Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

No se verokikkailun sääntö numero yksi on:
- Maksetaan veroa tietoisesti liian vähän ja laitetaan ainakin se liian vähän maksettu osuus jemmaan kasvamaan riskitöntä/riskillistä tuottoa.

Nyt kun asia tehdään tietoisesti pystyy kuka tahansa itsekurilla kyllästetty ihminen tajuamaan, että ne rahat jotka ovat jemiksessä eivät oikeasti ole kulutusta varten vaan tuottamassa ilmaista rahaa sinulle. Tottakai ne voi hummata esim. tiukan paikan tullen, mutta tiedostaen, että ne pitää maksaa takaisin kuten visalasku. Sillä erotuksella, että lainaaminen tapahtuu valtiolta ja korko on jotain 1% luokkaa vuodessa ja laina-aika 2-1 vuotta.:)

kerrotko miksi mätkyjen korko on 1%. Mistä se korko tulee? Jos mätkyissä on korkoa 1% niin tuleeko palauksetkin sitten 1% korolla takaisin? Tai siis eihän ne tule mutta miksei?

kerrotko miksi mätkyjen korko on 1%. Mistä se korko tulee? Jos mätkyissä on korkoa 1% niin tuleeko palauksetkin sitten 1% korolla takaisin? Tai siis eihän ne tule mutta miksei?

Tarkennetaan hieman. Eli vuoden 2006 jäännösverolle on kertynyt korkoa 1% p.a (alle 10 000€ jäännösverot) 1.2.2007- jäänösveron ensimmäiseen eräpäivän väliseltä ajalta. Verovuoden 2007 jäännösverolle korko on 1.2.2008 lähtien 2.5% p.a (alle 10000€ jäänösverot) kuitenkin niin, että maksuun pantavasta jäänösveronkorosta vähennetään 20€. Täten 940€ on raja jonka jälkeen korkoa joutuu maksamaan.

http://www.vero.fi/default.asp?article=2011&language=FIN

Palautuksille maksetaan samaa korkoa.

Laitampa kysymyksen palkan verotuksesta.
Tilanne on se, että innoistuin tutkimaan verotustani, kun tein muutoksia vuoden 2008 verokorttiini.
Kävi ilmi, että vuonna 2006 olen maksanut veroja n. 37 euroa enempi, kuin mitä olisi pitänyt. Olisin siis saanut hyvityksiä veroihin n. 37 euroa enemmän, mikäli olisin toiminut oikein silloin. Nyt haluaisin tietää, voiko tilannetta korjata.
:)

Kyseessä ei siis ole kovin merkittävä summa, mutta silti olisin kiinnostunut tietämään, onko mahdollista tehdä muutoksia tai korjauksia jo maksettuihin veroihin? Tämä on lähinnä periaatteellinen kysymys. Sillä uskon, että koska olemme siirtyneet esitäytettyihin verokortteihin, niin verottaja saa enempi veroja kuin ennen, kun ihmiset olettavat tietojen olevan oikein. Kannattaa muuten tarkistaa ne luvut hyvin tarkkaan.

Vai kärsinkö nahoissani, kun tyhmyyttäni en tajunnut tarkistaa kaikkia veroihin vaikuttavia tekijöitä vuonna 2006 ?

Laitampa kysymyksen palkan verotuksesta.
Tilanne on se, että innoistuin tutkimaan verotustani, kun tein muutoksia vuoden 2008 verokorttiini.
Kävi ilmi, että vuonna 2006 olen maksanut veroja n. 37 euroa enempi, kuin mitä olisi pitänyt. Olisin siis saanut hyvityksiä veroihin n. 37 euroa enemmän, mikäli olisin toiminut oikein silloin. Nyt haluaisin tietää, voiko tilannetta korjata.
:)

Kyseessä ei siis ole kovin merkittävä summa, mutta silti olisin kiinnostunut tietämään, onko mahdollista tehdä muutoksia tai korjauksia jo maksettuihin veroihin? Tämä on lähinnä periaatteellinen kysymys. Sillä uskon, että koska olemme siirtyneet esitäytettyihin verokortteihin, niin verottaja saa enempi veroja kuin ennen, kun ihmiset olettavat tietojen olevan oikein. Kannattaa muuten tarkistaa ne luvut hyvin tarkkaan.

Vai kärsinkö nahoissani, kun tyhmyyttäni en tajunnut tarkistaa kaikkia veroihin vaikuttavia tekijöitä vuonna 2006 ?

Voit hakea muutosta vuoden 2006 verotukseen. www.vero.fi ja hakusanaksi muutoksenhaku. Taitaa tarvittava tieto löytyä myös niistä läpysköistä joita verottaja lähettelee aina valillä ihan kotiinkin asti...

