Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Et taida olla ihan tosissasi?Monet ovat kyselleet jonkinlaista todistusta jostakin yliluonnollisesta...
Spiritismi!
Tuohon on aika vaikea omasta mielestä mitään sanoa. Tuskin se lasi siinä paperin päällä liikkuu tuulen voimalla?
Niin siis onko asia nyt näin että parhaimmat ystäväni ja jopa oma äitini on mua kusettanut kympillä? Olenpa minäkin sittenEt taida olla ihan tosissasi?

Eivät he tienneet kusettavasi sinua. Spiritismi on ehkä kaikkein perinteisintä "huuhaata".Niin siis onko asia nyt näin että parhaimmat ystäväni ja jopa oma äitini on mua kusettanut kympillä? Olenpa minäkin sitten![]()

Pointti oli että jos todellakin tähän asti on kaikki raamatun ennustukset käyneet toteen niin.. mitäpä muita todisteita tarvitaan?

Huhhuh, olihan urakka. Luin koko topicin alusta saakka...
Koska suurin osa ei usko siltikään, niin ehkäpä näitä vielä tarvitaan...
Aika mielenkiintoista tekstiä, varsinkin kun osa on jo toteutunut.
Monikohan uskoo sitten kun nuokin profetiat alkaa toteutumaan, vai jatkuuko sama itku edelleen: näyttöjä lisää, kiitos![]()
Aika mielenkiintoista tekstiä, varsinkin kun osa on jo toteutunut.
Monikohan uskoo sitten kun nuokin profetiat alkaa toteutumaan, vai jatkuuko sama itku edelleen: näyttöjä lisää, kiitos![]()
Lienee profetian luonne sellainen, että puhutaan suurin kääntein ja vertauskuvin. Niitä on sitten jälkeenpäin helppo sovittaa tarkoittamaan vaikka mitä ja pitämään "todisteina".
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että on ihan turha jatkaa tätä paskaa vääntämistä siitä onko jumalaa/voiko sitä todistaa/voiko olla ilman todisteita/onko Raamattu totta ja siirtyä keskustelemaan maailmankatsomuksellisesta näkökulmasta näistä uskontoaiheista.
Argumentointi tuosta on/ei -asiasta on niin luokattoman huonoa lähes kaikilla ettei keskustelu muutenkaan johd mihinkään, lisäksi samaa on nyt tankattu ~35 sivua. Kykeneekö väki täällä kirjoittamaan omasta maailmankatsomuksestaan ja moraalistaan ja perustelemaan niitä sen sijaan että pilkkaa muita kehäpäätelmäperustein?

Tosiasiat pitää paikkaansa, ei joku epämääräinen kirja
Mutta mä luulen, että se 3 maailmansota näiden uskontojen välillä on pakko tulla, ennenkuin annetaan tieteen hoitaa maailmankatsomus.
Suosittelen kaikille tämänkin ketjun uskovaisille vaikka Esko Valtaojan teoksia luettavaksi. Niissä on selitetty tarpeeksi ymmärrettävästi miten maailma toimii, tutkitun tiedon perusteella, ei 2000 vuotta vanhojen terroristien juttujen mukaan.
Miten tämä nyt oli mitään perustelua? Enkä muuten itse ainakaan ole uskovainen, jos tuo viimeinenkin kappale oli jotenkin mulle osoitettu, en todellakaan. Suhtaudun (etenkin monoteistisiin) uskontoihin erittäin negatiivisesti, mutta se ei tarkoita että keskustelun aiheesta tulisi olla yläastetasoa.
Uskonnoilla on ihmisille muukin tehtävä kuin määritellä, miten maailma on luotu ja onko siellä joku partakaveri istumassa pilven reunalla.
En mä nyt mitenkään ilkeä tahdo olla mutta mitä ihmettä sä oikeit itket? Jos keskustelu ei sinua miellytä, älä lue tätä threadia tai perusta toinen threadi, joka vastaa enemmän omia mieltymyksiäsi.Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että on ihan turha jatkaa tätä paskaa vääntämistä siitä onko jumalaa/voiko sitä todistaa/voiko olla ilman todisteita/onko Raamattu totta ja siirtyä keskustelemaan maailmankatsomuksellisesta näkökulmasta näistä uskontoaiheista.
