- Max Hardcore -
1st Thread
Olen jo pitkään seurannut täällä Pakkiksella vellonutta keskustelua siitä, että mikä treenijako on se, joka tuottaa massaa enemmän ja nopeampaa kuin muut yhteensä. 2-jakoinen ohjelma tuntuu tällä hetkellä olevan muotia ja 4- tai 5-jakoista kritisoidaan kovalla kädellä.
Mietitäänpä eri jakojen heikkouksia ja vahvuuksia...
1- tai 2-jakoinen:
Näiden treenijakojen kannattajat perustelevat valintaansa sillä, että lihas kasvaa, kun sitä rasittaa kohtuudella ja mahdollisimman usein. Ja pitää aivan paikkansa... lihas kasvaa nopeammin jos sitä rasittaa useammin kuin harvemmin. Heikkoutena on, että aina pitää treenata kohtuullisella intensiteetillä (tai ei palaudu)... vain viimeinen sarja loppuun asti, jos edes se. Myös volyymi on treeniä kohden melko pieni, koska jos treenaa koko kropan läpi kolme tai kaksi kertaa viikossa niin ei yksinkertaisesti pidä yrittää tehdä kymmentä sarjaa lihasryhmällä jokaisessa treenissä (tai ei palaudu)... ja kyllä olen 100% naturaali ja myös tämä artikkeli on kaltaisilleni kirjoitettu. Ja todettakoon vielä, ennen kuin Mr. Wiseass iskee, että tottakai voi treenata täydellä intensiteetillä, jos volyymi on minimaalinen... á la DoggCrapp.
Vahvuus: kasvuärsyke usein
Heikkous: intensiteetti/volyymi alhainen
4- ja 5-jakoinen:
Yksi kova treeni jokaiselle lihasryhmälle kerran kuudessa tai seitsemässä päivässä... tai jopa harvemmin. Poikkeuksina kenties pohkeet, vatsa ja kyynärvarret. Näissä jaoissa parasta on, että lihasryhmää voi treenata melko kovallakin intensiteetillä ja/tai volyymilla ja silti lihas palautuu ennen seuraavaa treeniä... ja kyllä... lihas kasvaa enemmän, kun sitä treenaa kovemmin kuin löysemmin (tosin kohtuus kaikessa). Heikkoutena on, että kasvuärsyke tulee niin harvoin, että treenit menevät tyylillä "kaksi askelta eteen, yksi taakse".
Vahvuus: voi aina treenata täysiä
Heikkous: kasvuärsyke harvoin
Mikä siis ratkaisuksi... no se pirun 3-jakoinen.
3-jakoinen:
Tässä treenijaossa poistuvat molempien yllämainittujen jakojen heikkoudet, mutta samalla niiden vahvuudet yhdistyvät. Aina voi treenata täysiä, tehdä useita sarjoja ja viedä sarjat loppuun asti ja silti kasvuärsyke tulee riittävän usein, jotta kasvu on koko ajan nousujohteista.
Vahvuudet: voi treenata riittävän kovaa, ärsyke riittävän usein
Heikkoudet: n/a
En markkinoi omia ajatuksiani ehdottomina totuuksina... mutta kun näitä asioita aikansa pohtii ja kokeilee niin väkisinkin tulee siihen tulokseen, että joissakin asioissa on enemmän järkeä kuin toisissa.
Oma 3-jakoiseni on seuraava:
1. rinta, selkä, olkapäät
2. ojentajat, hauikset, pohkeet
3. etureidet, takareidet, vatsa
On tietenkin muitakin tapoja jakaa lihasryhmät, mutta tämä sopii minulle parhaiten, koska torsossani ei ole mitään vikaa, mutta raajat tarvitsevat lisää lihaa itseensä päästäkseen samalle tasolle. Pitää tuntea omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja treenata niiden mukaisesti.
Perus 3-jakoinen kai yleensä on:
1. rinta, olkapäät, ojentajat
2. selkä, hauikset
3. jalat
En voi siis antaa vastausta mikä olisi paras jako, koska se riippuu täysin treenaajan omasta fysiikasta. Eri ihmisillä eri lihasryhmät vain vastaavat treeniin eri tavalla.
Neuvon kaikkia kokeilemaan erilaisia treenijakoja ja ohjelmia ja löytämään sen itsellensä sopivimman. Se vaan on raaka totuus, että se mikä toimii jollekin toiselle ei välttämättä toimi juuri SINULLE. Olen saanut hyviä tuloksia niin 1, 2, 4 kuin 5-jakoisellakin ohjelmalla... mutta 3-jakoinen on se, johon aina palaan ja joka tuottaa minulle eniten massaa ja voimaa... ehkä se tekeen niin myös sinulle!!
- Max Hardcore -
"Tyhmyys on sitä, että tekee samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja odottaa eri lopputulosta." -Albert Einstein