1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Noi jotkut koneet nyt vaan sopii IMO paremmin noihin 15 toiston sarjoihin kun jotkut vapailla painoilla tehtävät liikkeet. Voisinhan mä tehdä jotain arskan kutosen tapasta ohjelmaa missä tekisin joka treenipäivä vaikka etukyykyn, maven, penkin, kulmasoudun jne, mutta ei mun alaselkä ainakaan kovin pitkään sellasta kestäisi. Muutenkin pidemmän päälle hermosto on aika kovilla jos hakataan samoja liikkeitä 3x viikkoon.

Onko sulla nyt oikeesti joku ongelma ton mun ohjelman kanssa? Sehän on MUN ohjelma ja oon sen itelleni suunnitellut. OK, tänne kun laitoin sen niin tietenkin voi palautettakin antaa, mutta noi sun jutut tuntuu mun mielestä lähinnä älyttömiltä. :piis:

Ensinnäkin, pyydän anteeksi jos nuo mun kommentit aiheutti mielipahaa sulle. Voin vakuuttaa että ei ollut tarkoitus.

Luulin että haluat nimenomaan kommenttia ja ehkä erilaistakin näkökulmaa tuohon sun ohjelmaan kun sen tänne laitoit. Itse olen tahkonnut aika paljon juuri 1-jakoisilla ohjelmilla niin ajattelin jotain kommenttia laitaa noin omia kokemuksiakin ajatellen.
En mitenkään tarkoittanut että tuo sun ohjelmasi olisi huono, sillä ei tulisi tulosta tai että se ei sopisi sun tavoitteisiin hyvin.

Esitit tuossa väitteen, että olen antanut "lähinnä älyttömiä" kommentteja. Tähän mielelläni kuulisin vastauksen, että mitä ne älyttömät kommentit sitten ovat?

Tällaisia kommentteja annoin aikaisemmin:

Kysyin syytä miksi näet hyväksi tehdä 15 toiston sarjat maanantaina ja pienentää sarjamääriä loppuviikosta. Tätä kysyin siksi koska itse ajattelin että nuo "hapotussarjat" voisivat helpommin viedä treenitehoja lyhyemmistä sarjoista loppuviikolla kuin toisinpäin. En tosin ole itse asiaa noin päin kokeillut joten en voi tietää. Tätä pointtia myös korosti se, että sun ohjelmassa on sarjamäärät samat joka päivällä. Näin ollen siis ajattelin että tuo 15 toiston päivä on suhteessakin aika kova. Näin ollen olisi lähtökohtaisesti ajateltuna ehkä ollut loogisempaa pistää se perjantaille. Tämä siis oli ihan omaa pohdintaa, ei tietenkään tuon ohjelma teilaamista tai mitään absoluuttisten totuuksien heittelyä.

Toinen kommenttini oli että tuossa on mielestäni ehkä liikaa pikkuliikkeita ja taljoilla tehtäviä liikkeitä. Tässä asiassakin korostin sitä että kyseessä oli ihan tuollainen subjektiivinen mielipide, jossa vain kommentoin tuota ohjelmaa yleisellä tasolla.

Kolmas kommenttini oli seuraavanlainen: "valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet? No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista."
Ensinnäkin pahoittelen että tuosta on varmasti tulkittavissa jotain pään aukomista ja vähättelyä, mutta se ei ollut tosiaankaan tarkoitus.
Mutta asiaan....Tässä tullaan aiheeseen josta oli jonkin verran puhetta eräässä toisessa threadissa. Eli tiedän että esim Hulkki painottaa usein että kannattaa valita eri liikkeet, mutta itse olen saanut parhaan kehityksen ikinä missään saliin liittyvässä tekemällä takakyykkyä 3x viikkoon. Itse en havainnut että hermosto olisi mitenkään mennyt tukkoon vaan päinvastoin korppahan varsin mukavasti tottui tuohon kyykkäilyyn kun ärsykettä liikkeen kehittämiseksi tuli kaiken aikaa.
Täytyy muistaa että liikkeitäkin on niin monenlaisia. Tämä liikevaihtelu siis saatetaan joskus mielestäni ymmärtää jopa hiukan väärin. Siis siinä mielessä että treenaajaan kehitys ei ole optimaalista, ei siinä mielessä että esim minä pääsisin pätemään täällä jollekkin.;) Yhdessähän täällä yritetään kehittyä ja annetaan vinkkejä ja rakentavaa kritiikkiä toinen toisillemme.
Mutta asiaan taas kerran....:D.....Otan esimerkiksi rintatreenin koko kropan treenissä:

Vaihtoehto A: ma: vinopenkki, ke: ristikkäistalja, pe: peck deck
Vaihtoehto B: ma: vinopenkki, ke: vinopenkki, pe: vinopenkki

Jos nyt oletetaan että treenaaja on suht alkuvaiheessa ja treenaaja ei kärsi nivelongelmista etc, niin kummalla vaihtoehdolla luulet saavan paremmin tulosta? Kyllä se on lähes varmasti tuo vaihtoehto B. Tästä tullaan sitten siihen pointtiin että tuo vaihtoehto B ei silti välttämättä ole kaikista paras tapa järjestää rintatreeniä 1-jakoisessa. Seuraavassa siis Vaihtoehto C, joka saattaisi olla jopa paras tapa pitällä tähtäimellä:

Vaihtoehto C: ma: penkki, ke: penkki/vinopenkki kp, pe: vinopenkki

Tuosta varmaan ymmärtää mitä hain takaa. Eli se että tekee joka kerta eri liikettä ei ole välttämättä sen optimaalisempaa kuin saman liikkeen hinkkaaminen mikäli liikevalinnat ovat epäoptimaaliset.

Nyt on tullut kirjoitettua jo sen verran pitkä pätkä että lopetan tällä kertaa tähän.

Anteeksi kuitenkin vielä kerran, jos nuo aikaisemmat kirjoitukseni tuntui jotenkin loukkaavilta.

mutta itse olen saanut parhaan kehityksen ikinä missään saliin liittyvässä tekemällä takakyykkyä 3x viikkoon. Itse en havainnut että hermosto olisi mitenkään mennyt tukkoon vaan päinvastoin korppahan varsin mukavasti tottui tuohon kyykkäilyyn kun ärsykettä liikkeen kehittämiseksi tuli kaiken aikaa.

Kerro lisää!! Teitkö siis 1-jakoista 3xviikossa vai miten?
Montako sarjaa teit kyykkyä/reeni?
Olen itse tässä näes leikitellyt 2-jakoiseen palaamista,
ja ma-ti, to-pe reenaamista, niin että kroppa tulisi vedettyä 2 kertaa viikossa.

Nyt kun teen 3-jakoista, niin ainakin rinta/olka/ojentaja-reeni on vähän sellanen vaisu.
2-jakoisessa ties joka kerta reenanneensa, kun teki toisella kertaa raajat, toisella kertaa torson.

Kerro lisää!! Teitkö siis 1-jakoista 3xviikossa vai miten?
Montako sarjaa teit kyykkyä/reeni?
Näissä threadeissa juttua tuosta treeniohjelmasta jota tein aikanaan:

Tässä ketju aiheesta pakkotoistolla:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40913

Itse ohjelma:
http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Suomenkielistä settiä aiheesta (löytyy tuosta ensimmäisen linkin threadista):
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1477195&postcount=903

