CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Sillä kiinnostaisivat kaikki mahdolliset haitat, koska olen itse vaan miettinyt, että tuota voisi ehkä joskus harkita nikotiinipurukumeina viimeisillä dieettiviikoilla, jos joskus ihan oikeasti alkaisi dieetata itseään kireäksi. Näissä nykyisissä pudotuksissa nyt ei ole ongelmia muutenkaan, mutta jossain ihan oikealla dieetillä voisi olla loppuvaiheessa ihan paikallaan hillitsemässä nälkää ja pitämässä aineenvaihduntaa paremmin käynnissä. Tietysti tuossa on sitten kaikki addiktioasiat yms. joita pitäísi miettiä ensin, mutta on tuota silti tullut pyöriteltyä mielessä.

Selailin tuossa nikotiinin vaikutuksista tietoja ja useilla sivustoilla todettiin nikotiinin supistuvan verisuonia, erityisesti pintaverisuonia. Tätä kautta nikotiini nostaa myös verenpainetta, joten kyllä tuolla itse nikotiinillakin suorituskykyä alentavia vaikutuksia on. Lisäksi jos nikotiini otetaan tupakasta korvaa näiden muiden vaikutuksien lisäksi tupakansavun sisältämä häkä osan hapesta, joka normaalitilanteessa kulkeutuisi lihaksiin.

Sori Hulkki Off-topic.

Hulkki, Fastin sivlla mainitsit jossain vastauspalstan osiossa että täytää olla peruslihasmassaa, ennenkuin lähtee lavalle Classic sarjaan. Voisiko tätä jotenkin valaista tarkemmin 15v pojalle. Että esimerkiksi miten SINÄ luokittelet peruslihasmassan? Pystytö antamaan jotain esimerkkiä?

Hulkki, Fastin sivlla mainitsit jossain vastauspalstan osiossa että täytää olla peruslihasmassaa, ennenkuin lähtee lavalle Classic sarjaan. Voisiko tätä jotenkin valaista tarkemmin 15v pojalle. Että esimerkiksi miten SINÄ luokittelet peruslihasmassan? Pystytö antamaan jotain esimerkkiä?
Viittaat tähän vastaukseen: http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=229

Peruslihasmassa on lihasmassaa. Kehonrakennuskilpailuissa (normikehonrakennuksessa ja Classic Bodybuildingissa) kilpailijoilla on yleensä lihaa luidensa ympärillä, sillä sinne kisoihin on aika turha lähteä jos lihasta ei näytä olevan lainkaan.

Esimerkiksi 15-vuotiaana, kun olin treenannut reilut puoli vuotta salilla, ei minulla ollut kummoisempaa lihasmassaa eikä minun olisi kannattanut missään nimessä lähteä kisoihin. Sen sijaan 8 vuotta myöhemmin sitä lihasmassaa oli jo riittävästi jotta kykenin kilpailemaan Classic Bodybuildingin SM-kisoissa:

utti_15v23v.jpg

15-vuotiaana minulla ei ollut Classicciin riittävää perusmassaa, 23-vuotiaana sen sijaan oli (sen hetkiseen kilpailutasoon nähden). Peruslihasmassa on siis yksinkertaisesti termi kilpatasolla riittävälle lihasmassalle.

Lisäksi tässä kannattaa ymmärtää se, että Classic BB on vasta nuori ja kehittyvä laji, ja koska taso nousee koko ajan, nousee myös tuo kilpatasolla "riittävä" lihasmassa eli peruslihasmassa. Esimerkiksi itse en koe enää omaavani riittävästi massaa pystyäkseni kilpailemaan SM-tasolla, koska tänä vuonna SM-kisoissa taso tulee olemaan taas huomattavati kovempi kuin viime vuonna.

Juuri tuo artikkeli. Ja hyvät esimerkit, on tuo profiili sinulla aika paljon muuttunu =)

Vielä jos kysäisisin, paljonko mahdoit painaa aloittaessasi salilla käynnin?

Vielä jos kysäisisin, paljonko mahdoit painaa aloittaessasi salilla käynnin?
181 cm / 50 kg / 14 v.
Paljon sulla tippuu paino vähäkalorisemmilla viikoilla?
No jos olen 1000 kcal miinuksella, tippuu "oikeaa" painoa se kilo viikossa. Jos olen 700 kcal miinuksella, tippuu 700 g. Ja nämä lukemat eivät siis sisällä pelkkää väliaikaista nestehötön poistumista.

Kuinka kauan sun lihaskasvu pyrähdys kesti ja keräskö kroppa paljon läskiä alussa? Entäs nykyään tartuuko rasvaa helposti?

Kuinka kauan sun lihaskasvu pyrähdys kesti ja keräskö kroppa paljon läskiä alussa? Entäs nykyään tartuuko rasvaa helposti?
Ei ole koskaan tarttunut rasva, paino tai varsinkaan lihas helposti. Joudun syömään aika hulppeita kalorimääriä että paino nousee vähääkään.

Mitä tarkoitat, "lihaskasvu pyrähdys"?

Mitä tarkoitat, "lihaskasvu pyrähdys"?

