CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Kaiken järjen mukaan ranteet vahvistuvat, kun painonnosto-otteella harjoittelee ja venyttelee ranteita.

Painonnosto-ote mahdollistaa yläselän lihakset/latsit paremmin tukemaan nostoasentoa.

Faarao-otteella, kun on melkein pakko antaa olkapäiden mennä eteenpäin/lapaluiden pyöristyä eteenpäin, mikä heikentää yläselän vakautusta melkolailla.

miten ne latsit sitä nostoa tukee? ei ymmärrä

Kateellisia kusipäitä ne vaan on :) .

Olet oikeassa, olen hulkille kateellinen siitä että hän pystyy painaan 20 viikkoa hommia/diettiä tuosta vaan nukkumalla viikot pari tuntia yössä. -mitään muuta en kyllä keksi mistä olisin hänelle kateellinen.

Teen nimittäin itse viikot normaalia päiväduunia 8h/vrk ja päälle viikonloppuisin olen ovelle pe- ja la-yöt, joidenka jälkeen saan nukuttua vain noin 4-6h per yö, jo tämä saa tällaisen tavallisen pallon tallaajan aika väsyneeksi ja esim sunnuntai menee yleensä makaillessa himassa, onneksi telkkarista tulee silloin laatu viihdettä kuten maajussille morsian ja BB... :david:

Niin, miten tuon nyt ottaa. Treeni on se asia, joka pitää meikäläisen tyytyväisenä - ei koulu. Jos en voisi syystä tai toisesta treenata, olisin totaalisen surkeana koko ajan. Tämän olen huomannut erityisen hyvin parin viimeisen vuoden aikana ja mm. viime syksyn sairaasta opiskelutahdista hajonneena päätinkin että en lähde omistamaan elämääni loputtomalle työnteolle, sillä mikään rahamäärä ei voi kompensoida sitä fyysistä ja psyykkistä pahaa oloa mikä seuraa kun hommia on niin paljon, että usean kuukauden ajan viikkoisin ei ehdi nukkua kuin korkeintaan muutaman tunnin yössä.

Kohtalotoveri;)

Ite en pysty käsittää, miten joillain pysyy ranteet kunnossa sillä faarao-otteella, vaikka olisi siteet! Itse kokeilin ja melkoista tuskaa, tosin tekniikka oli niin hakusessa, että tulin vihaseksi ja tein sitten takakyykkyä. NGV saat opettaa mulle kunnon etukyykyn.
Joo, voin opettaa. Se pitää silleen jännästi ottaa, niin ei hirveesti satu. Mutta otaa vaan semmoisen asenteen, että ei nää reidet kasva ilman kipua.

nukkumalla viikot pari tuntia yössä. -mitään muuta en kyllä keksi mistä olisin hänelle kateellinen.
Ei kannata olla kateellinen, se ei ole ihminen vaan kone.

Leveämmällä otteella maastavetokin käy noihin latseihin kovin paljon erilailla kuin hartioiden levyisellä otteella.

Vahvempi ja luonnollisempi asento tulee painonnosto-otteella ja yläselän pyöristyminen ei ala niin helposti(luonnollisesti).

Olen saanut pelkällä maastavedolla latsit tosi kipeäksi - silloin ihmettelin ja kokeilemalla itse selvitin että ottaa latseihin leveällä otteella. Enpä usko että leveällä maastavedolla saisi silti läheskään yhtä hyvin leveyttä selkään kuin esim kulmasoudulla tai leuanvedoilla. Usko ei tietenkään ole tiedon värtti, mutta kuitenkin.

Oon saanut käsityksen, että sulla on aina reeneissä kova tempo ja lyhyet tauot sarjojen välissä. Pitääkö tämä paikkansa?
Ei kaikissa treeneissä. Kevyellä viikolla en välttämättä kauheasti syki, ja raskaissa voimapainotteisissa treeneissä sarjojen välillä saattaa olla jopa 2-3 minuutin palautukset. Pumppi- ja volyymipainotteisissa treeneissä tahti on toki varsin kova, ja käytän paljon liikepareja ja supersarjoja mahduttaakseni enemmän työtä treeniajan asettamiin rajoihin.

Kuinka paljon voimatasosi laskivat dieetin aikana?
Jos katsotaan niitä pääliikkeitä, joissa pyrin viimeiseen asti pitämään raskaat sarjapainot yllä, ei kovinkaan paljon. Esimerkiksi etukyykkyä tein vielä viimeisissä treeneissä ennen kisoja 140 kilolla useita sarjoja (aika lyhyitä sellaisia tosin).

Toisaalta "apuliikkeissä", joita en jaksanut energiatasojen koko ajan laskiessa väkipakolla pitää aiemmalla tasollaan, laskivat sarjapainot paljon huomattavammin kuin pääliikkeissä.

