Kitaransoiton opettelu tabulaattoreista?

IsoDino

VIP
Eli kitara on (landola, nailonkielinen, akustinen), mutta soittaa en osaa. Kuinka opetella soittamaan tabulaattoreista? Laittakaa jotain linkkejä nettiin, mistä löytäisi jotain hyviä ohjeita aloittavalle "kitaristille".

mitä haluaa soittaa??
-sävelmää? yksiä ääniä peräkanaa
-sointuja? monia ääniä samaan aikaan
molempia?

perussoinnut on aika hyvä runko soittamisella.
e,a,c jne ja mollit, niilläkin pärjää jo mukavasti.

rockmagic, sieltä löytyy rokki tabuja.
tabloista on ihan helpohko opetella, mutta yleensä ne on hiukan sekavia ja huonosti tehty joka vaikeuttaa asioita, mutta ei mennä vielä asioiden edelle.

Kannattaa myös opetella kaikki perussoinnutkin, kuten Mniskakin totesi. Tiedän pari tyyppiä, jotka ovat opetelleet vain tabloista soittamaan haluamiaan biisejä. Oppiihan sitä noinkin, mutta lähinnä siinä oppii soittamaan vain ko. kappaleen ja vain yhdellä tapaa. Jos ei ole hajuakaan mitä säveltä soittaa/ei tiedä mille soinnuille riffi mahdollisesti pohjautuu, niin on aika hankalaa soveltaa kappaletta esim. omien sormien taipumisen mukaan. Tablat, kun ovat kuitenkin vain yhden ihmisen näkemys kappaleen soittamisesta.

edit. tossa nuo perussoinnut ja niiden otteet http://kotisivu.mtv3.fi/ponto/soinnut.htm

edit2. tai lähinnä nuo duurit, mollit ja seiskat on perussointuja (esim. C, Cm, C7). Noita molliseiskoja (Cm7) ei ole välttämätön heti opetella:)

osta joku laulu kirja missä on noit nuotteja nii kyl se siitä lähtee.
C, Am, F ja G7 nopeeseen tahtiin nii silloin soitat marilynia...
nii ja googlaamalla löytyy pilvin pimein noita tabla sivuja:)

Ihan pikkasen vittu pihalla asiasta, mutta joku päivä vielä soitan, niin että sen tunnistaa (muutakin ku ukkonooan).
Ottakaa huomioon, että en edes tiedä mikä on mikäkin kieli ja mistä päin ne katotaan ja siis... en tiedä mitään kitaran soitosta.

tabulaattori xD

no tabulatuureistahan on simppeli soittaa. kielet ovat merkattu poikkiviivoin ja viivoilla olevat numerot ovat kaulasta otevälit.

itse oon soittanut kitaraa joskus pentuna kunnolla. nykypäivänävä opettelen tabulatuureista tietyn biisin soittamaan ja sitä sit rämpytellään. metallica \,,/

Tabulaattorin avulla etenet jätiharppauksin. Ihan alkeita kannattaa kysyä kamulta jos joku yhtään osaa soittaa. Aloita vaikka jostain juisen kolmes soinnun biiseistä ja veivaa pikkuhiljaa. Perussoinnuistakin on tabulatuurit saatavissaja joissakin oppikirjoissa on sointumerkintöjen lisäksi soinnut tabulatuurimerkinnöin.

etsi käsiisi joku henkilö kuka osaa soittaa kitara, mieluummin sellainen soittaja joka todella tajuaa kitarasta jotain. Hieman hankala opettaa soittamaan näin kirjekurssilla, sillä kitaran soittaminen on aloittelijalla aivan mystinen homma.

ps.Kitaraa ei pidetä sylissä kuin kanteletta, vaikka jotkut sitä harastavatkin.

