Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ilman muuta pitäisi jos rahaa tarvitsee lyhyellä sekä pitkällä tähtäimellä.
Eli pitkä tähtäin = paljon riskiä, suuret tuotot, sijoitusmuotoina suorat osakkeet ja osakerahastot
Lyhyt tähtän = vähemmän riskiä, pienemmät tuotot, sijoitusmuotona määräaikaistilit, lyhyt & pitkä korko

Siltä väliltä ei kannata välttämättä säätää mitään, vaan keskittyä tarkoituksenmukaiseen sijoittamiseen...

Ehkä pitäisi kuitenkin mahdollisesti harkita osake leikkiin mukaan lähtemistä. Pikkuhiljaa pitäisi alkaa säästämään jollain ~10v tähtäimellä ja sitten lyhyellä tähtäimellä säästää miten tarve on. Täytyy käydä rouva presidentin kanssa keskustelua:D .

Pitäisikö olla erikseen pidemmän ja lyhyen tähtäimen säästöt ja jos niin miksi? Eli mahdollisesti osaa ei realisoitaisi jos ei olisi ihan pakko.

Meillä on erikseen tili josta menee suoraveloituksella lainat sun muut. Tällä tilillä pidetään rahaa n. 2 x kk lyhennysten verran, eli on varmuuskassana. Sitä voi myös käyttää jos vaikka pesukone hajoaa eikä ole just käteistä sitä korjata, sitten vain makselee sinne takas, eli ikäänkuin ottaa vippiä itseltään.

Taas lyhyempiä säästäprojekteja tulee tehtyä aina kun tulee mieleen jotain johon säästää, vaikkapa esim. remontti, joku isompi huonekaluhankinta jne jne.

Mutta noin muuten en itse pidä mitään isompia rahoja missään korkopapepereissa (no ei mulla isoja rahoja tosin ole missään) vaan pyrin sijoittamaan ne mahdollisimman tuottavasti.

En itse näe järkeä säästää esim. josssain 10-15 vuoden päässä tulevaan putkiremppaan mihinkään korkojuttuihin. Ottaa ennemmin sitten vaikka lainaa jos markkinat on sellaisessa kohtaa ettei osaa sijoituksista kannata myydä, tai ei muutenvain halua myydä niitä, eli odottaa niistä isompaa tuottoa mitä lainanhoitokulut ovat.

Mutta tämä on taas vain mielipide ja sehän on kuin persereikä, jokaisella on sellainen.

Kai se on jokaisen omista tavoitteista kiinni.

Yks Aktian sijoitusneuvoja sanoi fiksusti sijoittamisesta kyllä sillä aina muutaman ilmaisen lounaan saa.

E: Sanotaan nyt yksi case miten asioita ei pidä hoitaa. Äippä myi siskonsa kanssa perintökämpän reilu vuosi sitten. Siitä asti eli yli vuosi on pidetty summa on ihan palkkatilillä, eikä ole kyse ihan muutamasta tontusta. Ei kerkee pankkiin:D .

Meillä on erikseen tili josta menee suoraveloituksella lainat sun muut. Tällä tilillä pidetään rahaa n. 2 x kk lyhennysten verran, eli on varmuuskassana. Sitä voi myös käyttää jos vaikka pesukone hajoaa eikä ole just käteistä sitä korjata, sitten vain makselee sinne takas, eli ikäänkuin ottaa vippiä itseltään.

Taas lyhyempiä säästäprojekteja tulee tehtyä aina kun tulee mieleen jotain johon säästää, vaikkapa esim. remontti, joku isompi huonekaluhankinta jne jne.

Mutta noin muuten en itse pidä mitään isompia rahoja missään korkopapepereissa (no ei mulla isoja rahoja tosin ole missään) vaan pyrin sijoittamaan ne mahdollisimman tuottavasti.

En itse näe järkeä säästää esim. josssain 10-15 vuoden päässä tulevaan putkiremppaan mihinkään korkojuttuihin. Ottaa ennemmin sitten vaikka lainaa jos markkinat on sellaisessa kohtaa ettei osaa sijoituksista kannata myydä, tai ei muutenvain halua myydä niitä, eli odottaa niistä isompaa tuottoa mitä lainanhoitokulut ovat.

