Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Juu okei, mutta yksi ehtoni oli todistaa raamatun tapahtumat todeksi, jos käyttää kreationismin puolustukseen raamattua. Luomisopin löytyminen raamatusta ei riitä.

EDIT: Ei ne muumitkaan ole oikeita, vaikka niistä on kirjat kirjoitettu. Sori vaan jos tuli jollekkin yllätyksenä!!

En nyt oikein ymmärrä miten sä olet todistamassa Raamatun tapahtumat todeksi? Jos sä yrität sitä kreationismin kautta tehdä olet loputtomassa suossa, koska siitä väitellään koko ajan mm. täällä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=57310&highlight=evoluutio Kristinusko kuitenkin perustuu siihen että kaikkea ei pysty selittämään eikä pidäkään pystyä. Osa asioista selviää vasta tämän maailman tullessa loppuunsa, ... Sen takia sitä kutsutaan Uskoksi!

Enpäs huomannut tuota. No jos Raamatusta ottaa tuon luomisoppi- kohdan pois voi koko kirjalla heittää vesilintua. Raamatussa kaikilla tapahtumilla on tarkoitus ja ne liittyvät toisiinsa. Sen huomaa mitä enemmän Raamattua tutkii...

Väännetään rautalangasta. Otat minkä tahansa kohdan pois Raamatusta, (otin esimerkiksi tuon luomisoppi -kohdan), niin Raamatulla voi heittää vesilintua. Eli otat vaikka Esran kirjan pois niin taas on Raamattu hyödytön. Sori jos ilmaisen itseäni tökerösti, olen vain tyhmä nyrkkeilijä:jahas:

Edit: tosin kymmenessä käskyssä ei mainita nykyisistä viikonpäivistä tietääkseni mitään...

Näitä 10. käskyä muuten mietin jostain syystä tänään päivällä. Tuli mieleeni, että onko ne kaikki käskyt samanarvoisia? Onko yhtä suuri/ pieni synti, jos himoitsee naapurinsa huonetta (suomeksi on kateellinen) tai että kateuksissaan tappaa tän naapurin? (siis älä tapa)

Mun mielestä noi kaikki muut käskyt on hyviä ohjeita, mutta en mä synniksi luokittelisi kuin ton älä tapa.

Ps. en ole jaksanut lukea tätä ketjua läpi, joten jos tätä aihetta on jo käsitelty about miljoona kertaa niin sori.

Väännetään rautalangasta. Otat minkä tahansa kohdan pois Raamatusta, (otin esimerkiksi tuon luomisoppi -kohdan), niin Raamatulla voi heittää vesilintua. Eli otat vaikka Esran kirjan pois niin taas on Raamattu hyödytön. Sori jos ilmaisen itseäni tökerösti, olen vain tyhmä nyrkkeilijä:jahas:

Mikäs versio raamatusta sitten pitää paikkansa? Siitähän kun on olemassa lukuisia eri käännöksiä jotka poikkeavat toisistansa mm. käännösvirheiden vuoksi.

Boxer-83 sanoi:
En nyt oikein ymmärrä miten sä olet todistamassa Raamatun tapahtumat todeksi?

Eli sä sanoit nyt ettei raamatun tapahtumia voi edes todistaa todeksi, mutta olet valmiina lainaamaan sitä keskustelussa?

Boxer-83 sanoi:
Jos sä yrität sitä kreationismin kautta tehdä olet loputtomassa suossa, koska siitä väitellään koko ajan mm. täällä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...ight=evoluutio Kristinusko kuitenkin perustuu siihen että kaikkea ei pysty selittämään eikä pidäkään pystyä. Osa asioista selviää vasta tämän maailman tullessa loppuunsa, ... Sen takia sitä kutsutaan Uskoksi!
Toisin sanoen kristinusko perustuu tietämättömyyteen. Tätä mä en tule koskaan ymmärtämään. Minkä takia kristityt ja muut uskikset haluavat pysyä tietämättöminä? Tuoko se teille jotain turvallisuuden tunnetta kun voitte heittäytyä sokeana sen uskon varaaan, että kuoleman jälkeen teitä odottaa jotain muuta?

Boxerille täytynee vielä muistuttaa, että se sun Jumalan sanasi on erinäisten kirkollisen vallasväen edustajien aikanaan kasaama kokoelma, johon otettiin edellämainittujen sekä yhteiskunnallisten mahtimiesten etuja parhaiten palvelevia kirjoituksia. Kuka tietää mitä siitä jätettiin pois?

