toistuvaa sairastelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eLm0h
  • Aloitettu Aloitettu
Täältä löytyy myös sairasteleva ihminen. 6kk sisään ollut n. 7 flunnssa ja pari korvatulehdusta. Ennen tätä ei yhteen flunssaa 2 vuoteen. Oireina aina kurkkukipu, pieni nuha ja heikko olo, harvemmin sitten lämpöä(+/- 37C) ja yskää myös harvemmin. Olen käynyt nyt yhteensä 2 vuotta salilla koko ajan treenaten kovaa ja samalla tavalla aina.

Hiihtolomalla olin thaimaassa loikoilemassa 2vko lepoa ja kaloreita noin 5000kcal per päivä, eli tuskin on ylikunnostakaan kiinni. Sen jälkeen kerkesinkin pari vkoa treenailla kunnes tuli flunssa ja korvatulehdus. Nyt viikko terveenä antibiootin loppumisen jälkeen ja kurkku tuli tänää kipeeksi. Salilla kävin viime viikolla kolme kertaa(ma ke pe). Antibiootti loppui su aamulla ja lääkäri sanoi ettei jää vellomaan kehoon kysyinen lääke(Ditrim Duplo).

Nyt kuitenkin vahvimpaan epäilykseeni, eli alkoholiin. Koska flunssat on tullu lähes poikkeuksetta vähän reilumman juomisen jälkeen jolloin on pieni darrakin tullut. Tosiaan lauantaina eksyin taas viihteelle ja tässä sitä ollaan.

Nyt pidänkin sitten raitista elämää sen pari kk vähintään ja katotaan vaikuttaako. Laitan tänne sitten mitä on tapahtunu vai onko tapahtunu mitään :)

Kaikki vinkit tervetulleita!!

Stressi, huono hygienia, päihteet yleensäkin... oman käsityksen mukaan kyllä laittavat kehon helpommin koville. vitamiinit ja hivenaineet on järkevä ottaa jostain yhdestä purkista kerran päivässä, samoin rasvat kun reenaa kovaa ja säännöllisesti.

Täältäpäin sillaisia terveisiä että ylikunto, burnout, miten sen voisi ilmaista on voitettu! :rock:

About 5kk taukoa reeneistä ja aika zombi elämää muutenkin, kun alku aikoina oli kuume päällä väh. kerran viikossa. Loppu ajoilla yleistä väsymystä ja kurkkukipua harvasen päivä. Tulipahan tääkin koettua, voin sanoa käsi sydämmellä että varmasti karmaiseva kokemus kenelle tahansa, eniten tietysti progressiiviselle ja tunnolliselle punttaajalle. Tästä opitaan, PALJON ruokaa ja nukkumaan lähdetään vaikka tuntuisi olevan tekemistä vielä yön pikkutunneille asti :whip:

Kiitoksia paljon postaajille vinkeistä ja omasta näkökulmasta asiaan :)

Stressi, huono hygienia, päihteet yleensäkin... oman käsityksen mukaan kyllä laittavat kehon helpommin koville. vitamiinit ja hivenaineet on järkevä ottaa jostain yhdestä purkista kerran päivässä, samoin rasvat kun reenaa kovaa ja säännöllisesti.

Täältäpäin sillaisia terveisiä että ylikunto, burnout, miten sen voisi ilmaista on voitettu! :rock:

About 5kk taukoa reeneistä ja aika zombi elämää muutenkin, kun alku aikoina oli kuume päällä väh. kerran viikossa. Loppu ajoilla yleistä väsymystä ja kurkkukipua harvasen päivä. Tulipahan tääkin koettua, voin sanoa käsi sydämmellä että varmasti karmaiseva kokemus kenelle tahansa, eniten tietysti progressiiviselle ja tunnolliselle punttaajalle. Tästä opitaan, PALJON ruokaa ja nukkumaan lähdetään vaikka tuntuisi olevan tekemistä vielä yön pikkutunneille asti :whip:

Kiitoksia paljon postaajille vinkeistä ja omasta näkökulmasta asiaan :)

Ei tosta kurkkukivusta mitään tullukkaa vaa hävis melkein saman tien tuon postin kirjoituksen jälkeen. Nyt ollaa täs pidetty taukoo salist ton kirjotuksen jälkeen noin 2vko ja torstaina olisi tarkotus alotella taas rauhallisesti. :rock:
Tällä kertaa kroppaa tarkasti kuunnellen.

Minkäänlaista flunssaa ei tosiaan ole ollut nyt pitkään aikaan :) epäilenkin että johtui tuosta alkoholi+sali yhdistelmästä. Tästä lähiten alkoholi jää vähälle ja urheiluun panostetaan enemmän.

eLm0h voisitko kertoa, että mikä johti sinut ylikuntoon ja ensimmäiset oireesi mistä aloit epäillä ylikuntoa? tai sitten linkität trediin jossa sinun kertomuksesi on :)

Paranemisia :kippis1:

Minkäänlaista flunssaa ei tosiaan ole ollut nyt pitkään aikaan :) epäilenkin että johtui tuosta alkoholi+sali yhdistelmästä. Tästä lähiten alkoholi jää vähälle ja urheiluun panostetaan enemmän.

eLm0h voisitko kertoa, että mikä johti sinut ylikuntoon ja ensimmäiset oireesi mistä aloit epäillä ylikuntoa? tai sitten linkität trediin jossa sinun kertomuksesi on :)

Paranemisia :kippis1:

Alkoholista oma kohtasia kokemuksia sen verran, että parempi pitää 1-3kk kunnon reeniä päällä, tipattomana. Sen jälkeen kun lähetään kupille niin rankemmin, ja sitten 1vko rennosti salilla :) ei varmasti ala murenee kroppa.

Noo, tosiaan pakko sanoa et monimutkanen juttu kaikkiaan, mutta varmasti ensimmäiset merkit oli; reenit ei enään kulkenut, sarjapainot laski ja yksinkertasesti ei vaan jaksanut. esim. rinta/olka päivänä ei riittänyt poweria enää olkapäille rintojen jälkeen, vaikka oli vaan 6 sarjaa tehty. Viikko viikolta pienemmät painot ja pikku hiljaa vapaa-ajallakin alkoi heikottamaan ja väsyttämään paljon. Siinä vaiheessa olisi pitänyt vaan tajuta että nyt lepoa. Ei tullut paljon kevyitä viikkoja pideltyä. :( Omaa tyhmyyttä. Siinä sitten reenaillessa samoilla painoilla meni joka reeni aina failureen, sitä jatkoin vaan kun luulin että reenaan vaan liian huonosti/vähän. Se veti sitten kropan kokonaan tukkoon, alkoi pitkä sairastelu.

Tässä threadissa oon kirjotellut jonkun verran, mutta siinä vaiheessa alko pahasti masentaa kun kaikki arkirutiinit oli päin mäntyä kun kotona piti pötköttää harvasen päivä. Ei paljon inspannut miettiä koko reenaamista :) tuli vaan mieleen että oisko vika jossain muualla.

Paras hoitokeino oli kyllä kaverit, ja jonkun ihan muun miettiminen kun reenaamisen. Siitä se sitten pikku hiljaa lähti nousuun, sitä myöten yritin syödä enemmän ruokaa vaikka ruokahalu oli tosi huono.

Pakkikselta löytyy nykyään tosi kattava opas ylikuntoon, sitä kannattaa kyl selailla kun nää omat kokemukset ei oo niin kattavat. Hirveätä se on, yhdellä adjektiivilla kuvattuna :jahas:

Omasta näkökulmasta vinkki ois että reenaaminen ei saa olla liian iso sisältö elämään, siihen se tuppaa vaan menemään sinkkuna :D

Tässä ketjussa jo pohdiskeltiinkin voiko allergiat aiheuttaa jatkuvaa sairastelua. Kyllä miun mielestä voi, koska itekin uskon omalla kohdalla käyneen just näin. Miulla on todettu useita allergioita, ei mitään kovin vakavaa mutta olen (vanhempieni mukaan) ollut aina kaikki keväät jatkuvasti pienessä kuumeessa ja kipeänä. Nyt kun kuntoilee sen huomaa vielä selvemmin, inhottaa kun täytyi nytkin keväällä lähes jokatoinen viikko pistää tauolle kun ei jaksanut treenata yhtään. Kesän alussa otin antihistamiinit käyttöön ja nyt oon suht hyvässä kunnossa pysynyt.