Ja ainakin tuossa esitäytetyssä veroilmoituksessa joka mulle kotiin tuli luki aika selvästi kehotus tarkistaa tiedot.

Kiitoksia. Väärällä hakusanalla olin liikkeellä tuolla vero.fi palvelussa.
Ja kyllä. Siinä tosiaan lukee, että kannattaa tarkistaa tiedot.
En vain silloin jaksanut innostua perusteellisestä tarkastamisesta.
Olisi varmaan kannattanut. Olisin säästänyt 37 euroa.

Eikös se ollut 5 vuotta kun tota verotusta voi korjailla takautuvasti? Eli ei muutakun oikaisupyyntöä kehiin. Itsekin joskus vuosi sitten oikasin vähän väärin menneitä korkovähennyksiä. Muutama kymppi tuli takasin.

En nyt tiedä kuuluuko tämä aiheeseen koska en vielä tienaa mitään -
Opiskelen metallialan koneenasentaja linjalla, miltä näyttää tulevaisuuden näkymät.
Valmistun 1-1½ vuoden päästä koneenasentajaksi.
Mitkä ovat palkkanäkymät ja työllisyys?
Asun Turun lähistöllä.

Paljon muita metallialan työntekijöitä, yksi kenet bongasin kuka ainakin työskentelee metallialan töissä oli RRKalle.
Haluaisin kuulla lisää työstäsi.

En nyt tiedä kuuluuko tämä aiheeseen koska en vielä tienaa mitään -
Opiskelen metallialan koneenasentaja linjalla, miltä näyttää tulevaisuuden näkymät.
Valmistun 1-1½ vuoden päästä koneenasentajaksi.
Mitkä ovat palkkanäkymät ja työllisyys?
Asun Turun lähistöllä.

Paljon muita metallialan työntekijöitä, yksi kenet bongasin kuka ainakin työskentelee metallialan töissä oli RRKalle.
Haluaisin kuulla lisää työstäsi.
Ite olen myös Turun lähistöltä ja metallihommia on tullut tehtyä oikeastaan vähän kaikenlaisia.
Palkkoihin on vähän vaikea sanoa mitään kun samasta työstä maksetaan toisessa paikassa 9e/tunti ja toisessa paikassa 13e/tunti, eli niissä on paljon heittoa. Onhan sellasiakin paikkoja Turun alueella mitkä maksaa just jonkun 7-8e/tunti... niihin en kyl menis vaik mikä olis!:lol2:

Tällä hetkellä varmasti kaikki ketkä haluaa vaan töitä tehdä on töissä, Eli töitä löytyy varmasti!

Ite olen myös Turun lähistöltä ja metallihommia on tullut tehtyä oikeastaan vähän kaikenlaisia.
Palkkoihin on vähän vaikea sanoa mitään kun samasta työstä maksetaan toisessa paikassa 9e/tunti ja toisessa paikassa 13e/tunti, eli niissä on paljon heittoa. Onhan sellasiakin paikkoja Turun alueella mitkä maksaa just jonkun 7-8e/tunti... niihin en kyl menis vaik mikä olis!:lol2:

Tällä hetkellä varmasti kaikki ketkä haluaa vaan töitä tehdä on töissä, Eli töitä löytyy varmasti!

Se on hienoa kuulla että töitä riittää!
Juu ei tuo 7-8€ kuulosta kovin suurelta summalta, mutta varmasti aluksi joudun niitäkin töitä tekemään, kokemuksen takia.

Sitten kun päästään yli 10e/tunti niin alan olemaan kohtalaisen tyytyväinen. :)

Mä tunnen useammankin ihmisen joiden tyyli on elää siten et veroprosentti on 2-3% korkeampi kuin pitäisi. Sitten kehutaan kuinka tulee mukavasti veronpalautuksia joulukuussa. Naurettavinta hommassa on se, et samat ihmiset elää joka kuukausi yli varojen siten, että vinguttavat luottokorttejaan jopa ruokaostoksiin. Luottokorttivelat on koko ajan tuhansissa euroissa eli korot juoksee kivasti..

Mä tunnen useammankin ihmisen joiden tyyli on elää siten et veroprosentti on 2-3% korkeampi kuin pitäisi. Sitten kehutaan kuinka tulee mukavasti veronpalautuksia joulukuussa. Naurettavinta hommassa on se, et samat ihmiset elää joka kuukausi yli varojen siten, että vinguttavat luottokorttejaan jopa ruokaostoksiin. Luottokorttivelat on koko ajan tuhansissa euroissa eli korot juoksee kivasti..

