🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Kyllä ne pitkät sarjat alkaa vielä puuduttamaan. Ketoosissa tulee ainakin itselle sellainen totaalinen stoppi pitkien sarjojen kanssa.

Juuri siksi kaduttaa, että palaaminen ns. normaaliin ruokavalioon on niin helvetin vaikeaa. Rasvaa kertyy nopeammin kuin ehtii silmiä räpäyttää ja dieetin tulokset katoaa alta aikayksikön. Eri asia varmaan olisi, jos tosiaan jatkaisi sitä ketoa/lowcarbia korkeammilla kaloreilla. Mut ainakin mulla joka ikinen kerta on käynyt niin, että kun hiilarit lisää takaisin ruokavalioon niin *puf*, pian on takaisin aloituspainossa ja helposti myös siitä yli.

Kroppa käyttäytyy todella omituisesti: ei oikein minusta kuulosta normaalilta, että riisi-kana-kasvis-rahka-marja-puuro-ruokavaliolla paino nousee puoli kiloa viikossa (kaloreiden ollessa ainakin teoriassa +-0/hitusen miinuksella). En tiedä olenko vaan joku outo yksilö, mut mulla on jotenkin fiilis että juurikin nämä dieetit on sekoittaneet mun kroppani aika pahanlaatuisesti.

edit: Mäkin tosiaan tunnen oloni aivan loistavaksi ketolla ja treenit kulkee hyvin. Järki kuitenkin sanoo, että noin rajoittavaa ruokavaliota ei pysty pitämään yllä lopun ikäänsä ainakaan kovin vaivattomasti (varsinkaan kun urheilee paljon ja tekee myös aerobista treeniä).

Ketoosi saa elimistön insuliiniherkkyyden ilmeisesti kohenemaan, mikä johtaa siihen että kun aletaan vetää taas ravintoa jolla on korkea glykeeminen indeksi, keho imaisee sen todella tehokkaasti.

Voihan sitä sitten syödä ruokia joissa alhainen glykeeminen indeksi... tällä hetkellä vaan lihaa ja vihreitä kasviksia... Ja vitamiinit nassuun... Huomasin vaan että palautuminen on vähän jopa nopeutunut, vaikka ennen dieettiäkin proteiinit +200 g päivä:eek: Pitkät sarjat eli yli 12 toistoa kyllä tuo tuskaisia ilmeitä naamalle. Sarjapainot ei ainakaan ole pudonneet

Pitää laittaa kokemuksia tässä dieetin edetessä miten menee

Ketoosi saa elimistön insuliiniherkkyyden ilmeisesti kohenemaan, mikä johtaa siihen että kun aletaan vetää taas ravintoa jolla on korkea glykeeminen indeksi, keho imaisee sen todella tehokkaasti.

Siltikin "hieman" omituiselta kuulostaa, että kroppa pystyisi miinuskaloreilla varastoimaan rasvaa, mistäs se kalorivaje sitten repäistään...?
En kyllä itsekään suosittelisi ketodiettiä, mitään kovin hyvää syytä sille ei mielestäni ole.

Jos mä ymmärtäisin mistä nää munkin kehoni tapahtumat johtuu, niin olisin kyllä todella helpottunut... mutta jokseenkin vaikea hyväksyä muutosta, kun varsinkin dieetin loppumisen jälkeen olin tosi tarkka hiilarien GI:n suhteen. Hiilarit oli aamulla+treenin jälkeen puuro tmv. ja muilla aterioilla vihreitä kasviksia (paljon) ja marjoja. Eipähän estänyt tuokaan sitä painonnousua. Toki joukossa oli päiviä, jolloin hiilareita tuli reilummin, mutta noita oli keskimäärin 1-2 viikossa ja kalorikeskiarvo oli silti koko ajan laskennallisesti siellä miinuksella tai kulutuksen kanssa samoissa. Ilmeisesti dieetin aikana peruskulutus oli tippunut roimasti? En tiedä.

