Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tyhmä kysymys, mutta jäänkö mistään paitsi jos syön paljon näitä päivässä: tonnikalaa, hedelmiä ja vihanneksia, oliivi/rypsiöljyä, kuitulisää ja heraa (älkää kysykä miksi tällainen masokistinen ruokavalio)
Mistä sä jäisit paitsi?

Fen sanoi:
Kuinkas paljon vettä pitäis abaut juoda päivässä. Itellä menee tollai litra päivässä. Entäs onkos tosta fun-lightin jokapäiväisesta , mutta ihan kohtuullisesta käytöstä jotain hallaa lihaskasvulle / kireenä pysymiselle? On vaan ihan rikollisen hyvää ja monet tuntuu täällä sitä litkivän.
Ehdottomasti enemmän vettä. Triplamäärä.

Fun lightia voit vetää ihan huoletta, se on sokeritonta.

Tossa edellisellä sivulla jo kyselin mut ei tullu vastausta, mutta jos nyt vaik joku jaksais vaivautuu :thumbs: . Onko toi Peak:n Crea pump turhaa rahastusta (sisältää niinku itse creatiinia ja sitten myös L-glutamiinia) vai onko sitten erikseen ostettu kreatiinimonohydraatti ja L-glutamiini yhtä "tehokas" kuin tuo kyseinen tuote. Tuo crea pump:in ei pitäisi kerätä nestettä kroppaan niinkuin monohydraatti, mikä olisi minun mielestä parempi ja sen pitäisi myös muutenkin olla "laadukkaampaa", mutta kannattaako siitä maksaa :( ???

^^ ei kannata maksaa
Ihan yhtä tehokas on kreatiini ja glutamiini erikseen ostettuina IMO

treeni

Ajattelin tässä alkaa käymään "autotallin" sijaan uimahallin salilla, jossa olisi sitten mahdollisuus käydä sitten uimassa puntin jälkeen. Olisiki tämä aerobinen treeni hyväksi punttaamisen kannalta tällä tavalla, eli pari tuntia punttia ja sitten päälle joku tunti uintia esim. 3x viikossa?

Ajattelin tässä alkaa käymään "autotallin" sijaan uimahallin salilla, jossa olisi sitten mahdollisuus käydä sitten uimassa puntin jälkeen. Olisiki tämä aerobinen treeni hyväksi punttaamisen kannalta tällä tavalla, eli pari tuntia punttia ja sitten päälle joku tunti uintia esim. 3x viikossa?

Uiminen on ihan pätevä ratkaisu, edistää palautumista ja vetreyttää lihaksia. Itse en vaan tekisi ihan noin pitkää sessiota, ehkä ½-tuntia voisi olla passeli (siis treenin päälle tehtynä). Toki voit lisätä määrää myöhemmin.

edit. rouhee nimimerkki :)

Kannattaako hera sekoittaa maitoon kun otan sitä aamulla? Vai onko mitään väliä? Treenin jälkeen palkkari tottakai veteen ja illalla otan kaseiinia ja laitan sen veteen, niin ei tule maidosta turhia hiilareita.

Kannattaako hera sekoittaa maitoon kun otan sitä aamulla? Vai onko mitään väliä? Treenin jälkeen palkkari tottakai veteen ja illalla otan kaseiinia ja laitan sen veteen, niin ei tule maidosta turhia hiilareita.

Mun mielestä aika sama sekottaako aamulla sen heran maitoon vai veteen... maito tietenkin vähän hidastaa sen imeytymistä, mutta ei sekään ole aamulla huono jos se imeytyy nopeammin. Nälkä saattaa yllättää nopeammin jos veteen sekottaa.

Ite teen joskus aamulla elimistölle sellasen shokkihoidon, että otan heti herättyä heraa ja jotain suht nopeeta hiilaria. Tällöin elimistö pääsee ainakin yön katabolian jäljiltä nopeasti taas anaboliseen tilaan, mutta sillon pitää seuraava kunnollinen ateria syödä jo vähän reilu tunnin päästä tästä.

