toistuvaa sairastelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eLm0h
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt lukenut paljon muuta kuin tuon ekan postauksen, mutta itse olen käyttänyt CLA:ta 3-6 grammaa päivässä, C-vitamiinia 2-3 grammaa päivässä, glutamiinia 20 grammaa päivässä, 2-4 valkosipulikapselia päivässä, 30mg sinkkiä+400mg magnesiumia illalla, Omegat ja monivitamiinit vielä päälle. En tiedä, onko sattumaa, mutta ainakin on jäänyt kaikki syksyn ja talven perusflunssat sairastamatta, vaikka olen hoitoalalla, joten jatkuvasti tulee oltua ihmisten( kipeidenkin) kanssa tekemisissä. Kyllähän tohon rahaa menee, että täytyy punnita onko sen arvoista...mulle ainakin on.

kuulostaa isolta ja monipuoliselta satsilta, pitää toivoa että itelle riittäis pienemmätkin erät :D

Mulla oli pahimmillaan 7-8 flunssaa vuodessa, parin vuoden ajan. Johtui allergioista! Siis lähinnä allergioiden takia vastustuskyky oli alentunut liikaa. Olin sitte allerginen maitoproteiinille&laktoosille ja vehnälle, joita olin syönyt siihen asti joka päivä, varsinkin maitotuotteita PALJON.

Nyt en oo sairastellu tuon toteamisen jälkeen (vuoden aikana) kuin pari pientä flunssaa, vaikken ihan täysin oo esim. vehnää pystynyt pois jättämään.

Ja maitohappobakteerit on ollu ruokavaliossa päivittäin mukana siitä asti myöskin.

Edit. että voiskos olla sullakin jotain allergiaa mahdollisesti?

Mulla oli pahimmillaan 7-8 flunssaa vuodessa, parin vuoden ajan. Johtui allergioista! Siis lähinnä allergioiden takia vastustuskyky oli alentunut liikaa. Olin sitte allerginen maitoproteiinille&laktoosille ja vehnälle, joita olin syönyt siihen asti joka päivä, varsinkin maitotuotteita PALJON.
Allergiat eivät käytännössä vaikuta sairasteluun. Lisäksi laktoosille ei voi olla allerginen, ja maitoproteiiniallergiakin on aikuisilla erittäin harvinaista. Ja jos tuo vehnäallergia on todettu ihopistokokeilla, niin se tarkoittaa vain vehnäpölyallergiaa (hengitettynä) - syödä vehnää voi tällöin normaalisti.

Allergiat eivät käytännössä vaikuta sairasteluun.

No, mutta mulla vaikutti. Oon kuitenki käsittäny, että jos on jatkuvasti allergista nuhaa, niin limakalvot "heikkenee" ja pöpöt pääse helpommin "läpi". Mutta ihan selkeä vastustuskyvyn parantuminen mulla tapahtui, kun jätin allergisoivat pois.

:offtopic:

Lisäksi laktoosille ei voi olla allerginen

Maitoproteiiniallergia siis on ja muuten oon sitte yliherkkä laktoosille, maha ei kestä.

jos tuo vehnäallergia on todettu ihopistokokeilla

Ei todettu pistokokein mitään noista (itseasiassa tuossa pistokokessa minulla ei todettu kuin koivuallergia, vaikka oon monelle muullekin allerginen, se ei ole luotettava). Vehnää ei maha kestä ja lisäksi saan siitä ihottumaa, maitoproteiinista pelkkää ihottumaa ja laktoosista mahavaivoja.

:offtopic:

No, mutta mulla vaikutti. Oon kuitenki käsittäny, että jos on jatkuvasti allergista nuhaa, niin limakalvot "heikkenee" ja pöpöt pääse helpommin "läpi". Mutta ihan selkeä vastustuskyvyn parantuminen mulla tapahtui, kun jätin allergisoivat pois.
Onhan se allerginen reaktio tulehdusreaktio itsessään.

Mutta tämä ketju antoi kyllä itselle ajattelemisen aihetta. Tälläkin hetkellä kauhea yskä ja nuha, vaikka maitohappobakteereita syön, ne viimeksi auttoivat katkaisemaan flunssakierteen. Nyt ei. Ja vaikea toteuttaa monipuolista ruokavaliota allergioiden vuoksi, monivitamiinit kuuluu ruokavalioon, mutta ilmeisesti keho ei niitä niin hyvin osaa hyödyntää kuin ruuasta saatuna.

