut. Muutamassa viikossa rikoin kuitenkin helposti aikaisemman kapealla vedetyn ennätykseni. Nyt sumo tuntuu jo luontevammalta selälle, sekä taloudellisemmalta vedolle. Sumo ei tunnu kaatuvan eteen yhtä helposti kuin kapea veto. Toki kapeallakin tulee vielä jatkuvasti vedettyä, mutta maksimipainoja lähestyessä tulee kyllä sumoa suosittua.

Back
Ylös Bottom