Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ei taida suomesta tällaista lakia löytyä, mutta esim. jenkkeissä niiden mainostaminen muille kuin tietyn varallisuus ja sijoitusomaisuuden ylittäville on totta.
En tarkoista pykälistä tiedä, mutta Suomessa saa mainostaa vain tänne rekisteröityjä hedge-rahastoja. Ainakin eräs Suomessa hallinnoitu, mutta Cayman-saarille rekisteröity rahasto ei saa harrastaa markkinointia Suomessa.

En tarkoista pykälistä tiedä, mutta Suomessa saa mainostaa vain tänne rekisteröityjä hedge-rahastoja. Ainakin eräs Suomessa hallinnoitu, mutta Cayman-saarille rekisteröity rahasto ei saa harrastaa markkinointia Suomessa.

Tosiaan. Eli siinä varmaankin on jokin juju esim. onko RATA:n valvonnassa tms.

Veroparatiisiin rekisteröity firma ei saa mainostaa Suomessa. Onpa outoa. ;)

Sampo mainosti jossain, että lähiaikoina(en muista päivää) saisi 6kk määräaikaistalletuksen 0,1% marginaalilla. Max summa oli 50 000€. Ainoa mutta on se, että oletettavasti euribor nousee kesäkuussa, joten pähkäilinkin, että Sampo sen perusteella antaa noin pienen marginaalin.

Sampo mainosti jossain, että lähiaikoina(en muista päivää) saisi 6kk määräaikaistalletuksen 0,1% marginaalilla. Max summa oli 50 000€. Ainoa mutta on se, että oletettavasti euribor nousee kesäkuussa, joten pähkäilinkin, että Sampo sen perusteella antaa noin pienen marginaalin.

Mutta mahdollinen korkojen nousuhan on jo hinnoiteltu siihen 6kk euriboriin. Ainakin spekulatiivisesti. Eikö vain?

Nyt on sellanen tilanne, että olen pikkuhiljaa heräillyt siihen todellisuuteen, ettei rahoja kannata pankkitilillä makuuttaa.

Ukilta jäi perinnöksi "karttuva tili", jolle hän oli hiluja laitellut välillä. Tällä hetkellä saldoa siellä 1400 e. Tämä Nordeassa.

Omalla käyttötilillä, jonne ohjautuu kuukausiraha vanhemmilta ja muut sukulaisten lahjonnat on tällä hetkellä vajaa 4000 e. Tämä Osuuspankissa.

Käteistä on laatikon pohjalla joku 500 euroa ja oletettavasti lakkiaisissa ihmiset on valinneet enimmäkseen sen lahjoista helpoimman eli rahan.

Eli kohta on 6000+ euroa enimmäkseen "ylimäärästä".

Jonkun verran toki vois jättää ihan käyttörahaa, mutta aika vähän mulla rahaa kuluu yleensäkään. Heinäkuussa lähen armeijaan, jolloin ei puoleen vuoteen-vuoteen ymmärtääkseni ole paljoa munkkia tai bensaa kummempia kuluja (no, vapaat joo).

Ajankohta, jolloin säästöille alkas olla käyttöä, on silloin, kun(/jos) saan opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja pitää alkaa katella asuntoa/autoa/omia ruokia yms.

Eli mitä kannattas tehdä, jos on vaikka 5000 e rahaa, jolle ei ole välitöntä käyttöä? Mielellään rahaa pitäs saada kuitenkin käteenkin tarvittaessa, jos olosuhteet yllättäen muuttuvat. Aktiiviseen rahojen siirtelyyn ja muuhun hoitoon ei ole tällä hetkellä taitoa eikä aikaakaan (varsinkaan intissä).

Kannattaisi varmaan myös keskittää pankkipalvelut yhteen pankkiin, vai? Tällä hetkellä kun on tosiaan se perinnöksi jäänyt karttuva tili Nordeassa ja aktiivisessa käytössä käyttötili Osuuspankissa.

Kannattaako näistä lähtökohdista hakea ratkaisua ihan pankin omasta tarjonnasta vai esimerkiksi ainakin tredin alussa hehkutetulta Seligsonilta?

edit. Ja mistä kannattas lähteä liikkeelle, jos aikoo itseään sijoitusasioissa sivistää?