Ja tosiaan, muksu kantaa kaikki pöpöt tarhasta.

Onhan se allerginen reaktio tulehdusreaktio itsessään.
Onhan se suomen kielellä tulehdus, kun ei spesifisempiä sanoja ole. Siis kyseessä on inflammaatio, ei infektio. Välittämässä aivan eri mekanismit & solut kuin infektiossa.

No, mutta mulla vaikutti
Jos edellisenä vuonna on 7 flunssaa, ja seuraavana 2, eikö kyseessä voisi olla myös sattuma?
Oon kuitenki käsittäny, että jos on jatkuvasti allergista nuhaa, niin limakalvot "heikkenee" ja pöpöt pääse helpommin "läpi".
Näinhän voisi kuvitella, mutta ei siitä kunnon näyttöä ole.

Mutta tämä keskustelu olisi loputon suo, johon en nyt aio enempää astua. Jokainen toki tekee niin, kuin itselleen parhaiten tuntuu sopivan. Usein vain näkee, että ihmiset tarpeettomasti rajoittavat ruokavaliotaan lähes olemattoman kapeaksi, mikä vasta aiheuttaakin ongelmia.

Ja kuten mainittua, aikuisilla varsinaiset vehnä- ja maitoproteiiniallergiat ovat varsin harvinaisia - joillakin niitä toki on, mutta ei niitä ensimmäiseksi kannata epäillä flunssien aiheuttajiksi. Esim. muksu kotona on huomattavasti todennäköisempi syy.

Ylimääräiset vitamiinit

Nyt itellä kuukaus täynä tätä flunssaa jo.. Tiukas tuntuu olevan mut pieniä hyviä merkkejä näkyy jo. Tuli mieleen et onko mahdollista että nuo lisävitamiinit saattavat aiheuttaa pitempään käytettynä vastustuskyvyn huomattavan heikkenemisen kun niiden käytön jonain päivänä lopettaa? Elinmistöllä hyödyntämis ongelmia?

viikon kerkesin olemaan suht terveenä ja sairastelu jatkuu.. kurkkukivun ja päänsärkyjen johdolla.

selailin tossa nettiä turhautuneena ja mieleen tuli että jos huoneilma olisi niin likaista / pölyistä, että se aiheuttaisi tällästä?
imuroin tosi harvoin nykyään, sanottaisko että 1 / 3kk pahimmillaan.

nyt helvetti kyl luudan varteen :D

Kannattaa muistaa että influenssaviruksen aiheuttama tauti voi kestää parikin kuukautta, ja tämä on aivan normaalia. Siihen kuuluu heittelehtivä kuume, satunnaisesti vaihtelevat muut oireet kuten kurkkukipu, lihassäryt, päänsäryt, nivelkivut jne. Välillä voi jopa tuntea olevansa tervekin kunnes uudet oireet alkavat.

Tavallinen flunssa on se lievempi tauti joka paranee alle viikossa.

Pöpöt eivät noin vain tule itsestään. Sairastuakseen ihmisen on saatava viruksia/bakteereja silmiin, limakalvoille tai vaikka haavaan. Käsien pesu on varmasti tärkein asia taisteltaessa sairastumisia vastaan.

Eräässä tutkimuksessa annettiin sairastuneiden ihmisten näpelöidä kaikkea ja esim. sanomalehdessä oli kahden vuorokauden jälkeenkin riittävä määrä viruksia tartuntaa varten. Selailet lehteä ja ohimennen hieraiset silmäkulmaa tai nenää ja voila!

Käytännössä normiflunssakin kyllä kestää sen 1-2(-3) vkoa.

Nojoo, tämäkin on varmasti yksilöllistä, joku paranee nopeammin ja joku hitaammin. Useat lääkärit kertovat tavallisen flunssan paranevan viikon sisällä (ilmeisesti yleensä).

Nojoo, tämäkin on varmasti yksilöllistä, joku paranee nopeammin ja joku hitaammin. Useat lääkärit kertovat tavallisen flunssan paranevan viikon sisällä (ilmeisesti yleensä).

