Ärsyttävät asiat liikenteessä

Teitä ärsyttävät asiat liikenteessä tänne.

Aloituksena voisin heittää pysäköinnistä markettien parkkipaikoille.
Mikä siinä on, kun auton jättää parkkipaikan laitimmaiseen kulmaan, niin kaupasta tullessa huomaa auton viereisille paikoille tulleen autoja, vaikka lähempää kauppaa löytyisi yllin kyllin paikkoja. Saa taas pelätä onko ovet kolhittu.

Tai sitten tänään tapahtui toinen varsin yleinen ilmiö. Jätin viereisen auton ja oman auton väliin tyhjän paikan, jottei kukaan kolhisi auton ovia ja koska auton toisella puolella taisi olla n.10 tyhjää paikkaa ja jotta porukka pääsisi toiselta puolelta hyvin ulos.
Niin eikö joku täti parkkeeraa Chrysler Voyagerinsa siihen tyhjäksi jätetylle paikalle, joka on siis minun ja toisen auton välissä. Oli sen verran kapea väli, että tädille jäi n.15 cm aukaista ovi. Mikä siinä on, että täytyy "ängetä" tuollaiseen väliin, jos parkkipaikalta löytyy paikkoja. Teki mieli kysyä, sitä myös tuolta tädiltä.

• Valoitta ajaminen
  • Vilkun käyttämättömyys
  • Perseessä roikkuminen
  • Ego-ohitukset (=tarpeettomat ohitukset)
  • Alinopeus (imekää kyrpää kaikki, jotka parkuvat ettei tällaista termiä olekaan)
  • Valoista hitaasti kiihdyttävät (=vain muutama auto ehtii valoista)
  • Keskiviivan vieressä tai sen päällä ajaminen
  • Mutkissa oikaiseminen
  • Aivan liian lähelle parkkeeraaminen
  • Pyöräilijät tiellä, vaikka vieressä menee pyörätie

Tästä nyt alkuun muutama.

En lukenut oliko tämä jo mainittu mutta se vituttaa itse autolla ajaessa kun pyöräilijät tulevat hirveällä vauhdilla risteykseen, pää ei käänny mihinkään suuntaan vaan tuijotetaan eturengasta, ja töks yhtäkkiä pyörä vain pysäytetään juuri siihen kävelijöiden liikennevalon viereen, siis prkl ei voida ees päätä kääntää että tietäisi että onkohan tuo nyt huomannut että ajan autolla täältä, se ärsyttää ainakin... Siinä sitten saa itse tehdä paniikkijarrutuksia kun ei voi tietää mitenkään onko tuo nyt noteerannut minua. Ehkä ajan vain liian ennakoivasti.

Vähän liian usein linja-autot. Voi jumalauta niitä, ne siis tukkivat koko oikean kaistan kun ovat pysäkillä, eikä sitä kaistaa pitkin luonnollisesti voi ajaa, vaan on ohitettava vasemmalta ne. Kun ne lähtevät, toki vilkuttavat lain mukaan vasemmalle, mutta KOSKAAN ei voi tietää tuleeko ne nyt sille vasemmalle kaistalle vai jatkaako sitä parhaillaan tukkimaansa kaistaa. Erityisesti probleemallista Tampereen Hämeenkadulla. Voi vittu että ottaa kaaliin niiden vilkuttaminen vaikka niiden pakko onkin vilkuttaa, voisivat kuitenkin vilauttaa pari kertaa sitä, mutta ei, se vilkku pidetään päällä kunnes ajetaan suoraan sitä samaa saatanan kaistaa josta lähtivät.

Ja ylipäätänsä linja-autot, harmitti tänään ruuhkassa kun en sattunut kuvaamaan videolla, miten dösä vetäs todella törkeesti eduskuntatalon edessä oikealta kaistalta vasemmalle, vaikka takarenkaan kohdalla oli jo auto. Aloitti vilkuttamisen ja heti kaarron vasemmalle, alle meinasi jäädä auto, mutta sai väistettyä sporakiskoille.