Eli mitä kannattas tehdä, jos on vaikka 5000 e rahaa, jolle ei ole välitöntä käyttöä? Mielellään rahaa pitäs saada kuitenkin käteenkin tarvittaessa, jos olosuhteet yllättäen muuttuvat. Aktiiviseen rahojen siirtelyyn ja muuhun hoitoon ei ole tällä hetkellä taitoa eikä aikaakaan (varsinkaan intissä).

Kannattaako näistä lähtökohdista hakea ratkaisua ihan pankin omasta tarjonnasta vai esimerkiksi ainakin tredin alussa hehkutetulta Seligsonilta?

edit. Ja mistä kannattas lähteä liikkeelle, jos aikoo itseään sijoitusasioissa sivistää?

Itse "liityin" Seligsonin asiakkaaksi noin puoli vuotta sitten. Omasta mielestäni sieltä löytyy hyvin perus tietoja sijoittamisesta (www.seligson.fi). Itelläni ei ollut paljon hajua sijoittamisesta mutta päätin ottaa selvää ja laittaa sinne vähän säästöjä.

Omasta mielestäni Seligsonilla on se hyvä puoli että "merkintä" ja "lunastus" ei oteta mitään maksuja. Tämä koskee melkein kaikkia rahastoja jos rahoja pidetään yli vuoden.

Valitset sieltä jonkun rahaston mikä sulle sopii. Itelläni on Seligsonissa 5 eri rahastoa. Yksi niistä on Rahamarkkinarahasto AAA missä minulla on reissua varen "matkakassa". Korko ollut viimeiset 5v 2% (+/- 0,5). Ei kovin paljon mutta jos vertaat sen pankin korkoon joka on 0,25 % niin voittoa tulee kyllä enemmän ja riskiä ei ole mitään *koputtaa puuta*

5000e x 2% (Rahamarkkinarahasto AAA) = +100e vuodessa
5000e x 0,25% (oman pankin korko) = +12,5e vuodessa

Täältä löytyy ihan kivasti tietoa rahastoista: www.morningstar.fi (sanasto, rahasto-opas ym)

Ja sanon sen vielä kerran, että kokemusta sijoittamisesta ei ole paljon joten viisaimmat voi korjailla mun tietoja jos olen ihan väärässä.

Valitset sieltä jonkun rahaston mikä sulle sopii. Itelläni on Seligsonissa 5 eri rahastoa. Yksi niistä on Rahamarkkinarahasto AAA missä minulla on reissua varen "matkakassa". Korko ollut viimeiset 5v 2% (+/- 0,5). Ei kovin paljon mutta jos vertaat sen pankin korkoon joka on 0,25 % niin voittoa tulee kyllä enemmän ja riskiä ei ole mitään *koputtaa puuta*

5000e x 2% (Rahamarkkinarahasto AAA) = +100e vuodessa
5000e x 0,25% (oman pankin korko) = +12,5e vuodessa

AAA:n korko ei ole ihan mitä tahansa mitä nyt sattuu rahaston hoitaja keksimään, vaan aika suhteellisen tarkasti seuraa 3kk/euriborin kehitystä miinus pieni hallinnointipalkkio.

Turisas sanoi:
Noh itse ajattelin että rahastot on hyvä vaihtoehto, mikäli rahoja ajattelee lepuutella vuosia, eikä niitä halua aktiivisesti hoitaa. Kunhan vain valitsee rahastot oikein ja hajauttaa oikein niin tuottoa kyllä sille rahalle saa. Suosittelen kysäisemään ihan rahastoyhtiöiltä esim. maililla millaisia suosituksia he antavat ja vertailemaan heidän tarjoamia palveluita. Itse tein näin ja rahat ovatkin tällä hetkellä parissa eri paikassa.

Tästä päästäänkin pienellä aasinsillalla: mitä rahastoyhtiöitä porukka suosittelee? Seligsonin lisäksi siis.. Odin? FIM?...?