Kannattaa lukea noista linkeistä, niissä on kaikki hyvin selitetty. Mutta tein siis kyykkyä 5x5 setin kolme kertaa viikkoon. Maanantaina ja perjantaina niin, että 1-2 viimeistä sarjaa on "kovia" sarjoja ja keskiviikkona sitten kevennetty 5x5.
Sain tuolla ohjelmalla kyykyn vitosmaksimin nousemaan 2-3 kuukaudessa 110kg --> 130kg. Mulla on sen verran huonot voimatasot luonnostaan että olin erittäin tyytyväinen. Tosin mikään ei toimi ikuisesti, ja vastaavaa kehitystä en ole sen koommin saanut kyykyssä enkä missään muussakaan liikkeessä. jos et ole tuon tyyppistä 1-jakoista volyymisysteemia aiemmin tehnyt, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Tuo voin etenkin alkuvaiheessa toimia todella hyvin. Hyvää tekniikkaa ei voi liikaa painottaa, koska huonolla tekniikalla tuo ohjelma voi aiheuttaa jopa takapakkia treeneissä.

Ingersoll: Joo, siis ihan hyviä pointteja sultakin on tullut, mutta ajattelin kuitenkin ensin lähteä kokeilemaan tolla mun suunnittelemalla ohjelmalla ja sitten kattoa miten toimii. Voi olla, että vaihdan jossain välissä enempi sitä myös tohon suuntaan mitä ehdotit, eli samoja perusliikkeitä vaan eri treeneissä. Sekin varmasti toimii, koska oon 2-jakosessa tehnyt esim. penkin 2x viikkoon ja hyvin tuntu toimivan niinkin. Sulla kun kuitenkin on kokemusta 1-jakoisesta enempi niin ihan harkitsemisen arvosia juttuja. :) Toi olisi tosiaan mun eka 1-jakonen joten mulla ei muutamaa satunnaista koko kropan treeniä lukuunottamatta ole tosta 1-jakosesta kokemuksia... Oli ehkä vähän turhan kärjistetysti sanottu noi "älyttömät kommentit", mutta tarkotin lähinnä sitä kun et tiennyt mitä tarkotin tolla volyymilla ja intensiteetillä, mutta silti teit omia johtopäätöksiä treenien kovuudesta noilla laskutoimituksilla. Tosiaan vaikka pidän volyymin samana eri treeneissä eli sarjamäärät pysyy vakiona ja vaikka maanantain 15 toiston treeneissä tuleekin enempi toistoja lihaksille, tuntuu esim. tollanen perjantain 5 toiston päivä mulle rankemmalta, koska intensiteetti on kovempi. Nää on tietenkin tosi yksilöllisiä asioita ja mulla tuntuu vaan jotenkin vaikealta käyttää isoja painoja. Mutta eipä tässä vissiin mitään epäselvyyksiä enään ollut eikä mullakaan ollut tarkotus millään tavalla vittuilla tai mitään.

Oisko syytä jättää hauikset ja ojentajat pois yhdestä viikon treenistä? (keskeltä viikkoa) Olen tehnyt 2 sarjaa/lihas/treeni. Tällöin tulisi hauiksille ja ojentajille vain 4 sarjaa/viikko, riittääkö? nuo lihaksethan tietysti saavat rasitusta myös selkä ja olkapäätreeneissä.

Itselläni on ollut ylläolevaan liittyviä ajatuksia, eli voiko jättää kokonaan hauis- ja ojentajaliikkeet pois tuollaisesta perusliikkeiden täyttämästä yksijakoisesta?

Itse teen dippiä, leuanvetoa, kulmasoutua jne, jolloin omat tuntemukseni kertovat käsien erikseen treenaamisen turhuudesta. Pyrin tekemään vain kuusi liikettä ja vatsat per kerta. Liikevalikoimia on kaksi tai kolme erilaista, mutta näissäkin askarruttaa, kannattaako vaihdella liikkeitä niin paljon?

Paljon yksinkertaisempi oli suunnitella ohjelmaa vanhalle 2-jakoiselle, mutta tätä "1-jakoista" on mukava kokeilla.

Itselläni on ollut ylläolevaan liittyviä ajatuksia, eli voiko jättää kokonaan hauis- ja ojentajaliikkeet pois tuollaisesta perusliikkeiden täyttämästä yksijakoisesta?

