Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Sun kommentit ovat pelkkää päänaukomista.. En jaksa lähteä kommentoimaan sulle jutuista, joihin et ole koskaan tutustunut.

Lapset tekee tuota hiekkalaatikolla. Ne laittaa kädet korvien päälle ja huutaa "uliuliuli..." niin ei tarvi kuulla epämieluisia juttuja.

Oli vähän cheap shot mutta kun tää on aina tätä :)

Moni kyllä ajattelee tuolla tavalla. Mikä saa sinut vakuuttuneeksi, että kristinusko olisi kaikista maailman uskonnoista juuri se oikea? Tuolla logiikallahan voisi tunnustaa ihan mitä tahansa maailman uskonnoista.

Kristinusko on omasta mielestäni inhimillisin ja selkein.(Nimenomaa Jeesuksen opastama uudistunut, ei Vanhan liiton eli VT:n aikanen). Islam on paljon jyrkempi uskonto, vihaa ja rajotteita(naisten kaavut ym.) Hindulaisuudessa on taas jumalia vaikka kuinka... Kiinan ja Japanin uskonnoissa ei varsinaisesti taas uskota mihinkään korkeampaan voimaan. Olen kyllä tutustunut esim. Zen-Buddhalaisuuteen, jossa on varsin hienoja periaatteita. Siinähän ne valtauskonnot rupee olemaan...

On tullut siis tutkittua muitakin uskontoja ja oma vaakakuppini on kallistunut selkeästi kristinuskoon.

oiskohan siihen israelin perustamiseen vaikuttanut miljardi kristittyä,jotka mahdollistivat sen perustamisen. jos sulle sepostetaan jossain kirjassa,että penkki on hyvä liike,jos sä vielä uskot siihen ,niin on todennäköistä ,että sä teet sitä penkkiä.. uskonnot on nimenomaan uskontoja ja jotkut jopa uskomus järjestelmiä.. sinäkin uskot vain saadaksesi jotakin hyötyä, kuten iänkaikkisen elämän. mitä pyhää toiminnassasi on. olet fariseus :)

Onko sillä merkitystä mikä sen mahdollisti, näin tapahtui. Ja tuo sitä edeltänyt hajaannus taas oli VT:ssä ennustettu.

Olen kyllä usein ajatuksiltani tekopyhä paskiainen ja oma napa on tärkein. Eli en todellakaan voi toiminnallani itseäni korottaa. Fariseuksesta erottaa nyt se, että uskon Jeesukseen ja he eivät taas juuri Jumalan suurimpaan ilmoitukseen uskoneet ja tappoivat hänet.

On äärimmäisen vaikeaa olla täysin nöyrä tässä maailmassa. Itse olen saanut elämään loistavat lähtökohdat ja puutteita ei ole ollut käytännössä mistään. Silti usein kokee sellaisen suuren tyhjiön elämässä... Tässäkö tämä sitten on? Se on ajanut miettimään asioita. Sama on näköjään monilal muilla ihmisillä, jolla materiaalinen tarve on tyydytetty. Rikkaat juhlii ja vetää viinaa&huumeita, kun ei enää ole muuta sisältöä elämässä ja sitten ollaan ihmisraunioita.

Aikaisempien nettikeskustelujejn perusteella en jaksa vängätä enempää. Jokaisella on annettu vapaus valita ja toivotan onnea oman tien etsintään.

Hyvin on pärjännyt ilman tähänkin asti, ja onhan siellä "helvetissä" sitten ainakin parempi kaveriseura. ;)

EDIT: sori, oli ihan pakko. :D

Tiedätkö mitä helvetti tarkoittaa? Kun uskovat ihmiset ovat olleet Kristuksen kanssa 1000vuotta ensimmäisen ylösnousemuksen jälkeen, päästetään Saatana vankilastaan ja hän kokoaa kaikki ei uskovaiset armeijaksi.
He saapuvat uuden Jerusalem porteille, jolloin tuo poppoo tuhotaan Jumalan toimesta lopullisesti.
Sitä helvetti tarkoittaa, ikuista ja lopullista eroa Jumalasta.
Edelleenkin kannattaa lukea Raamattua niin tietää asioiden merkitykset.

Ja Manuelille: kirjoituksistasi huomaa, että olet vahvasti uskossa. Epäilyt kuuluvat terveeseen uskoon, se antaa ihmiselle kipinää tutkia Raamattua lisää ja tutkiskella uskoaan.
Ihan niin kuin lihaksia pitää välillä rikkoa punttitreenillä, jotta ne vahvistuisivat. Pitää uskoa välillä koetelle, jotta usko Jeesukseen Kristukseen synnin voittajaan vahvistuisi.

Sun kommentit ovat pelkkää päänaukomista.. En jaksa lähteä kommentoimaan sulle jutuista, joihin et ole koskaan tutustunut. Et edes tiedä mitä Pyhä Henki on.. Itse voin sanoa, että kun Pyhä Henki koskettaa on se yksi maailman kauneimmista asioista, tuntuu kuin kokisi pienen palan taivaan ihanuudesta.

Kannattaa tutustua Kristinuskoon, se kannattaa...

Kannattaa myös tutustua Mithralaisuuteen, huomaat kuinka paljon esim. Jeesuksella ja Mithraksella on yhteistä. Kumpikin syntyi Joulukuun 25, kummankin äiti oli neitsyt, kumpikin teki ihmetekoja, kummallakin oli 12 "opetuslasta" kumpikin kuoli ihmiskunnan puolesta, kumpikin haudattiin luolaan, kumpikin nousi kolmantena päivänä ja kummankin sanottiin olevan "Tie, totuus ja elämä".

Kannattaa myös huomata, että Mithras on Jeesusta ja kristinuskoa melko varmasti vanhempi.

Edit: Ainiin, tutustu myös Jumaliin Osiris ja Dionysos.

Kannattaa myös tutustua Mithralaisuuteen, huomaat kuinka paljon esim. Jeesuksella ja Mithraksella on yhteistä. Kumpikin syntyi Joulukuun 25, kummankin äiti oli neitsyt, kumpikin teki ihmetekoja, kummallakin oli 12 "opetuslasta" kumpikin kuoli ihmiskunnan puolesta, kumpikin haudattiin luolaan, kumpikin nousi kolmantena päivänä ja kummankin sanottiin olevan "Tie, totuus ja elämä".

Kannattaa myös huomata, että Mithras on Jeesusta ja kristinuskoa melko varmasti vanhempi.

Tää oli asiaa. Kristinusko on yleensäkin täynnä vanhemmista uskonnoista suoraan pöllittyjä ja päälleliimattuja juttuja. Kaikki kristilliset pyhätkin on sopivasti lätkitty vanhojen pakanajuhlien paikalle. Tietysti kansa on pysynyt helpommin aisoissa, kun vanhaakin on säilytetty. Sama pätee kristittyjen ensimmäisiin palvontapaikkoihin, jotka yleisesti pystytettiin rikkirevityille pakanallisille palvontapaikoille.

Eikä se Saatanan vuohipukkihahmokaan ole muuten mitenkään raamatullinen ilmestys, vaan pakanallisen hedelmällisyyden jumaluuden irvikuva.

Näitähän riittää.

No mä tutustuin noihin, mutta miten noiden pitäisi muhun vaikuttaa? No selvisipähän ainakin paremmin miksi katolinen kirkko siirsi sapatin lauantaista sunnuntaihin. Itse vietän sapattia lauantaisin...
Voitte uskoa Mithralaisuuteen, Makkarasoosilaisuuteen tai ihan mihin haluatte, mutta suosittelen silti tutustumaan Raamattuun rohkeasti. Ei vain etsimällä sieltä virheitä vaan etsimällä totuutta ja rukoilemaan, niin huomaatte miten lähellä näkymätön Jumala on...

Tuota miksi siihen Raamattuun pitäisi uskoa ensinnäkään kun historian valossa tiedetään että sen ovat isot pamput aikanaan koonneet kaanoneiksi sisällyttäen siihen omia näkemyksiään ja etuja vastaavia osia kirjoituksista ja jättäen ristiriitaisemmat osat pois?

Kirja se on siinä missä muutkin, mutta sille ei edes ole lähdetietoja ja juontakin on plagioitu.

EDIT: ja näillä osilla viittasin lähinnä lukuisiin evankeliumeihin.