Se maidon proteiini on nimeltään kaseiini, ja kaseiini voi aiheuttaa limaisuutta. Siitä en oo kuullu että se lisäisi vastustuskykyä mutta ehkäpä näinkin on.

Perskule, taas vähän kurkkukipua. Tein kyllä nyt hyvän havainnon, 100% varmuudella toimii itellä. Kun sosiaalinen elämä alkaa hiipumaan , niin myös KUNTOkin.

Nyt paloi totaalisesti hermot. Tässä 2kk sisällä ollut nyt sen 6 kertaa kipeänä. Joka kerta on suht samanlaiset oireet: kurkku kipeä, nenä tukossa, kuumetta, muuten vaan tukkonen olo.

Ja yleensä kipuilu tulee rankan reenin jälkeen. Eli aika samanlaista mitä muitten kommenteista olen lukenut. Oon pitänyt 2vk tauon. Ei auttanut.

Ettei vaan ylikuntoa olisi? Epäilen kyllä, harrastettu vasta pari vuotta ja viimiset 1½ järkevästi. Ruokapuolikin pitäisi olla kondiksessa:
prot 2g/kg, hiilareita päivän tarpeen mukaan(ja "hyviä" hiilareita; ruisleipä, kaurapuuro jne) ja rasvoja sen 50-90g päivässä (rypsiöljyä + muuta sälää) Ylikunnon poissulkeminen myös siitä syystä että tällainen kipuilu alko viime vuoden syyskuussa ja kesti nuo kylmimmät kuukaudet. Tuli kesä ja olin terve... ja nyt taas syksystä lähtien sama rumba kuin viime vuonnakin. Viime vuoden rumbaa ennen viimeksi ollut kipeänä yli 5 vuotta sitten. Eli jos ylikunto niin luultavasti olisin myös sitten kipuillut kesälläkin?

Kai se lekuri kutsuu ja veriarvot tarkistettavaksi.

Kai se lekuri kutsuu ja veriarvot tarkistettavaksi.

Kannatan, antaa ammattilaisen pohtia niitä. Ota ite rennommin ja syö vaikka suklaata ja jos poltat niin osta itelles kunnon sikari :D

Pääperiaatteena vaan että älä pohdi sitä yksin ja mieti vaihtoehtoja, et saa kummiskaan ratkaisua kysymykseesi, mikä tyydyttäisi niin paljon ettet miettisi enää muita vaihtoehtoja (ja näin oravanpyörä olisi valmis)

Jos yleisen puolen lääkäri ei saa mitään tolkkua, niin sitten vaan yksityiselle.. ja jollekkin urheilupainotteiselle. Totuus kun on et sieltä saa vaan niin paljon parempaa palvelua ja osaamista.

Paranemisia :)

Ei tullut paljon kevyitä viikkoja pideltyä. :( Omaa tyhmyyttä. Siinä sitten reenaillessa samoilla painoilla meni joka reeni aina failureen, sitä jatkoin vaan kun luulin että reenaan vaan liian huonosti/vähän. Se veti sitten kropan kokonaan tukkoon, alkoi pitkä sairastelu.

Tässä threadissa oon kirjotellut jonkun verran, mutta siinä vaiheessa alko pahasti masentaa kun kaikki arkirutiinit oli päin mäntyä kun kotona piti pötköttää harvasen päivä. Ei paljon inspannut miettiä koko reenaamista :) tuli vaan mieleen että oisko vika jossain muualla.

Mä ainakin tulin täysin sokeaksi sille tilanteelle,usein oli sellanen ajatus päässä että "kyllä mun nyt tuo pitäis kestää" yms.Ja joku treeni taukokin oli sitten tyyliin 1 ylimääränen välipäivä.Luojan kiitos että tuo on takanapäin.

Paranemisia :)

Juu, kiitos :D

Vähän tilannepäivitystä viime viestistä(27.11.07). Nyt on ollu tämmönen kiva yli kuukauden terve jakso.. saanut tuloksia palauteltua ja muutenkin paljon "freshimpi" olo. Samalla ruokavaliolla ollaan pääosin menty, tosin pientä viilausta olen vielä tehnyt, esim. rasvojen määrä ja laatu sekä muut vitamiinivalmisteet. Toivotaan että tämä terveenä olo jatkuisi.

PS. veriarvoja en ole käynyt tarkistuttamassa, tässä lähi viikkoina sen kyllä teen.

Juu, kiitos :D

Vähän tilannepäivitystä viime viestistä(27.11.07). Nyt on ollu tämmönen kiva yli kuukauden terve jakso.. saanut tuloksia palauteltua ja muutenkin paljon "freshimpi" olo. Samalla ruokavaliolla ollaan pääosin menty, tosin pientä viilausta olen vielä tehnyt, esim. rasvojen määrä ja laatu sekä muut vitamiinivalmisteet. Toivotaan että tämä terveenä olo jatkuisi.

PS. veriarvoja en ole käynyt tarkistuttamassa, tässä lähi viikkoina sen kyllä teen.

Hienoa, toivottavasti kulkee taas hyvin pitkään :hyvä:
Kerroppa tuloksia veriarvoista, ja samalla millainen olo kun seuraavan kerran postaat.

Ite en oo nytten reenannut kun pari kertaa, tällä viikolla kerran ja samantien seuraavana päivänä kurkku oli kipeä. Eli 2 päivää sitten oli reeni, vieläkin vähän huono olo. En ota tässä mitään paineita, katellaan mihin suuntaan menee.. voi olla et tulee pidempi tauko reeneistä, kun aina kun yrittää aloittaa treenit niin tulee kipeeksi.. ei paljoa huvita mennä koko salille.

Olen ollut nyt n. 4 kk. sillälailla, ettei oikeastaan päiväkään ole ollut täysin hyvä olo.

Kaikki alkoi siitä, kun sairastuin, enkä malttanut levätä riittävän kauan vaan menin salille ja treeni tuntui tosi pahalta. Tunnollinen, kun olen (siis tyhmä) niin vedin kuitenkin treenin loppuun saakka.

Olisiko tuosta voinut jäädä lihaksiin joku tulehdus, joka pitää esim lämpöä vähän koholla? kuumetta mulla ei juurikaan ole, mutta lämpö selvästi yläkanttiin verraten normaaliin.

Oireina mulla on pientä lihassärkyä etenkin hartioita särkee, lisäksi rintaranka on jotenkin tosi jäykkä, mitä ei aiemmin ole ollut. Ja tietenkin flunssaa tietyin väliajoin.

En halua ketään nyt tässä säikäyttää mutta ei kannata olla naiivi ja jättää hiv testejä väliin. Sairastelullahan se tauti alkaa. Tietty eihän sitä pelkästään ilmaa hengittämällä voi saada, you know ;).

On tää outoa, kun porukalla jatkuu nää flunssat jättipitkään.
Mullakin on ollut ihme hikoilua, pikkukuumetta, kurkkukipua ja limaisuuttta jo viime elokuusta lähtien. Eli siis noin 6kk.

Välillä tuntuu että tauti alkaa jo hellittämään, kun taas se käy päälle kuin yleinen syyttäjä.

Syön terveellisesti, olen absolutisti, en tupakoi, syön kiltisti kalaöljyt ja muut vitamiinit. Talossa ei ole hometta, työ ei stressaa, Hiviä en omista.
Itsellä otettu bakteerinielunäytteet, verikokeet muutaman kerran, röntgenissä keuhkokuva ja poskionteloista kuvat.
Ja lääkäri sanoo, että kaikki on kunnossa.
Mutta kun ei ole.

Minusta syy on ilmastonmuutoksessa. Siitä se kaikki johtuu.

