CBB-kilpailijoiden kehon mittoja

Status
Viestiketju on suljettu.
Moi,

Olisi kiinnostavaa tietää mihin mittanauha venyy Classic-Bodybuildereilla, vaikka hauiksen kohdalla. Esim. T.Isoaho tai U."H".Hietala tai P.Wilenius?

Onko missään esitelty CBB-huippujen strategisia mittoja?

Aika pitkälti tarkkaan varjeltuja salaisuuksia. Moni kuittaa asian sanomalla: ei ne mitat, vaan miltä näyttää. Joka onkin totta.

;)

Tuskin tulee vastauksia, enempi tuollaisia vitamiinin jo kuvaamia ihan järkiperäisiä selityksiä kylläkin :D Mutta mutta...ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää. Ei niinkään, että no nyt mul on hei siis 44cm haba pitäiz vissii mennä klassikkii jos kerran temelki on.

Tämä tredi tuskin tulee paljoa asiaa sisältämään, mutta...

Mä en ymmärrä mikä siinä on niin vaikea kertoa esim. sitä käsivarren ympärysmittaa? Joo tiedetään ettei sillä ole merkitystä, mutta kai sen voi kertoa jos sitä kysytään?

Mulla ei ole mittaa himassa. jos tielle eksyy niin mittaan hauiksen:rolleyes:. suurin piirtein saman luokan kysymyksiä kuin että "paljos penkki"? Ne jotka on enemmän nostelleet, ihmettelee mun surkeita treenirautoja rintalihasten kokoon verrattuna. Toni Kari kertoi viime syystalvena mitanneensa haban kylmilteen, tulos: 45cm. Hulkilta ei saa varmaan mitattua hauista vaikka se olis sikiunessa (sais hulluraivarit varmaan:evil::D). Wileniuksen Peter kertoi että olivat mitanneet Marek Kalmuksen hauiksen punnitustilaisuudessa 49-senttiin. Silti paaljon pienemmät hanskat ja lihasmassat omaava Peter voitti Marekin selvästi.

Monella tältä palstalta riittäis lihasmassat kisata Classicissa, mutta jotenkin vaan ei sitten uskalla lähteä kisadieetille, tai sisu tulee kaulaan kesken dieetin (usein huonon suunnittelun takia). Ja varmaan puolella on isompi hauiskin ku mulla. Se oliskin hyvä, että kisaajia riittäis joka kisaan kunnolla, Classicissa kun ei välttämättä kehittymisen kannalta paras vaihtoehto ole kisailla joka syksy ja kevät.

Mä en ymmärrä mikä siinä on niin vaikea kertoa esim. sitä käsivarren ympärysmittaa? Joo tiedetään ettei sillä ole merkitystä, mutta kai sen voi kertoa jos sitä kysytään?
Itse en yksinkertaisesti halua kannustaa tuota ainaista ja idioottimaista penamaksimin ja hauberin ympärysmitan palvontaa kaiken muun kustannuksella. Lisäksi olen havainnut esimerkiksi tuntemieni CBB-kilpailijoiden piirissä, että esimerkiksi ne hanskojen ympärysmitat eivät ole millään logiikalla yhteydessä siihen, miltä kädet lavalla näyttävät. Hyvänä esimerkkinä tuo Teemun mainitsema tapaus, jossa Marek Kalmuksella mitattiin kylmänä kisakunnossa 49-senttinen hanska, ja PALJON pienemmän olkavarren ympärysmitan omistanut Wileniuksen Peter näytti silti paremmalta ja pieksi Kalmuksen PM-kisoissa.

main.php

Hyvänä esimerkkinä tuo Teemun mainitsema tapaus, jossa Marek Kalmuksella mitattiin kylmänä kisakunnossa 49-senttinen hanska, ja PALJON pienemmän olkavarren ympärysmitan omistanut Wileniuksen Peter näytti silti paremmalta ja pieksi Kalmuksen PM-kisoissa.

Tässä kyllä törmätään klassiseen massakäden ongelmaan, eli Marekin hanska näyttäisi Wileniuksen kropassa paljon isommalta:dance:

Tässä kyllä törmätään klassiseen massakäden ongelmaan, eli Marekin hanska näyttäisi Wileniuksen kropassa paljon isommalta:dance:

Marek on selkeästi pidempi kuin Wilenius, ainakin kuvan perusteella. Pidempi kaveri tarvitsee oikeasti kunnolla sitä massaa ja kokoa sinne hauikseen, että se näyttää samalta kuin paljon lyhyemmällä. Oikeesti se käsi voi olla todellakin paksu ja ympärys vaikka mitä, mutta sitten se ei kuitenkaan näytä yhtä hyvältä kuin lyhyemmällä. Pitkään varteenhan muutenkin tarvitsee sitä massaa enemmän, että näyttää kovemmalta. Monista tekijöistähän nuo riippuvat. Ja peterillä muutenkin paremmat hauisten huiput!