Mustavalkoinen maailmankuva ja ajatusmaailma vallitsee kristityn mielessä, mikä on epäkohtana. Absoluuttinen hyvyys ja absoluuttinen pahuus ovat ajatuksenakin lapsellisia, Platon kehitti dualismia ja Augustus nussi tuon teorian kristinuskoon.
Vaikea kuvitella, että ihmisellä luonnostaan olisi ollut tarvetta tehdä näin paljon pahaa kuten uskonnot ovat tehneet, kerättyään suuret ihmismäärät mukaansa.

Edit: Kristitty on kuin pieni lapsi, joka sulkee pahat asiat mielestään ja yrittää ajatella vain hyviä asioita. Tapansa kenelläkin blokata negatiiviset ajatukset muististaan

Mustavalkoinen maailmankuva ja ajatusmaailma vallitsee kristityn mielessä, mikä on epäkohtana. Absoluuttinen hyvyys ja absoluuttinen pahuus ovat ajatuksenakin lapsellisia, Platon kehitti dualismia ja Augustus nussi tuon teorian kristinuskoon.
Vaikea kuvitella, että ihmisellä luonnostaan olisi ollut tarvetta tehdä näin paljon pahaa kuten uskonnot ovat tehneet, kerättyään suuret ihmismäärät mukaansa.

Edit: Kristitty on kuin pieni lapsi, joka sulkee pahat asiat mielestään ja yrittää ajatella vain hyviä asioita. Tapansa kenelläkin blokata negatiiviset ajatukset muististaan

Tutki historiaa mikä ryhmä kristityistä teki noita pahoja asioita. Kuulin tuossa juuri äsken, että esim. Bulgariassa on katolisella kirkolla pääsiäiskuvaelma, jossa valitaan "valittu" kärsimään Jeesuksen ristin kärsimykset uudestaan.. On täysin selvää, että tuollainen uusittu kuvaelma on täysin Saatanasta. Kunpa nuokin ihmiset tajuaisivat lukea Raamattua, niin tietäisivät että tuo on väärin.

Tunnetko paljon kristittyjä? Voi hyvinkin olla, että on kristittyjä, jotka toimivat väistämällä negatiivisia asioita, mutta se ei ole oikein Raamatun mukaan.
Itse kohtaan pahuutta miltei päivittäin enkä yritä blokata sitä mielestäni vaan taistelen hyvyydellä pahuutta vastaan. Tajuatko mitä tuo tarkoittaa? Ainoastaan rakkaudella ja hyvyydellä voi voittaa pahuuden. Se tarkoittaa, että pyrkii auttamaan ihmisiä sekä fyysisesti, että henkisesti. Vaikka auttamalla mummoa kantamaan ostoskassin tai pitämällä hänelle seuraa bussissa. Ihmisille pitää näyttää että maailmassa on hyvyyttä ja täydellinen hyvyys on Jeesuksessa Kristuksessa. Minun tekoni nyt ovat aika pientä hyvää mitä nyt järjestyksenvalvojana ja tavallisena ihmisenä pystyy tekemään. Siltikin ne antavat pientä toivoa ja taivaanvaloa ihmisille jotka eivät ole vähään aikaan sellaista kohdanneet.

Kun peilaa ihmisten tekemiä asioita Raamatun kautta tajuaa hyvin mitkä asioista ovat hyviä ja mitkä pahoja.

Mikäli omaa vähääkään normaalin länsimaisen moraalikäsityksen, ymmärtää kyllä ilman Raamattuakin mitkä asiat ovat hyviä ja mitkä pahoja.

Minun puolestani jengi saa uskoa mihin lystää, oli se sitten se eilen nähty UFO, se vihreä menninkäinen apila suussa tai se näkymätön jumala.

Pääasia on, että ei tule tuputtamaan minulle sitä paskaa, mihin itse uskoo. Minua ei kiinnosta, minä en halua tietää. Ja tällä tarkoitan nimenomaan uskomista yliluonnolliseen. Uskokaa rauhassa, älkää tulko minulle jankuttamaan kaupungilla (näin on käynyt niin useasti viime aikoina, että kohta keittää ja pahasti).

Allekirjoituksena minulla on lausahdus, joka kiteyttää ajatukseni kristinuskosta aika hyvin.

Nykyään on muotia syyllistää uskontoja kaikkinaisista hirmuteoista. Mutta mitä pahaa uskonnot yksistään voivat tehdä. Se on ihmisen lihan taipumus pahuuteen, ahneus ym., mikä ne sodat ja muut aiheuttaa. Uskonto voi toki esiintyä merkittävänä osana, mutta taustalla on ihmisen pahuus.

