2️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 2-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOINEN PERUSKAURA 🔥

Meta description: Tehokas ja selkeä treenijako, joka kattaa koko kropan kahdella harjoituksella optimaaliseen kehitykseen.

Niin näyttääkin! :thumbs: Itse vielä selkäpäivänä vaihtaisin ylä taikka alataljan selän kovaa massaliikkeesse, kulmasoutuun.

e. Tai no, tokihan tuolta löytyy tuo SJMV

e. silmät näyttää ihan mitä sattuu, siellähän se kulmasoutu olikin yhtenä vaihtoehtona. Sorrysorry!

Noniin!

Muuten vielä yks sivukysymys, mulla on tapana aina lämmitellä kädet pieksemällä säkkiä, rasittaako se liikaa käsiä ennenkö alkaa tekemään treeniohjelmaa vai onko se vain hyväksi?

Reilun vuoden verran tullut tahkottua tuota 4-jakoista ohjelmaa ja kiva olis saada hieman vaihtelua. Että miltäs tällänen ohjelma vaikuttaisi vai pitäskö jotakin muuta keksiä.

1.
Penkkipunnerrus 2x
Vipunostot maaten 2x
Hack-kyykky 3x
Reiden ojennus 3x
Hauiskääntö suoratanko 2x
Tuettu hauiskääntö kp. 1x
Ranskalainen punnerrus 2x
taljapunnerrus 2x
Pohkeet 3x

2.
Ylätalja 2x
Kulmasoutu 2x
Yhden käden soutu 2x
SJMV 2x
Takareidet maaten 3x
Pystypunnerus kp 2x
Vipunostot 2x
Takahartiat taljassa 2x
Niskat 2x
3.
Vinopenkki kp 2x
Vipunostot vinopenkki 2x
Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x
Hauiskääntö kp 3x
Dippikone 2x
Taljapunnerrus 2x
Vatsat 3x

4.
Leuat 2x
Alatalja 2x
Alaselkäpenkki 2x
SJMV 2x
Takareidet istuen 3x
Pystypunnerrus smithissä eteen 2x
Vipunostot sivulle 2x
Takahartiat kp 2x
Pohkeet 3x

Selkä ja kädet voi olla myös toisinpäin, miten on parempi? Rinnalle olis kiva löytää vipunostoille jotain muuta, vai meneekö tuollaisenaan? vai kokonaan uusiksi. Vatsoja, pohkeita ja hartioida ajattelin kierrättää vuorotellen reenin lopuksi. Joissakin on myös samoja molempina päivinä, että olisiko niille jotain muita ehdotuksia?

Nyt oon Treenannu ton ohjelman läpi kahdessa päivässä.

Onko se tarkoitus että voin käytännössä tehdä ton kahdesti viikossa, eli kävisin salilla neljästi viikossa? Voinko tehdä päivät putkeen vai kannattaisiko pitää 1 päivä aina treeniohjelman suorituksen väliin, esim ma, ti, lepo, to, pe, lepo, lepo, jne.

Muutenkin oon huomannut että tää 2 jakoinen on paljon täsmällisempää ja tehokkaampaa kun että tekisin jotain random liikkeitä ilman ohjelmaa. Palstalta löytyy paljon ohjeita ja kuvia liikkeiden puhtaasti suorittamiseksi. Mutta kyykky ei mulla oikein mennyt nappiin eilen kun takareisi tais jotenkin ottaa turpaansa, ei kuitenkaan käynyt pahemmin. Tänään tuntui jo paremmalta ja treenit suju hyvin. Pitäis salilta löytää joku kokeneempi näyttämään tuo kyykky tekniikan että oppis kerralla oikein,ettei kävis mitään pahempia haavereita jatkossa. Tosin etukyykky ainakin videoilla näyttää turvallisemmalta kun se tanko on kaulan edessä, olkavarsien varassa. eikä paina selkää vasten nikamien kohdilla takana. :arvi:

Ps, jos jku mode viitsisi editoida threadin nimeä 2 jakoiseksi.

Varmaan fiksua pitää parin salipäivän jälkeen ainakin yksi välipäivä. Välipäivänä sitten vaikka kevyttä lenkkiä, venyttelyä, kiertäjäkalvosimen harjoitusta yms. Yhtenä päivänä viikossa totaalilepo voi olla paikallaan jos ei automaattisesti siltä tunnu.

Tarkoitus olis tämän näköisellä 2-jakoisella alottaa treeni vuoden vaihteessa:

Maanantai: Reidet, hauikset ja ojentajat
-1a Kyykky 2x6
-1b Reiden koukistus 3x10
-2a Kapea penkki 2x6
-2b Hauiskääntö scott-penkissä tangolla 3x8
-3a Hauiskääntö seisaaltaan kp 3x6-8
-3b Ranskalainen punnerrus 3x8

Tiistai: Selkä, rinta, olkapäät ja pohkeet
-1a Ylätalja 3x12
-1b Rintaprässi 2x12
-2a Kulmasoutu 2x10
-2b Vipunostot penkillä 2x12
-3a Vipunostot sivuille 2x10
-3b Vipunostot taakse 2x10
-Pohkeet seisten 3x15
-Vatsoja...