Itse teen dippiä, leuanvetoa, kulmasoutua jne, jolloin omat tuntemukseni kertovat käsien erikseen treenaamisen turhuudesta..

Jos susta itestä tuntuu että kädet saa tarpeekseen ei niitä väkisin kannata lisää vääntää.
Ja kyllä dipeissä ja leuoissa vastaotteella kädet saa aika runtua.
Voithan jättää ojentaja/hauisliikkeet vaikka esim. joka toiselta viikolta pois.

Jos susta itestä tuntuu että kädet saa tarpeekseen ei niitä väkisin kannata lisää vääntää.
Ja kyllä dipeissä ja leuoissa vastaotteella kädet saa aika runtua.
Voithan jättää ojentaja/hauisliikkeet vaikka esim. joka toiselta viikolta pois.

Jepjep. Niinhän sen ajattelinkin. Eivätköhän ne omat tuntemukset ratkaise.

Tosin eipä tuolla kyssärilläni ole enää mitään väliä, koska kyllästyin keksimään pyörää uudestaan ja kehittelemään maata mullistavia treeniohjelmia. Siispä kävin eilen testailemassa HST:n maksimeita ja koittaa suosiolla aikalaiskertomuksien perusteella hyväksi havaittua ohjelmaa. Kiitos kuitenkin. :)

Ajattelin tänne nyt pistää oman treeni ohjelman jakoon ni saa muutki testailla...Mulla tää o toiminu tosi hyvi...joka treeni kerralla löytyy liike mihin lisätä kiloja...

1. Kyykky
Pohjenousu
Vino penkki
Pystysoutu
Leuanveto
Istumaannousu

2. Maastaveto
Pohjenousu
Penkki
Pystysoutu
Leuanveto
Istumaannousu

Eli tollasella oon treenaillu ja tulokset on noussu...:worship:
Teen tota 2x viikossa...:thumbs:

Mä oon kans alottanu 1-jakosella tekemään ku ei pääse kovin usein salille.. Mitäs mieltä ootte:

Jalkaprässi
Penkki
Leuanveto
Pystypunnerrus
Reidenkoukistus
Hauiskääntö
Ojentajat taljassa
Istumaannousu

Yritän usein kuitenkin vaihtelun vuoksi tehdä jotain korvaavaa liikettä noiden tilalla mutta tuollainen ohjelma nyt kuitenkin yleensä.. Kahdesti viikossa, 2-3 sarjaa joka liikettä. Lenkillä yritän kans käydä pari kertaa viikossa.

SJMV:tä en voi tehdä ku selkä kärsii siitä (joo, tekniikka on kunnossa, taitaa vaan jalat olla hieman eripituset niin tulee kylkeen pistävää kipua pidemmän päälle).

missä kyykky ja maastaveto? koukistusten ja taljan tilalle jotkut kunnolliset liikkeet, miksei esim. mave ja dippi?

joskus on tullu tällästäkin tehtyä:

Pohjana oli ihan perus 1-jakonen ohjelma risteytettynä 5x5 systeemiin. ja Reenipäivinä maanantai keskiviikko ja perjantai.

reenipäivä näytti kutakuinkin tältä:
Penkki 5x5
leuat/ylätalja 5x5
Pystypunnerrus/kp. 5x5
jalkaprässi 5x5
hauis tangolla 5x5
dippi/ ranskalaiset/ kapeapenkki 5x5