Juutalaisuus on sitten asia erikseen, harva uskonto taitaa kannustaa valehtelemiseen. Juutalaisuudessa se ihan sallittua, ainakin jos kohteena kristitty.

Ja jos joku on vielä siinä uskossa, että nykyajan juutalaiset ovat ihan oikeasti juutalaisia, niin kannattaa tutkia asiaa. Eivät ole tainneet nuo juutalaiset olla aitoja Jeesuksenkaan aikana.

Ikävä kyllä monet uskovat kristityt ovat ihan rähmällään "pyhän kansan" edessä.

Itse vietän sapattia lauantaisin...

Hmm, mielenkiintoista. Olet selvästi omistaunut asiallesi. Pitää kyllä kunnioittaa.

Tuota miksi siihen Raamattuun pitäisi uskoa ensinnäkään kun historian valossa tiedetään että sen ovat isot pamput aikanaan koonneet kaanoneiksi sisällyttäen siihen omia näkemyksiään ja etuja vastaavia osia kirjoituksista ja jättäen ristiriitaisemmat osat pois?

Kyllähän sitä on muokattu ja asioita jätetty pois. Tässä olet oikeassa

Joo, siis kyllähän me ihmiset tiedetään jo ihan pienestä pitäen, miten pitää elää. Siis näin:

1. Älä varasta köyhiltä, jos he huomaavat. (Frida 6v.)
2. Älä anna vauvoille sipulia. Minä olen kerran kokeillut. (Thea 7v.)
3. Lyö toista vain jos on ihan pakko. (Henriette 7v.)
4. Älä puhu pahaa kenenkään selän vieressä. (Oscar 7v.)
5. Ole niin kiltti kuin pystyt, mutta muuten voit tehdä mitä haluat. (Glenn 6v.)
6. Kuuntele aina äitiä, ja sitä mitä äänensävyä hän käyttää. (Thomas 7v.)
7. Varjele itseäsi. (Kristin 8v.)
8. Jos joku lyö sinua, niin ole kuin et kuulisikaan. (Sebastian 6v.)
9. Rakasta Jumalaa tosi paljon, vaikka se on vaikeaa eikä häntä näy vaikka huutaisi "Tule esiin! " (Robin 6v.)
10.Älä himoitse aviopuolisosi asioita. Ja Äitienpäivänä pitää laulaa, muuten alkaa jumalaton meteli. (Tom 9v.)

Ei voi olettaakaan, että seitsenvuotias lapsi olisi kykenevä syvälliseen moraalifilosofiseen pohdintaan. Kuitenkin lapsen ymmärryskyvyn kasvaessa ja hänen ottaessa mallia vanhemmiltaan kehittyy myös hänen käsityksensä oikeasta ja väärästä. Ratkaisevaa lienevät juuri henkilöt joilta hän oppii arvoja ja moraalia. Mikäli vanhemmat ja kasvuympäristö ovat tasapainoisia, kasvanee lapsestakin todennäköisesti arvomaailmaltaan tasapainoinen yksilö.

Toisinaan vanhempien opettamat arvot tulevat suoraan uskonnosta, mikä sinänsä ei ole väärin, sillä useimmissa uskonnoissa perusarvot ovat kuitenkin melko hyvin kohdallaan. Kuitenkin olisi hyvä tunnistaa oman toiminnan takana vaikuttavat tekijät. Tuleeko minun toimia näin vain koska niin käsketään, vai tuleeko minun toimia näin koska tämä on eettisesti ja moraalisesti oikea tapa toimia? Mikäli pitää jälkimmäistä vaihtoehtoa parempana, ei uskontoa ainakaan moraalisten arvojen luojana tarvita. Muutenkin jälkimmäisen vaihtoehdon omaksuminen kannustaa muussakin toiminnassa rationaaliseen päätöksentekoon.

Kysymyksen asettelu vois olla myös vaikka seuraavanlainen:

Minkä takia te jaksatte elää?

Mikä motivoi teitä ja missä teillä on toivo.

Olen kai luokiteltavissa jonkinlaiseksi eksistentialistiseksi ateistiksi.