Itse olen kärsinyt samanlaisesta ongelmasta nyt jo parin vuoden ajan. Kaikenmaailman tutkimuksia on tehty tuloksetta. Lopulta alkoi näyttää lähes varmalta että vika on mentaalipuolella, eli lieväkin masennus ja ahdistuneisuus vaikuttaa myös vastustukykyyn negatiivisesti.

Samanlaiseen tulokseen olen tullut päissäni kuin exitusletalis. Pienikin stressi muussa elämässä lisää heti treenistä muuten tulevaa rasitusta ja hups, pöpöt iskee kimppuun kuin magneettiin. Vituttaa, että enkö muka voi tulevaisuudessa tehdä töitä, opiskella ja treenata samaan aikaan, kun tuollaisessa tilanteessa aina iskee jokin saakelin tauti päälle.

Itselläänkin taitaa nyt mennä viides tai kuudes antibiootti ylähengitysteiden takia vuoden sisällä. Kaksi muuta antibioottikuuria vuoden aikana olen saanut telottuani silmän ja varpaan. Alkaa pikkuhiljaa v-tuttamaan tämä sairastelu.

Vuoden olen treenannut ja sairastellut. Vedän vitamiinit, syön oikein ja riittävästi, mutta silti tuntuu, että omissa soi turhankin tiheään.

Mitähän tässä seuraavaksi keksii? Odottelisi nyt ainakin ensin, että pahin poskiontelotulehdus lähtisi pois ja menisi ensiviikolla salille, huoh...

Stressistä tämä kyllä voisi johtua.... iso perhe, vaikea exä ja vuorotyö... eli selityksiä kyllä löytyy.

Nyt voin kyllä sanoo, että rupee meikäläistäkin kyrsimään. Neljättä kertaa tälle lukuvuodelle kuumeessa, toista 6:n viikon sisään. Normaalisti hyvä jos oon kerran vuodessa kipeenä, mutta nyt ei tunnu löytyvän oikein minkäännäköstä puolustuskykyä

E: Niinjoo yks angiinakin tälle lukuvuotta ollu.:dance:

Hienoa, toivottavasti kulkee taas hyvin pitkään :hyvä:
Kerroppa tuloksia veriarvoista, ja samalla millainen olo kun seuraavan kerran postaat.

Ite en oo nytten reenannut kun pari kertaa, tällä viikolla kerran ja samantien seuraavana päivänä kurkku oli kipeä. Eli 2 päivää sitten oli reeni, vieläkin vähän huono olo. En ota tässä mitään paineita, katellaan mihin suuntaan menee.. voi olla et tulee pidempi tauko reeneistä, kun aina kun yrittää aloittaa treenit niin tulee kipeeksi.. ei paljoa huvita mennä koko salille.

Pitiki tulla kirjottelemaan tänne tästä, arvasin et tuun melkeen heti kipeeks jos kirjotan. Ihanku kirous lankeis jne :D Joo eli 17 - 20.01.08 tulin kipeäksi, jälleen kerran. Tauti oli se perus eli: kuume, nuha, silmät punasena, lihakset arkana ja kurkku kipiä.

Nyt tähän päivään asti(04.02) on oltu pois salilta, mitä nyt 2-3 kevyttä, kroppaa herättelevää harjoitusta tehtynä. Mulla elm0h sama juttu ollut, eli ainakun yrittää päästä alkuun niin tauti kusee koko homman. Muutenkin tää 20.01 - 04.02 ajanjakso ollut aika flegmaattista. Semmosta et tietää tulevansa kipeäksi jos menee vetää rankemman reenin. Joten taukoa pidettävä, taas. Odottais nyt sitte kunnolla että olis parempi olo. Sen tavallaan tuntee, että nyt on terve ja että nyt ei tule kipeäksi jne.

Ainiin, veriarvoja laiskana miehenä ei ole kerennyt käydä ottamassa. Ajattelin käydä kattoon nuo veriarvot nyt tässä lähi aikoina (pakko) ja myös nielurisat ettei ne ois tulehtuneet. Kuulemma voivat aiheuttaa jatkuvaa kipuilua, just tyyliin 2vk välein.

Back
Ylös Bottom