Sori, että vähän kesti tää vastaaminen.

Tuo voi olla joidenkin herkempien ihmisten kohdalla tottakin. Itse en ole tuollaista vaikutusta havainnut, mutta uskon että on mahdollista.
Keskustelu koski siis demoneita. Olet siis sitä mieltä että demoneja on olemassa siis?

Skitsofreniasta tuli mieleen, että milloin skitsofreniaa on ruvettu sanomaan skitsofreniaksi eikä riivattuna olemiseksi? Koska tunnusmerkit ovat aivan samat, joku ääni sanoo ampuradalla että ammu ihmiset ympärilläsi? Kyllä tuo mielestäni viittaa demoneihin... Tai että masennuksesta kärsivä äiti tappaa viisi lastaan puukkottamalla? Miten masennus voi pistää jonkun tappamaan?
Skitsofreniassahan voidaan todeta välittäjäaineiden tasoissa muutoksia aivoissa. Onko tämä ilmiö jollain tavalla demonien aikaansaamaa? Miksi kyseessä olisi demoni eikä persoonallisuushäiriö, jota voidaan hoitaa lääkkeillä.

Minusta on hauskaa, kun Raamatussa on kaikki tulevat jo ennalta kerrottu, kuten esimerkiksi se, että monet ihmiset rupeavat pitämämään Raamattua satukirjana:)
Raamattuhan on aika pirun vanha teos eikö totta? Veikkaisin, että joku kirjoittajista koki jo omana aikanaan kritiikkiä ajatuksistaan ja kirjoitti sitten kirjaan "teidän ajatuksianne ei välttämättä hyväksytä". En mä nyt tätä pitäisi mitenkään ihmeellisenä asiana. Se adventtikirkon saarnaajakin sanoi jo tunnin alussa, että hän tietää yleisössä olevan skeptisiä henkilöitä. Lukiko hän ajatuksia vai perustiko hän lauseensa edellisten luentokertojen kokemuksiin?

En nyt oikein ymmärrä miten sä olet todistamassa Raamatun tapahtumat todeksi? Jos sä yrität sitä kreationismin kautta tehdä olet loputtomassa suossa, koska siitä väitellään koko ajan mm. täällä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=57310&highlight=evoluutio Kristinusko kuitenkin perustuu siihen että kaikkea ei pysty selittämään eikä pidäkään pystyä. Osa asioista selviää vasta tämän maailman tullessa loppuunsa, ... Sen takia sitä kutsutaan Uskoksi!

Ei minua kiinnosta uskonto, haluan vain yksinkertaisen vastauksen, miksi esimerkiksi amerikoissa kreationismia opetetaan evoluutioteorian sijaan? Toisesta on edes jotakin todisteita, toinen perustuu TÄYSIN satuihin. Ainakin näin minun mielestäni, KUNNES minulle osataan perustella miksi kreationismi on se oikea.

Joten, minä halusin perusteluita, että miksi kreationismi on oikeampi kuin evoluutioteoria. Toivottavasti selvensi, en ole mikään verbaalinen lahjakkuus..

EDIT: siis alunperinhän halusin vain toisen näkökulman evoluutioteorian virheiden etsimisen tilalle, eli että joku olisi esittänyt perusteluita kreationismin puolesta. Ja edelleen ei kiitos pelkkää toteamusta, että se löytyy raamatusta.

EDIT2: Ja jos siis kreationismi perustuu uskoon, miksi sitä opetetaan amerikassa ei-uskovaisille?

Näitä 10. käskyä muuten mietin jostain syystä tänään päivällä. Tuli mieleeni, että onko ne kaikki käskyt samanarvoisia? Onko yhtä suuri/ pieni synti, jos himoitsee naapurinsa huonetta (suomeksi on kateellinen) tai että kateuksissaan tappaa tän naapurin? (siis älä tapa)

Mun mielestä noi kaikki muut käskyt on hyviä ohjeita, mutta en mä synniksi luokittelisi kuin ton älä tapa.

Ps. en ole jaksanut lukea tätä ketjua läpi, joten jos tätä aihetta on jo käsitelty about miljoona kertaa niin sori.

Nämä ovat käskyjä, jotka ovat Jumalalle tärkeitä ja Jeesus lisäsi tähän vielä yhden käskyn rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Näiden käskyjen rikkominen on syntiä, vaikkei sinusta tunnukaan siltä...