maanantain liikkeet vein läpi aina samoilla painoilla.
Tiistai näytti kutakuinkin samalta kun maanantai mutta liikkeet tein painoja sillätavalla joka sarjaan kasvattaen että viimeisen sarjan painot olivat vähän suuremmat kuin edellisen päivän sarjojen painot. Esimerkiksi kun olin tehnyt penkissä maanantaina 5x5*90, niin tiistaina penkin ensimmäisen sarjan painot olivat 82,5 ja viimeisen 92,5. ja tämä sama päti enemmän tai vähemmän myös muihin liikkeisiin. Perjantaina sama tehtiin taas uudelleen. Jolloin joka maanataina tangoissa ja laitteissa oli hieman suuremmat painot jolla tehdä. Ohjelma oli melko rankka ja pystyin sitä onnistuneesti viemään läpi nelisen viikkoja ja hyvinhän se tuntui ainakin voimatasoja nostavan. Jalkojahan se tietysti hieman laiminlöi ja muutenkin näyttää hyvin epämääräiseltä tekeleeltä. mutta mukava se oli sillon joskus tehdä.
Enää en tohon samaan systeemiin tollasenaan koskis pitkällä kepilläkään. Mutta pienellä hienosäädöllä ja pienemmällä sarjapainojen progressiolla vois olla hyvinkin toteuttamiskelponen systeemi. toisaalta sehän muistuttaa jo nyt hyvinkin paljon bill starin 5x5 systeemiä.. kaikkee sitä tulee koitettua.

Jaa että mikä oli pointti. ehkä se että antaa viisaampien tehä ohjelmat ja käyttää niitä ennenkun rupee ite veivaamaan jotain omaa ihme ohjelmaa jollei ei suurempia perusteluja ole.

Kyykky (jotain variaatiota, kuten esim boksia 1 krt/vk)
Penkki/kapea pena
Leuat vo/leuat mo/kulmasoutu
Vipareita/haukkaria/ojentajia
Voimapyörää/vattoja lisureilla

Jos on voima mielessä niin tuommonen runko on aikas passeli.

e: kulmiksen tilalla voi myös hyvin ottaa esim riveä

Kyykky (jotain variaatiota, kuten esim boksia 1 krt/vk)
Penkki/kapea pena
Leuat vo/leuat mo/kulmasoutu
Vipareita/haukkaria/ojentajia
Voimapyörää/vattoja lisureilla

Jos on voima mielessä niin tuommonen runko on aikas passeli.

e: kulmiksen tilalla voi myös hyvin ottaa esim riveä

Joo ja sit voi tehä sillai et ottaa joka toine kerta mavee ja joka toine kykkyy... tulee vaihteluu ja pääsee selä ojentajaki vähä enempi mukaa( vaik pääseehä se kyykyssäki jo aika hyvi)...;)

Mitäs sanotte tästä, käyn kolme kertaa viikossa juoksemassa eri pituisia lenkkejä ja kaksi kertaa viikossa salilla, yksijakoisella ohjelmalla, joka keskittyy enemmään ylä- ja keskikroppaan, koska juoksussa nyt tulee käytyä jalat aika huvin läpi =)

Vai olisiko kaksi jakoinen kuitenkin parempi.. en tiedä.

Mitäs sanotte tästä, käyn kolme kertaa viikossa juoksemassa eri pituisia lenkkejä ja kaksi kertaa viikossa salilla, yksijakoisella ohjelmalla, joka keskittyy enemmään ylä- ja keskikroppaan, koska juoksussa nyt tulee käytyä jalat aika huvin läpi =)

Ensinnäkään juokseminen ei korvaa saliharjoittelua jaloille millään lailla, eli kannattaisi niitäkin treenata.

1-jakoinen on mielestäni ainoa oikea vaihtoehto jos käyt salilla vain 2 kertaa viikossa.

Treenaa vaan ihan kunnolla niitä räbylöitä ei se lenkki aja samaa asiaa

No hitto =) oletin että jalat vahvistuisivat juoksussa.. no sitten pitää todellakin alkaa reenaamaan jalkoja lisää.

Muuten se vekotin missä istutaan penkillä ja suoristetaan jalat, Etureisi treenaus? Niin siis se sattuu hitosti polviin, oli sitten 20kg tai 5kg painoa. 10 toistoa kun tekee niin polvia polttaa perkeleesti, onko normaalia vain kuis? Teen ne toistot vaikka sattuukin.

Back
Ylös Bottom