Noh itse ajattelin että rahastot on hyvä vaihtoehto, mikäli rahoja ajattelee lepuutella vuosia, eikä niitä halua aktiivisesti hoitaa. Kunhan vain valitsee rahastot oikein ja hajauttaa oikein niin tuottoa kyllä sille rahalle saa. Suosittelen kysäisemään ihan rahastoyhtiöiltä esim. maililla millaisia suosituksia he antavat ja vertailemaan heidän tarjoamia palveluita. Itse tein näin ja rahat ovatkin tällä hetkellä parissa eri paikassa.

Tästä päästäänkin pienellä aasinsillalla: mitä rahastoyhtiöitä porukka suosittelee? Seligsonin lisäksi siis.. Odin? FIM?...?

Totta puhut. Kuluja kannattaa myös katsoa suurennuslasin kanssa. Odinilla on ryöstökulut, mutta on ollut hyvä tuototkin. Pitää vain huomioida, että nuo ryöstökulut maksetaan myös kun lasketellaan laajemmalti, eli kannattanee pitää "sormi herkemmin myyntinapilla" kalliskuluisten rahastojen kohdalla.

Itsellä rahastot tällä hetkellä Seligsonin rahastoja. Mutta mikään ei estä ostamasta rahasto-osuuksia myös muilta yhtiöiltä. Onhan kivijalkapankeillakin hyviä yksittäisiä rahastoja, esim. Nordean Nordic Small-cap jne. Myös eQ:n Suomiliiga on ihan varteenotettava rahastovaihtoehto.

Itse suosin rahastoissa indeksiä, tällä hetkellä on vain yksi aktiivinen rahasto ja se on Seligsonin Phoebus.

Suoria osakesijoituksia on enemmän kuin rahastoja, mutta jos ei ole halukas yksittäisiin yrityksiin tutustumaan ja niitä seurailemaan, on rahasto ihan ykkösvaihtoehto silloin. Indeksirahaston kohdalla ei paljon tartte edes seurailla itse rahastoa, senkun säästää kuukausittain ja antaa olla, siihen ei salkunhoitaja vaikuta pätkääkään.

Sitten toinen juttu. Tsekatkaa pikkufoorumi www.sijoittajat.net Siellä ei paljon vielä aktiivisia käyttäjiä ole, mutta ihan fiksusti jaettu osiot sijoittamisen eri osa-alueille. Ja oli siellä jo muutaman viestin joukossa Pakkotoistokin mainittu. ;)

Hei, ajattelin pieniä summia kuukausittain alkaa laittaa Seligsonin rahastoihin, ja olen nyt päätynyt alustavasti tällaiseen jakoon:

Suomi -indeksirahasto 33,3%
Global Top 25 Pharmaceuticals 25%
Phoebus 25%
Russian Prosperity 16,67%

Sijoitusajaksi olen kaavaillut vähintään sen 5 vuotta, mutta enemmän todennäköisesti 10 vuotta tai ylikin. Joten sanokaas, näyttääkö toi mun hajautus yhtään fiksulta? Ja ehdottakaa muutoksia, jos näette jonkin paremman tavan.

Hei, ajattelin pieniä summia kuukausittain alkaa laittaa Seligsonin rahastoihin, ja olen nyt päätynyt alustavasti tällaiseen jakoon:

Suomi -indeksirahasto 33,3%
Global Top 25 Pharmaceuticals 25%
Phoebus 25%
Russian Prosperity 16,67%

Sijoitusajaksi olen kaavaillut vähintään sen 5 vuotta, mutta enemmän todennäköisesti 10 vuotta tai ylikin. Joten sanokaas, näyttääkö toi mun hajautus yhtään fiksulta? Ja ehdottakaa muutoksia, jos näette jonkin paremman tavan.

Aika suomi-spesifiä. Phoebus sijoittaa suuren osan varoistaan Suomeen. Riskin hajauttaminen maantieteellisesti voi olla tavoitteista ja näkemyksestäsi riippuen suositeltavaa. Esimerkiksi USA vastaa lähes puolta maailman osakemarkkinoista.

Olettaen, että haluaisit vähentää riskiä menettämättä merkittävästi tuotto-odotusta eräs runko voisi olla seuraavan suuntainen

Seligson USA, 30%
Eurooppa 50, 30%
Japani, 15%
Oman maun mukaan, 25%

Oman maun mukaan esimerkiksi Venäjää ja Aasiaa tai sopiviksi katsomiasi toimialoja.