Boxerille täytynee vielä muistuttaa, että se sun Jumalan sanasi on erinäisten kirkollisen vallasväen edustajien aikanaan kasaama kokoelma, johon otettiin edellämainittujen sekä yhteiskunnallisten mahtimiesten etuja parhaiten palvelevia kirjoituksia. Kuka tietää mitä siitä jätettiin pois?

Tämäkin on Uskon asia, uskon että Raamattua on kautta aikojen suojannut Pyhän Hengen sinetti. Katolisetkin yrittivät keskiajalla muutella Raamattua ja hävittää sen kokonaan, mutta eivät onnistuneet..

Sori, että vähän kesti tää vastaaminen.

Keskustelu koski siis demoneita. Olet siis sitä mieltä että demoneja on olemassa siis? Kyllä olen sitä mieltä.

Skitsofreniassahan voidaan todeta välittäjäaineiden tasoissa muutoksia aivoissa. Onko tämä ilmiö jollain tavalla demonien aikaansaamaa? Miksi kyseessä olisi demoni eikä persoonallisuushäiriö, jota voidaan hoitaa lääkkeillä.

Välittäjäaineidein muutokset saa siis skitsofreeniset ihmiset tappamaan toisia ihmisiä? Okei usko sä siihen, mä uskon vähän muihin juttuihin...

Raamattuhan on aika pirun vanha teos eikö totta? Veikkaisin, että joku kirjoittajista koki jo omana aikanaan kritiikkiä ajatuksistaan ja kirjoitti sitten kirjaan "teidän ajatuksianne ei välttämättä hyväksytä". En mä nyt tätä pitäisi mitenkään ihmeellisenä asiana. Se adventtikirkon saarnaajakin sanoi jo tunnin alussa, että hän tietää yleisössä olevan skeptisiä henkilöitä. Lukiko hän ajatuksia vai perustiko hän lauseensa edellisten luentokertojen kokemuksiin?

Suosittelen lukemaan Raamatusta miten siellä tulevaa kerrotaan... Ilmestyskirjankin lukemiseen menee vaan paljon aikaa kun siellä on yli 600 viittausta Vanhaan Testamenttiin, joten VT:kin pitää tuntea kunnolla...

Ja Vaksille, OK.

Boxer-83 sanoi:
Välittäjäaineidein muutokset saa siis skitsofreeniset ihmiset tappamaan toisia ihmisiä? Okei usko sä siihen, mä uskon vähän muihin juttuihin...

Tuo nyt ei kuitenkaan ole uskon asia, vaan tieteellisesti tutkittu teoria. Voithan sä toki uskoa vaikka maapallon olevan litteä ja omenan tippuvan ylöspäin, mutta se on lähinnä jääräpäisyyttä ja typeryyttä.

Boxer-83 sanoi:
Tämäkin on Uskon asia, uskon että Raamattua on kautta aikojen suojannut Pyhän Hengen sinetti. Katolisetkin yrittivät keskiajalla muutella Raamattua ja hävittää sen kokonaan, mutta eivät onnistuneet..

Niin, "pyhän hengen sinettikö" (enpä ole ennen tällaista termiä kuullutkaan) päätti mitkä tekstit otetaan mukaan Raamattuun ja mitkä jätetään pois? Olisipa hauska tietää tämän mystisen sinetin kriteerit tekstien valitsemiselle...

Boxer83 sanoi:
Suosittelen lukemaan Raamatusta miten siellä tulevaa kerrotaan... Ilmestyskirjankin lukemiseen menee vaan paljon aikaa kun siellä on yli 600 viittausta Vanhaan Testamenttiin, joten VT:kin pitää tuntea kunnolla...

Laitatko vaikka jonkin pätevän esimerkin näistä Raamatun ennustamista tapahtumista. Ja mielellään jokin sellainen ennustus, joka ei ole aivan yleispätevää paskanjauhantaa. Esim. voinhan minäkin kirjoittaa kirjan Andromedan galaksissa asuvista yksisilmäisistä gay-kehonrakentaja-alieneista ja lisätä loppuun ennustuksen: "tämän kirjan todenmukaisuutta saatetaan ehkä kritisoida tulevaisuudessa", mutta eipä se tuosta kirjasta silti tee yhtään sen parempaa.