Tuntuu muuten todella vaikealta edes neuvoa ketään tällä hetkellä ruokavalion suhteen, kun tuntuu että mitkään aiemmin todeksi luulemat lainalaisuudet eivät ainakaan omaan kehooon tunnu pätevän. Harvinaisen v*ttumainen tilanne...

edit: Anteeksi tämä narina, pointtihan toki oli siis se, että mun mielestäni ainakin kannattaa tarkkaan harkita onko ketodieetti välttämätön. Rasva palaa myös ns. tavallisella dieetillä. Jotenkin haluaisin uskoa, että mitä lähempänä dieettiruokavalio on ns. normaalia ruokavaliota, sitä helpompi pitää ne läskit visusti poissa ja noudattaa niitä opittuja ruokailutottumuksia myös jatkossa.

Jos mä ymmärtäisin mistä nää munkin kehoni tapahtumat johtuu, niin olisin kyllä todella helpottunut... mutta jokseenkin vaikea hyväksyä muutosta, kun varsinkin dieetin loppumisen jälkeen olin tosi tarkka hiilarien GI:n suhteen. Hiilarit oli aamulla+treenin jälkeen puuro tmv. ja muilla aterioilla vihreitä kasviksia (paljon) ja marjoja. Eipähän estänyt tuokaan sitä painonnousua. Toki joukossa oli päiviä, jolloin hiilareita tuli reilummin, mutta noita oli keskimäärin 1-2 viikossa ja kalorikeskiarvo oli silti koko ajan laskennallisesti siellä miinuksella tai kulutuksen kanssa samoissa. Ilmeisesti dieetin aikana peruskulutus oli tippunut roimasti? En tiedä.

Kuinka paljon se paino nousi? Itse kyllä olisin valmis uskomaan, että paino voikin jonkin verran nousta, mutta tuskinpa se nousu rasvaa on, jos kalorit on koko ajan nollissa tai miinuksilla. Kroppaanhan kuitenkin nesteitä mahtuu aika mukavasti ja varmasti keho rupeaa niitä hiilarien mukana keräilemään ja eikös ne hiilaritkin päädy lihaksiin, joten ketolla kroppa vaan on niin paljon tyhjempi, joten painokin on alhaisempi.

Kuinka paljon se paino nousi? Itse kyllä olisin valmis uskomaan, että paino voikin jonkin verran nousta, mutta tuskinpa se nousu rasvaa on, jos kalorit on koko ajan nollissa tai miinuksilla. Kroppaanhan kuitenkin nesteitä mahtuu aika mukavasti ja varmasti keho rupeaa niitä hiilarien mukana keräilemään ja eikös ne hiilaritkin päädy lihaksiin, joten ketolla kroppa vaan on niin paljon tyhjempi, joten painokin on alhaisempi.

nimenomaan ketolta takaisin hiilareille kerää kroppaan nestettä ja paino nousee,koska hiilari sitoo nestettä.tuolla hiilari GI ei ole silloin merkitystä

lihominen sitten on eri asia.

Heh, uskotteko jos sanon että osaan kyllä erottaa lihomisen ja nesteen kertymisen toisistaan. ;) Tottakai kisadieetin, ja etenkin ketodieetin jälkeen paino nousee. Kaiken järjen mukaan hiilarivarastot kuitenkin täyttyvät suht nopeasti jo ja sen jälkeen tuota painonnousua on aika turha selitellä millään glykogeenivarastojen täyttymisellä. Veikkaisin että yli 5kg jälkeen tavara alkaa olla jo sitä itseään, ja siinä jos juttelee vielä nesteen kertymisistä niin huijaa vaan itseään.

Ei painonnousu = rasvan lisääntyminen, tajuan sen verran vaikka blondi olenkin. Tästä nyt on turha tässä alkaa vääntää, pointtini kuitenkin tuli jo esille. Threadin aihe on ketodieetti ylipäänsä, ei mun rasvakertymien tutkailu. :D

HEH HEH... siitähän tuli väittely, kaikille varmaan sopii vähän erinlainen dieetti. Ihmiset on erilaisia, ja ajattelin nyt tässä vaan kysellä vähän kokemuksia ketodieetistä kun sen valitsin :)

Heh, uskotteko jos sanon että osaan kyllä erottaa lihomisen ja nesteen kertymisen toisistaan. ;) Tottakai kisadieetin, ja etenkin ketodieetin jälkeen paino nousee. Kaiken järjen mukaan hiilarivarastot kuitenkin täyttyvät suht nopeasti jo ja sen jälkeen tuota painonnousua on aika turha selitellä millään glykogeenivarastojen täyttymisellä. Veikkaisin että yli 5kg jälkeen tavara alkaa olla jo sitä itseään, ja siinä jos juttelee vielä nesteen kertymisistä niin huijaa vaan itseään.

Aika vaikeaa sitä kondista on ehkä kattoa, kun nesteettömänä kuitenkin näyttää tiukemmalta, osaat kyllä varmaan arvioida kuntoasi hyvin en sitä epäile, mutta se varma todentaminen voi silti olla vaikeaa kun peili huijaa ja ne sähköiset rasvaprosentti-mittaritkin näyttää ihan mitä sattuu.

Nyt saa kyllä joku tiedemies tulla minulle selittämään, että jos kulutus on yhtä suuri tai suurempi kuin syöty määrä kaloreita, niin mistä sitä läskiä tehdään? Purkaako esim keho lihaksia ja muuttaa sitä läskiksi vai miten? Mielestäni mainitsemasi skenaario vain ei ole mahdollinen. Tyhjästä on paha nyhjäistä.

Ei painonnousu = rasvan lisääntyminen, tajuan sen verran vaikka blondi olenkin. Tästä nyt on turha tässä alkaa vääntää, pointtini kuitenkin tuli jo esille. Threadin aihe on ketodieetti ylipäänsä, ei mun rasvakertymien tutkailu. :D

Kyllä rasvan kertyminen kisadieetin jälkeen on ihan yleistä, varsinkin naisilla. Samalla tavallahan tuon puolisoni paino nousi ilman mitään hillitöntä ylensyöntiä kisojen jälkeen. (Kaisa kyllä tietää kenellä...)

Minulla on ketogeenisestä dieetistä hyviä kokemuksia. Tai siis yhden kerran olen sillä ollut ja paino tippui 4 kuukaudessa 100->86 ja nousi ehkä pari kiloa siirryttäessä normaaliin ruokavalioon.

Hyvät ja huonot puolet minun kokemuksista:

+ Ei ollut koskaan nälkä
+ Parin ensimmäisen päivän jälkeen pirteä olo
+ Ruuat
+ Joka sunnuntain tankkauspäivä :kuola:

- Ruuat

Tällä että ruuat on molemmissa tarkoitan sitä, että oli mukava syödä munia ja kabanossia aamiaiseksi, mutta kyllä se ruokavalio ilman hiilareita kävi pidemmän päälle yksitoikkoiseksi ja teki kyllä leipää ja pastaa mieli.

Eli minun kokemuksien perusteella loistava dieetti jos vain jaksaa syödä niitä ruokia.

Eli minun kokemuksien perusteella loistava dieetti jos vain jaksaa syödä niitä ruokia.

Loistava dieetti, jos sattuu vielä tykkäämään ruuista.

Omalla kohdalla tarkoitti lähinnä luopumista leivästä, mitä ennen tuli syötyä ihan liikaa. Söin nimenomaan vaalea leipää. Onneksi on luonnostaan sellainen taipumus, että makealle ei ole perso. Kaupasta tarttui mukaan mielummin sipsipussi, kuin karkkipussi. Sipsit taas on helppo korvata esim. kermaviilillä ja Hornet-kanalla.