Mulla ei ole mittaa himassa. jos tielle eksyy niin mittaan hauiksen

Ei ole tarvis mitata, kertomasi Toni Karin käsivarren noin ympärysmitta, sekä Peterin ja Marekin vertaus, oli riittävä selvennys. Tämä oli vain vilpitön kysymys, minkä kokoisia CBB-kisaajat ovat, kun en ole koskaan päässyt kilpailijoita LIVEnä-näkemään ja laji kiinnostaa itseäni kovasti!

Mielestäni sillä ei ole väliä, mikä on Teemu sinun tai Peterin käsivarren ympärys, jos kroppa näyttää noin tajuttoman kovakuntoiselta :)

Itse en yksinkertaisesti halua kannustaa tuota ainaista ja idioottimaista penamaksimin ja hauberin ympärysmitan palvontaa kaiken muun kustannuksella. Lisäksi olen havainnut esimerkiksi tuntemieni CBB-kilpailijoiden piirissä, että esimerkiksi ne hanskojen ympärysmitat eivät ole millään logiikalla yhteydessä siihen, miltä kädet lavalla näyttävät.

Ei noita penamaksimia ja hauberin ympärysmittaa koskevia kysymyksiä kannata mielestäni turhan vakavissaan ottaa. Kyllä ne silti voi kiinnostaa, vaikka suurin osa täälläkin varmaankin tiedostaa, etteivät ne mitat kerro läheskään kaikkea lihasten näyttävyydestä. Samalla tavalla ne ainakin itseäni kiinnostaa kuin kisapaino tai muut salitulokset. Ei se kisapainokaan kerro mitään(niinkuin Hulkki varmasti tietää) siitä, miltä kunto lavalla näyttää. Varmaankin kyseessä on ihan inhimillinen uteliaisuus... ;)

Jos joku lahjoittaa mittanauhan, lupaan mitata hanskan koon. Itseasiassa molemmat. Ja laittaa kuvan kera. Viimeks oon mitannu joskus 21-vuotiaana, aika tasan 40cm. Ehkä nyt jo vähän enempi. Kaikki hyvin, kunhan sladdea ei tarvii mitata:whip:.

Jos joku lahjoittaa mittanauhan, lupaan mitata hanskan koon. Itseasiassa molemmat. Ja laittaa kuvan kera. Viimeks oon mitannu joskus 21-vuotiaana, aika tasan 40cm. Ehkä nyt jo vähän enempi. Kaikki hyvin, kunhan sladdea ei tarvii mitata:whip:.

Pitäisi varmaan kerätä joku kolehti :)

Marek on selkeästi pidempi kuin Wilenius, ainakin kuvan perusteella. Pidempi kaveri tarvitsee oikeasti kunnolla sitä massaa ja kokoa sinne hauikseen, että se näyttää samalta kuin paljon lyhyemmällä. Oikeesti se käsi voi olla todellakin paksu ja ympärys vaikka mitä, mutta sitten se ei kuitenkaan näytä yhtä hyvältä kuin lyhyemmällä. Pitkään varteenhan muutenkin tarvitsee sitä massaa enemmän, että näyttää kovemmalta.
Toki Kalmus on Petteriä pidempi, mutta se hanskojen ympärysmittojen ero on jopa pituuteen suhteutettuna melkoinen, ja silti Petterin kädet näyttävät paremmilta. ;)
Ei se kisapainokaan kerro mitään(niinkuin Hulkki varmasti tietää)
Tarkennatko hieman, mitä viittasit tuolla? :confused:

Itseasiassa parasta mitä koko lajille voisi tapahtua olisi tämä.Muutama rohkea kilpailija menisi testeihin joissa mitattais nä kuuluisat hauikset sekä jalat,lisäks oikeiden asiantuntioiden läsnäollessa tehtäis jotkut voimatestit tyyliin raakapenkki ja jalkakyykky tai prässi.

Nä tulokset ku lyötäs pöytään ni ei tarttis nuorison aina ihmetellä onko he normaaleja kun ei penasta nouse 150kg eikä haba ole 50cm.

Ainaski hetken olis rauhallista siltä osin.

Toki Kalmus on Petteriä pidempi, mutta se hanskojen ympärysmittojen ero on jopa pituuteen suhteutettuna melkoinen, ja silti Petterin kädet näyttävät paremmilta. ;)Tarkennatko hieman, mitä viittasit tuolla? :confused:

Tarkoitin ihan ilman mitään sarkasmin tai piilovittuilun häivääkään juuri sitä mitä sanoin. :D Eli että tiedät varmasti, ettei kisapaino ole mitenkään suoraan verrannollinen kisailijan ulkoiseen näyttävyyteen.