No eipä ne maidon hiilarit nyt niin vaarallisia ole. Aamulla voit sen ihan huoletta sekoitella maitoon, salin jälkeen mielummin veteen.

Ite teen joskus aamulla elimistölle sellasen shokkihoidon, että otan heti herättyä heraa ja jotain suht nopeeta hiilaria. Tällöin elimistö pääsee ainakin yön katabolian jäljiltä nopeasti taas anaboliseen tilaan, mutta sillon pitää seuraava kunnollinen ateria syödä jo vähän reilu tunnin päästä tästä.

Kannattaa tuon malton kanssa olla aamulla tarkkana, ettei lipsahda liikaa tai jos on taipumusta aamupahoinvointiin. Moni täälläkin ja itsekin joskus kokeilin samaa, eli vetää maltoa aamupalalla, sen jälkeen olikin olo kuin helvetinmoisessa krapulassa ja alkoi vessanpönttö kutsua ja töihinkin piti mennä, eli verensokerit pahimmassa tapauksessa ei tykkää oikein hyvää. Mutta itse kullakin erilailla.;)

Kannattaa tuon malton kanssa olla aamulla tarkkana, ettei lipsahda liikaa tai jos on taipumusta aamupahoinvointiin. Moni täälläkin ja itsekin joskus kokeilin samaa, eli vetää maltoa aamupalalla, sen jälkeen olikin olo kuin helvetinmoisessa krapulassa ja alkoi vessanpönttö kutsua ja töihinkin piti mennä, eli verensokerit pahimmassa tapauksessa ei tykkää oikein hyvää. Mutta itse kullakin erilailla.;)

Kuka sano, että mä maltoa aamulla ottaisin? Ikinä en oo maltoa ottanu muuta ku treenin jälkeen. Lähinnä tarkotin esim. jotain hedelmää kuten banaania tai omenaa joka sisältää hedelmäsokeria.

Kuka sano, että mä maltoa aamulla ottaisin? Ikinä en oo maltoa ottanu muuta ku treenin jälkeen. Lähinnä tarkotin esim. jotain hedelmää kuten banaania tai omenaa joka sisältää hedelmäsokeria.

No ensimmäisenä tuli mieleen ja jokin aika sitten tosta oli juttua. No mutta hyvä vinkki itsessään silti.;)

lisäravinteista

Nyt tosiaan tullu semmonen 3kk käytyä säännöllisesti 3x viikossa salilla ja ajattelin, että minkähän laisilla lisäravinteilla kannattaisi kokeilu aloittaa? Olen kohta syönyt pussillisen soija90, joka on kestänyt lähes kuukauden nauttiessani sitä 30g päivässä. Elikkä yhteenvetona mitä kannattaisi alkaa syömään ja kuinka se tulisi nauttia oikeaoppisesti? Kreatiiniä en viitsi kokeilla keskivaikean aknen takia...

Elikkä yhteenvetona mitä kannattaisi alkaa syömään ja kuinka se tulisi nauttia oikeaoppisesti?
Eipä siinä kai muuta kun jotain heraproteiinia ja palautusjuomaa. Palautusjuomankin voi sekoittaa itse heraproteiinista ja maltodekstriinistä. Sekoitussuhde taitanee olla hyvä jostain väliltä 1:2 - 2:1 siitä riippuen mitä sillä hakee ja mikä hyvältä tuntuu.

Palutusjuoma siis kiskaistaan suunnilleen heti treenin loppuun kun pukuhuoneeseen pääset. Lisäproteiinia sitten tarpeen mukaan. Välipäivinä ainakin. Määrää ei osaa kukaan sanoa, mutta sen voit laskea, kun lasket ensin ravinnosta saamasi proteiinin ja lisäät loput sitten jauhosta jos lisättävää jää. Proteiinia tulisi saada ainakin sellainen 2g painokiloa kohti.

Eipä siinä kai muuta kun jotain heraproteiinia ja palautusjuomaa.
nuo proteiinit muuten "lisää" finnejä IMO, vaikka taitaa seki olla ihmisestä kiinni.

Kreatiiniä en viitsi kokeilla keskivaikean aknen takia...
:offtopic: erään lääkärin mukaan rasva ei pahenna aknea tai lisää finnejä, kuulemma ei oo pystytty lääketieteellisesti todistamaan. käsittämätöntä:jahas:

nuo proteiinit muuten "lisää" finnejä IMO, vaikka taitaa seki olla ihmisestä kiinni.

Testolenu sanoi:

:offtopic: erään lääkärin mukaan rasva ei pahenna aknea tai lisää finnejä, kuulemma ei oo pystytty lääketieteellisesti todistamaan. käsittämätöntä:jahas:

Tottahan se on, että ruokavalion ja aknen välistä yhteyttä ei ole tieteen keinoin todistettu.

Kreatiini tekee joillain finnejä, ja olettaisin sen jotenkin johtuvan nestettä keräävästä vaikutuksesta, mutten sit tiedä tarkemmin. Sitä kestää kuitenkin useimmilla ehkä max pari kuukautta ja sit se finnien pukkaaminen loppuu. Ei sen takia kannata kreaa jättää testaamatta.

Ihan totta. Mullakin teini-iässä alkoi aivan selvästi naama kukkimaan enemmän aina kun käytin lisäproteiinia. Mutta paha sitä on poiskaan jättää jos kehitystä haluaa.

On se muuten kumma juttu kun tieteellisesti pitää sitäkin tutkia saako eri ruoka-aineet naaman kukkimaan vai ei. Kyllä se mulla ainakin on ihan päivänselvää, että ruokavaliolla saan pysymään lärvin siloisena. Esim. levyllinen suklaata tuo 99% varmuudella kahden päivän sisällä naamaan finnin tai kaksi. Saman tekee sipsit. En mä tarvitse siihen mitään isompia tutkimuksia kuin omakohtaisen kokemuksen.

Kaikki tämä on mielestäni hyvin henkilökohtaista, eikä sitä voi oikein yleistää. Esimerkiksi tyttöystäväni tykkää syödä tyyliin levyllisen suklaata aina silloin tällöin, eikä hänen naamaan tule siitä finnejä. Itse kun taas vetäsen levyllisen suklaata naamaan niin pari päivää niin muutama näppylä ilmestyy kyllä varmasti.

Anyways.. kysymykseeni; olen tehnyt 3-jakoisen saliohjelman (josta tietysti haluisin kommenttia, mitä muuttaisitte yms, linkki ohjelmaan -> http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1349939&postcount=1583) ja tarkoituksena on saada voimaa/kokoa itseeni, sillä näin 45-50kg laihdutuksen jälkeen joku voisi sanoa että olen _hieman_ kuiva, varsinkin jaloista ylöspäin =).

Elikkä ne legendaariset toistomäärät, missä kannattaisi pyöriä? 8-12 (10?) ja sitten vaihtaa vaikka kuukauden(?) päästä 12-15? jonka jälkeen taas vaihto vaikka 6-8(?) Onko tarkoitus sarjoissa rutistaa kaikki ulos, yksinkertaisesti niin että enään ei nouse? Vai jättää toistoon varaa yksi tai kaksi kertaa? Tekniikoissa tarttisin myös apua, olen tässä useamman hetken yrittänyt ettiä jo oikeita tekniikoita mutta ne ovat viellä vähän hakusessa. Ja toi ylätaljan puuttuminen (rikki, uutta ei vissiin tulossa hetkeen) masentaa mua kyllä aika pahasti..

Itelläni kanssa aika paka akne ja oman lääkärin mukaan lisäproteiinit ei vaikuta finneihin ja mun kohdalla en ainakaan mtn huomannut ja samoin kreatiinissa mtn huomannut...tai sit mun naama on vaan niin täynnä etten enää vaan huomaa et tuleeks se pahemmaks:hyper:

Ei oo mullakaan finnejä tullut yhtään enempää lisäravinteista. Suklaata syön paljon tosi harvoin ja silloin saattaa 1 tai 2 paukahtaa naamaan. Ei aina tosin

Back
Ylös Bottom