Luultavimmin erehdyt otteesta nyt, faarao-ote on se, jossa kädet on ristissä, eli ristiote ja sitten on erikseen painonnosto-ote, joka ainakin mulla ottaa ranteisiin.

Jos ristiotteella sattuu ranteisiin, on jotain pahasti vituillaan.
Aa, okei, sitten sekoitin otteet. :)

Sori OT.

Kiinnostaisi tietää semmoista Hulkilta, että kun puhutaan yleensä kehonrakennuksesta elämäntapana treenamisineen ja ruokailuineen ja jossain määrin "rajoittuneiden elämäntapojen" seuraamisineen, että miten teikällä tuo elämä on pyörivä?

Esim. miten päivärytmit ja muut? Viikonloppuelämää? Onko karsinut jotain tapoja pois rankan reenaamisen myötä? Kaikki tapahtuu kellon mukaan? Eli rajoittaako tämä touhu ns. normaalia elämää kuinka paljon?

Eikös se normaalielämä oo jokaisen kohdalla sitä, miten itse elää?

Itse oon ainakin esim. suunnittelen aamuisin ruokailuni aika tarkkaan, vaikka ihan harrastelija olenkin. Eipä tartte päivän aikana paljon miettiä mitä suuhunsa laittaa. Tiedä sitten kuuluko toi normaalielämään vai ei. :)

Tolla samalla logiikalla voisit sitten pyytää jonkun hakkaamaan nauloja sun jalkateriin samalla kun teet penkkiä.
Niinpä, monella taitaa olla treenaamisen tavoitteena lähinnä olla "HC" ja treenata kovaa. Itse jätän kovaa treenaamisen muille, ja keskityn tuloshakuiseen fiksuun treeniin. Aivan sama onko se "HC":ta tai ei; kovaa treenaaminen kun ei välttämättä ole sama asia kuin fiksusti treenaaminen.
Kiinnostaisi tietää semmoista Hulkilta, että kun puhutaan yleensä kehonrakennuksesta elämäntapana treenamisineen ja ruokailuineen ja jossain määrin "rajoittuneiden elämäntapojen" seuraamisineen, että miten teikällä tuo elämä on pyörivä?

Esim. miten päivärytmit ja muut? Viikonloppuelämää? Onko karsinut jotain tapoja pois rankan reenaamisen myötä? Kaikki tapahtuu kellon mukaan? Eli rajoittaako tämä touhu ns. normaalia elämää kuinka paljon?
Lol, määrittele "normaali" elämä. Meikäläiselle on normaalia se, että hoidan kouluhommat ja lopun ajastani käytän treenaamiseen, syömiseen, lepäämiseen ja esim. kehonrakennustietouden lukemiseen.

Viikonloput ovat mielestäni parasta treeniaikaa, koska univelat saa nukuttua pois eikä ole vastaavia koulukiireitä kuin viikolla. Jos tarkoitit viikonloppuelämällä jotain viinan vetämistä, bilettämistä yms, en ole moista harrastanut moneen vuoteen. Edellisen kerran vedin kännit syksyllä 2002. Mikään absolutisti en ole, mutta käytännössä en vain näe mitään pointtia lähteä örveltämään tai keitottamaan. Saan yksinkertaisesti enemmän irti siitä, että lähden salille treenaamaan tai teen kouluhommia pois alta. Eikä tällä hetkellä olisi edes aikaa mihinkään muuhun.

Käytännössä koulumenot määrittävät päivittäisen aikataulun; joskus saatan olla koulu(i)ssa aamukahdeksasta iltayhdeksään, joskus ei tarvitse kuin käydä palauttamassa laskarit laatikkoon. Treenit hoidan lähes poikkeuksetta koulupäivän jälkeen, ja onneksi Meijerille pääsee vielä klo 23 arkisin sisään (magneettikortilla).

En siis ymmärrä kuinka treeni olisi voinut jotenkin "haitata" normaalielämääni? Treeni on olennainen osa päivittäistä elämääni, ei mikään ylimääräinen blokki siinä päällä. Kuulostaa ihmeelliseltä, että treenaaminen voisi muka jotenkin häiritä normaalielämää, kun treenaaminen ON normaalielämää.

Vitamiini kiittää tiedoista. Tarkoitus ei ollut nyt pitää luentoa oikeasta elämästä eikä määritellä mikä on oikein ja väärin ja sitä rataa eikä nahistella, vaan idea oli yksinkertaisuudessaan tietää, miten "elämäntapana" koko touhua pidetään kasassa, mikä ilmeni viestistä tuossa aika hyvin. Eikä varsinkaan henkilökohtaisuuksia vaan yleisesti.

Back
Ylös Bottom