Minä taas ihmettelen, että mitä se mittojen tietäminen ketään hyödyttää? Ehkä itse kilpailijaa, jos on tapana tarkastella omaa kehitystään näiden mittojen avulla. Perustelkaa utelunne jollain muulla tavoin kuin uteliasuudella :)

Mitään hauiksien/reisien ym. vähimmäismittojahan classicissa kisaamiseen ei vaadita. Onhan se jo selvää, että classic-miesten mitat ei mitään huippukehonrakentajien luokkaa ole. CBB:ssä on enemmän kyse lihaksien mallista ja kireyden luomasta illuusiosta kuin puhtaasta lihaskoosta suurimmilta osin. Asian todisti juuri tämän vuoden overall voittaja Wilenius, vaikkakin hänen selkänsä oli oikeasti iso.

Yleensä kaikissa näissä fysiikan arvointilajeissa ruumiinrakenne ja lihasten malli on paljon merkittävämpi tekijä kuin hirmuinen lihaskoko. Poikkeuksia on toki, varsinkin oikeassa kehonrakennuksessa.

Yleensä kaikissa näissä fysiikan arvointilajeissa ruumiinrakenne ja lihasten malli on paljon merkittävämpi tekijä kuin hirmuinen lihaskoko.
Niinpä, ja tämä on jotakin sellaista mitä useimmat eivät vain halua käsittää. Ajatus siitä, että kehonrakennusmenestys riippuu ensisijaisesti tekijöistä, joihin ei voi itse erityisemmin vaikuttaa, on useimmille (mukaanlukien allekirjoittaneelle) jotenkin hyvin karu ja lohduton. Tämä ei kuitenkaan poista tuota kylmää tosiasiaa, vaikka sen unohtaminen onkin useimmiten ainoa looginen tapa jatkaa eteenpäin. Kukaan ei voi omalle rakenteelleen tai lihasmallilleen käytännössä mitään, joten jos syntymähetkellä ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri kuin esim. Peter Wileniuksella tai Flex Wheelerilla, on asiaa turha murehtia sillä murehtimalla se lihas ei ainakaan kasva, eikä rakenne tai malli mihinkään parane.

Minusta tämä kinastelu mitoista saa naurettavia piirteitä. Kuka on ensinnäkin väittänyt että ympärysmitoilla olisi jotain tekemistä tulosten kanssa?

Tässä on kysymys puhtaasta uteliaisuudesta. Samalla tavalla kiinnostaa haban mitta kuin penkkimaksimikin. Molemmat epäolennaisia CBB:n kannalta, mutta lajia seuraaville hyvinkin mielenkiintoista triviaalitietoa. Minusta on omituista että ruvetaan puolustelemaan kauheasti sitä ettei kerro tietoja. Toisaalta en oikein ymmärrä tietojen panttaamistakaan. Mitä haittaa siitä olisi jos muutama fani saa tyydytettyä tiedonhaluaan?

Vai onko taustalla pelko sittenkin siitä että jos lavalla seisoo kaksi tasaväkistä tyyppiä ja tiedetään että toisen haba on pari senttiä isompi kuin toisen, tämä vaikuttaisi sittenkin tuomareiden päätökseen?

Tässä törmätään myös siihen massakäsiongelmaan juuri, että mitä kireämpi, sen isommalta tumppu näyttää, mutta menettää ympäryysmittaa varmasti. Jos hauiksia mittailtaisiin, ne pitäisi mittailla kisakunnossa (ja missä kisakunnossa) ja offilla ja sikabulkilla jne. Ehkä juuri siksi kukaan ei viitsi niitä ilmottaa.

Itse olin kova mittailemaan tumppujani joskus. Pahimalla läskipöhökaudella sain pumpissa n.51cm ja löysässä kisakunnossa pumpissa 46cm.

Ojentajalla sitä tumpun paksuutta on helpompi saada niinkuin mittanauhaan, mutta kyllähän se hauis lavalla (kapakasa, salilla) enemmän kiinnittää huomiota.

Kyllä mittojen ja voimatulosten tietämisestä on hyötyä jos ei ole koskaan kisailijoita nähnyt. Itseäni ainakin kiinnostaa verrata samanpituisten tyyppien kuntoa omaani muutenkin kuin valokuvien perusteella. Rakenne-erojakin miettiessä mitoista on hyötyä kun huonomman rakenteen omaava tyyppi voi tarvita monta senttiä habaan lisää verrattuna hyvärakenteiseen. Tämä taas vaikuttaa treeniohjelman priorisointiin yms.

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom