Taekwondo

Meta title: 🔥🥋 Taekwondo räjäyttää potkumaailman uuteen aikakauteen 🥋🔥

Meta description: Nopeus, tarkkuus ja kurinalaisuus sulassa kaaoksessa – näin syntyy todellinen potkulegenda.

On taustalla ja km:aa ja tkd:a nyt kohta 12 v. Saliharjoittelu on hyvästä varsinkin tekniikoita tukevia lihaksia kannattaa harjoittaa nimenomaa nopeus tyyppisesti. Ei ne lihakset venyvyyttä rajoita jos eivät blokkaa liikuvuutta;) Siitä mikä itsepuolustusmuoto on tehokkain on ikuisuuskysymys ns. neverending topic.

miks porukalla on sellanen kuvitelma et taekwondossa ei voitaistella ku seisovilteen. kyllä mulle ainakin opetetaa tkd:ssä miten päästään painista pois ja miten painitaa+miten viel niputetaa siin huilootöinä vastustaja.
et ei se oo pelkkä potkulaji:piis:

miks porukalla on sellanen kuvitelma et taekwondossa ei voitaistella ku seisovilteen. kyllä mulle ainakin opetetaa tkd:ssä miten päästään painista pois ja miten painitaa+miten viel niputetaa siin huilootöinä vastustaja.
et ei se oo pelkkä potkulaji:piis:
Jep, kyllä meidäkin seurassa opeteltiin maassa tehtäviä itsepuolustuksia. Joskin aika vähän verrattuna potkutekniikoihin, mutta kyllä noillakin perus kännikalan taltuttaa hyvin nopeesti.

Itse sparrasin taekwondon mustanvyön kanssa,koska hän halusi oppia enemmän mattoa. Aika alkeellinen oli hänen tekniikka,mutta kyllä siitä vielä hyvä tulee,kun vähän treenataan. Aika helposti sain vietyä hänet mattoon ja käytännössä lukotin miten halusin.

Itse lopetin taekwondon koska itsepuolustukset olivat osin täysin naurettavia ja niitä ei meidän seurassa tunnuttu treenaavan muun kuin urheilun vuoksi. Potkupuoli oli kyllä minulle nautinnollista ja ei se sitä punttiksella käymistä estänyt. Päinvastoin oli loistava vastapari venyttelyineen yms.

Kuitenkin...:

1 Lopetin taekwondon sillä itse taekwondo ei ole itsepuolustuslaji, se on kamppailulaji. Eri seuroissa toimitaan sitten eri tavoilla ja jotkut fiksut voivat siellä mattoakin opettaa.

2 Jos vastaan tulee samanlainen urpo joka osaa kaikkea yhtä vähän/paljon niin voimalla voit voittaa. Jos hän osaa vähänkään mattoa niin ei se sinun lievä ylivoimasi hauissaralla pitkälle kanna. Tietenkin jos olet hirveä lihavuori ja voit vasurilla puristaa urposta vanut ulos niin näin ei ole.

Koko ikäni kamppailulajeja treenanneena, josta 6 vuotta Moo Ye Taekwondoa HIPKOlla vääntäneenä, voin kertoa ettei suuresta koosta ole varsinaisesti haittaa, treenasit Taekwondoa miten tahansa.

Jos lähdet kilpailemaan, painosarjoissa tulee kuitenkin samanlaisia heppuja vastaan.

Jos lähdet kuntoilemaan, hakemaan kehon koordinaatiota, nopeutta yms - sitä saat treenamalla lisää, olit käytännössä minkä kokoinen ja/tai muotoinen tahansa.

Jos lähdet hakemaan puhdasta itsepuolustustaitoa, yleisesti voitaneen sanoa että koosta/massasta (lihasmassa tuppaa kulkemaan käsikädessä) on aina iloa.

kyllä varmaan vaikutaa pohjoissuomen tkd harrastaja määrään tämä homma.

Nostellaans tätäki välillä :)

Ei ainakaan harrastajapulaa ole huomattavissa. TKD-Akatemia edelleenkin Suomen suurin seura(?) Peruskursseillekin ilmoittautunu paljon porukkaa ja Allinniemi (nykyinen päävalmentaja) on oikein asiallinen ja asiansa osaava. Ei omasta mielestä mitään huomautettavaa.

Näin täällä pohojosessa...

Ja osoittaa tuo kuitenkin tavallaan lajin kiinnostavuuden. Taitava vetäjä voi markkinoida huonoakin lajia onnistuneesti laajalle joukolle, mutta vetäjän väistyessä lajin harrastaminen sammuu. Nyt taas, vaikka laji on kohdannut valtavan määrän negatiivista julkisuutta pohjoisessa, niin ihmiset jaksavat yhä innostua lajista.

Toisaalta ehkä aika auttaa ihmisiä ymmärtämään etteivät lajit tee pahoja asioita, ihmiset tekevät. Harvoinhan esimerkiksi luterilaisuutta tai peruskouluakaan syytetään Suomessa tapahtuvista rikoksista, vaikka ne ovatkin pääasialliset opetusjärjestelmät täällä.

Käsittääkseni treenaajamäärät paikakuntaa kohti olivat laskussa jo NFTA:n loppuaikoina. Tämä liittynee sekä siihen, että kokeneita opettajia lähti toiminnasta pois, että "pukulajien" suosion yleiseen laskuun.

Greusin tapauksen ollessa kuumimmillaan noin vuosi sitten, porukka väheni varmasti. Kävin katsomassa NFTA:n järjestämän peruskurssin yliopistolle vuonna 2005 (siis yhdet treenit) ja siellä oli 12 oppilasta. Vuonna 2006 oppilaita oli 6, vaikka ammattikorkeakoulun kurssi oli yhdistetty samaan. Tämä tuskin on sattumaa. Lisäksi omalla peruskurssillamme havaitsimme selvän piikin siinä, että nuoria 15-18-vuotiaita ja etenkin tyttöjä oli normaalia enemmän. Syy on ilmeinen. Tietääkseni myös ainakin yksi kansalaisopisto sanoi opetussopimuksen irti TKDA:n kanssa sotkun takia. Voi olla useampikin.

Mutta asiat unohtuvat ja nyt vaikutus on jo varmasti paljon pienempi. Kolmen vuoden päästä kukaan maallikko tuskin muistaakaan koko juttua. TKD Akatemia näkyy toimivan ihan hyvin ja homma on terveemmällä pohjalla kuin NFTA:n. Erityisesti olen ollut havaitsevinani, että myös kokeneempiin harrastajiin panostetaan, mikä on pitkän päälle seuran elinehto. NFTA:ssahan nämä nähtiin lähinnä potentiaalisena opetustyövoimana.

Aloitin taekwondon ja laji on ollut aika mukaansa tempaava ja siisti :)
Perus kurssilaisia on ikävä kyllä vain liian vähän, joten yleensä joudun treenaamaan vihreiden, punaisten ja sinisten vöiden seassa ja ainoana peruskurssilaisena :D

Toki tää koutsi joka yleensä on on pitänyt tän lyönti/potku/itsepuolustus osion aloittelijalle sopivana (ihan perus potkut ja lyönnit jne.)
Mutta perjantaina oli uusi koutsi kun toinen oli kipeänä ja aiona peruskurssilainen taas.
Hänhän ei sitä tietenkään tiennyt joten piti puolen tunnin erittäin raskaan (ainakin mulle) ''alkulämmittelyn''. Ja venyttelyn alkaessa oli 2 min tauko jollon piti sit juosta oksentamaan.

Mitä ootte mieltä, olisko tuon jälkeen pitänyt vaan jatkaa? onko ihan perusmeininkiä harkoissa, että on noin kovat?

Koska jos on niin ensi kerran kun on hänen treenit teen sen loppuun asti vaikka hampaan irvessä.

Aloitin taekwondon ja laji on ollut aika mukaansa tempaava ja siisti :)
Perus kurssilaisia on ikävä kyllä vain liian vähän, joten yleensä joudun treenaamaan vihreiden, punaisten ja sinisten vöiden seassa ja ainoana peruskurssilaisena :D

Toki tää koutsi joka yleensä on on pitänyt tän lyönti/potku/itsepuolustus osion aloittelijalle sopivana (ihan perus potkut ja lyönnit jne.)
Mutta perjantaina oli uusi koutsi kun toinen oli kipeänä ja aiona peruskurssilainen taas.
Hänhän ei sitä tietenkään tiennyt joten piti puolen tunnin erittäin raskaan (ainakin mulle) ''alkulämmittelyn''. Ja venyttelyn alkaessa oli 2 min tauko jollon piti sit juosta oksentamaan.

Mitä ootte mieltä, olisko tuon jälkeen pitänyt vaan jatkaa? onko ihan perusmeininkiä harkoissa, että on noin kovat?

Koska jos on niin ensi kerran kun on hänen treenit teen sen loppuun asti vaikka hampaan irvessä.

Kyllähän ne tieten aika raskaita välillä on. Älä luovuta jonkun vuoden päästä helpottaa.:whip:

olen nyt ollu jonkin aikaa taekwondon alkeiskurssilla ja haluaisin kuulla kokeneemmilta kavereilta, että kuinka hyvä laji tämä on itsepuolustukseen tositilanteissa?

aivan perseestä.

Opettele antamaan rakentavia ja perusteltuja kommentteja, tai ole kirjoittamatta, tämä ei ole mikään keskenkasvuisten nassukoiden lastentarha.

Tredin aloittajalle. Tältä osiolta varmaan löytyy aika paljon infoa ko. lajista entuudestaankin, mutta kirjoitampa lyhyesti oman näkemyksen asiasta. Laji kuin laji, sieltä alkeiskurssilta ei tule yhtään kaveria, joka voi sanoa olevansa pätevä puolustamaan itseään kadulla oikeudetonta hyökkäystä vastaan. Tuskin tulee vuodessakaan, tai kahdessa, joistakin yksilöistä ei tule ikinä vaikka treenaisivat mitä tahansa mma-thai-kb-grappling-escrima-tkd-jutsu -lajia.

Lue aiheesta (varauksella) kirjoituksia eri foorumeilta ja ennenkaikkea, treenaa sitä lajia mitä itse haluat, kyllä se oma mielipide ajastaan löytyy. Tuskin mikään laji on haitaksi itsepuolustustakaan ajatellen (joka nyt monesti yhtenä asiana nostetaan jalustalle aivan liikaa harrastelijatasolla vrt. koordinaatio, lihaskunto, aerobinen kunto jne jne...), ellei puolen vuoden egorymistelun jälkeen ota snagarijonossa tavikselta turpaansa koska luulee olevansa kylän kovin jäbä, vaikka oikeasti on edelleen se sama täysi tavis.

En suosittele taekwondoa jos haluat tosissaan oppia pätevän itsepuolustustaidon. Mutta kuten Pikku T sanoi, se ei rakennu vuodessa eikä parissakaan. Toki taekwondostakin on apua jos vastassa on henkilö joka ei ole harrastanut mitään kamppailulajia, eikä muutenkaan ole pätevä matsaaja. On taekwondo siis toki parempi kuin ei mitään.

Itse suosittelisin Brasilian-jujutsua jos haluaa toimivan itsepuolustustaidon. Harvemmin sitä kadulla potkitaan toista takahyppykierrepotkulla päähän. Brasilian-jujutsun puolesta puhuu Ultimate Fighting matsit, missä sallittua aika lailla kaikki muu paitsi pureminen. Gracien veljekset ovat olleet aikas lyömättömiä.

Itse olen harrastanut ju-jutsua vuosikausia ja on kanssa monipuolinen laji, mutta kyllä mattopainiin painottuva Brasilian-jujujutsu vie toimivuudessa voiton.

Mutta kuten Pikku T sanoi, kamppailulajit tarjoavat paljon muutakin hyvää ja tee sitä mikä on kivaa.

Riippuu myös vähän siitä missä lajia treenaa. TaeKwonDo on erittäin monipuolinen laji, josta löytyy myös paljon itsepuolustukseen sopivaa tekniikkaa ja riippuu paljon seurasta missä mitäkin painotetaan.

TaeKwonDo tunnetaan lähinnä komeista korkeista potkuista, jotka eivät kovin hyvin sovellu itsepuolustukseen vaan enemmänkin kilpaurheiluun, mutta on siellä paljon sellaista mikä sopii. 10v. poikani on treenannut kolmisen vuotta HIPKO:ssa Mooye TaeKwonDoa ja siellä on ainakin hyvin paljon IP-tekniikkaa. Erilaisia irroittautumisia ja hallintalukkoja jne.

http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi/mooye_taekwondo.html

Potkiminen on pirun hauskaa ja paljon parempaa lajia sen harjoitteluun, kuin TKD ei löydy, mutta jos etsit VAIN ja ainoastaan itsepuolustukseen keskittynyttä lajia niin löytyy parempiakin.

Itse suosittelisin Brasilian-jujutsua jos haluaa toimivan itsepuolustustaidon. Harvemmin sitä kadulla potkitaan toista takahyppykierrepotkulla päähän.

Mielenkiintoinen kannanotto, varsinkin kun voidaan pitää yleisesti tunnustettuna tosiseikkana sitä että maahan ei kannata IP-tilanteessa mennä ellei se ole aivan pakko. On hieman eri asia painia asfaltilla tai tuopin sirujen seassa ja muiden ihmisten läsnäollessa kuin tatamilla kahdestaan treenikaverin kanssa.

Brasilian-jujutsun puolesta puhuu Ultimate Fighting matsit, missä sallittua aika lailla kaikki muu paitsi pureminen. Gracien veljekset ovat olleet aikas lyömättömiä.

MMA-on urheilua, IP ei ole ja tästä asiasta on väännetty ennenkin. MMA:ssa taktiikan tärkein osa-alue on miettiä miten vastustaja saadaan pakettiin. IP-tilanteiden taktiikkaan liittyy hemmetin paljon muita huomioon otettavia asioita.

Toki kova BJJ-sankari pärjää matossa random-snägäriuporlle tai about kenelle tahansa muulle mikäli tilanteeseen ei liity ulkopuolisia häiriötekijöitä ja muita yllätyksiä. En vaan silti lähtisi painimaan IP-tilanteessa jos mitenkään sen voisin välttää.

Käsittääkseni WTF- ja ITF -taekwondon välillä on melkoisen suuri ero realistisuudessa WTF on siis sitä pomppimista kädet alhaalla. Itsellä kokemusta vain edellisestä, ITF:stä vain kuulopuheita. *Hauska* laji on kyllä myös WTF-tkd, siinä mielessä voi suositella.

Back
Ylös Bottom