Ja se kulttuurin vaikutus, jumankekka se on iso.
Meinaan ihminen ei ihan tuosta vain katso että kas, nämä minun vanhat tapani ovatkin oikeastaan vähän huonoja, ja minähän perhana ihan sorran joitakin ihmisryhmiä, kyllä näillä skandinaaveilla on homma paremmin hallussa, yritän omaksua heidän käytäntöjään ja arvojaan...
Tämä sillä oletuksella, että on luvallista ajatella että joku toinen kulttuuri on siinä eläjälle parempi kuin joku toinen siinä eläjälle....ja jos kerran pakolainen pakenee kauhuissaan Suomeen, niin täällä kait sit on jonniin verraan kivempaa kuin siellä mistä lähti.
Jos mietin toisin päin, itse lähtisin Suomen institutionaaliseen, anti-prekaariseen rasismiin lopen kyllästyneenä pakenisin sivistyneempään ja tasa-arvoisempaan maahan.
Maahan, jossa homolla on oikeus tulla tapetuksi homoutensa vuoksi ja naisella aviorikoksen vuoksi.
No, siellä sitten iskisi kulttuurishokki, kun sitä olisi niin tottunut istumaan terassilla tsiigailemassa perseitä.
Vaan perseet olisivat lakanan alla, ja muutenkin olisi erilaista.
No, en minä varmaan omia tapojani hyvinä ja säilyttämisen arvoisina pitäisi.
Eihän siinä menisi kuin hetki kun olisin sitä mieltä, että koirat ovat saastaisia, raiskattu nainen on vain puolitiehen hoidettu ja homma pitää viedä loppuun asti ja tappaa se huora, minulle on kunniaksi jos lapseni paukauttaa itsensä ja bussilastillisen muita ilmaan, jne.
Vai olisiko niin että ne oppimani arvot olisivat minussa ihan saatanan syvässä, ja suorastaan halveksuisin näitä uuden mestan arvoja?