Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

jos täällä on niin vitun vaikeata, niin ettekös voisi muuttaa ko. herran kotimaahan asumaan?

Kun mulle sattu kohdalle hyvä tsäänssi ni lähdettiin kokeilemaan ihan vilpittömästä kokemuksen halusta...vastahan myö tänne tultiin about 3kk sitten! Ni ei nyt heti lähtä pois. Ei me niin herkkähipiäisiä olla. Ja muuten elämä sujuu paremmin kuin hyvin. Ollaan asuttu monessa maassa ja Suomessa on niin kivan rauhallista, ruuhkatonta ja hiljaista muualle verrattuna. Mutta kuten sanoit - tod näk lähtään jossain vaiheessa TAAS herran kotimaahan eli ollaan asuttu siellä. Hyvähän se on kuitenkin tutustua molempiin, eikö? Ei me tänne olla tultu jäädäksemme - älä pelkää. Mielelläni mä eläkelöidyn Karibialle! :dance:

Mut silti yhtälö on jotenkin hassu...on pulaa tekijöistä, ois huippu tekijä mut ei anneta töitä ja sit samaan aikaan valitetaan et kun ei oo työssä. Mitä sit pitäs tehdä? Ja sit alkaa 'et sä mut ne muut'...äänen sävy meinaan vastapuolessa vaihtuu aina kun Somalian tilalle sanoo olevansa Karibialta. Pitäskö se vitsi T-paitaan printata ei ois iisimpää? Toi sama tilanne oli jopa työkkärissä...niitten mimmien pasmat meni sekasin kun ei voinukkaan kategorioida laatikkoon S eli Somalia tai T niinkuin Turkki.

Mut on niitä PALJON hullumpiakin paikkoja...kokemuksella tiedän. Oon itekkin saanu turpaan taustani takia! Ja ihan syyttä aamulla kello 7am leipomon jonossa! En ees viittiny sohia takasin. Lähinnä säälin vastapuolta.

Ja mitä ulkomailla asumiseen tulee...mä oon aina eläny ulkomailla kun suomalainen! Ja ei mulle oo siitä koskaan tullu kukaan valittamaan. Tässä kohtaa tulee vaan se ihonväri vastaan...mun mies elää tai yrittää elää kuin suomalainen - saunoo, syö salmiakkia ja ruisleipää, viihtyy mökillä ja kuuntelee rokkia, jopa opettelee kaiket päivät suomea ja katsoo suomalaisia leffoja - mun yhtä asiaa se ei voi massaan sopeutumiseksi tehdä...vähentää pigmentin määrää orvaskedestään!

Jos oman alan hommia ei saa, niin sitten menee niihin paskahommiin.

Niitä on aina välillä tehtykkin ja tullaan tekemäänkin, jos ei muuta. Mun mies ei meinaan pelkää työntekoa tai ees niitä paskahommia, joita taas tuntuu pelkäävän iso joukko parhaassa työiässä olevia suomalaisia!

Mutta nyt vielä odotellaan jos löytyis oman alan duunia ja käytetään luppo aika suomenkielen opetteluun. Ja ei oteta tukia, vaikka niitä MUKA lainmukaan ois pakko ottaa. Ei oo annettu tilinumeroo ni eivät voi niitä maksaa. Ainoo syy tolle on et eipä pääse kukaan sanomaan.

Marlee miehesihän kuulostaa aivan sellaiselta myyttiseltä hyvältä maahanmuuttajalta. Usein suvaitsevaisilta kuullulta, mutta ei koskaan aukottomasti olemassa olevaksi todistetulta. Kuulostaa hyvälle.

Marlee miehesihän kuulostaa aivan sellaiselta myyttiseltä hyvältä maahanmuuttajalta. Usein suvaitsevaisilta kuullulta, mutta ei koskaan aukottomasti olemassa olevaksi todistetulta. Kuulostaa hyvälle.

Mun mies on HYVÄ mies! Parin kaverin miehet on ex-skinejä ja jopa niiden mielestä sen on täytyny olla edellisessä elämässään suomalainen! Se vaan on. Mut pakko sanoo, tuskin mä oisin silmiäni iskenykkään mihinkään ganstaan tai lanteiden ketkuttajaan! Ei niissä mitään vikaa oo mut ei kyl iske muhun mitkään blingit tai satiiniset salsapaidat! Eikä mulle tarvii kuuta luvata - haen ite jos tarviin.

Meillä ei oo lapsia (vielä) mut se jo kauan sitten sano et haluaa esim olla tulevaisuudessa isä, eikä father. Se oikeesti diggaa Suomea! Vaikkei ennen mua ollu koskaan ees kuullu maasta nimeltä Suomi! No en mäkään tienny rugbystä mitään ennen kuin satuin samaan baariin paikallisen maajoukkueen kanssa... ;)

Mun mies haluaa oppia suomea, elää Suomessa kuin suomalaiset ja tehdä työtä ja maksaa veroja. Et kyl se vielä tästä onnaa. Uskosin. Se on vaan niissä pienissä projekteissa missä on ollu ni ihmetelly kun suomalaiset on aina tauolla! :D

Kyl sille on tullu täällä jos jonkinmoista suunsoittajaa jutteleen ja motoristi-bodari-järkkäri-tyyppejä white power T-paitoineen, mut jotenkin se vaan saa ne 'puolelleen'. Niitten juttujen pohjalta se on jo kolmessa kuukaudessa kuullu kaiken ysiviis vuoden jääkiekon MM skabasta ja Suomen sotahistoriasta, yms. Kait se sit on vaan rauhallinen ja oikeesti kiinnostunu ni ihmiset tykkää. Se työ on ainoo mikä puuttuu. Kerran viel joku kännikala selitti sille ummet ja lammet talvisodasta ja kun se tuli paikallisesta kotiin ni mun piti sille hakee Talvisota elokuva katottavaksi...se katto sen sujuvasti suomeksi!

Mut samahan se on toisinpäin...mäkin ongin kaiken tiedon mieheni kotimaasta ja osaan laittaa sen maan ruokaa ja oon ite asunu siella - ennen kuin tavattiin. Sillee se voi toimiakki...mut jos joku suomalainen nainen menee yksiin jonkun X-maasta olevan Suomessa olevan kanssa ja ei oo koskaan ees käyny miehensä kotimaassa ja sit elää muka kuin X-maalainen Suomessa niin metsään menee. Ei mulla oo tarvetta muuttua mikskään rastafariksi mut semmonen vilpitön kiinnostus ja toisen maan kunnioitus on tärkeetä.

Ps. Mä viel hakisinki ne korvaukset, mut se ei anna! ;)

Ja koska tässä maassa on yli tuplasti enemmän virolaisia kuin somaleita, niin se tarkoittaa, että virolaiset raiskaavat aikalailla enemmän.
Mutta kas kummaa se ei näy sinua huolestuttavan juurikaan?

Tietenkin tuo on huolestuttavaa ja sille pitäisi tehdä jotain mutta asiassa on yksi toinenkin puoli. Tuossa rajan takana on maa nimeltä Viro, joka on todiste siitä, että virolaiset pystyvät rakentamaan toimivan yhteiskunnan siitäkin huolimatta, että he ovat olleet Neuvostoliiton orjuuttama siirtomaa.
Nekeiltä puuttuu vielä tälläinen todiste. (tälläkään on tuskin mitään tekemistä ihon pigmentin määrän kanssa)

....
Mun mies haluaa oppia suomea, elää Suomessa kuin suomalaiset ja tehdä työtä ja maksaa veroja. Et kyl se vielä tästä onnaa. Uskosin...

Se on juu aika olennaista uuteen maahan muuttaessa, että on jonniinmoinen kunnioitus sen maan kulttuuria ja tapoja kohtaan.
Mikä esim vähänkään änkyrämmiltä musulmaaneilta tuntuu olevan aivan liikaa vaadittu.

Se on juu aika olennaista uuteen maahan muuttaessa, että on jonniinmoinen kunnioitus sen maan kulttuuria ja tapoja kohtaan.
Mikä esim vähänkään änkyrämmiltä musulmaaneilta tuntuu olevan aivan liikaa vaadittu.

Tuskin sitä uutta kotimaata oppii arvostamaan jos ei kotiaankaan. Kuka tosimies jättäis siskonsa, äitinsä, mummonsa, vaimoonsa ja tyttärensä sotimaan ja lähtis itse pakoon!?

Tietenkin tuo on huolestuttavaa ja sille pitäisi tehdä jotain mutta asiassa on yksi toinenkin puoli. Tuossa rajan takana on maa nimeltä Viro, joka on todiste siitä, että virolaiset pystyvät rakentamaan toimivan yhteiskunnan siitäkin huolimatta, että he ovat olleet Neuvostoliiton orjuuttama siirtomaa.
Nekeiltä puuttuu vielä tälläinen todiste. (tälläkään on tuskin mitään tekemistä ihon pigmentin määrän kanssa)

Virolaisethan ovat kansallisuus toisin kuin "neket".
Toteat ettei ihonvärillä pitäisi olla merkitystä, mutta kuitenkin niputat ihmisiä yhteen pelkästään sen perusteella. Minusta jotenkin ristiriitaista.

Virolaisethan ovat kansallisuus toisin kuin "neket".
Toteat ettei ihonvärillä pitäisi olla merkitystä, mutta kuitenkin niputat ihmisiä yhteen pelkästään sen perusteella. Minusta jotenkin ristiriitaista.

Tuo on ihan totta virolaisuus on kansallisuus ei rotu mutta tuo oli vain esimerkki. Sinun teksteistäsi huokuu koko ajan se, että sinulle rotu on sama asia kuin ihonväri. Asia tuskin on noin, kun roduista löytyy paljon eroja kuten älykkyydessä ja sillä tuskin on mitään tekemistä ihonvärin kanssa.

Tuskin sitä uutta kotimaata oppii arvostamaan jos ei kotiaankaan. Kuka tosimies jättäis siskonsa, äitinsä, mummonsa, vaimoonsa ja tyttärensä sotimaan ja lähtis itse pakoon!?

Kieltämättä varsin hyvä pointti :D

Tuohon suvaitsevaisto aina vastaa, että kyllä Suomestakin lähetettiin Ruotsiin sotalapsia...eikä näe näissä kahdessa asiassa mitään eroa. No, tuo nyt oli vaan :offtopic:

Mä alan olee enemmän ja enemmän sitä mieltä että eri kulttuurin ja taustan omaavat ihmiset ei pitäs asuttaa samaan maahan. Somali sopii yhtä hyvin Suomeen kun jehovantodistaja saatananpalvojien syysriehaan. Eikö niitä turvapaikkoja tosiaan löydy lähempää, omankaltaisten ihmisten parista?

Samalla tavalla kun Suomalainen ei sovi esim Afrikkaan, tai lähi-itään.

Mitäs mieltä olette maahanmuuttajien sijoittamisesta kaupunkeihin? Pitäisikö maahanmuuttajat sijoittaa kaikki samaan paikkaan vai haja-sijoittaa? Vaaranahan tuossa samaan paikkaan sijoittamisessa on se, että asuinalueesta tulee epäsuosittu tai ns. ghetto. Ainoa hyöty on maahanmuuttajien toisilleen antama apu ja tuki.

Muutan n. vuoden sisään Göteborgiin, jossa on 489 425 (1/11 2006) ihmistä.

"Göteborgissa, kuten useimmissa Ruotsin metropoleissa, on paljon maahanmuuttajia. Vuoden 2005 väestönlaskennan mukaan kunnassa asuu 93 965 maahanmuuttajaa, mikä on noin 20 % koko väestöstä. Näistä 10 % on Iranista ja 9 % Suomesta. Iranilaiset ja muut Lähi-idästä tulleet maahanmuuttajat, sekä entisestä Jugoslaviasta tulleet ovat keskittyneet Angerediin ja muihin koillisen esikaupunkeihin."

Täytyy myöntää, etten haluaisi mihinkään ns. huonoon mestaan asumaan, mutta onneksi siellä on sukulaisia, jotka varmasti osaavat sanoa mihin ei kannata muuttaa.. Voisi sitä johonkin "suomalaislähiöön" muuttaa.. :D

eri kulttuurin ja taustan omaavat ihmiset ei pitäs asuttaa samaan maahan. Somali sopii yhtä hyvin Suomeen kun jehovantodistaja saatananpalvojien syysriehaan. Samalla tavalla kun Suomalainen ei sovi esim Afrikkaan, tai lähi-itään.

Vilpitös kysymys - oletko koskaan asunut muualla kuin suomessa, onko sinulle yhtään kontaktia ihmisiin esim juuri Afrikasta tai Lähi-Idästä? Tai vaikka Japanista tai USAsta?

Todennäköisesti ei! Minä olen asunut monessakin maassa ja sopeutunut aina hyvin. Seuraava kohde on todennäköisesti joku Afrikan maa ja luulen sopeutuvani sinneKIN hyvin. Kaikkein vaikein on ollut sopeutua USAan...

Jos ihminen ei syystä tai toisesta voi asua kotimaassaan niin hyvähän se on että voi muuttaa muualle. Vai pitäisikö rajalla ampua kuula kalloon? Ja onhan suomalaisetkin muuttaneet nälkää, sotaa ja lamaa karkuunn muualle...minäkin! Ja mitä tässä keskusteltuihin ryhmiin tulee niin usko tai älä, ne lähiseudut ja naapurimaat on jo kortensa kekoon kantaneet. Siellä on aikas isoja leirejä täynnä. Ja meillähän on täällä tilaa ja vielä työvoimapulaakin...yksi plus yksi! Eiks oo hienoo et joku siivoaa duunipaikkasi yöllä tai aamuvarhaisella tai vääntää sulle sen takeawayn ku oot nälkänen...et sun ei tarvii!!!

Joskin sen voin tilaasi helpottaa että mm somaleilla on suht sama maine Afrikassa kuin Euroopassa...joten ehkä siksikin niitä pistetään eteen päin.

En tiedä. Minusta vaan on ollu ihanaa elämässä nähdä uusia maita ja saada ystäviä jokaisesta maailman kolkasta! Minusta se one enemmänkin rikkaus. Tietty en ymmärrä sitä että tullaan ja eletään kuin siat pellossa ja vaaditaan vaan oikeuksia mutta ei täytetä velvollisuuksia. Eikä se estä olemasta patriootti vaikka olisikin avoin uusille maille ja kulttuureille. Enkä mä ainakaan tehny mitään tarkkoja suunnitelmia löyttäkseni rinnalleni ulkomaisen miehen...niin vain kävi. Kaikki exäni ovat olleet suomalaisia ja mnusta suomalaiset miehet (jos vedetään yleistys yhdestä ryhmästä) on maailman parhaita. Se mun oikea ei vaan löytyny niistä...oli joko väärä elämäntilanne tai sattu kohdalle ne akanat niistä jyvistä.

Siksi musta vaan tuntuu hassulta et miten joku voi niin olla pelonsekaisesti vastaan muita ihmisiä ja kulttuureita. Ehkä se on juuri sitä...pelkoa. Joskin pelon voi voittaa vain sen kohtaamalla. Ei korkeanpaikankammostakaan eroon pääse välttelemällä korkeita paikkoja!

Kaveri tuli meille kylään ex-skini miehensä kanssa...se mies ei oo siis tullu meille vuosiin vaikka me likat ollaan suht bestiksiä. Se on muka aina keksiny jotain...joskin suurin syy on ollu kait mun ulkomaalainen mies. No joo, ne tuli ja istuttiin iltaa. Sit ku ne lähti ni kuulin tuuletusluukun kautta kuin mies sano ekana ku ovi meni perässä kiinni et 'sehän oli vittu ihan asiallinen jätkä...' Ja se huomas illan aikanakin miten sen asenne muuttu! nyt on sit tavattu usein nelistään. Et niinkin voi käydä. Sitäkö sä pelkäät?

Kerran mun miehelle tuli jotkii liivipellet jutteleen eteläsuomalaisessa baarissa. Mä olin jo valmis häipymään paikalta kun ne tuli isosti tatuoituna siihen ja alotti et 'we like to kill somalians...' Sit kun tausta tuli esille ja juttu jatku ni ne jopa tarjos stobet meille! Ja kovasti ne kyseli mieheltäni millasta on sen kotimaassa...ja onko sielläkin somaleita! :) :) Tuon jälkeen ne on moikannu kun ovat vastaan tulleet...ehkä se niiden whitepowermanifesti T-paidassa tarkotti jotain muuta ku mitä mä aluksi luulin! ;)

Joskin muuttuhan siinä kohtaa munki ennakkoluulo niitä liivipellejä kohtaan...

Vilpitös kysymys - oletko koskaan asunut muualla kuin suomessa, onko sinulle yhtään kontaktia ihmisiin esim juuri Afrikasta tai Lähi-Idästä? Tai vaikka Japanista tai USAsta?

Todennäköisesti ei! Minä olen asunut monessakin maassa ja sopeutunut aina hyvin. Seuraava kohde on todennäköisesti joku Afrikan maa ja luulen sopeutuvani sinneKIN hyvin. Kaikkein vaikein on ollut sopeutua USAan...

Jos ihminen ei syystä tai toisesta voi asua kotimaassaan niin hyvähän se on että voi muuttaa muualle. Vai pitäisikö rajalla ampua kuula kalloon? Ja onhan suomalaisetkin muuttaneet nälkää, sotaa ja lamaa karkuunn muualle...minäkin! Ja mitä tässä keskusteltuihin ryhmiin tulee niin usko tai älä, ne lähiseudut ja naapurimaat on jo kortensa kekoon kantaneet. Siellä on aikas isoja leirejä täynnä. Ja meillähän on täällä tilaa ja vielä työvoimapulaakin...yksi plus yksi! Eiks oo hienoo et joku siivoaa duunipaikkasi yöllä tai aamuvarhaisella tai vääntää sulle sen takeawayn ku oot nälkänen...et sun ei tarvii!!!

pointti tais olla siinä, jos pitää muuttaa sellaisesta maasta jonka kulttuuri on täysin erilainen kohdemaan kulttuuriin verrattuna. esimerkiksi suomalainen pärjää mun mielestä hyvin keski-euroopassa koska kulttuuri on kuitenkin about samanlainen. ameriikoissa joutuukin sit sopeutumaan siihen että dollari kulkee ja joka paikassa on pisnestä. mutta kuitenkin näissä kaikissa kulttuureissa on hyvin paljon samanlaisia elementtejä. (rauha, oikeusjärjestelmä, naisten oikeudet[vrt afrikan bb], demokratia, poliisi, terveydenhuolto, sosiaaliturva[usassa lienee vähän kyseenalainen], dvd, tv, radio, kännykät, tietokoneet, internet, mcdonalds, subway, burger king, ...)

mutta sit jos jostain somalian sisällissodan jaloista muuttaa niin taitaa olla aikamoinen shokki. lähdetään tasosta savimaja ja vahvimman oikeus, lopulta päädytään esimerkiksi EU:n alueelle josta löytyy kaikki edellämainitut elementit jotka siis tulevat ihan uutena juttuna kaverille. veikkaisin että tuohon sopeutumiseen menee parin sukupolven verran aikaa, joten lyhyellä tähtäimellä olisi kaikkein helpointa vaan kaikille jos kaikki jäisivät kotimaahansa niin kauan kun kotimaan ja kohdemaan kulttuurierot ovat mitä ovat. nämä pari murrossukupolvea todennäköisesti päätyvät koristamaan kohdemaan rikostilastoja elleivät he ole poikkeuksellisen hyvin sopeutuvia yksilöitä.

Tämä kysymys on jotenkin NIIN väsynyt. Miten se voi olla niin että nämä ns. suvaitsevat luulevat olevansa ainoita jotka maailmaa ovat oikeasti nähneet? Minusta alkaa vaikuttaa siltä että asia on juuri päinvastoin. Jos ei tajua eri kulttuurien vaikutusta ihmiseen niin silloin ei ole nähnyt mitään. Tai on ehkä nähnyt mutta ei tajunnut.

Todella hieno homma että sinä olet sopeutunut. Sinä olet viettänyt lapsuutesi sellaisessa ympäristössä, jossa sitä suvaitsevaisuutta on oikeasti (eli Suomessa). Kun tänne tulee porukkaa täysin erilaisesta kulttuurista, jossa suvaitsevaisuudesta ei ole tietoakaan (vrt. naisten asema, homojen kohtelu) niin älä kuvittelekaan että se soputuminen olisi heille yhtä helppoa kuin sinulle. Älä tee itsestäsi universaalista kaiken mittaa, että kun kerran sinäkin niin miksei muutkin.

Jos ihminen ei syystä tai toisesta voi asua kotimaassaan niin hyvähän se on että voi muuttaa muualle. Vai pitäisikö rajalla ampua kuula kalloon? Ja onhan suomalaisetkin muuttaneet nälkää, sotaa ja lamaa karkuunn muualle...minäkin!

Jaa, no pitäisikö tässä tapauksessa koko Afrikka toivottaa tervetulleeksi Suomeen? Niitä halukkaita olisi nimittäin oikeasti aivan helvetisti. Tajuatko mikä vaikutus tällä olisi kansantalouteen? Tajuatko oikeasti?

Sinä et ole muuttanut nälkää tai sotaa karkuun yhtään mihinkään. Lama on ehkä 'hieman' eri luokan asia kuin nälkä ja sota. Ja jos olet muuttanut jonnekin tekemään töitä niin eihän siitä ole kenelläkään valittamista. Tämä vain ei ole totta tietyn suunnan maahanmuuttajista puhuttaessa.

Ja mitä tässä keskusteltuihin ryhmiin tulee niin usko tai älä, ne lähiseudut ja naapurimaat on jo kortensa kekoon kantaneet. Siellä on aikas isoja leirejä täynnä. Ja meillähän on täällä tilaa ja vielä työvoimapulaakin...yksi plus yksi! Eiks oo hienoo et joku siivoaa duunipaikkasi yöllä tai aamuvarhaisella tai vääntää sulle sen takeawayn ku oot nälkänen...et sun ei tarvii!!!

Huoh. Onko sulla mitään käsitystä miten huonosti tietyn suunnan maahanmuuttajat länsimaissa työllistyvät?

Joskin sen voin tilaasi helpottaa että mm somaleilla on suht sama maine Afrikassa kuin Euroopassa...joten ehkä siksikin niitä pistetään eteen päin.

Oletko miettinyt mistä somalien huono maine mahtaisi johtua?

Siksi musta vaan tuntuu hassulta et miten joku voi niin olla pelonsekaisesti vastaan muita ihmisiä ja kulttuureita. Ehkä se on juuri sitä...pelkoa. Joskin pelon voi voittaa vain sen kohtaamalla. Ei korkeanpaikankammostakaan eroon pääse välttelemällä korkeita paikkoja!

Tässä olet osittain oikeassa, sillä pelko on yksi syy. Pelko siitä, että meille käy kuten Ruotsille on käynyt ja on käymässä. Itse asiassa sinun kannattaisi naisena miettiä hyvin tarkkaan sitä, onko sinun etujesi että kaduillla kuljeskelee paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä jaa samaa käsitystä naisen seksuaalisesta koskemattomuudesta jonka esim. minä ja sinä jaamme.

Se, että sinun mies on sopeutunut on täysin mitätön sivuseikka siinä laajemmassa kuvassa, jonka monikulttuurisuus meille tuo.

Nii nii mut edellä mainittiin niinkun suuret alueet kuin Lähi-Itä ja Afrikka!!! Kummassakin on hyvinkin paljon alueita joissa on rauha, oikeusjärjestelmä, demokratia, poliisi, terveydenhuolto ja on dvdt, tvt, radiot, kännykät, tietokoneet, internetit, mcdonaldsit, subwayt ja burger kingit. Mut niillä ihmisillä harvin on tarvetta lähtä pakoon hätää! Ei ne apua tarvii vaan ne just joilla ei oo ehkä mitään. Ei terve tarvii sairaanhoitookaan! Tai kuten monen idoli Yatesin motto on 'if it aint broke, dont fix it'.

Ja sit jos mietit itses siihen kohdalle. Et oisit joku Penareista vaikka Imatralta ja Venäjän poijjaat tulee silmille. Sul ei ois ollu mitään sitä ennen mut nyt ei ois ees sitä lusikkaa kalsareiden ja T-paidan lisäksi. Sit näät kuinka ne raiskaa sun siskot ja vaimon ja äidin ja tappaa loput naapureista vieressäs. Mä en yhtään ihmettele et tulee traumoja tai häiriökäytöksiä kun niitä just länsimaissa tulee jos siitä et kun ei oo pehmeetä leipää koulun ruokalassa...kun pitää vaivautua pureksimaan näkkäriä! Ja sit päädyt maahan jossa on ihan vitun kylmä ja aurinkoo ei näy puoleen vuoteen ja sillonki ku näkyy ni on kylmä! Ja sit kaikki ihmiset sun ympärillä vaan sylkee sun päälle ja on kategoirinu ja tuominnu sut varasraiskarimurhamieshuumediilerinaistensortajaaidspotilaaksi jo ennen kun astut Seutulassa ulos koneesta...

Mä silti uskosin, tiedän kokemuksesta ja mitä tilastoihin tulee niin todella pieni prosentti EUhun tulevista ees tulee Suomeen! Ja vielä pienempi prosentti tulijoista tänne haluu. Miks ne haluis? Monessa muussa maassa saa enemmän tukia, on lämpimämpää, on helpompi oppia kieli, on monikulttuurisempaa ja siten helpompi sopeutua ja ei tarvii miettii 'missähän se on' - eli tietää mihin on menossa.

Jotkut sanoo et ku aikanaan suomalaisurgilainen jengi lähti sieltä Volgan mutkasta ni kovimmat sissit, vanhimmat ja v-mäisimmät pääty tänne Suomeen! Ehkä niistä maahanmuuttajista ja pakolaisista (HUOM! maahanmuuttaja ei oo aina pakolainen! kuten turhan usein yleistetään) ne kovimmat jätkät tulee tänne...kuka tietää.

Mitäs mieltä olette maahanmuuttajien sijoittamisesta kaupunkeihin? Pitäisikö maahanmuuttajat sijoittaa kaikki samaan paikkaan vai haja-sijoittaa? Vaaranahan tuossa samaan paikkaan sijoittamisessa on se, että asuinalueesta tulee epäsuosittu tai ns. ghetto. Ainoa hyöty on maahanmuuttajien toisilleen antama apu ja tuki.

Maahanmuuttajiahan ei suoranaisesta sijoiteta mihinkään, koska maassamme ei ole ihmisten liikkuvuutta rajoitettu mitenkään asumisen suhteen.
He joko vuokraavat tai ostavat asuntonsa vapailta markkinoilta tai anovat kunnallista vuokra-asuntoa tai muuten tuettua asumisjärjestelyä normaalien kanavien, kuten suomalaisetkin.

Keino, jolla voimme vaikuttaa köyhien asumiseen on edullisten vuokra-asuntojen tai vastaavien sijoittelu.
Suomessa näitä edullisia asumuksia pyritään hajasijoittamaan (ja tottakai pitämään myös hyvässä kondiksessa) ettei varsinaisia slummeja pääsisi syntymään, jossa kaikista köyhimmät asuvat yhdessä sumpussa.

Back
Ylös Bottom