Niin, ja mitä jos tuo kirjoittamani kirja haluttaisiin poistaa markkinoilta vaikkapa hyvän maun vastaisena, mutta minä kopioisin ja levittäisin sitä ympäriinsä, suojaisiko kirjaa silloin "pyhän öljytyn porkkanan sinetti"?

Sun kommentit ovat pelkkää päänaukomista.. En jaksa lähteä kommentoimaan sulle jutuista, joihin et ole koskaan tutustunut. Et edes tiedä mitä Pyhä Henki on.. Itse voin sanoa, että kun Pyhä Henki koskettaa on se yksi maailman kauneimmista asioista, tuntuu kuin kokisi pienen palan taivaan ihanuudesta.

Kannattaa tutustua Kristinuskoon, se kannattaa...

--

Hyvin on pärjännyt ilman tähänkin asti, ja onhan siellä "helvetissä" sitten ainakin parempi kaveriseura. ;)

EDIT: sori, oli ihan pakko. :D

Ihan uteliaana ystävällisesti tiedustelen, että mitä kirkkokuntaa sä Boxer edustat? Itse olen siis Ev.Lut, vaikken mitenkään kiihkosellainen

Sun kommentit ovat pelkkää päänaukomista.. En jaksa lähteä kommentoimaan sulle jutuista, joihin et ole koskaan tutustunut. Et edes tiedä mitä Pyhä Henki on.. Itse voin sanoa, että kun Pyhä Henki koskettaa on se yksi maailman kauneimmista asioista, tuntuu kuin kokisi pienen palan taivaan ihanuudesta.
Tunnetta, että olet kohdannut pyhän hengen ei kannata sekoittaa siihen, että olet kohdannut pyhän hengen.

Samaa mieltä boxerin kanssa siitä, että kristinuskoon kannattaa tutustua. Ja jättää se kirkko ja kaikenmaailman lahkot siitä pois. Turha tulla heittään mitään "paskaa" -kommentteja, jos ei ikinä ole asiaa tarkemmin tutkinut.

Itse olen perheestä, jossa äiti on vahvasti uskossa ja isä taas hyvin uskonnon vastainen. Ihme sinänsä monista riidoista päätellen, että ovat vielä yhdessä.
Olen tutkinut omasta halusta näitä juttuja paljon ja kun mutsilla sattuu kaikkia kirjoja oleen, niin niitä lueskellut. Juurikin mainitun Ellen Whiten kirja, sitten kuuluisin nykysaarnaajien Rick Joynerin, Billy Grahamin ym. Ja yksi mielenkiintoisemmista on ollut suomalaisen Teijo-Kalevi Lusan kirjat, joissa hän tulkitsee Raamatun ilmestyskirjaa... Ja itse Raamattua tietysti on selailtu vuosikaudet.

Raamattu on hyvin johdonmukainen teos, kun siihen syventyy. VT:ssä ennustetaan asioita, jotka tapahtuu UT:ssä, kuten Jeesuksen syntymä. UT:ssä taas asioita, jotka koskevat nykypäivää. Esim. Ilmestyskirjassa, että diaspora päättyy ja Israelin valtion perustetaan uudelleen. Tämä tapahtui 1948.

Kristinuskon ydinhän on hyvin yksinkertainen. Jos tunnustaa, että Jeesus on Jumalan poika, joka on kuolemallaan sovittanut synnit, pelastuu. Suurimmalla osalla rupee säriseen juuri siinä vaiheessa, kun tulee esiin nimi Jeesus. Aikanaan juutalaiset hylkäsivät hänet(oman ennustetun messiaansa) ja nykyään muutkin nimenomaa eniten pilkkaavat Jeesusta. En tiedä mikä sen tekee, onko ihmisen vaikea uskoa, että lihaksi(ihmiseksi) tullut Jumala, tosiaan oli Jumala. Monethan uskovat omalla tahollaan jonkinlaiseen Jumalaan, mutta eivät Jeesukseen. Näihin juttuihinhan täydellisesti sopii Jeesuksen oma sana: "Muistakaa, jos maailma teitä vihaa, se on vihannut minua ensin".

Asioita on tullut mietittyä monelta kantilta, paljon myös perusjärjellä faijan mallin mukaan ja kyllähän sitä niitä epäkohtiakin Raamatusta löytää halutessaan. Esim. Miksi Jumala on aikojen alussa valinnut vain tietyn kansa omaiskansakseen, eikä kaikkia ihmisiä. Miten iankaikkisuudessa käy näille ihmisille, jotka ovat aikanaan syntyneet pakanakansoihin?

Näistä ristiriidoista johtuen omat ajatukset on ajoittain olleet aikamoista huopaamista ja soutamista, mutta pohjimmiltaan olen aina uskonut, koska en koe menettäväni siinä mitään. On vain ansaittavaa...

Näistä ristiriidoista johtuen omat ajatukset on ajoittain olleet aikamoista huopaamista ja soutamista, mutta pohjimmiltaan olen aina uskonut, koska en koe menettäväni siinä mitään. On vain ansaittavaa...

Moni kyllä ajattelee tuolla tavalla. Mikä saa sinut vakuuttuneeksi, että kristinusko olisi kaikista maailman uskonnoista juuri se oikea? Tuolla logiikallahan voisi tunnustaa ihan mitä tahansa maailman uskonnoista.

Samaa mieltä boxerin kanssa siitä, että kristinuskoon kannattaa tutustua. Ja jättää se kirkko ja kaikenmaailman lahkot siitä pois. Turha tulla heittään mitään "paskaa" -kommentteja, jos ei ikinä ole asiaa tarkemmin tutkinut.

Itse olen perheestä, jossa äiti on vahvasti uskossa ja isä taas hyvin uskonnon vastainen. Ihme sinänsä monista riidoista päätellen, että ovat vielä yhdessä.
Olen tutkinut omasta halusta näitä juttuja paljon ja kun mutsilla sattuu kaikkia kirjoja oleen, niin niitä lueskellut. Juurikin mainitun Ellen Whiten kirja, sitten kuuluisin nykysaarnaajien Rick Joynerin, Billy Grahamin ym. Ja yksi mielenkiintoisemmista on ollut suomalaisen Teijo-Kalevi Lusan kirjat, joissa hän tulkitsee Raamatun ilmestyskirjaa... Ja itse Raamattua tietysti on selailtu vuosikaudet.

Raamattu on hyvin johdonmukainen teos, kun siihen syventyy. VT:ssä ennustetaan asioita, jotka tapahtuu UT:ssä, kuten Jeesuksen syntymä. UT:ssä taas asioita, jotka koskevat nykypäivää. Esim. Ilmestyskirjassa, että diaspora päättyy ja Israelin valtion perustetaan uudelleen. Tämä tapahtui 1948.

Kristinuskon ydinhän on hyvin yksinkertainen. Jos tunnustaa, että Jeesus on Jumalan poika, joka on kuolemallaan sovittanut synnit, pelastuu. Suurimmalla osalla rupee säriseen juuri siinä vaiheessa, kun tulee esiin nimi Jeesus. Aikanaan juutalaiset hylkäsivät hänet(oman ennustetun messiaansa) ja nykyään muutkin nimenomaa eniten pilkkaavat Jeesusta. En tiedä mikä sen tekee, onko ihmisen vaikea uskoa, että lihaksi(ihmiseksi) tullut Jumala, tosiaan oli Jumala. Monethan uskovat omalla tahollaan jonkinlaiseen Jumalaan, mutta eivät Jeesukseen. Näihin juttuihinhan täydellisesti sopii Jeesuksen oma sana: "Muistakaa, jos maailma teitä vihaa, se on vihannut minua ensin".

Asioita on tullut mietittyä monelta kantilta, paljon myös perusjärjellä faijan mallin mukaan ja kyllähän sitä niitä epäkohtiakin Raamatusta löytää halutessaan. Esim. Miksi Jumala on aikojen alussa valinnut vain tietyn kansa omaiskansakseen, eikä kaikkia ihmisiä. Miten iankaikkisuudessa käy näille ihmisille, jotka ovat aikanaan syntyneet pakanakansoihin?

oiskohan siihen israelin perustamiseen vaikuttanut miljardi kristittyä,jotka mahdollistivat sen perustamisen. jos sulle sepostetaan jossain kirjassa,että penkki on hyvä liike,jos sä vielä uskot siihen ,niin on todennäköistä ,että sä teet sitä penkkiä.. uskonnot on nimenomaan uskontoja ja jotkut jopa uskomus järjestelmiä.. sinäkin uskot vain saadaksesi jotakin hyötyä, kuten iänkaikkisen elämän. mitä pyhää toiminnassasi on. olet fariseus :)

Back
Ylös Bottom