En mä nyt mitenkään ilkeä tahdo olla mutta mitä ihmettä sä oikeit itket? Jos keskustelu ei sinua miellytä, älä lue tätä threadia tai perusta toinen threadi, joka vastaa enemmän omia mieltymyksiäsi.
Dragon sanoi:Kyllä sä nyt fiksuna ihmisenä taatusti tajuat, että ihmisen maailmankatsomus on suurelta osin kiinni siitä miten itse määrittelee itselleen todellisuuden, moraaliset arvot ja mitä pitää luotettavana tietona, jolle pohjaa uskomuksiaan. Kuten huomaat, niin uskonnoista, raamatusta, Jumalista, ateismista ja muista vastaavista keskustellaan sen takia, että ne paradigmoillaan muodostavat pohjan ihmisten maailmankuvalle.
Dragon sanoi:Miksi ylipäätään keskustella jostain nippelijutuista, kun maailmankatsomuskeskustelussa voidaan helposti yrittää järkyttää koko ihmisen uskomusjärjestelmän perustaa.
Pari lähtökohtaa noille ovat:Kyllä sä nyt fiksuna ihmisenä taatusti tajuat, että ihmisen maailmankatsomus on suurelta osin kiinni siitä miten itse määrittelee itselleen todellisuuden, moraaliset arvot ja mitä pitää luotettavana tietona, jolle pohjaa uskomuksiaan. Kuten huomaat, niin uskonnoista, raamatusta, Jumalista, ateismista ja muista vastaavista keskustellaan sen takia, että ne paradigmoillaan muodostavat pohjan ihmisten maailmankuvalle.
Aihe junnaa siksi paikoillaan, että ihmiset eivät miellä mielekkääksi keskustelua oman maailmankatsomuksensa nippeliasioista, jos hänen uskomusjärjestelmänsä perustaa voidaan kritisoida. Tää on vähän niin kuin yrittäisi luovata "Paras auto" -threadia siihen, että missä autossa on pehmeimmän tuntuinen kytkin. Asioilla on yhteys mutta eri painoarvo.Luen, koska aihe on mielenkiintoinen ja välillä täällä on ollutkin ihan hyvää keskustelua. Keskustelua on mielestäni myös se, että esitän oman näkökantani, joka on se, että aihe junnaa tällä hetkellä hyvin pitkälti paikoillaan.
Mun näkökanta on se, että keskustelu tyrehtyisi kokonaan. Kaikkien arvomaailmaan kuitenkin kuuluu jonkinsortin oikeudenmukaisuus, muiden ihmisten arvostaminen ja mielipiteiden vapaus. Aloituspostauksessakin täällä kysytään: "Mihin porukka uskoo?" ja siitä on lähdetty liikkeelle.Kyllä, ja siitä juuri haluaisinkin lukea keskustelua. Olisi kiinnostavaa keskustella aiheesta pidemmälle, juuri noista pointeista joita luettelit, ei pelkästään siitä että voiko jumalaa todistaa tai onko Raamattu satua. Ilmaisenko itseäni kenties huonosti? En ehdottanut, että uskontokeskustelu lopetettaisiin, vaan että sitä laajennettaisiin koskemaan noita yllämainittuja asioita.
Tämä nyt sattuu olemaan "Onko Jumala olemassa" ja suuret linjat -keskustelu. Mä olen edelleen sitä mieltä, että jos tahdot pureutua eri maailmankatsomusten yksityiskohtiin perustat sille keskustelulle oman ketjun, koska eipä täällä juuri kukaan ole aiheeseen tarttunut.Ennemmin olisi syytä perustaa uusi ketju aiheelle "onko jumala olemassa?" ja puhua täällä muista suurista linjoista.
Aihe junnaa siksi paikoillaan, että ihmiset eivät miellä mielekkääksi keskustelua oman maailmankatsomuksensa nippeliasioista, jos hänen uskomusjärjestelmänsä perustaa voidaan kritisoida. Tää on vähän niin kuin yrittäisi luovata "Paras auto" -threadia siihen, että missä autossa on pehmeimmän tuntuinen kytkin. Asioilla on yhteys mutta eri painoarvo.
Mun näkökanta on se, että keskustelu tyrehtyisi kokonaan. Kaikkien arvomaailmaan kuitenkin kuuluu jonkinsortin oikeudenmukaisuus, muiden ihmisten arvostaminen ja mielipiteiden vapaus. Aloituspostauksessakin täällä kysytään: "Mihin porukka uskoo?" ja siitä on lähdetty liikkeelle.
Tämä nyt sattuu olemaan "Onko Jumala olemassa" ja suuret linjat -keskustelu. Mä olen edelleen sitä mieltä, että jos tahdot pureutua eri maailmankatsomusten yksityiskohtiin perustat sille keskustelulle oman ketjun, koska eipä täällä juuri kukaan ole aiheeseen tarttunut.
On mielenkiintoista verrata tätä sumerilaista paratiisimyyttiä raamatun paratiisikertomukseen, sillä eräillä sumerilaisilla aiheilla on aivan ilmeiset tai ainakin ilmeisiltä näyttävät yhtymäkohdat Genesis-kirjan toisen ja kolmannen luvun kuvauksiin.
Ninmu-, Ninkurra- ja Uttu-jumalatarten syntyminen ilman kipua ja tuskaa tavallaan kuvaa sen kirouksen taustaa, jolla Herra Jumala kirosi Eevan syntiinlankeemuksen jälkeen: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia." Ennen syntiinlankeemusta Eevakin olisi synnyttänyt ilman kipua ja tuskaa.
"Hyvän ja pahan tiedon puu", jonka hedelmiä Aadam ja Eeva eivät saaneet syödä, kuvastuu taas niissä kahdeksassa kasvissa, jotka Enki oli syönyt ja joiden takia Ninhursang kirosi hänet kuten Herra Jumala kirosi Aadamin ja Eevan, kun he olivat langenneet kiusaukseen ja syöneet omenan.
Mutta kaikkein mielenkiintoisimpaan kohtaan tulemme, kun vertaamme sitä sumerilaisten paratiisimyytin kohtaa, missä Ninhursang parantaa Enkin kahdeksan ruumiinosaa, raamatun kertomukseen Eevan luomisesta. Parannettuaan kuusi Enkin ruumiinosaa Ninhursang sanoo: "Veljeni, mikä sinuun koskee?" Enki vastaa: "Kylkiluutani särkee." Silloin Ninhursang vastaa: "Olen saanut aikaan, että Nin-ti syntyy sinulle." Enkin kylkiluun vuoksi luodaan siis Nin-ti -jumalatar.
Raamatun kertomuksen mukaan Eeva luotiin Aadamin kylkiluusta. Eevan nimi, hepreaksi Hawwa, merkitsee vanhan testamentin selityksen mukaan 'Se (nainen) joka saa aikaan elämää'. 1. Moos. 3: 20 sanoo:"Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti." Nyt on huomattava, että sumerin kielessä kylkiluuta merkitsevä sana on ti. Mutta sumerissa on toinenkin ti-sana, joka merkitsee 'antaa elämää'. Jumalatar Nin-tin syntymään liittyy Enki-jumalan kylkiluun parantuminen, ja hänen nimensä voi siis selittää merkitsevän sekä 'Kylkiluun herratar' että 'Herratar, joka antaa elämää'. Kysymyksessä on hauska sumerilainen sanaleikki. Ilmeisesti heprealaiset ovat omaksuneet tämän sumerilaisen sanaleikin ja liittäneet sen tuottaman kylkiluumotiivin paratiisikertomukseensa-- jos kohta on huomattava, että tämä maailman vanhimpia tunnettuja paranomasian näytteitä menettää hepreassa voimansa, sillä heprean sanoilla 'kylkiluu' ja 'antaa elämää' taas ei ole minkäänlaista yhtäläisyyttä keskenään. [sic!]
Teos alkaa hyvin samantapaisilla johdantosanoilla kuin Odysseia, Aeneis ja Nibelungenlied, lähinnä tulee kuitenkin mieleen Odysseian johdanto. Eepoksen sankarin, siis Gilgameshin, sanotaan harhailleen maailmaa pitkän ajan aina uupumukseen asti ja nähneen kaiken, saaneen tiedon kaikesta, jopa salatuistakin asioista, ja kaivertaneen muistokiveen kokemuksensa jälkimaailman luettavaksi.
Yleensä vastauksena tämmöiseen monitahoiseen kysymykseen on tyhjentävä ja informatiivinen lausahdus: "Yhtäläisyydet ovat saatanan aikaansaannosta."Olisi mielenkiintoista kuulla miten uskovaiset selittävät nämä?