Eli treenauksen kun aloittaa, niin siinä alussa tapahtuvaa huimaa lihaksen kasvua. Sitä kun paino ja sarjapainot nousee silmissä hetken aikaa. Kestää jonkun 6-8kk, kunnes tasaantuu.

Olet varmaan vastannut, mutta rupesitko heti ensimmäisestä treeniestä lähtien tähtäämään kisoihin? Vai milloin kisaaminen rupesi kiinnostamaan?

Heh, väsyneenä tullut kirjotettua heiman epäselvästi, en tajunnut nyt itekään enää tuota lausetta.

Hulkki mihi on hävinny sun omien sivujen treeniblogi? :P
No mitäs sille nyt on muka tapahtunut?
Eli treenauksen kun aloittaa, niin siinä alussa tapahtuvaa huimaa lihaksen kasvua. Sitä kun paino ja sarjapainot nousee silmissä hetken aikaa. Kestää jonkun 6-8kk, kunnes tasaantuu.
On tämä tosiaan tullut vuosien varrella kerran jos toisenkin kirjoitettua, mutta here goes:
Aloitin treenit alkusyksystä 1997, 14-vuotiaana. Silloin tosiaan mitat nuo 181 cm / 50 kg. Ensimmäisen vuoden jälkeen, kesällä 1998 olinkin sitten jo 75 kg, ilman että rasvat olisivat kummemmin lisääntyneet. Tämä oli siis aloittelijan kasvupyrähdykseni.

Toinen mainittava kasvukausi tapahtui USA:ssa keväällä 2000 puolen vuoden treenitauon jälkeen, kun ensimmäistä kertaa otin käyttöön kokonaisvaltaisen, perusliikkeitä painottavan treeniohjelman, jossa myös palautuminen otettiin huomioon. Samaan aikaan kiinnitin ensimmäistä kertaa huomiota siihen, että ylipäätänsä söin tarpeeksi paljon ja usein. Paino nousi 3 kuukaudessa 75-80 kilosta 100-105 kiloon saakka, mutta tuossa kertyikin sitten jo rasvaa.
Olet varmaan vastannut, mutta rupesitko heti ensimmäisestä treeniestä lähtien tähtäämään kisoihin? Vai milloin kisaaminen rupesi kiinnostamaan?
Kilpaileminen on kiinnostanut aina, olen luonnostani todella kilpailuhenkinen. Aina siitä lähtien kun pääsin vihdoin viimein vuosien odotuksen jälkeen aloittamaan salitreenit, olen pyrkinyt saamaan aikaan parasta mahdollista kehitystä.

Kehonrakennuksessa (tai laihojen poikien klassikissa) kilpaileminen alkoi olla selkeä tavoite jo joskus 18-vuotiaana, mutta ennen kuin Classic BB aloitettiin, ei ilman horkkaa oikein ollut toivoa päästä ikinä lavalle pullistelemaan. Siitäkin huolimatta treenasin monta vuotta kauhea vitutus päällä satanen lasissa, ja kun vuoden 2004 lopulla vihdoin ilmoitettiin uudesta kehonrakennussarjasta pituus/painorajoilla, saatoin vihdoin viimein asettaa oikeat kisatavoitteet itselleni.
Mikä on mielestäsi CBBn pakollisista poseerauksista vaikein?
Samat pakollisethan ne kehonrakennuksessakin ovat, missä mielessä termi "CBB-poseeraus" kuulostaa hieman huvittavalta ;)

Enpä oikeastaan osaa laittaa yhtään posea vaikeuslistalla muita selkeästi ylemmäksi, sillä jokaisessa poseerauksessa on ihan riittävästi harjoittelemista jos lavalla oikeasti halutaan näyttää viimeistellyltä. Helpoin pose tosin on anatominen takaa, siinä pääsee hieman jopa levähtämään IMO.

Toinen mainittava kasvukausi tapahtui USA:ssa keväällä 2000 puolen vuoden treenitauon jälkeen, kun ensimmäistä kertaa otin käyttöön kokonaisvaltaisen, perusliikkeitä painottavan treeniohjelman, jossa myös palautuminen otettiin huomioon. Samaan aikaan kiinnitin ensimmäistä kertaa huomiota siihen, että ylipäätänsä söin tarpeeksi paljon ja usein. Paino nousi 3 kuukaudessa 75-80 kilosta 100-105 kiloon saakka, mutta tuossa kertyikin sitten jo rasvaa.

Ohhoh:eek: Kieltämättä aika kova painonnousu kolmessa kuukaudessa, jos et aivan porsas ollut tuolloin 100 kiloisena?

Kuulostaa kyllä aika järkyttävältä tuo 181 cm / 50 kg:eek: . Ite saan tuosta sellaisen kuvan, ettei hyviä geenejä oo sattunu kohdalle ollenkaan, mutta aika nopeasti oikaistuu tuo harhaluulo, kun katsoo minkä verran olet lyhyessäkin ajassa kasvanut. Tuossa luulisi tulevan järkyttäviä raskausarpia, kun muutamassa kuukaudessa paukahtaa 20 kiloa lisää tavaraa kroppaan. Tuollaisia kasvupyrähdyksiä on ilmeisesti melko turha odottaa, jos on treenaamisen aloittaessaan suht. normaalipainoinen.

Back
Ylös Bottom