Olisitko sinä reino työnantajana halukas ottamaan somalin töihin, jos voisit valita suomalaisen ja somalin välillä?
Hyvä kysymys. Rohkenen olettaa, että sä olet tehnyt jotain ennakkopäätelmiä minun ennakkoluuloistani ja asenteistani. Ja se on ihan okei, riippumatta siitä, osuivatko ne oikeaan.
Kyllä mä voin heti myöntää, että ne ennakkoasenteet vaikuttavat aivan varmasti. Pienyrittäjälle on tärkeää, että voi tehdä duunia sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa tulee muutenkin toimeen ja joiden kanssa löytyy yhteistä puhuttavaa kahvipöydässä. Oikeanlainen porukan sisäinen kemia on pikkufirmassa tärkeä. Tokihan siihen mahtuu monenlaista vipeltäjää sekaan.
Niissä bisneksissä mitä mä olen tähän asti tehnyt ei ole ollut oikein somalille tarvetta. Mutta minulla on ollut töissä miehiä, naisia, homoja, lesboja, änkyräfeministejä ja ulkomaalaisia (joka sukupuolta) monesta maasta. Ainoa mikä kaduttaa on se, että en kutsunut edes haastatteluun sitä yhtä pimua, jonka suurin meriitti oli Krav Maga -kouluttajan hommat Israelin armeijassa. Miettikää huviksenne, miten vanha nazzesetä olis kuolannu.
Tämän päivän Suomessa tilanne on kuitenkin se, että kenen tahansa uuden työntekijän palkkaaminen on valtava riski. Tätä on käsitelty muissakin ketjuissa ja se on ihan varmasti niin. Isot firmat pärjäävät kyllä ja voivat halutessaan potkia kenet vaan pellolle. Mutta pikkufirmalle yksi ainoa virherekrytointi voi olla se viimeinen niitti.
Sen takia pienen ja keskisuuren yrittäjän on oltava aivan helvetin tarkkana, että virherekrytointeja ei pääse tapahtumaan. Ja erityisen vaarallista on mennä rekrytoimaan ketään sellaista, jonka tiedät "erityisryhmäksi", joka vaatii erityiskohtelua. Esim. änkyräfeministit, änkyräkommunistit (jotka perustaa kymmenen tyypin firmaan heti ay-liikkeen ja valitsevat itsensä pääluottamusmiehiksi). Tai sitten maahanmuuttajat.
PK-yrittäminen onnistuu juuri ja juuri silloin, kun sä voit jutella henkilökuntasi kanssa kuin mies miehelle. Sukupuolesta riippumatta. Sopia asioista. Kuule Ossi tai Liisa, homma on nyt näin. Ja tavalliset ihmiset ymmärtävät tilanteet aivan helvetin hyvin ja niissä päästään aina kaikki tyydyttävään ratkaisuun.
PK-yrittäjänä sulla ei ole varaa ottaa töihin sellaista, joka vaatii erikoiskohtelua ja joka saattaa ruveta huutamaan rasismia tilanteessa kuin tilanteessa. Sellainen ihminen on huomattavan suuri rekrytointiriski.
Minä uskon, että se erikoiskohtelu, jota maahanmuuttajien odotetaan saavan osakseen, on kaikkein suurin este heidän työllistymiselleen PK-sektorilla. PK-yrittäjällä ei ole helppoa, joten miksi kerjätä lisävaikeuksia.
Vastauksena kysymykseen: ahneena kapitalistina palkkaisin aina sen hakijan, joka takuuvarmasti pystyy tekemään parhaan tuloksen. Jos olisi salpavarmaa, että tämä somali tuo selvästi enemmän rahaa taloon kuin arska, niin kyllä minä palkkaisin sen somalin. Minulle riittäisi selvä näyttö siitä, että somaliäijä on täysin ylivoimainen tuloksentekokone.
Sitä odotellessa! :kippis1: