Itse näkisin tuon ehkä Katatonian keskinkertaisimmaksi levyksi, vaikka varsin kuunneltava levy onkin. Ehkä parasta Katatoniassa on kuitenkin bändin jatkuva kehittyminen. Jokainen levy on selvästi erilainen ja omalla tavallaan todella hieno kokonaisuus. Tonight's Decision on Last Fair Deal Gone Downin ohella ehkä helpoiten aukeava levy ja molemmat sisältävät melko helppoja "hittejä". Kannattaa muuten tsekata Teargas EP:ltä ja The Black Sessions -kokoelmalta löytyvä Sulfur, joka on LFDGD:n levytyssessioiden ylijäämäbiisi, mutta silti aivan mielettömän hyvä kappale, yksi bändin parhaista.
Uusimmat tuotokset Viva Emptiness ja The Great Cold Distance ovat vaikeammin aukeavaa ja koukeroisempaa materiaalia, mutta erityisesti TGCD on upea levy. Viva ei ole minulle vieläkään täysin auennut.
Vanhemmasta tuotannosta löytyy kaksi legendaarista levyä: Brave Murder Day on täysin erilainen verrattuna tuoreempaan tuotantoon. Kuusi biisiä doomahtavaa, synkkää ja hypnoottista musiikkia Mikael Åkerfeldtin murinoilla varustettuna. Discouraged Ones on ehkä melankolisin ja depressiivisin levy ikinä. Yksinkertaiset ja todella melankoliset melodiat yhdistettynä Jonas Renksen hauraaseen ja totaalisen hajonneelta kuulostavaan ääneen tekevät tästä levystä todellisen sisäisen tuskan ja hajoamisen soundtrackin.
Pahoittelen, että meni vähän offtopiciksi, mutta oli pakko hehkuttaa loistavaa bändiä.![]()
Tuskin ketään haittaa tällainen offtopikki, tästä saa ostolistalle lisää täytettä varmasti. Itse tutustuin Katatoniaan Viva Emptinessin kautta ja ihastuin levyyn (en aivan täysin, yksi huono kipale löytyy IMO) ja sitä kautta yhtyeeseen. Ensimmäinen hankinta omaan hyllyyn oli sitten Brave Murder Day, mielipiteeni siitä löytyy tästä tredistä, loistolätty lyhyesti kerraten.
Jostain syystä tällä kertaa ei tullut tilattua tuota Discouraged Onesia, mutta sen aion hankkia aikanaan myös. LFDGD on kyllä samantapainen kuin Tonight's Decision, mutta vielä tällä hetkellä TD tuntuu paremmalta kitaravetoisuuden vuoksi. Ja LFDGD:n digipainokselta löytyy mainitsemasi Sulfur ja pari muutakin mainiota bonusbiisiä.
Hieno yhtye, täytyy kyllä myöntää. Silkinhienoa raskautta.

Paitsi että meinaan aina revetä Serenityssä, kun kuulen sen yhden kohdan "drag queen Serenity" (oik. tranquil Serenity). :D