Torstai: Reidet, hauikset ja ojentajat
-1a SJMV 3x10
-1b Reiden ojennus 3x12
-2a Ranskalainen punnerrus käsipainolla 2x10
-2b Hauiskääntö tangolla 2x10
-3a Hammerkääntö 2x10
-3b Ojentajapunnerrus taljassa 2x10
-Vatsoja...

Perjantai: Selkä, rinta, olkapäät ja pohkeet
-1a Leuanveto leveällä otteella 3x6-8
-1b Dippi 3x8
-2a Vinopenkki kp. 3x8
-2b Maastaveto 2x6
-3a Pystysoutu 3x8
-3b Pystypunnerrus kp. 3x8
-Pohkeet istuen 3x15

Olisko kenties jotain suotavia muutoksia?

Nizel - jako sinänsä hyvä, mutta äkkikommenttina ainakin: käännä ihmeessä päivät "toisinpäin" eli torson lihakset aina ensin, seuraavana päivänä sitten jalat/kädet, muuten käsitreeni voi verottaa liikaakin ainakin punnerrusliikkeissä jos ojentajat kipeänä/lopussa.
Ellei sulla sitten ole poikkeuksellisen kehittyneet rinta/selkä/olkapäät suhteessa nimenomaan käsiin/jalkoihin.
Eli
ma: selkä/rinta/olat
ti: jalat, kädet
to: selkä/rinta/olat
pe: jalat, kädet

Vaikka lepäsinkin eilen niin treenit tuntuivat melkosen rankoilta tänään. Kuten on todettu, niin kannattaa alussa ottaa hieman rennommin että kroppa tottuu. Kun kerran kahdesti viikossa suoritan ohjelman.

Mitenkä tuon hyvää huomenta liikkeen teko on mahdollista ''kunnolla''
Jos laitan vähänkin tankoon rautaa ja heivaan sen niskaan, niin ei teosta tule mitään, kun koskee niskaan niin pirusti.
Pehmuste ei juuri auta.

Treenaan itse parhaillaan jaolla 1. selkä/rinta/olkäpäät, 2. jalat, kädet. Tilanne on se, että olen alkanut tekemään rinnallevetoa ja kysyisinkin mille päivälle tuo kannattaisi ajoittaa? Toinen kysymykseni koskee yläkroppa/jalat-jakoa: kuinka monta sarjaa per lihasryhmä on suositeltavaa tehdä yläkroppatreenissä?

Olen käyttäny noin vuoden 5-jakoista ohjelmaa ja aion nyt siirtyä 2-jakoiseen. Ajattelin tälläistä reeniä. Mielipiteitä?

PÄIVÄT: MA - KE - PE
TAPAAN: 1,2,1,2,1,2...

1. Yläkroppa
-Penkkipunnerrus tanko x3
-Vinopenkki x3
-Pystypunnerrus käsipainot x3
-Alatalja x3
-Ylätalja x3
-Haukkari+ojentaja(supersarja) ristikkäistalja x2

2. Jalat, vatsat
-Kyykky x3
-Maastaveto x3
-Reiden ojennukset x2
-Reidenkoukistajat x2
-Pohkeet istuen x3
-Vatsat x3

Mitenkä tuon hyvää huomenta liikkeen teko on mahdollista ''kunnolla''
Jos laitan vähänkin tankoon rautaa ja heivaan sen niskaan, niin ei teosta tule mitään, kun koskee niskaan niin pirusti.
Pehmuste ei juuri auta.
Otat sen tangon selkään eikä niskaan niin kuin kyykyssäkin.

Vetu: suosittelisin ottamaan pystypunnerruksen tilalle viparit sivuille. Ylätaljan tilalle leuat, mikäli vaan kykenet.

Vetulla oikein hyvännäköinen ohjelma. Leuat tosiaan ylivertainen ylätaljaan nähden mutta saa tulosta ylätaljallakin. Noista vipareista en olisi välttämättä samaa mieltä. Varsinkin käsipainoilla tehtynä pystypunnerrus sopii mun mielestä tuohon aivan hyvin ja on kuitenkin todellinen perusliike. Niin kummalta kuin äkkiä tuntuukin, itse saan tehtyä "puhtaammin" ko. liikkeen kun teen sen seisten.

Treenaan itse parhaillaan jaolla 1. selkä/rinta/olkäpäät, 2. jalat, kädet. Tilanne on se, että olen alkanut tekemään rinnallevetoa ja kysyisinkin mille päivälle tuo kannattaisi ajoittaa? Toinen kysymykseni koskee yläkroppa/jalat-jakoa: kuinka monta sarjaa per lihasryhmä on suositeltavaa tehdä yläkroppatreenissä?

