Joo, ajattelen tosi yksinkertaisesti, mutta mielestäni kaiken pitää lähteä siitä että jos jossain kärsitään niin sitten autetaan.
Ihan okei. Mäkin ajattelen tosi yksinkertaisesti.
Mä ajattelen näin, että jos jossain kärsitään, niin sitten kärsijät lähtee juokseen karkuun. Eli haneen. Ja ne juoksee, kunnes ne on rajan yli. Sitten niitten ei tarvi enää juosta. Ne on turvassa. Kaikki on coolia. Pari viikkoo chillaa siinä, niin johan on YK roudaamassa riisisäkkii ja Tampereen Punanen Risti pistää pahvitelttaa pystyyn. Ei tarvi juosta enää. Juokse villi lapsi, juokse itsesi pellemiljoonaksi.
Mä ajattelen myös tosi yksinkertaisesti näin: jos tolta turvalliselta pakolaisleiriltä joku lähtee haahuileen eteenpäin siinä toivossa, että raejuusto sen ruokkii, niin se on opportunistinen mulkqvisti, jota pitää ampua päähän kalashnikovilla niin kauan että se ei enää kävele hei.
Tää on mun yksinkertanen ajatus.
Monimutkaisemmin: on ihan luonnollista, että jos mursut ajavat kveenit pakosalle Ruijasta, niin kyllä lapphilaisten on niille tilaa annettava kodissaan. Ja viinaa ja pillua kans. Kyllä norjalaisetkin tykkää viinasta ja pillusta. Jos Putinin sortovalta ajaa Sortavalasta viimeisetkin karjalaiset tai muut suomensukuiset kansat pakosalle, niin eiköhän niillekin sijaa löydy Joensuun majataloissa. Ja jos sama ryssä ahdistaa veljeskansamme eestiläiset Itämereen, eikä Nato auta, niin minä lähden vaikka soutuveneellä hakemaan sieltä heimoveljiä ja mukavia jätkiä tänne turvaan.
Tämä kaikki on luonnollista, ymmärrettävää, suotavaa ja ihqua.
Ja vielä silloinkin, kun ruotsalaiset (aivan oman tyhmyytensä takia) joutuvat pakenemaan omasta maastaan ryöstäviä ja raiskaavia kusipäälaumoja jäätyneen Pohjanlahden yli, niin kyllä minä menen sinne rantaan antamaan niille viimeisille valkoisille svenssoneille huopia ja kuumaa maraboun kaakaota. Ja kyttäämään jäälakeuksille hyljepyssyn kanssa, että kukahan sieltä mahtais olla seuraavaksi tulossa.
Tämä kaikki on luonnollista ja ymmärrettävää. Naapurit hädässä. Autetaan.
Mutta en mää kyllä millään ymmärrä, että mikä hengenhätä jostain toiselta puolelta maailmaa seitsemän muun turvallisen maan kautta tulleella voisi olla.
EDIT: Jaa sori, tää unohtu:
Kaksi skenaariota:
A) Suomessa kuolee 0 ihmistä ja kärsii 0 ihmistä; Somaliassa kuolee 6000 ihmistä ja kärsii 4000 ihmistä
B) Suomessa kuolee 5 ihmistä ja kärsii 200 ihmistä; Somaliassa kuolee 0 ihmistä ja kärsii 0 ihmistä
Eikö se jotenkin noin menisi?
Noinhan se jotenkin menis.
Mä ymmärrän erittäin hyvin, miksi sun mielestä skenaario A olis niinku vaikeempi hyväksyä somaleille ku skenaario B. Mutta toisaalta, jos valinnanvaraa on, niin mulle ei tule mieleen yhtäkään hyvää tai vähemmän hyvää syytä, miksi suomalaisten pitäisi hyväksyä skenaario B.
Varsinkin (tai siitä huolimatta), kun somalit eivät päinvastaisessa tapauksessa ikinä hyväksyisi skenaario B:tä.