vitossoinnun ku opettelee ottamaan ja painaa mieleen mistä välistä mikäkin sävel syntyy, nii sillähän pääsee jo rokkimaailmassa meleko pitkälle. Eli vitossointu siis on semmonen, että otetaan etusormella sävel, vaikka G, ja sitte nimettömällä tai pikkurillillä siitä kvintti, eli G:n ollessa kyseessä D. Ja rautalangasta väännettynä tässä esimerkissä etusormi menisi ylimmän eli paksuimman eli E-kielen kolmanteen väliin (G), ja nimetön tai pikkurilli toiseksi ylimmän eli toiseksi paksuimman eli A-kielen viidenteen väliin (D). Ja soitetaan vaan niitä kahta kieltä. Samalla otteella voi soittaa minkä tahansa perussoinnun (riittää mainiosti tosiaan rokkibiisien säestykseen), ku vaan liikuttaa kättä eri väliin kaulalla. Tsemppiä reenailuihin!

Ylläoleva on ns.rokki-sointu (voihan siinä vielä painaa sitä kolmattakin eli d-kieltä siitä viidennestä), millä voi soittaa esim.ramoneksen kaikki biisit, ja hyvin monen muunkin bändin komppikitara osuudet. Otetaan tosiaan vaan eri kohdista sointuvaihdoissa se sama ote.

Itse skidinä ei kitarakoulusta innostunut yhtään kun jotain klassisen kitaran alkeita yritettiin(nyt kiinnostaisi) opettaa, no annas mennä muutama vuosi kun kävin kaverilla : "kato, mä sain skeban" ja minä siihen:"Niinniin mutkun sitä pitäis osaa soittaakin" jolloin kitaran kolme viikkoa omistanut kaverini vetäs Enter Sandmanin alkuriffit melkein virheittä täysin tunnistettavasti. Minä siinä suu auki kyselemään että "mitä %#ttua, miten sä ton opit?"

Ja kaveri näytti tablatuureja.

Olin ollut siinä luulossa ettei "oikeiden" bändien biisejä tavalliset taatelintallaajat pysty ikinä soittamaan.
Siitä sitten itsekin kokeilemaan ja pikkuhiljaa hiomalla, ehkä jonkun puolen vuoden päästä meni mulla Sweet child of mine n intro kohtuullisesti läpi.
Ja vähän siitä koko biisi. Ja rokkiunelmat nousuun , muttei siitä enempää..

Kyllä niistä oppii, jää vaan se teoriapuoli hakuseen.
Mä en periaatteessa vieläkään tiedä mitä soitan, vaikka kuulostaiskin hyvältä.
Mitään soolotilittelijaa musta ei tullut, siinä pitäis just osata sitä teoriaa, skaalapuolta jne.
Mutta kyllä mä oon bändeissä soitellu aikoinaan, ja oli kivaa.

Pointtina oli että on väärä tie jollekin kymmenvuotiaalle opettaa jotain klassista kitaraa. Ei innostu. Liian pitkä matka. Vähän myöhemmin kyllä.

Mutta näytäppä sille miten menee Hard rock hallelujan riffi ja huomaa kuinka se repii sen luikun sulta ja hinkkaa sitä like theres no tomorrow.

Ota joku kaveri katsomaan että soittotekniikka on edes jotenkin kohdillaan, maksa vaikka jollekkin parista soittotunnista... Sit katot tabeista miten soitetaan nothing else matters(alku) ja 5 minuutin treenin jälkeen on jo äijä olo

En tiedä olenko osittain puhunut väärästä asiasta. Haluan kyllä opetella tabitkin, mutta ensin ajattelin opetella soittamaan SOINTUJA. Eikös niistä kannattaisi lähteä? Niillä pääsee jo rallattelemaan. Ja joo, kaveri soittaa kitaraa ja lupasi opettaa. :D

Ootelkaas vaan kun pääsen vauhtiin (tai sitten en..). Tarvisko jo alkaa laittaa bändiä kokooon :hyper:

En tiedä olenko osittain puhunut väärästä asiasta. Haluan kyllä opetella tabitkin, mutta ensin ajattelin opetella soittamaan SOINTUJA.
No ne soinnutkin voi esittää tabulatuureina. Ja siten myös helposti opetella.

Back
Ylös Bottom