Heips kaikille!
Taitaapi olla eka postaus tänne foorumille, vaikka muutama kuukausi on tullut taka- alalla lurkittua.
Eli, vähän taustatietoa: parikymppinen naisenpuolikas Savon seudulta kyseessä, toukokuusta 2007 alkaen on laihdutettu sellaiset 30 kiloa, paino nyt hieman yli 70 kg (pituus 167 cm). Päässä vaan napsahti, että nyt saa riittää, muutama vuosi läskissä kondiksessa oli aivan riittämiin. Kesä meni lenkkeilyyn totuttautuessa, alku oli tuskaista mut nykyään juoksu sujuu kuin tanssi mp3- soittimen ja sykärin vauhdittamana. :dance:
Olen oikeastaan aina ollut kiinnostunut punttailusta, mutta muutamaan vuoteen en ollut sitä enää harrastanut, kuten en rakastamaani kamppailulajiakaan, mutta nyt syksyllä aloin molempia harrastamaan uudestaan laihtumisen myötä, ja hyvin maistuu molemmat.
Kroppaan saan melko hyvin lihasta, mesomorfi kun taidan olla. Laadin itse treeniohjelmani, kotona siis punttailen, käytössä on levytanko, kahdet säädettävät käsipainot, n. 50 kg rautaa, sekä jumppapallo, niillä olen pari- kolme kuukautta vemputtanut. :D Nyt haluaisin TEILTÄ, arvon kokeneemmat punttailijat, kommentteja ohjelmastani, onko se riittävän monipuolinen, vai pitäisikö jotakin muuttaa/lisätä kenties? Tavoitehan on saada lihasmassaa sekä karistaa viimeiset kymmenen kiloa ensi kesään mennessä. No, tässä kaksijakoinen ohjelmani (jaoin ylä- alakroppa- jakoon, tuntui yksinkertaisimmalta). Liikkeiden nimet on eng. kielisistä alan kirjoista, en ole varma olenko suomentanut oikein, siksi selitykset.
Päivä 1+ 3: Alakroppa, vatsa
1. SJMV levytangolla
2. Kyykky/askelkyykky/plie levytangolla
3. Pohjenousu
4. "Koiran kusetus"
5. Sisäreidet (Noissa kolmessa viimeisessä liikkeissä jalassa 3,5 kg:n nilkkapainot, säälittävää mutta pakko improvisoida kun kotona treenaa.)
6. Vatsalihaksia fiiliksen mukaan: rutistuksia, linkkuveitsiä, jalan/pyllyn nostoa yms.
Onko alakropan treeni liian peräpainotteinen, pitäisikö lisätä liikkeitä myös etureisille, vai riittääkö kyykkäykset tangolla?
Päivä 2+ 4: yläkroppa
1. Kulmasoutu levytangolla (kroppa 90:n asteen kulmassa)
2. Penkkipunnerrus levytangolla
3. Upper back row käsipainoilla (kroppa 90:n asteen kulmassa edelleen, rystyset osoittaa eteenpäin, siitä käsipainoja sivuille)
4. Modified pullover päänyliveto?
5. hauiskääntö
6. ranskalainen punnerrus
7. vipunosto eteen tai käsipainopunnerrus
8. vipunosto sivuille tai pystysoutu tangolla
9. Side- lying reverse flye (lattialla makuuasennossa kyljellään, siitä käsivarsi suorana eteenpäin käsipaino ylös, kohdistuu siis hartian takaosaan)
Pahoittelen sangen keltanokkaisuudelta haiskahtavia liikkeiden selityksiä, mutta haluan tulla oikein ymmärretyksi.
Sarjoja teen yläkropalle 3* 8- 12, alakropalle 2*15. Sarjat teen supersetti- tyyliin, esim. sarja hauista- sarja ojentajaa jne. Ennen punttitreenejä poljen kuntopyörällä reippaasti n. tunnin verran/käyn juoksemassa, lajitreenit on sitten pari kertaa viikkoon.
Salille tekisi mieli, mutta kun opiskelija olen (toivottavasti en enää kauaa!) niin toistaiseksi yritän pärjätä noilla välineillä mitä on, töihin pääsyä odotellessa... :D
Ruokavaliosta sen verran, että pyrin syömään n. 1700, maksimissaan 1800 kcal päivässä, ja pitämään huolta että proteiinia tulee riittävästi, sekä hyvälaatuista rasvaa. Kalorijakaumaa olen seurannut Fitday- ohjelmalla, joka on osoittautunut ihan kelvolliseksi.