• Valoitta ajaminen
  • Vilkun käyttämättömyys
  • Perseessä roikkuminen
  • Alinopeus (imekää kyrpää kaikki, jotka parkuvat ettei tällaista termiä olekaan)
  • Mutkissa oikaiseminen

En lukenut oliko tämä jo mainittu mutta se vituttaa itse autolla ajaessa kun pyöräilijät tulevat hirveällä vauhdilla risteykseen, pää ei käänny mihinkään suuntaan vaan tuijotetaan eturengasta, ja töks yhtäkkiä pyörä vain pysäytetään juuri siihen kävelijöiden liikennevalon viereen, siis prkl ei voida ees päätä kääntää että tietäisi että onkohan tuo nyt huomannut että ajan autolla täältä, se ärsyttää ainakin... Siinä sitten saa itse tehdä paniikkijarrutuksia kun ei voi tietää mitenkään onko tuo nyt noteerannut minua. Ehkä ajan vain liian ennakoivasti.

kun lisätään noiden jatkoksi vielä kuljettajat joille käsitteet "ryhmittyminen" ja "kiihdytyskaista" ovat täysin tuntemattomia,aletaan olla asian ytimessä

Ite kuulin just noista linja-autoista juttua vanhalta linja-autokuskilta et ne oikein kehuskelee ketä saa eniten pisteitä eli kolhasee muita autoja, se oikein ärsyttää ku näkee bussi pysäkil ja sit miettii et ihan varmaa tulee takas tielle just ku oon kohdal

• Valoitta ajaminen
  • Vilkun käyttämättömyys
  • Perseessä roikkuminen
  • Mutkissa oikaiseminen
Ei ole tarkoitus kritisoida, mutta voit olla itsekin syyllistynyt joihinkin noista. Et ehkä mielestäni, muiden mielestä kyllä.
Mielipideasioitahan nuokin voivat olla.

Vähän kaupungeissa ajanut henkilö voi pitää perseessä roikkumisena auton ollessa 2-3 auton mitan päässä, toisesta parin metrin välimatka on ihan okei.

Lähes kaikkia noita voi tulkita vähän eri tavalla.

Tosin olihan kyse mikä SINUA ärsyttää liikenteessä. Jatkakaa.

Ei ole tarkoitus kritisoida, mutta voit olla itsekin syyllistynyt joihinkin noista. Et ehkä mielestäni, muiden mielestä kyllä.
Mielipideasioitahan nuokin voivat olla.

Vähän kaupungeissa ajanut henkilö voi pitää perseessä roikkumisena auton ollessa 2-3 auton mitan päässä, toisesta parin metrin välimatka on ihan okei.

Lähes kaikkia noita voi tulkita vähän eri tavalla.

Tosin olihan kyse mikä SINUA ärsyttää liikenteessä. Jatkakaa.

Kyllä olen syyllistynyt itsekin osaan noista, mutta hyvin harvoin, koska itseäni nuo ärsyttävät suunnattomasti ja yritän itse olla sortumatta niihin.

Perseessä roikkumiseen ei ole metrimittaa, mutta kyllä sen tietää mitä tarkoitan sillä, jos on vähääkään ajanut. Ja pakko puuttua tuohon lihavoituun kohtaan eli haluaisitko tarkentaa? Voit lainata noita minun mietteitäni ja kertoa miten niitä voi tulkita eri tavalla (esim. mutkissa oikaiseminen).

Edit. tämä ei sitten ole vittuilua, vaan haluan kuulla eriäviä mielipiteitä.

Kyllä olen syyllistynyt itsekin osaan noista, mutta hyvin harvoin, koska itseäni nuo ärsyttävät suunnattomasti ja yritän itse olla sortumatta niihin.

Perseessä roikkumiseen ei ole metrimittaa, mutta kyllä sen tietää mitä tarkoitan sillä, jos on vähääkään ajanut. Ja pakko puuttua tuohon lihavoituun kohtaan eli haluaisitko tarkentaa? Voit lainata noita minun mietteitäni ja kertoa miten niitä voi tulkita eri tavalla (esim. mutkissa oikaiseminen).

