Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Pilkunviilausta: sairausvakuutusmaksu on porrastettu (tai ainakin on ollut porrastettu) tulojen mukaan.
Not anymore. Näyttää olevan 0,75 % vuonna 2007 ilman mitään porrastuksia ja se sisältyy jo ennakonpidätysprosenttiin eli sitä ei peritä ennakonpidätyksen lisäksi.

tamanko takia siis suomessa puhutaan aina bruttopalkoista ? kukaan ei tieda paljonko jaa kateen !!!!
Ei todellakaan tiedä paljonko jää käteen, koska siihen vaikuttaa asuntolainat, matkakustannukset ja monet muut. Vähennykset voivat tehdä monta satkua kuussa lisää nettoliksaa.

Ruotsissa on kuulemma jotkut kiinteät matkakustannusvähennykset.

tamanko takia siis suomessa puhutaan aina bruttopalkoista ? kukaan ei tieda paljonko jaa kateen !!!!

No periaatteesa näin. Koska Suomenmaassa saa ison kasan erilaisia vähennyksiä, jos saa. Eli asuntovelallinen saa vähentää korkoja. Pitkää työmatkaa omalla autolla (oletetaan että omanauton käyttä tässä tapauksessa on hyväksytty) saa ison kasan vähennyksiä siitä autoilustan jne jne.

Eli kaksi samanverran bruttona tienaavaa voi saada aikalailla erimäärät euroja käteen.

No periaatteesa näin. Koska Suomenmaassa saa ison kasan erilaisia vähennyksiä, jos saa. Eli asuntovelallinen saa vähentää korkoja. Pitkää työmatkaa omalla autolla (oletetaan että omanauton käyttä tässä tapauksessa on hyväksytty) saa ison kasan vähennyksiä siitä autoilustan jne jne.

Eli kaksi samanverran bruttona tienaavaa voi saada aikalailla erimäärät euroja käteen.

Nostan hattua kaikille, jotka onnistuvat kusettamaan vaikkapa täydet kilometritvähennykset. Perseestä tämä suomen verotus.

Itsellä tulee rehellisesti täydet vähennykset kilsoista mutta muutama kaveri on "kirjoilla" jossain kaukana ottaen samoin täydet ja samaan pyrin itsekin :worship:. V..UN VEROT! :curs:

Edit: Olis varmaan pitänyt laittaa Vituttaa niin ankarasti threadiin.

Viimeksi muokattu:
Nostan hattua kaikille, jotka onnistuvat kusettamaan vaikkapa täydet kilometritvähennykset. Perseestä tämä suomen verotus.

Itsellä tulee rehellisesti täydet vähennykset kilsoista mutta muutama kaveri on "kirjoilla" jossain kaukana ottaen samoin täydet ja samaan pyrin itsekin :worship:. V..UN VEROT! :curs:

Onhan näitä aika paljon, jotka ovat kirjoilla jossain "mummolassa" maaseudulla ja asuvat työpaikastaan kilometrin päässä oikeasti. Paha tohon on verottajankaan puuttua jos ei joku käräytä. Itsellä on työmatka ollut viimeset 8 vuotta vajaat 3 kilsaa, joten yhtään mitään vähennyksiä ei tolta saralta ole herunut. Korkovähennyksiä toki saan kun on asuntovelkaa, tuo muuten alentaa veroprosenttiakin jo ihan mukavasti.

menee vähän offtopiciksi mutta tiedätkö yhtään mitä sun verovaroillas tehdään?

menee vähän offtopiciksi mutta tiedätkö yhtään mitä sun verovaroillas tehdään?

Enköhän mä tiedä ;). Osa menee hyvään, pakolliseen ja tarpeelliseen mutta se osa joka menee ns. "hyysäämiseen": narkkarit, alkoholistit, elintasopakolaiset niin :curs:

Ja kyllähän veroja maksan ihan mielelläni mutta tuo progressiivinen verotus tappaa työhalut. Tasaveron kannalla olen vahvasti.

Toki tuo alkoholisten jne "hyysääminen" ärsyttää, mutta itse olen aina veroja maksaessani koittanut ajatella positiivisesti asiat siltä kannalta, kuinka monta euroa mun koulutus, terveydenhuolto, kirjastokäynnit yms yms kuluttaa. Eli itse oon tullu siihen lopputulokseen että aika halvalla pääsee. Tietystihän sitä mieluummin maksais vähemmän veroja, mutta mulle aikalailla sama, johonkin turhaan ne rahat tulis kuitenkin käytettyä ja ihan hyvin oon tällälailla tullu toimeen.

En tiiä onko tätä kukaan muu kyselly aikasemmin, mutta mua kiinnostais myös minkälaisen työhistorian takana teidän palkka on? Antas ehkä vähän realistisemman kuvan.

Itellä jo melkeen huoli alkaa olemaan... Ei millää ois motivaatiota jatkaa koulua peruskoulun jälkeen... Ajattelin vartijaksi ryhtyä ku siinä on sellaiset kurssit eikä tietääkseni tarvitse muita koulutuspohjia... Mutta kuulin et on vartijalla harvinaisen paska palkka joten luovuin tästä ajatuksesta...

Itsehän olen aina halunnut sellaista duunia missä olisi palkka about yli 2200/kk. Ruumiillinen työ olisi kanssa ihan ok.

Mutta joo, oon ihan sekasi :/

don hessu kattele oppisopimus. kokemuksesta tiedan etta ei opiskelu kiinnosta, jos siita ei ole suoraa ja taattua hyotya.

Tassa voi verrata esim, suoraan peruskoulusta oppisopimukselle, ja taydessa palkkatyossa 18 - 19 vee.
diplomi-insinooriksi 25v+ , ja opintolainaa.

18 vuotiaana aloittava on lahes maksanut itselleen oman yksion kun ikaa 30v.
Eriasia on sitten etta jaksaako sitten tehda duunarin hommia koko ikaansa ?

Suomessa palkat ei paljon eroa esim 35v. dippainsinoorilla ja putkimiehella 35v. joka painaa hommia urakalla ?

itse en voisi kuvitella opiskelevani esim yliopistossa 4 -5 vuotta ja taman jalkeen aloituspalkka alle 4000eur kateen.

Kallioporari/piikkari/purkumies, 2500-3500e/kk jää käteen.Työkokemusta alalta 3 vuotta.
Fyysisesti aika raskasta,mutta mukavan miehekästä työtä.

Freelance-kuvataiteilija (OTO) 8000-12000e /kk. Ei koulutusta alalle.
Toisessa duunissa brutto n. 2500e /kk sis. pvrahat yms. Ei koulutusta alalle.

Back
Ylös Bottom