Riippuu vähän sun liikemääristä/valikoimista kummalle päivälle tuon laittaa. Itse laittaisin ehkä äkkiä ajatellen yläkroppapäivälle, mutta se tulee aika täyteen äkkiä muutenkin. Sen verran kokonaisvaltainen liike että melko sama sinänsä kumpaan sen laittaa. Tosin, jos on seuraavana päivänä tekemässä raskaita kyykkyjä, on ehkä epäsuositeltavaa tehdä se yläkropan kanssa. Mutta tekeehän moni sitä monta kertaa viikossakin..

Noi sarjamäärät riippuu ihan siitä miten/millaisilla painoilla/intensiteetillä/sarjapituuksilla treenaa. Ja niitä kannattaa vaihdella. Mutta jos tekee vaikka 2 liikettä/lihasryhmä, joku 3-4 työsarjaa per liike lienee kultainen keskitie. Toisaalta jos tekee vain yhden liikkeen, voi tahkota enemmän sarjoja. Jos treenit aikoo pitää kohtuumittaisina, alkaa yli joku 25-30 sarjaa olla jo tiukkaa ahtaa noin tuntiin - olettaen että painot on kohtuullisen raskaat.

Vetu: suosittelisin ottamaan pystypunnerruksen tilalle viparit sivuille. Ylätaljan tilalle leuat, mikäli vaan kykenet.

Ajattelin tehdä ylätaljassa kolme eri variaatiota. Kapealla otteella rinnalle, vielä vähän kapeammalla rinnalle ja sitten leuvat.

Vetulla oikein hyvännäköinen ohjelma. Leuat tosiaan ylivertainen ylätaljaan nähden mutta saa tulosta ylätaljallakin. Noista vipareista en olisi välttämättä samaa mieltä. Varsinkin käsipainoilla tehtynä pystypunnerrus sopii mun mielestä tuohon aivan hyvin ja on kuitenkin todellinen perusliike. Niin kummalta kuin äkkiä tuntuukin, itse saan tehtyä "puhtaammin" ko. liikkeen kun teen sen seisten.

Olen aikaisemmin tehnyt vipareita, mutta olen havainnut pystypunnerruksen olevan paljon tehokkaampi. Jos olet sitä mieltä, että kannattaisi vaihtaa ylätalja leukoihin niin kokeilen sitä!

Riippuu vähän sun liikemääristä/valikoimista kummalle päivälle tuon laittaa. Itse laittaisin ehkä äkkiä ajatellen yläkroppapäivälle, mutta se tulee aika täyteen äkkiä muutenkin. Sen verran kokonaisvaltainen liike että melko sama sinänsä kumpaan sen laittaa. Tosin, jos on seuraavana päivänä tekemässä raskaita kyykkyjä, on ehkä epäsuositeltavaa tehdä se yläkropan kanssa. Mutta tekeehän moni sitä monta kertaa viikossakin..

Juuh, eipä tuo sinäänsä ongelma ole, ettenkö noita raskaita liikkeitä jaksaisi tehdä, mutta kyllä paikat alkavat olla himpun verran tukossa, jos esim. ma on rive ja leuanveto, ti kyykky, sitten torstaina penkkiä ja mavea. Toisaalta voisiko olla perusteltua tehdä esim. rivea ja mavea vuoroviikoin?

Käyn 2-jakosella kolme kertaa viikkon ma-ke-pe. Jakona vetävät/työntävät aikaisemman 1. jalat, kädet 2. rinta, selkä, olkapäät -jaon sijaan.

1. työntävät (rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat)

penkkipunnerrus 4x
vinopenkki kp 3x
taka- / etukyykky 4x
reiden ojennus 3x
pystypunnerrus 3x
viparit sivulle / taakse 2x
ranskalainen / dippi / ojentajat taljassa 3x

2. vetävät (takareidet, selkä, pohkeet, hauikset)

mave / sjmv 4x
reiden koukistus 3x
kulmasoutu / alatalja 3x
leuanveto / ylätalja 3x
pohkeet seisten / istuen 4x
hauikset tangolla / scott / kp 3x
kyljet 2x

Toistot ovat 6-12, vaihtelen kuukauden välein.
Lisäksi teen vatsalihaksia kotona pari kertaa viikkoon.

Miltä pakkislaisten silmään ohjelma ja jako näyttävät? Nyt parin viikon kokemuksella tuo työntävät -ohjelma vaikutti raskaammalta kuin vetävät, vaikka sarjoja on yhtä paljon (22). Mistäköhän johtuu vai oonko sitten tehny noita työntäviä kovemmalla sykkeellä?

Back
Ylös Bottom