Mutta tämä on taas vain mielipide ja sehän on kuin persereikä, jokaisella on sellainen.

Jep. Kyllä korkpapereillakin pystyy saamaan ihan hyvää tuottoa, jos vain osaa ostaa oikeaan aikaan oikeanlaisia papereita. Tällä hetkellä korkopuoli ei tosin ole kovin tuottavaa. Tosin eräs varainhoitoyhtiön TJ kertoi mielenkiintoisen taktiikan mitä he toteuttavat. Ostivat siis pitkän koron papereita reilu viikko sitten, koska uskoivat että pörssikurssit lähtevät laskemaan. Sijoittajat kun kuulemma tuppaavat pistämään osakemarkkinoilta vapautetut varat pitkiin korkopapereihin.

Itse olen nyt katsellut, että milloin uskaltaisi sijoittaa viroon. Siellä on nimittäin tultu viimeisen kuukauden aikana tultu 15% alaspäin. Pitkän tähtäimen sijoituskohteena Viron pörssi voisi olla aika jees.

Modified: Mummini on todennäköisesti toteuttanut tuota sijoitustaktiikkaa jo vuosikymmenen. Rahat ovat siis levänneet säästötilillä. Oikein tekee pahaa, ajatella millainen summa siellä nyt olisi, jos ne rahat olisi sijoitettu aikanaan ammattilaisen toimesta.

Timba, voiko tämän nyt ymmärtää niin, että olet miettinyt kuinka paljon löysää sulla on ja sijoitat nämä 'vapaat' rahat osakkeisiin/osakerahastoihin suuremman voiton toivossa? Ja toivot, että elämäntilanteen puolesta voit jatkaa tätä rataa sijoittaen aina palkasta mielessä se 'potti' sitten jonkin ajan päästä?

Viimeksi muokattu:
Timba, voiko tämän nyt ymmärtää niin, että olet miettinyt kuinka paljon löysää sulla on ja sijoitat nämä 'vapaat' rahat osakkeisiin/osakerahastoihin suuremman voiton toivossa? Ja toivot, että elämäntilanteen puolesta voit jatkaa tätä rataa sijoittaen aina palkasta mielessä se 'potti' sitten jonkin ajan päästä?

Täsmälleen näin. Aikaisemmin tuli vaihdettua kaikenlaista elektroniikkaa vähän turhan usein, eli se kertynyt raha aina poltteli tilillä. Lopputulos oli että se säästötili aina jonnekin hupeni. Nyt se hupenee osakkeisiin ja tähtäimenä saada joskus tulevaisuudessa ihan mukavasti pääomatuloja. Tuskin musta mitään miljonääriä tulee koskaan, mutta varakaskin on ihan hyvä tavoite. ;)

Enkä mä nyt sitten elä kuitenkaan missään kurjuudessa ja nälässä, ainoastaan tuollaiset ylimääräiset rahat pyritään johonkin sijoittamaan. Aina sitä joku ylkkätili, lomarahat, bonus, synttärilahja yms. rahoja tulee joita on sittne mukava sijoitella. Lisäksi sijoittelen pojan lahjarahoista suurimman osan, täysin älyvapaata niitä on tililläkään pitää tai sitten ostaa jotain täysin turhaa josta ei mitään jää käteen.

Moni varmasti ajattelee nämäkin asiat täysin eri tavalla ja se on sitten jokaisen oma mielipide. Voisihan sitä tietty lyhentää kaikella ylijäävällä asuntolainaakin, mutta en mä sitäkään järkevimpänä vaihtoehtona näe.

Tavoitteet ja ovatko ne miten realistisia?

Esim sellainen, että millä todennäköisyydellä 100€/kk rahasto/osakesäästö olisi 100 000€ 20v päästä? Vaikka tuosta summasta saisi 3% reaalisen osinkotuoton, niin se vastaa vain jotain 400€/kk palkkakehitystä tuossa samassa ajassa.

Kuitenkin väitän, että reilusti suuremmalla todennäköisyydella hyvät säästöt saa kohtuullisella liksalla kuin sijoittamalla.

Tavoitteita on hyvä olla, mutta kannattaa pitää mielessä mikä on realistista ja mikä ei.

