Mitä Wikipedian lainauksiin tulee, niin ensinnäkin tiedettä ei tehdä kyselyillä eikä luonnontieteellistä kysymystä (geneettiset erot) ratkota haastattelemalla psykologeja tms.
Ahaa, eli tämä lähde joka kelpasi hyvinkin vasemmistolaiseen wikipediaan asiantuntija-arvioksi, ei kelpaa herra historianopettajalle. "Psykologeja tms.", niinpä niin.
Toisekseen tuosta toisesta käy ihan hyvin ilmi missä on se ongelma. Eipä tuosta listasta geneettisen selityksen kannattajista taida löytyä yhtä ainutta luonnontieteilijää tai kognition luonnontieteellistä tutkijaa. Hännänhuippuna sensijaan Michael Levin, joka onkin sitten kaikkea muuta kuin (alemmuudentunnossasi?) halveksumiesi humanistien kaltainen.
Nämä olivat siis kanssasi samaa mieltä:
-James R. Flynn: älytutkija, poliittisten tieteiden emeritusprofessori. Innokas liberaali, kirjoittanut mm. moraalisesta filosofiasta.
-Nathan Brody: psykologi.
-Ulric Neisser: psykologi
-Richard E. Nisbett: psykologian professori
-Nicholas Mackintosh: psykologian professori
-Christopher Jencks: sosiaalipolitiikan professori
-Meredith Phillips: sosiologian professori
Mitä Wikipedian lainauksiin tulee, niin ensinnäkin tiedettä ei tehdä kyselyillä eikä luonnontieteellistä kysymystä (geneettiset erot) ratkota haastattelemalla psykologeja tms.
Kuten mihin? Olen jo todennut, että luonnontieteen puolelta ei ole löytynyt tukea väitetyille geneettisille eroille koskien g:tä. En ole tietoinen yhdestä ainoasta tutkimuksesta, joka käsittelisi asiaa ja toteaisi että populaatioiden välillä on perinnöllisiä eroja tässä asiassa. Olen tuonut tämän ilmi. Samoin olen perustellut sen, miksi epäilen ettei moisia eroja olekaan olemassa. Suosittelen, että joko jatkossa luet viestini paremmin.
G on turhan abstrakti asia lähteä etsimään geeneistä, varsinkaan kun aivotutkimus on sillä tasolla missä se nyt on. Hiukan sama kuin kritisoisit tietokoneen prosessoria pelkästään piikiekkoa katselemalla. Älykkyyden erot tullaan toteamaan aikanaan jollain aivosähköisellä, solutasoisella, aivojen sisäisen rakenteen (kokosuhteet, synapsit, metabolia, jopa verenkierto) -tasolla, kun taas G lienee pikemminkin jokin yleisarvosanan tapainen mittari.
Todettakoon tähän lopuksi, että en suinkaan kiellä geeniperimän merkitystä älykkyydessä. Kyseenalaistan ainoastaan sen väitteen että on olemassa perinnöllisiä ryhmäeroja ja että nämä ryhmäerot noudattavat wanhaa kolmiosaista rotujakoa. Tämä siis siksi että moisen väitteen tueksi ei löydy mitään sanahelinää kummempaa.
Kuten olen aiemmin todennut: on naiivia väittää, että ihmispopulaatioiden eriytyessä heidän älyllinen kehityksensä olisi jostain käsittämättömästä syystä pysynyt joka maailman kolkassa samanlaisena, muiden ominaisuuksien sopeutuessa ympäristöön.
Rotuasiasta olemme sikäli samaa mieltä, että mihinkään tarkkaan rotujakoon ei (ainakaan enää) ole mahdollista päästä. Kuitenkin, esim. politiikassa ihmiset jakautuvat oikealta vasemmalle paljolti muutenkin kuin puolueiden tavoiteohjelmien tasolla (maltillinen oikeisto, porvarillinen vasemmisto, Jörn Donner jne.), mutta on silti perusteltua käyttää puolueita heidän alignmentteinaan. Sikäli kun yleistäminen on sekä kätevää että välttämätöntä ihmisten kokonaismäärän huomioon ottaen, se on yhtäläillä perusteltua; olkoonkin että nuo sisäiset ryhmäjaot olisivat kätevämpi tapa tehdä tämä yleistys.
Nyt, kun ei ole mitään syytä olettaa, että ne eskimot ja aborginaalit ovat älyllisesti keskimäärin samalla tasolla, mennään tähän moraaliseen asiaan: noista ylipappi ym. natsivihjauksista näkyy selvästi, että yrität runnoa noita kantojasi lävitse perustelulla "Crusader on paha". Jos tavoitteenani olisi interhumanistinen (kyllä, keksin sen juuri) auvoisuus kaikkien kansojen välillä, mainostaisin kaiketi kanssasi me_kaikki_ollaan_niinq_samallaisii_paitti_rasistit -filosofiaa. Keskustelun kannalta ei kuitenkaan ole mitenkään relevanttia edes määritellä sitä kuinka hyvä tai paha ihminen minä olen, koska sellaista asetelmaa ei pitäisi ottaa lainkaan koko aiheen suhteen.
Eiköhän tämä ollut tässä. Jos samojen jauhaminen kiinnostaa vielä, niin kirjoittele yksityisviestiä.
Oman vastineesti jälkeen päätät yksipuoleisesti lopettaa keskustelun kaikilta?