Itse myönnän kuuluvani tähän ryhmään. En tosin ole masterin luotto-ominaisuutta käyttänyt kertaakaan. Onhan se ilmaista lainaa valtiolle ja varmaan jossakin mielessä typerääkin, mutta tuntuu omassa kukkarossa mukavasti jouluna kun tulee pari tonnia "ylimääräistä" joulurahaa, jotka ovat olleet varmassa (vaikkakin korottomassa) säästössä. Tapansa kullakin, mutta jos pitää elää luotoilla turvatakseen palautusten saamisen, on se jo kaikissa mittapuissa typerää.

Itse myönnän kuuluvani tähän ryhmään. En tosin ole masterin luotto-ominaisuutta käyttänyt kertaakaan. Onhan se ilmaista lainaa valtiolle ja varmaan jossakin mielessä typerääkin, mutta tuntuu omassa kukkarossa mukavasti jouluna kun tulee pari tonnia "ylimääräistä" joulurahaa, jotka ovat olleet varmassa (vaikkakin korottomassa) säästössä. Tapansa kullakin, mutta jos pitää elää luotoilla turvatakseen palautusten saamisen, on se jo kaikissa mittapuissa typerää.

Ei siinä mielestäni oikeastaan mitään typerää ole, kun ajattelee kuinka vaikeaa toisille ihmisille on säästää rahaa. Vaihto-ehtoisesti voisi olla järkevää tehdä joulurahalle säästötili, jolle menee palkkapäivinä se 1-2%. Jos tässä vaiheessa ei vielä ole kunnon säästötiliä pahan päivän varalle niin sekin on sama pistää pystyyn.

On taas täysin naurettavaa kuinka ihmiset nakkaavat rahaa täysin moben perseeseen tuhlaamalla kaiken mitä palkkapäivänä tulee. Olen itsekin syyllistynyt tähän. Meidän taloudessa tosin säästetyt rahat ovat huvenneet nopeasti kun on tullut muutettua useasti, ja ainoa rahanteko aika on ollut oikeastaan kesä.

Itselläni on ollut aina veroprosentti siten ettei paljoa palautuksia tule, korkeintaan joku pari-kolmesataa.
Olen myös pyrkinyt aina välttämään Masterin vinguttamista, olisinkohan 50euroa joskus vahingossa käyttänyt.

Käteen jää n.1400-1800€/kk. Riippuen lisistä.

On taas täysin naurettavaa kuinka ihmiset nakkaavat rahaa täysin moben perseeseen tuhlaamalla kaiken mitä palkkapäivänä tulee. Olen itsekin syyllistynyt tähän.

Sama täällä. :curs: Nyt palkkapäivänä ensin kaikki laskut maksuun. Sitten jäljelle jäävästä rahasta erilaisiin sijoituksiin kaikki paitsi 500 euroa, jolla sitten yritän kärvistellä seuraavaan palkkaan asti. Välillä pitää tietenkin hankkia jotain arvokkaampaa, mutta kiusaus perseillä heräteostoksien kanssa pienenee kummasti.

Sama täällä. :curs: Nyt palkkapäivänä ensin kaikki laskut maksuun. Sitten jäljelle jäävästä rahasta erilaisiin sijoituksiin kaikki paitsi 500 euroa, jolla sitten yritän kärvistellä seuraavaan palkkaan asti. Välillä pitää tietenkin hankkia jotain arvokkaampaa, mutta kiusaus perseillä heräteostoksien kanssa pienenee kummasti.

Mulla vähän samantyylinen systeemi. Eli tietty "käyttöraha" per kk, jolla pitää tulla toimeen. Isompia hankintoja rahotetaan sitten erikseen. Kummasti jää ne turhat ostot tekemättä kun palkkapäivän lähestyessä ei tilillä enää paljon katetta ole ja esim. ruoka on kuitenkin ostettava ja auto tankattava.

Ja säästöön (lue sijoituksiin) laitan aina HETI osan kun palkka tulee. Rikas isä, köyhä isä -kirjassa neuvottiin, että "maksa aina ensin itsellesi" ja sitä olen ainakin itse yrittänyt noudattaa. Jos toimii silleen, että sijoitellaan jos palkasta jää jotain, ei yleensä ole mitään mitä sijoittaa, aina se rahan johonkin saa kulumaan, ihan sama miten paljon sitä tulee.

500€ on aika vähän jos sillä pitää vielä bensat maksaa. Onhan toi kärvistely ehkä välillä ihan mukavaa kuten jonkun mielestä diettaaminenkin, mutta ei sitä vuosikausia jaksaisi.

Back
Ylös Bottom