Edit. tämä ei sitten ole vittuilua, vaan haluan kuulla eriäviä mielipiteitä.

• Valoitta ajaminen
    Totta, tämähän on täysin laitonta?
  • Vilkun käyttämättömyys
    (tai ei viitsitä/osata käyttää)
    mm. Bussit, kuten Mike jo totesi.
  • Perseessä roikkuminen
    Minkä määrittelee ego-ohitukseksi?, ääritilanteessa synnytys autossa ei ole kovin suositeltavaa? Joku voi kokea tämän ego-ohitukseksi, tietämättä tilannetta. (tosin kuinka moni ajaa tässä tapauksessa vain hetkellisesti ylinopeutta)
    Oma kokemus tästä olisi ajaessani Hanko-Hyvinkää - välistä tietä. Nopeusrajoituksen kesäisin ollessa 80km/h suuressa osassa. Ajaessa 85km/h tai vähän alle on saletti että saat vihaisia katseita perseeseen, ja kuten itse näkisin, aiheuttaa myös ego-ohituksia.
    )
  • Mutkissa oikaiseminen
    = kärjistetysti tyylillä perä lintteessä, pyyhkien vastaantulevien puolen reunaviivaa, VAI keskiviivan päällä ajamista?

Itselläsi kuitenkin ollessa ikää tuo 18v kuin myös itselläni, ei kokemusta liikenteestä ole kuin maksimissaan tuon 3 vuoden verran. Näin alkuvaiheessa tällä kokemuksen määrällä taitaa eri asiat ärsyttää kuin ehkä +10-20 vuoden kokemuksella. :piis:

- päin vittua ryhmittäytyminen
- takapuskurissa ajo
- vilkuttamatta jättäminen jos siitä on minulle haittaa (<= turha pysähdys)
- pysäköinti siten että jako menee sekaisin ja siihen yhteen koloon en enää mahdu

Tossahan noita on tullu jo kaikki pahimmat, mutta vielä lisänä:
Ohitat jonkun alinopeutta ajavan hyvällä suoralla, henkilö suuttuu siitä ja lähtee ajaan takaa, jonka jälkeen roikkuu perseessä koko matkan määränpäähän.

Hohoo, tulipa mieleen näitä lukiessa eräs tapaus joitakin vuosia sitten. Jotakin mahtoi vituttaa niin laitetaan tänne. Olin kesäduunissa eräässä trukkifirmassa. Hommaan kuului silloin tällöin pientä keikkahommaa kaupungin ytimessä ja silloin tietty vilistettiin trukilla liikenteen seassa.

Eräänä keikkapäivänä odottelin valoissa ja edessä oli yksi auto. Valo vaihtuu vihreäksi ja oho, edessä oleva auto lähteekin taaksepäin. Arvatkaa oliko nainen kuskina :D Ei siinä sitten mitään, pienen vaihdesekaannuksen jälkeen eukko laittaa ykköstä silmään ja katoaa horisonttiin. Mies varmaan kiitti kotona kun aikanaan huomasi kaksi siistiä trukin piikin mentävää reikää takapuskurissa :D

Itselläsi kuitenkin ollessa ikää tuo 18v kuin myös itselläni, ei kokemusta liikenteestä ole kuin maksimissaan tuon 3 vuoden verran. Näin alkuvaiheessa tällä kokemuksen määrällä taitaa eri asiat ärsyttää kuin ehkä +10-20 vuoden kokemuksella. :piis:

Nyt pistit kommenttisi tuohon lainaukseen, mutta koitan poimia niitä tähän:

Suomessa on ajovalojen käyttöpakko eli tuosta ensimmäisestä ei tarvitse sen enempää vääntää. Vilkuttamisesta taidamme olla samaa mieltä, jos tulkitsin oikein.