No en sitten ilmeisesti kuulu usempiin lääkäreihin, mutta käytännön todellisuus vastaanotolla on tullut huomattua, että 1-3vkoa on huomattavasti lähempänä totuutta kuin alle viikko.

joops, make sense.

tuli tässä mieleen yks tosi tärkeä seikka miettien tätä sairastelua. on ollu kovaa masennusta ja stressiä varmaan 2kk+, epäilen että tää laski immuunitason ja kaikki fakin pöpöt pääsee sisään. Muilla kokemuksia?

nyt vaa aikaa varaamaan koulupsykiatril ja yritetää pitää vastustuskyky mahollisimman korkealla :)

Taitavat tarkoittaa että lämpö laskee ja on työkykyinen viimeistään viikon sisällä.
Vanha sanonta taisi olla kokolailla seuraava; hoitamattomana flunssa kestää 2-viikkoa, ja hoidettuna menee ohi 14:sta päivässä. :D

Itse sairastan astmaa, pelaan jääkiekkoa ja olen toistuvasti sairaana. Vain flunssa, kuumetta ei ole ollut.
Nytkin on pientä flunssaa, kurkku/keuhkot melkoisesti tukossa, kun viikonloppuna oli kaksi peliä. Sitä ennen olin 3 viikkoa pois jääkiekkoharjoituksista flunssan vuoksi. Usein on, että olen pari viikkoa flunssassa ja sitten pari päivää viiva viikon käyn harjoituksissa ja olen jälleen flunssassa. Tätä on jatkunut syksystä asti. Joulun aikoihin oli pätkä, jolloin olin yli kuukauden päivät terveenä. Sitten taas flunssaputki alkoi.

Johtuukohan tuo vain siitä, että kun minulla on astma, niin kehoni ei kestä kovaa harjoittelua ja pukkaa aina flunssan, kun keho on harjoitellut mielestään liikaa.
Astma on ollut pienestä asti ja pienempänä en näin usein ollut sairaana vaikka urheiltua tuli hurjasti.

C-vitamiinia otan noin 1500mg per vuorokausi (myös muita vitamiineja otan) ja ruokaakin syön ihan tarpeeksi ja monipuolisesti.
Uni on jäänyt melko vähälle tänä talvena, kuutta tuntia per yö lähes jatkuvasti paitsi viikonloppuina suunnilleen kahdeksan tuntia per yö. Voisikohan unenpuutteesta johtua jatkuva sairastelu? Koulun terkkari sanoikin, että ei ole pitemmän päälle terveellistä nukkua 6-7h yössä. Pitäisi kai alkaa vain aikasemmin laittamaan nukkumaan...

Tulipa pitkä teksti. Mutta osaisiko joku vastata jotain....

edit. Niin ja harjoituksia on yleensä nelisen kertaa viikossa plus pelit viikonloppuisin.

Tästä threadista näyttäisi löytyvän useita kohtalontovereita. Itse olen aloittelija ja aloitin punttailun (3-4 kertaa viikossa) toukokuussa 2006. Syksyllä oli paha angiina, joka kesti n. kolme viikkoa, ja joulukuun alun jälkeen olen ollut kolme kertaa flunssassa. Nytkin on kuumetta 38 :/

Mikähän tähän voi olla syynä? Voiko peruskuntoni olla oikeasti niin surkea, ettei se kestä kunnon treeniä 3-4 kertaa viikossa? Olen treenannut yksi/kaksijakoisella. Aloituskunto oli kyllä oikeasti erittäin huono, nyt toivottavasti vähän parempi.

Multivitaa syön yhden päivässä ja C-vitamiinia 1-2 päivässä, lisäksi kalaöljytabletit aamuin illoin.

Kaksi flunssista iski dieetillä, viimeisin bulkilla. En harrasta juurikaan muuta liikuntaa punttailun lisäksi ja syön mielestäni suht terveellisesti. Unentarpeeni on vähän reilu 8h vuorokaudessa, mutta käytännössä nukuttu unimäärä jää seitsemään.

Into treenailuun on kova, mutta jatkuvan sairastelun takia se on vaikeaa.

Neuvot olisivat tarpeen.

Mutuilen etteivät kaikki kestä kovaa treeniä vaikka 4 kertaa viikossa. Ainakaan ilman kärsivällistä totuttelua. Omaan verraten hyvän peruskunnon mutta viimeksi taas huomasin olevani aivan paskana kun treenasin 2 päivää putkeen ja yhden välipäivän jälkeen taas. Nämä on ne hetket jolloin kipeäksi tulen jos on tullakseen.

2-3 kertaa viikossa sopii minulle paremmin. Ehkä joskus siedän tiheämpääkin treeniä.

Back
Ylös Bottom