Toinen hyvä asia, että pizza on lempiruoka. Karppipizzoja kun tekee maanantaina muutaman pellillisen, niin niillä pärjää melkein koko viikon. Dieetti, jossa laihtuu pizzalla sopii erityisen hyvin mulle. :D

Ainoa toive olisi, että saisi näitä ruokia kaupasta valmisruokina, ja saisi vielä hiilihydraatitonta olutta. Menee liikaa aikaa ruuan laittoon.

Ainoa toive olisi, että saisi näitä ruokia kaupasta valmisruokina, ja saisi vielä hiilihydraatitonta olutta. Menee liikaa aikaa ruuan laittoon.

En oo ketolla -ainakaan vielä... mutta tuohon ruan laittoon mulla ei kyllä liikaa mene aikaa, pvässä ehkä 15-20 minsaa, eikä edes joka päivä.

3 minuuttia puuro mikrossa, riisi/makaroni valmis 10 minuutissa, samoin lihapuoli pannulla samaan aikaan. Ja avot, 2-4 pvän safkat valmiina. Paitsi tietty puurot joka pv. Rahkoja nyt ei tarvi sen kummemmin laittaa, paitti lusikalla suuhun.

Mutta joo, on askeettiset eväät, vaan mitä sen on väliä. Kun on nälkä, sitä syö mitä vaan (sallittua) eikä oo edes väliä onko ruoka lämmintä.

kovan kehitystyön tuloksena sain sipsin korvikkeeksi meetvurstin joka paistetaan pannulla/uunissa rapeaksi. Eikä tartte syödä samaa grammamäärää mitä sipsejä :D. Rasvaakin tiristyy mukavasti pois.

jos nyt hakemalla hakee jotain negatiivista niin ehkä tuo suolan määrä on turhan kova :jahas:

Loistava dieetti, jos sattuu vielä tykkäämään ruuista.

Omalla kohdalla tarkoitti lähinnä luopumista leivästä, mitä ennen tuli syötyä ihan liikaa. Söin nimenomaan vaalea leipää. Onneksi on luonnostaan sellainen taipumus, että makealle ei ole perso. Kaupasta tarttui mukaan mielummin sipsipussi, kuin karkkipussi. Sipsit taas on helppo korvata esim. kermaviilillä ja Hornet-kanalla.

Toinen hyvä asia, että pizza on lempiruoka. Karppipizzoja kun tekee maanantaina muutaman pellillisen, niin niillä pärjää melkein koko viikon. Dieetti, jossa laihtuu pizzalla sopii erityisen hyvin mulle. :D

Kerros tyhmälle karppipizzan resepti? Paljos sait hiilareita per 100g?

Joo karppipizzan resepti olis kiva tietää... ARGH 9 päivää ja jauheliha alkaa maistua puulta, ei millään saa kaloreita plussalle... Alkaa jo sarjat kärsimään

plussalle ketolla vai?

oljyjä/pähkinöitä/kokolihapihvejä/kanaa/kalkkunaa/strutsia/hanhea/kakkarapuja/poroa/hirveä/karitsaa/lohta/ahventa/haukea/siikaa/seitä.

jokai noitsa nyt leipoo vaikka sekasopan!

kenen lompakko sitten kestää jatkuvasti.

Kyllä rasvan kertyminen kisadieetin jälkeen on ihan yleistä, varsinkin naisilla. Samalla tavallahan tuon puolisoni paino nousi ilman mitään hillitöntä ylensyöntiä kisojen jälkeen. (Kaisa kyllä tietää kenellä...)

ei kukaan ole puhunut tässä ketjussa kisadieetistä,vaan ihan normaalikansalaisellekin suositeltavasta ketodieetistä.

jos tässä nyt kisadieetistä puhuttais niin kuka helvetti täällä ihmetelisi jos painonousee ja rasvaa kerttyy kun aletaan syömään?

Back
Ylös Bottom