Tavoitteet ja ovatko ne miten realistisia?

Esim sellainen, että millä todennäköisyydellä 100€/kk rahasto/osakesäästö olisi 100 000€ 20v päästä? Vaikka tuosta summasta saisi 3% reaalisen osinkotuoton, niin se vastaa vain jotain 400€/kk palkkakehitystä tuossa samassa ajassa.

Kuitenkin väitän, että reilusti suuremmalla todennäköisyydella hyvät säästöt saa kohtuullisella liksalla kuin sijoittamalla.

Tavoitteita on hyvä olla, mutta kannattaa pitää mielessä mikä on realistista ja mikä ei.

Oletan että tämä oli minulle.

No mitäs uhrauksia joudut tekemään ton paremman liksan eteen? Jonkinverran tuo liksa nousee vaikkei tee mitään, siitä pitää huolen yleiskorotukset.

Mutta tarkoittaako se reilumpi palkannousu monta kertaa enemmän stressiä, pidempiä työpäiviä yms.? Itse en tuollaisia kaipaa, en ainakaan ihan pikkurahasta ja mun koulutus ei niihin isoihin rahoihin realistisesti ajatellen riitä.

Että kyllä tollanen 400 € / kk "tekemättä mitään" tuntuu ihan järkevältä tavoitteelta. ;)

Olen uusi "alalla" ja täältä (pakkotoisto) luin, että Seligson on ihan hyvä kohde minne voisi sijoittaa.

Tälläisiä kohteita olen miettinyt:

- Pharos
- Euro Corporate Bond -indeksirahasto
- Eurooppa 50 -indeksirahasto
- Suomi -indeksirahasto

Mitä kokeneet "alalla" on mieltä? Ihan päin peetä? Kertokaan ihan suoraan vaan... :)

Kovasti on sijoittaminen alkanut kiinnostaa (pienistä summista on kyse).

Olen uusi "alalla" ja täältä (pakkotoisto) luin, että Seligson on ihan hyvä kohde minne voisi sijoittaa.

Tälläisiä kohteita olen miettinyt:

- Pharos
- Euro Corporate Bond -indeksirahasto
- Eurooppa 50 -indeksirahasto
- Suomi -indeksirahasto

Mitä kokeneet "alalla" on mieltä? Ihan päin peetä? Kertokaan ihan suoraan vaan... :)

Kovasti on sijoittaminen alkanut kiinnostaa (pienistä summista on kyse).

Mulla ei ole muita rahastoja kuin Seligsonin, joten voin tietysti sitä suositella. Sieltä saa vastaukset ns. tyhmiinkin kysymyksiin käytännössä samantien ja niillä on niitä harvoja indeksirahastoja joita Suomessa on tarjolla.

Jotenkin tosin ihmettelen miksi ton Pharoksen otat? Se kun on yhdistelmärahasto ja samalla sijoitat kuitenkin korkorahastoon (tuo Euro Corporate Bond ei ole indeksirahasto, eli varmaan typo sulla tossa) ja osakeindeksiin. Eli en näe oikein perusteita yhdistelmärahastoon vaikka tuo ihan kelpo sellainen onkin. Yksi hyvä idea voisi olla tsekata Phoebus, se on mielestäni erinomainen Aktiivinen rahasto.

Kerroppa Timba mulle miksi pidät parempana Seligsonin rahastoja kuin esim Odinin rahastoja. Esim tuo Suomi-indeksirahasto on 5 v tuotoltaan aivan häntäpäässä. Eikä Odinin tuotto 10 vuoden ajallakaan ole huono vaikka siihen jo mahtuu vuosituhannen vaihteen pörssi "romahdus".

Kerroppa Timba mulle miksi pidät parempana Seligsonin rahastoja kuin esim Odinin rahastoja. Esim tuo Suomi-indeksirahasto on 5 v tuotoltaan aivan häntäpäässä. Eikä Odinin tuotto 10 vuoden ajallakaan ole huono vaikka siihen jo mahtuu vuosituhannen vaihteen pörssi "romahdus".

Timba saa laittaa oman vastauksensa, mutta muistelisin että tästä on puhuttu ja seligsonin hyvät puolet taisivat olla pienet kulut ja pieni minimisijoitus.