Voi aivan hyvin olla, että yo pohja tuottaa huonommin esimerkiksi seuraavan 5 vuoden aikana kuin tämän hetkinen allokaatiosi, mutta sen volatiliteetti on pienempi ja jos lisäät loppu 25%:een kehittyviä markkinoita tai vastaavia, niin tuotto-odotuksen ei pitäisi olla huonompi. Toisaalta, jos sun horisontti on 5 vuotta pitäisi tuohon ottaa mukaan vähäriskisempiä korkotuotteita rajoittamaan riskiä. Tämä tietysti riippuu tavoitteistasi ja riskinsietokyvystä.

Aika suomi-spesifiä. Phoebus sijoittaa suuren osan varoistaan Suomeen. Riskin hajauttaminen maantieteellisesti voi olla tavoitteista ja näkemyksestäsi riippuen suositeltavaa. Esimerkiksi USA vastaa lähes puolta maailman osakemarkkinoista.

Olettaen, että haluaisit vähentää riskiä menettämättä merkittävästi tuotto-odotusta eräs runko voisi olla seuraavan suuntainen

Seligson USA, 30%
Eurooppa 50, 30%
Japani, 15%
Oman maun mukaan, 25%

Oman maun mukaan esimerkiksi Venäjää ja Aasiaa tai sopiviksi katsomiasi toimialoja.

Voi aivan hyvin olla, että yo pohja tuottaa huonommin esimerkiksi seuraavan 5 vuoden aikana kuin tämän hetkinen allokaatiosi, mutta sen volatiliteetti on pienempi ja jos lisäät loppu 25%:een kehittyviä markkinoita tai vastaavia, niin tuotto-odotuksen ei pitäisi olla huonompi. Toisaalta, jos sun horisontti on 5 vuotta pitäisi tuohon ottaa mukaan vähäriskisempiä korkotuotteita rajoittamaan riskiä. Tämä tietysti riippuu tavoitteistasi ja riskinsietokyvystä.

No joo, siis itsekin tossa mietiskelin just tota suomivoittoisuutta. Alkuun kuitenkin mulla lähtis sen verran pienistä summista kuitenkin liikkeelle, että riskinsietokykyä ainakin on. Ja lähinnä lähden sillä ajatuksella, että kaikki mitä saisin rahastoihin laitettua, vaikkakin tulisi hieman takkiin, niin olisi säästöä.

Mutta taitaa pitää vielä mietiskellä juurikin tuota maantieteellistä hajautusta.

Voishan tossa Suomen vaihtaa Euroopparahastoon, tulisi mukavasti sitä hajautustakin samalla. Phoebusta itse pitäsin (ja pidänkin) reilulla siivulla mukana. Muuten pitäsin ton mitä Risu tossa ajattelikin.

Itse olen hiljattain alkanut pohtia sijoittamisen mahdollisuutta ja tullut siihen tulokseen, että ei niitä rahoja ainakaan siellä tilillä kannata lepuuttaa.

Googletin tuossa hieman sijoittamisesta ja törmäsin Eufex-nimiseen yritykseen. "Eufex Oy on sijoitusrahastoihin erikoistunut suomalainen pankkiiriliike". Olisikohan mitään järkeä sijoittaa Eufexin kautta erilaisiin sijoitusrahastoihin?

Olen ymmärtänyt, että sijoitukset kannattaa hajauttaa aika reilusti. Minkälaisia voittoja voi realistisesti odottaa vuoden-kahden sijoitusajalla, jos puhutaan muutaman tuhannen euron sijoituksista?

Viimeksi muokattu:
Eufexista en tiedä mitään, eikä ole nyt aikaa ottaa selvääkään.

Mutta Seligsonilla on perus indeksirahastot (Suomi, Eurooppa, Yhdysvallat ja Japani), noilla saa kyllä riittävän hajautuksen ja voi lähteä mukaan pikkusummilla kuukausittain. Ei käy niin että osuu laittamaan kaiken peliin ns. väärään aikaan ja loppuu koko innostus sijoittamiseen siihen.

Back
Ylös Bottom