Ego-ohitus on kuten seuraavassa esimerkissä: Kaksi BMW:tä ajaa peräkkäin ja jostain syystä jälkimmäinen haluaa päästä ensimmäisen ohi noin 500m ennen valoja. Järjetön kiihdytys, koukkaus vaarallisen liikennöidyltä vastaantulevien kaistalta (minun kaistaltani sillä hetkellä), ohi ja jarrutus valoihin. Täysin tarpeeton ohitus. Eikä tainnut se isin lellikkipoika olla synnyttämässäkään. Tämä nyt oli aivan kärjistetty (mutta tosi) esimerkki. Vastaavia tilanteita tarkoitin ego-ohituksella.

Alinopeuskommenttiin: Tuo nyt osoittaa muiden autoilijoiden vammaisuuden, minä puolestani puhuin vaikkapa tilanteesta, että 80km/h alueella ajetaan 50-60km/h. Eli toisin sanoen ollaan tulppana.

Mutkissa oikaisemisessa SEKÄ reilusti vastaantulevien puolelta ETTÄ keskiviivan päältä. Molemmat ovat perseestä ja varsinkin ensimmäinen todella vaarallista. Tästä oli muistuksena lähistön mutkassa viime syksyllä kynttilöitä.

Tuosta olen samaa mieltä, että olen todella nuori riehumaan täällä tällaisista asioista, mutta on minulla sen verran jo kilometrejä alla, että pystyn kokemuksesta hieman jo puhumaan. ;)

Mua lähinnä vituttaa paljon pyöräilevänä, kun suomessa tuntuu autoilijoiden ja pyöräilijöiden suhde olevan aika pitkälti vahvimman laki. Ei ikinä uskalla ajaa jarruttamatta jos auto tulee kolmion takaa, kun vähintään 50% jättää kolmion huomioimatta, jos pitäisi pyöräilijää väistää. Muutaman kerran oon meinannu vetää jo ihan vittuuksillaan nastarenkaalla auton kylen naarmuille, kun on oikein vittumaisesti ajettu autolla eteen.

Mutkissa oikaisemisessa SEKÄ reilusti vastaantulevien puolelta ETTÄ keskiviivan päältä. Molemmat ovat perseestä ja varsinkin ensimmäinen todella vaarallista. Tästä oli muistuksena lähistön mutkassa viime syksyllä kynttilöitä.

Tuosta olen samaa mieltä, että olen todella nuori riehumaan täällä tällaisista asioista, mutta on minulla sen verran jo kilometrejä alla, että pystyn kokemuksesta hieman jo puhumaan. ;)

Itse harrastan tätä paljonkin, mutta vain hyvällä näköyhteydellä ja siiihen aikaan, kun ei ole muita autoilijoita esim. töistä himaan ajaessa 03.00-06.00

Nyt pistit kommenttisi tuohon lainaukseen, mutta koitan poimia niitä tähän:

Suomessa on ajovalojen käyttöpakko eli tuosta ensimmäisestä ei tarvitse sen enempää vääntää. Vilkuttamisesta taidamme olla samaa mieltä, jos tulkitsin oikein.
Ego-ohitus on kuten seuraavassa esimerkissä: Kaksi BMW:tä ajaa peräkkäin ja jostain syystä jälkimmäinen haluaa päästä ensimmäisen ohi noin 500m ennen valoja. Järjetön kiihdytys, koukkaus vaarallisen liikennöidyltä vastaantulevien kaistalta (minun kaistaltani sillä hetkellä), ohi ja jarrutus valoihin. Täysin tarpeeton ohitus. Eikä tainnut se isin lellikkipoika olla synnyttämässäkään. Tämä nyt oli aivan kärjistetty (mutta tosi) esimerkki. Vastaavia tilanteita tarkoitin ego-ohituksella.

Alinopeuskommenttiin: Tuo nyt osoittaa muiden autoilijoiden vammaisuuden, minä puolestani puhuin vaikkapa tilanteesta, että 80km/h alueella ajetaan 50-60km/h. Eli toisin sanoen ollaan tulppana.

Täysin samoja mieltä olen sinun esimerkeistäsi. Kuten tiedetty esimerkkejä on monenlaisia ja niitä voi myös luetella sinua ärsyttävien asioiden alle
Jottei aivan keskenämme kiistellä, tässä hyvä huomio Ylen Liikennepuolelta Yle | Liikenne

No mutta, eihän se joka sitä "alinopeutta" ajaa ole tyhmä, vaan se, joka jää tulpan perään jonoilemaan!;)

Eniten vituttaa se ettei ympyrässä osata ajaa, ei siis vilkuttaa kuten pitäisi. On se :curs:

Perseessäroikkujat vituttaa, mutta ne on myös helppo karistaa jarruttelemalla ja hidastamalla, mitä lähempänä toinen kökkii.

Risteysten ja suojateiden tukkoon ajaminen on TODELLA sietämätöntä. EI SE TEIDÄN MATKAANNE MITENKÄÄN HIDASTA, JOS JÄÄTTÄ VALOIHIN OIKEALLE KAISTALLE JA SINNE TIEN TOISELLE PUOLELLE, KUIN JOS TULETTE KESKELLE TIETÄ NIIN ETTEI SIITÄ MAHDU OHI EDES JALANKULKIJAT!!:curs::curs::curs::curs:

Risteysten ja suojateiden tukkoon ajaminen on TODELLA sietämätöntä. EI SE TEIDÄN MATKAANNE MITENKÄÄN HIDASTA, JOS JÄÄTTÄ VALOIHIN OIKEALLE KAISTALLE JA SINNE TIEN TOISELLE PUOLELLE, KUIN JOS TULETTE KESKELLE TIETÄ NIIN ETTEI SIITÄ MAHDU OHI EDES JALANKULKIJAT!!:curs::curs::curs::curs:

tuo vituttaa ehkä eniten pyöräillessä. varsinkin jos autoilija varmasti näkee että tiellä on ruuhkaa eikä just nyt pääse suoraan liittymään tielle. ja varmasti näkee että joku tulee pyörällä pyörätietä. toistaiseks oon saanut pidettyä hermot kurissa.

toinen pyöräillessä: oikealle kääntyvät autoilijat jotka kääntyvät suojatien yli. useampaan otteeseen joutunut tekemään lukkojarrutuksen kun auto hyökkää eteen vaikka olen jo suojatiellä.

autoillessa ehkä nämä sankarit jotka ajaa kiihdytyskaistaa 20km/h ja vilkuilee todetakseen että joo, kyllä sieltä tulee autoja satasta...ja nämä kaverit jotka vilkuttaa aikaisintaan samalla kuin kääntävät rattia tai sit eivät vilkuta ollenkaan. viikonloppuna sattui maantiellä että 80km/h alueella mersun paku lyö jarrut pohjaan keskellä tietä ja kun ohi ei päässyt niin tuli todettua että kääntyihän se risteyksestä...

Hohoo, tulipa mieleen näitä lukiessa eräs tapaus joitakin vuosia sitten. Jotakin mahtoi vituttaa niin laitetaan tänne. Olin kesäduunissa eräässä trukkifirmassa. Hommaan kuului silloin tällöin pientä keikkahommaa kaupungin ytimessä ja silloin tietty vilistettiin trukilla liikenteen seassa.

Eräänä keikkapäivänä odottelin valoissa ja edessä oli yksi auto. Valo vaihtuu vihreäksi ja oho, edessä oleva auto lähteekin taaksepäin. Arvatkaa oliko nainen kuskina :D Ei siinä sitten mitään, pienen vaihdesekaannuksen jälkeen eukko laittaa ykköstä silmään ja katoaa horisonttiin. Mies varmaan kiitti kotona kun aikanaan huomasi kaksi siistiä trukin piikin mentävää reikää takapuskurissa :D

Hohoo oisit niitannu ne trukin piikit sinne auton alle ja nostanut muijan tien reunaan jäähyttelemään. Tai sitten olisit varovasti nostanu perää (oletettaen että takaveto) niin se olis lyöny isompaa ja isompaa vaihdetta silmään ja sutinut perä ilmassa paniikissa. Tai jos etuveto niin piikeillä vaan perä ilmaan ja muija olisi paniikissa polttanut nakkia siinä ja kelannut miks vitussa tää mun Nissani ei liiku. :D

Back
Ylös Bottom