Timba saa laittaa oman vastauksensa, mutta muistelisin että tästä on puhuttu ja seligsonin hyvät puolet taisivat olla pienet kulut ja pieni minimisijoitus.

Näinhän se on, sijoitin äsken tonne Seligsonin rahastoihin ja merkintä (osto) ei maksanut mitään, ei siis kuluja. Ja hallinointipalkkiot oli minimi luokkaa... Saa kattoa sit kun jossain vaiheessa (vuosien päästä) lunastaa, et tuntuuko vielä silloin et on minimissä... :)

Seligsonin RAHASTOESITE (katso sivu 26)

Pojat sen jo edellä sanoivat, eli pieni minimimerkintä ja pienet kulut on se Seligsonin juttu. Lisäksi kun tarkoitus on tota indeksiä pitää ns. ikuisesti ja ostella tasaisesti lisää, niin tuo kulupuoli entisestään korostuu. Odin vetää niitä järkyttäviä hallinnointipalkkioita myös silloin kun tullaan alas tai poljetaan paikallaan. Tietty tähän väliin joku sanoo että myy kalliilla ja ostaa halvalla, johon totean vain että joopajoo ja onnea matkaan.

Aspocomp tullu alas reilusti täl viikol.. yks syy varmaanki toi suunnattu osakeanti.
Ja pakkohan siihen on osallistua..toivoa vaan et vielä joskus nousee :)

Pojat sen jo edellä sanoivat, eli pieni minimimerkintä ja pienet kulut on se Seligsonin juttu. Lisäksi kun tarkoitus on tota indeksiä pitää ns. ikuisesti ja ostella tasaisesti lisää, niin tuo kulupuoli entisestään korostuu. Odin vetää niitä järkyttäviä hallinnointipalkkioita myös silloin kun tullaan alas tai poljetaan paikallaan. Tietty tähän väliin joku sanoo että myy kalliilla ja ostaa halvalla, johon totean vain että joopajoo ja onnea matkaan.

Jepjep. Mutta kyllä jotkut rahastoyhtiöt taitaa saada above-average voittoja. Odin on ollut ihan menestys, tätä ei voi kieltää... Eli hyvin valittu aktiivinen rahasto voittaa indeksin ilman muuta.

Tietysti jos valinta on randomilla niin sitten ehdottomasti kannattaa ostaa indeksiä.

Jepjep. Mutta kyllä jotkut rahastoyhtiöt taitaa saada above-average voittoja. Odin on ollut ihan menestys, tätä ei voi kieltää... Eli hyvin valittu aktiivinen rahasto voittaa indeksin ilman muuta.

Tietysti jos valinta on randomilla niin sitten ehdottomasti kannattaa ostaa indeksiä.

Onko Odinin taidoista näyttöä myös heikommilla hetkillä? Nyt on kuitenkin noustu mukavasti viimeiset vuodet. Ne ryöstöpalkkiot menee kuitenkin laskevillakin suhdanteilla. Itse pidän tuottosidonnaista palkkiota reiluna sijoittajaa kohtaa. Indeksin ylittämisestä maksan itse mielelläni enemmän, paikallaan junnaamisesta tai tappiosta jo pelkkä halpa hallinnointikulutkin on riittävästi.

Onko Odinin taidoista näyttöä myös heikommilla hetkillä? Nyt on kuitenkin noustu mukavasti viimeiset vuodet. Ne ryöstöpalkkiot...

Odin Norgen tuloksia viimeisiltä 14 vuodelta:
yearlyreturn.do

Vertailuindeksit:
OSEFX (Oslo Exchange Mutual Fund Index): 01.01.96 - 28.02.07
Oslo Exchange All-Share Index: 25.06.92 - 31.12.95

Kun tarkkoja lukuja ei pienellä vaivalla löytynyt, niin kuvasta katsomalla rahastolla näyttäisi olevan 9 voittoa, 1 tasapeli ja 3 tappiota. Sitäpä en tiedä, onko tuossa tarkasteltu kutakin vuotta oikeasti erikseen.

Tiedot tuolta: http://www.odinfond.no/no/Fondsoversikt/Faktaark/Fact?fundId=450

Back
Ylös Bottom