Toivo syntyy ajatuksesta, että kaikki on osa loputonta kiertokulkua, myös minussa olevat atomit. En kaipaa kuoleman jälkeistä elämää tai uudelleensyntymistä, vaan elämän merkitys syntyy minulle juuri ihmiselämän rajallisuudesta ja ainutkertaisuudesta. Myös ajatus siitä, että olen olemattoman pieni ja vähämerkityksinen osanen universumin kokonaisuudessa, tuntuu vapauttavalta ja rauhoittavalta.

Yritän elää mahdollisimman paljon tässä hetkessä ja ajatella mahdollisimman vähän mennyttä ja tulevaa. Mennyttä ei voi muuttaa, ja muistotkin ovat aina värittyneitä. Tulevaisuudesta taas ei koskaan tiedä varmaksi, joten turha suunnitella asioita liian pitkälle ja stressata tulevalla. Ainoa mikä todella merkitsee on nykyhetki. Tähän liittyy myös tietynlainen carpe diem -tyyppinen "arjen estetisointi" ja hedonismi: yritän maksimoida hyvinvointiani priorisoimalla asioita ja keskittymällä olennaiseen. Stressi ja kiire vähenevät kummasti.

Motivaationi syntyy omista lähtökohdistani, ja yritän olla ottamatta turhia paineita ympäristön odotuksista. Tärkeää on korkeintaan se, mitä minua lähimpänä olevat ihmiset minusta ajattelevat - yhteiskunnallisen statuksen perässä juokseminen on minulle toissijaista. Individualismi on tietysti aina harhaa, koska jokainen on aikakautensa tuote, mutta minulle on tärkeää tuntea kulkevani "omia polkujani". En kaipaa uskonnollista enkä muunkaanlaista aatteellista yhteisöllisyyttä tunteakseni elämääni mielekkääksi eli sikäli olen kai yksinäinen susi. Yksin tänne synnytään ja yksin täältä lähdetään. :)

Vatikaani ja katolinen kirkko rulaa taas.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706146235167_uu.shtml

Iltalehti.fi sanoi:
Vatikaani: Tuki Amnestylle lopetettava
13.6.2007 23:52
Ihmisoikeusjärjestön puheet abortista suututtivat katolisen kirkon.

Vatikaani kehotti keskiviikkona kaikkia katolisen kirkon jäseniä lopettamaan ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin tukemisen. Vatikaani syyttää järjestöä aborttien tukemisesta ja aikoo katkaista taloudellisen avun sille.

Amnestyn edustajat ovat antaneet lausuntoja, joiden mukaan abortti pitäisi sallia naisille, jotka on raiskattu tai joiden terveys on raskauden takia vaarassa. Lausunnot ovat suututtaneet Vatikaanin.

Italian Amnestyn mukaan järjestö ei ota kantaa, onko abortti oikein vai ei. Sen sijaan se ajaa väkivallan kohteeksi joutuneiden naisten oikeuksia.

STT-AFP
Fuck the vatican. Fuck the pope. Tykkäävät etäännyttää itseään kansasta.

Vatikaani ja katolinen kirkko rulaa taas.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706146235167_uu.shtml

Fuck the vatican. Fuck the pope. Tykkäävät etäännyttää itseään kansasta.

Katolinen kirkko ottaa typeriä kannanottoja vähän joka asiaan, mutta se tärkein unohtuu eli evankeliumin julistaminen. Sanoisipa paavi edes kerran rakastavansa Jeesusta ja lainaavan Raamattua: "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän"Joh 3:16. Neitsyt Mariasta ne kyllä puhuvat ja ovat saanet hänen 12 tähteään EU:n lippuunkin (mistäköhän ne nuo Marian 12 tähteä ovat repäisseet?) Pelastussuunnitelmassa Marian osuus on kuitenkin vain pieni.

Mutta katolinen kirkko on täysin saatanan pelinappula,Ilmestyskirjan peto, jossa näennäisesti puhutaan Jumalasta, mutta tehdään kaikki täysin Jumalan Sanan vastaisesti. Onneksi katoliseen kirkkoonkin kuuluu on ihmisiä, jotka näkevät tien,totuuden ja elämän tuon kaiken roskan läpi..

Kai joka lafka saa itte päättää mihin rahansa pistää, mitäpä se meille kuuluu.

Eiks Hynynen lauleskele että on kaksi suurta jumalaa, ahneus ja rahanhimo?
Eikös lähes jokainen johonkin usko, mikä se sitten onkaan suuret lihakset, paljon rahaa.

Back
Ylös Bottom