Miltä vaikuttaa? Rakentava kritiikki on erittäin tervetullutta! :whip:
Taitaapi olla eka postaus tänne foorumille, vaikka muutama kuukausi on tullut taka- alalla lurkittua.
Eli, vähän taustatietoa: parikymppinen naisenpuolikas Savon seudulta kyseessä, toukokuusta 2007 alkaen on laihdutettu sellaiset 30 kiloa, paino nyt hieman yli 70 kg (pituus 167 cm). Päässä vaan napsahti, että nyt saa riittää, muutama vuosi läskissä kondiksessa oli aivan riittämiin. Kesä meni lenkkeilyyn totuttautuessa, alku oli tuskaista mut nykyään juoksu sujuu kuin tanssi mp3- soittimen ja sykärin vauhdittamana. :dance:
Olen oikeastaan aina ollut kiinnostunut punttailusta, mutta muutamaan vuoteen en ollut sitä enää harrastanut, kuten en rakastamaani kamppailulajiakaan, mutta nyt syksyllä aloin molempia harrastamaan uudestaan laihtumisen myötä, ja hyvin maistuu molemmat.
Kroppaan saan melko hyvin lihasta, mesomorfi kun taidan olla. Laadin itse treeniohjelmani, kotona siis punttailen, käytössä on levytanko, kahdet säädettävät käsipainot, n. 50 kg rautaa, sekä jumppapallo, niillä olen pari- kolme kuukautta vemputtanut. :D Nyt haluaisin TEILTÄ, arvon kokeneemmat punttailijat, kommentteja ohjelmastani, onko se riittävän monipuolinen, vai pitäisikö jotakin muuttaa/lisätä kenties? Tavoitehan on saada lihasmassaa sekä karistaa viimeiset kymmenen kiloa ensi kesään mennessä. No, tässä kaksijakoinen ohjelmani (jaoin ylä- alakroppa- jakoon, tuntui yksinkertaisimmalta). Liikkeiden nimet on eng. kielisistä alan kirjoista, en ole varma olenko suomentanut oikein, siksi selitykset.Päivä 1+ 3: Alakroppa, vatsa
1. SJMV levytangolla
2. Kyykky/askelkyykky/plie levytangolla
3. Pohjenousu
4. "Koiran kusetus"
5. Sisäreidet (Noissa kolmessa viimeisessä liikkeissä jalassa 3,5 kg:n nilkkapainot, säälittävää mutta pakko improvisoida kun kotona treenaa.)
6. Vatsalihaksia fiiliksen mukaan: rutistuksia, linkkuveitsiä, jalan/pyllyn nostoa yms.
Onko alakropan treeni liian peräpainotteinen, pitäisikö lisätä liikkeitä myös etureisille, vai riittääkö kyykkäykset tangolla?
Päivä 2+ 4: yläkroppa
1. Kulmasoutu levytangolla (kroppa 90:n asteen kulmassa)
2. Penkkipunnerrus levytangolla
3. Upper back row käsipainoilla (kroppa 90:n asteen kulmassa edelleen, rystyset osoittaa eteenpäin, siitä käsipainoja sivuille)
4. Modified pullover päänyliveto?
5. hauiskääntö
6. ranskalainen punnerrus
7. vipunosto eteen tai käsipainopunnerrus
8. vipunosto sivuille tai pystysoutu tangolla
9. Side- lying reverse flye (lattialla makuuasennossa kyljellään, siitä käsivarsi suorana eteenpäin käsipaino ylös, kohdistuu siis hartian takaosaan)
Pahoittelen sangen keltanokkaisuudelta haiskahtavia liikkeiden selityksiä, mutta haluan tulla oikein ymmärretyksi.
Sarjoja teen yläkropalle 3* 8- 12, alakropalle 2*15. Sarjat teen supersetti- tyyliin, esim. sarja hauista- sarja ojentajaa jne. Ennen punttitreenejä poljen kuntopyörällä reippaasti n. tunnin verran/käyn juoksemassa, lajitreenit on sitten pari kertaa viikkoon.Salille tekisi mieli, mutta kun opiskelija olen (toivottavasti en enää kauaa!) niin toistaiseksi yritän pärjätä noilla välineillä mitä on, töihin pääsyä odotellessa... :D
Ruokavaliosta sen verran, että pyrin syömään n. 1700, maksimissaan 1800 kcal päivässä, ja pitämään huolta että proteiinia tulee riittävästi, sekä hyvälaatuista rasvaa. Kalorijakaumaa olen seurannut Fitday- ohjelmalla, joka on osoittautunut ihan kelvolliseksi.
Miltä vaikuttaa? Rakentava kritiikki on erittäin tervetullutta! :whip: