Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Originally Posted by Bodari_ View Post
KAsvaako mun kädet hyvää vauhtia?

Oikea 28,5 - - -> 32,0

Vasen 28,7 - - - > 32,1

vähän päälle kuukauden aikana

mite ihmeessä sä ton teet. annappa veuvoja:worship:

Ovatko treenisi olleet riittävän progressiivisia? Oletko saanut riittävästi kaloreita/ kiinnittänyt muuhunkin syömiseen huomiota, kuin vain proteiinin saantiin? Johtuuko tuo "pienemmältä" näyttäminen siitä, että painosi on noussut lähes 10 kiloa melko nopeaan tahtiin=suuri osa rasvaa? Siinäpä pari kysymystä...

Jos tarkoitat progressiivisella sitä, että kokoajan nostettaisiin painoja isommiksi, niin ei ole toteutunut hyvin.Aika vähän olen saanut painoja lisätä.Penkkiä tein esim alussa 60kg sitten 65kg ja nytten 70kg ollut jo jonkin aikaa.Noilla noin 3 x 6 sarjat.Suunnilleen saman verran on tapahtunut muissakin kehitystä.Ehkä aavistuksen vähemmän.Kalorit tosiaan on varmaan jäänyt liian vähälle, mutta eipä napa vedä enempää ruokaa.Minkäs teet.Olen pyrkinyt syömään myös monipuolisemmin kaikkea.Kuitenkin pääpaino ollut siinä protskussa.Alle 2g ne kuitenkin jää per päivä.Arviolta 1,7g.

Niin ja tuota painoa ei ole tullut pariin kuukauteen yhtään.Silloin näytin vielä isommalta, mutta nyt tuntuu, että olisin kutistunut.En tiedä mistä johtuu.

Jos tarkoitat progressiivisella sitä, että kokoajan nostettaisiin painoja isommiksi, niin ei ole toteutunut hyvin.Aika vähän olen saanut painoja lisätä.Penkkiä tein esim alussa 60kg sitten 65kg ja nytten 70kg ollut jo jonkin aikaa.Noilla noin 3 x 6 sarjat.Suunnilleen saman verran on tapahtunut muissakin kehitystä.Ehkä aavistuksen vähemmän.Kalorit tosiaan on varmaan jäänyt liian vähälle, mutta eipä napa vedä enempää ruokaa.Minkäs teet.Olen pyrkinyt syömään myös monipuolisemmin kaikkea.Kuitenkin pääpaino ollut siinä protskussa.Alle 2g ne kuitenkin jää per päivä.Arviolta 1,7g.

Niin ja tuota painoa ei ole tullut pariin kuukauteen yhtään.Silloin näytin vielä isommalta, mutta nyt tuntuu, että olisin kutistunut.En tiedä mistä johtuu.
progressiivisuus ei tarkota pelkästään sitä, että nostat painoja vaan sillon, kun oot kehittyny. napa vetää ruokaa tasan niin paljon kun sinne tunkee, heikkoutta ;)

edit: annetaas vähän neuvojakin :D eli nostele sarjapainoja tossa penkissä esim. ekana päivänä 50kg:llä sarjaa, sit 55kg:lla ja 60kg:lla. sit nostelet 55kg ja viiden kilon välein taas ylöspäin aina johki kolmeen toistoon. elikkä ei niin, että junnaat kuukausia samoilla toistoilla ja samoilla painoilla ja toivot, että sais lisättyä tankoon lisää paskaa kunhan vaan kehittyis. ja toinen, onko ruoka pahanmakusta kun ei napa vedä? :) ite voisin vetää helposti 10k kcal päivässä, harmi vaan, että fläsää tulis hiukkasen liikaa:D

Okei tälle kysymykselle olis varmaan löytynyt parempikin threadi, mutta kun en nyt jaksanut selailla noita kaikkia pena threadeja läpi.... Joten tälläinen olisi ongelmani:

Olen kokeillut penkissä useita eri variaatioita, mutta ongelmana on se että sitä ns. parasta variaatiota ei tahdo löytyä. Uskoisin että minulla on perusasiat kunnossa penkkaamisessa ( lavat yhteen, selkä kaarelle,perse penkissä, painetta jaloilla ja pyrin estämään kyynerpäiden leviämisen sivuille).

Penkatessani suht. kapealla otteella (pikkusormet merkeillä) tuntuu luontevalta laskea tanko ihan ylävatsan tasalle, tällöin paketti tuntuu pysyvän hyvin kasassa, jos lasken ylemmäs tuntuu että nosto kaatuu kaulan suuntaan ja kyynerpäät leviävät sivuille...Tällöin myös tuntuu siltä että rintalihakset eivät juuri osallistu nostoon.

Jos levennän otetta hiukan tuntuu että nosto tulee siihen rinnan ja vatsan väliin ns. kuoppaan ja lähtö tuntuu julmetun raskaalta. Myös kyynerpäät voivat levitä sivuille tällöin.

Käyttäessäni lähes maksimi levyistä otetta (keskisormet merkeillä) tuntuu että molemmat ojentajat ja rintalihakset osallistuvat tasapuolisesti nostoon. Myös tanko tulee rinnalla luontevasti noin nännien kohdalle.Tällöin kuitenki nosto tuntuu todella dieselimäiseltä eli räjähtävyyttä en saa nostoon juuri lainkaan ja minua huoletuttaa myös että kestävätkö olkapäät näin leveähköä otetta.... Voisiko vika piillä heikoissa etuolkapäissä/kiertäjäkalvosimissa.

Myös telineistä lähtö mietityttää minua, jos pidän silmät tangon tasalla niin haarukoista lähtö on niin prkl vaikeelta ja jos kaveri auttaa tuntuu että selästä katoaa paine, toisaalta jos hivuttaudun eteenpäin niin liikerata menee todella lähellä haarukoita mutta telineistä lähtö on helpompaa...Tulipas maraton viesti tuskin kukaa jaksaa lukea :D

En tiedä yhtään, minkälainen 2-jakoinen sulla on käytössä, mutta toivottavasti se sisältää 2 erityyppistä treeniä (tuplajaksotus), ja liikkeet niiden mukaan? (voima- ja hypertrofiapainotteisen) Voimapainotteisessa nostat sarjapainoja, hypertrofiatreenissä taas sarjamääriä.
En myöskään tiedä, minkälainen aineenvaihdunta sinulla on, mutta yhtäkaikki, kaloreita tulee saada riittävästi. Kannattaa kokeilla uusia ruoka-aineita, jos tuntuu ettei uppoa. Tai vastaavasti käyttää jotakin gaineria pari kertaa päivässä aterian sijaan.
Voisit myös tämänhetkisen ruokailusi lisäksi juoda esim. litran maitoa päivässä (jos et jo juo?), sekä ottaa rypsiöljyä aterioiden yhteydessä. Nuo jälkimmäiset ovat varsinkin helppoja tapoja nostaa kalorinsaantia.

Onko kapeassa penkissä tapana pitää selkä samalla tavalla kaarelle jännitettynä kuin tavallisessa leveämmän otteen penkissäkin? Entä lasketaanko tanko rinnan alle vai kaulan korkeudelle?

Onko kapeassa penkissä tapana pitää selkä samalla tavalla kaarelle jännitettynä kuin tavallisessa leveämmän otteen penkissäkin? Entä lasketaanko tanko rinnan alle vai kaulan korkeudelle?

Ei. Ei välttämättä lasketa edes rintaan, näin työ tehdään enemmän ojentajilla.

Maitoa juon jo ennestään vähän liikaakin(1,5- 2,0L)

Tosiaan tuossa syönnissä se ongelma varmaan piilee ja samoilla painoilla nostelu.Lisätäänpä nytten syöntiä ja vaihdellaan painoja.Katotaan mitä tulee.

Itse ainakin aloin saamaan tarpeeksi kaloreita kun syön aamuin illoin maitoon tehdyn ison annoksen puuroa, jossa on mukana rypsiöljyä. Näistä tulee jos kahdesti päivässä syö yhteensä jo jotain 1800 kcal. Jonka jälkeen se että syöt vaan aterioillasi niin paljon kuin jaksat, ja juot sitä maitoa niin saat helposti kalorit täyteen.

Vaikka juoisit 5 ltiraa maitoa se ei ole liikaa... Puuroon menee aina itsellä litra maitoa, 4dl valmistus ja loput purkista siinä syödessä (ei tarvitse maustaa puuroa silloin)

Ja oma kysymys: itse olen käynyt salilal noin 2 ½ kk, ja en voi mitenkään varmasti sanoa että haius olisi jännitettynä kasvanut siitä senttiäkään... Kyllä se varmaan iahn aluksi jotain kasvo, mutta en silloin mitannut. Mutta ainakin viimeisen 6 viikon aikana ei oo mitään tapahtunu.

Eli siis, kuinka kauan aloittelijoilla yleensä menee että saa esim. sentin lisää hanskaan? Entä hyväksi koetut treenit hauikselle?

wanted

oliskohan täällä ketään joka vois vähä jelppiä aloittelijaa tuolle kultaiselle bodaus tielle? olen lukenut pakkista paljon mutta tarvetta olisi kyllä osaavalle neuvojalle vaikkapas sähköpostin välityksellä:thumbs:
kuettään vapaaehtoisia?

lajiin kiinnostus on kova!

oliskohan täällä ketään joka vois vähä jelppiä aloittelijaa tuolle kultaiselle bodaus tielle? olen lukenut pakkista paljon mutta tarvetta olisi kyllä osaavalle neuvojalle vaikkapas sähköpostin välityksellä:thumbs:
kuettään vapaaehtoisia?

lajiin kiinnostus on kova!
Mikset sä laita niitä kysymyksiäsi tänne? Tuskin kukaan ilmaiseksi sun personal traineriksi alkaa. Jos personal traineria tarvitset niin niitä on joka paikka nykyään pullollaan, osaavia ja vähemmän osaavia.

Moi! Elikkä oon 12v urheilia. Harrastan pesistä, sulkapalloo, uintia ja juoksua.

Nyt siihen pääkysymykseen: Voisitteko sanoo jotain erittäin fyysisiä ja hyviä lihaksia vaativia urheilulajeja, jotka mä voisin alottaa. Motivaatiota löytyy. Ainii, pituus 159cm ja paino 53kg.

Olisi nelisen aloittelija kysymystä.

Koska ja miten kannattaa venytellä ?
Onko neljä treenikertaa viikossa liikaa aloittelijalle ?
Onko hyvä tehdä joka treenin päätteeksi vatsa- ja selkälihasliikkeitä ?
Voiko kotona joka ilta tehdä vatsa- ja selkälihasliikkeitä ja punnerruksia ?

Ei kovin pahoja kysymyksiä pitempään harrasteneille, joten toivoisin että voisitte vastata.

Mitä tarkottaa viparit esim. viparit penkillä, viparit sivulle, viparit taakse??

viparit, eli vipunostot, sivulle:
vipusivu.jpg

viparit eteen, ei tarvii nostaa ihan ylös asti:
vipuetu.jpg

viparit taakse menee sitten niin että otat kunnon etukenon, vaikka säädettävää penkkiä vasten ja nostat vipunostoja hartioiden tasolle. etukenossa painojen pystysuora liike on sun kehoon suhteessa edestä taakse, eli viparit taakse.

Koska ja miten kannattaa venytellä ?
Onko neljä treenikertaa viikossa liikaa aloittelijalle ?
Onko hyvä tehdä joka treenin päätteeksi vatsa- ja selkälihasliikkeitä ?
Voiko kotona joka ilta tehdä vatsa- ja selkälihasliikkeitä ja punnerruksia ?

-mä venyttelen jokaisen sarjan välissä vähän ja kun yks lihasryhmä on saatu treenattua niin samantien jotkut 10-30sekunnin venytykset sille. himassa sitten samat lihakset läpi pari tuntia treenin jälkeen ja tällä kertaa vähän pidempiä venytyksiä, 30sek-3min, riippuen ihan miltä tuntuu ja miten jaksaa.

-riippuu ihan sun ohjelmasta ja ravinnosta. jos ruoka on kouluruokaa ja välipaloina jugurttia ja 1ruisleipä niin 4kertaa viikossa koko kroppa läpi on liikaa. hullulla ruokamäärällä 4-jakosella kroppa kerran läpi viikossa taas on liian vähän. eli kerro vähän miten treenaat ja safkaat.

-miksi olisi? lihaksia nekin on siinä missä muutkin. teet tarpeeksi raskaalla vastuksella niille sopivan määrän sarjoja niin hyvä tulee. sellaiset 300 toiston vatsalihassarjat 6x viikossa ei johda ainakaan isoon sixpäkkiin.

Voisitteko sanoo jotain erittäin fyysisiä ja hyviä lihaksia vaativia urheilulajeja, jotka mä voisin alottaa. Motivaatiota löytyy. Ainii, pituus 159cm ja paino 53kg.

kehonrakennus. ilman lihaksia et pärjää ja välillä saat pinnistellä veren maku suussa sekä silmät ja peräsuoli ulkona paikoiltaan.

-riippuu ihan sun ohjelmasta ja ravinnosta. jos ruoka on kouluruokaa ja välipaloina jugurttia ja 1ruisleipä niin 4kertaa viikossa koko kroppa läpi on liikaa. hullulla ruokamäärällä 4-jakosella kroppa kerran läpi viikossa taas on liian vähän. eli kerro vähän miten treenaat ja safkaat.

Tässä on tavallinen päivän ruokavalio.

7.00 Kaurapuuroa ja mehukeittoa
11.00 Kouluruoka
15.00 2 Ruisleipää
17.00 Kotiruoka. Mitä nyt sattuu olemaan sitä syödään.
21.00 2 Ruisleipää

Joka aterian yhteydessä tulee syötyä puol lautasellista salaattia ja aina syödessä menee pari lasillista maitoa.
Treeniohjelmana on http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 tuolta ekasta postista se nelijakoinen ohjelma, jota hieman olen muunnellut sopivammaksi

Tässä on tavallinen päivän ruokavalio.

7.00 Kaurapuuroa ja mehukeittoa
11.00 Kouluruoka
15.00 2 Ruisleipää
17.00 Kotiruoka. Mitä nyt sattuu olemaan sitä syödään.
21.00 2 Ruisleipää

Joka aterian yhteydessä tulee syötyä puol lautasellista salaattia ja aina syödessä menee pari lasillista maitoa.
Treeniohjelmana on http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 tuolta ekasta postista se nelijakoinen ohjelma, jota hieman olen muunnellut sopivammaksi

tosta puuttuu proteinit melkeen kokonaan. ruokailu on paljon tärkeämpää kuin itse treenaaminen. proteini on rakennuspalikka josta kehosi valmistaa kaiken kasvavan ja uusiutuvan. kynnet, hiukset, ihon ja mikä tärkeintä: lihakset. joten kannattaa ehdottomasti tutustua noihin ravinto-juttuihin.

jos englanti sujuu niin tästä 6-osaisesta seminaarista saat aika paljon irti: http://www.dailymotion.com/related/4707270/video/x2st3r_milos-sarcevs-seminar-pt1_extreme

Back
Ylös Bottom