Mites sitten tämmönen hypoteesi, että jos otetaan Zanoj, joka on kasvanut vähän machommassa kulttuurissa kuin tämä suomalainen nykyään. (Itse asiassa lähes mikä tahansa kulttuuri Pohjoismaiden ulkopuolella käy esimerkiksi.) Zanoj tulee sitten Suomeen ja huomaa, että täällä voi aivan rangaistuksetta ja seuraamuksetta tehdä ihan mitä vaan.Tässäkin oli toki hyvä ja validi pointti, mutta Suomen ja Somalian ongelmat lienee hieman erilaisia eikä tilanteita ihan saumattomasti kyllä voi lähteä vertailemaan tuollaisella hypoteesilla.
Jos mietit maalaisjärjellä, niin mikä on Zanojn fiilis, kun hän oikein uhmalla koittaa, että voinko mä tosiaan tehdä näin ja näin ja tämänkin vielä, eikä mulle tapahdu mitään. Kun samalla Zanojn päässä pyörii, että voi svidu jos mä tekisin tällaista mun omassa maassa. Johan ruoska viuhuis. Tai voihan svidu jos joku ulkomaanpelle tulis mun maahan ja tekis jotain tämmöstä. Mä tappasin sen ulkomaanpellen ja rupeaisin aivan keskiaikaiseksi ja blow torchit assiin vaan.
Ihan vaan sitä haen, että Zanoj todennäköisesti säälii ja vihaa suomalaisen sivistysyhteiskunnan suvaitsevaisuutta, jonka hän näkee pelkästään heikkoutena. (Olen siitä muuten Zanojn kanssa samaa mieltä.) Ja sääli ja viha ei ole hyvä pohja rispektille, sopeutumiselle tai ihmisiksi elämiselle.
No eipä niillä rasismikoordinaattoreilla ole paljoakaan tekemistä sen kanssa, että mamut sopeutuisivat. Ovat pikemminkin ylimääräisenä välikätenä, joka estää mamuja ja suomalaisia kohtaamasta aidosti.Aivan. Jos. Jos. Jos. Jossittelua. Huumeita ei olla laillistamassa joten huumepoliisille on aito tarve. Suomi ei ole palaamassa takaisin 1950-luvulle, joten myös maahanmuuttajien asioita hoitaville ihmisille on aito tarve. Jos nyt halutaan välttää ne Ranskan tai Saksan mallin ongelmat, jotka sikäläisten mukaan ovat aiheutuneet siitä että mamut on jätetty elelemään lähinnä keskenään.
Sitä aitoa kohtaamista on minun mielestäni vaikka sitten se, että nakkikioskilla voi sanoa, että:
- Morjens, naapuri. Taidat olla vähän rullahuuli?
Ja vastaukseksi tulee:
- Jambot vaan sullekin, jauhonaama. Kyllä ittee vituttais, jos naama olis sian värinen.
Sitten vähän painitaan, jos on tarvetta. Sen jälkeen ollaan sitten kavereita tai ei olla, mutta joka tapauksessa kyräily vähenee ja asioita on taas selvitetty yhden askeleen verran. Ei siihen tarvita mitään epäsopeutumisneuvojaa kertomaan, mitä rasistisia ilmaisuja nakkikioskijonossa ei missään tapauksessa saa käyttää ja onko tämä nyt sitten viharikos, jos kaksi nuorta jätkää vähän painii.
Ei se somalien maasta lähteminen riipu mitenkään siitä, onko Suti laivarannassa hanuria soittamassa. Suomessa asuneita pakolaisia on ennenkin lähtenyt takaisin kotimaahansa suurin joukoin, viimeksi esim. entisen Jugoslavian alueelta tulleita. Minun mielestäni se on aika yleisinhimillinen piirre: kun sota on ohi, palataan kotiin, rakennetaan talot, istutetaan viiniköynnökset uudelleen. Näin minä ainakin tekisin vastaavassa tilanteessa. No, Suomessa ei voi sitä viiniköynnöstä istuttaa, mutta kotikoivun.Niinpä niin. Taas maaginen sana "jos". Eiköhän reino tiedä yhtä hyvin kuin minäkin sitä, että koska yksikään Suomen kolmesta suuresta puolueesta ei ole muuttumassa Sulo Aittoniemen tai Jussi Halla-ahon johtamaksi ulkomaalaispopulistiseksi ryhmittymäksi, niin maahanmuuttajia tulee maassa olemaan.
Ei meillä ole oikeutta estää somaleja palaamasta jälleenrakentamaan omaa maataan.
Tarvittaessahan peruskoulun historianopettajat voivat kesäisin ajaa busseja Helsingissä. On niillä niin pitkät lomat. :D
En lukenut. Täytyy tsekata. Soininvaaralla on usein ihan fiksuja.Nykyäänhän Suomessa on tarve erityisesti siivoojille tms. matalapalkkaduuneille. Suomalaisten kun ei niitä vain kannata tehdä, kiitos järjettömän sosiaalilainsäädännön (asiasta kolmanteen, Vihreäksi yllättävän fiksu Osmo Soininvaara muuten kirjoitteli näistä kannustinloukuista taannoin Suomen Kuvalehdessä, satuitko reino lukemaan?).
Tuskin meistä kukaan haluaa elää yhteiskunnassa, jossa ihmisen ihonväristä voi päätellä hänen työpaikkansa. Tyyliin: jaa, toi on ton värinen, no se on sitten varmaan bussikuski tai paskakuski.
Ja kaikki tämä vain siksi, että preka-eetut ja antifa-antit saisivat istua kotona perse homeessa sossun elätteinä. Kun ei huvita tehdä mitään "paskahommia".
Sehän vasta varsinaista rasismia olisi.
Mieti nyt: kymmenen vuoden päästä kävelet siellä suojaisessa omakotilähiössäsi uusimman Pikku-AKV:n kanssa, kun juniori osoittaa sormella, että "kato, isi, tuolla menee siivooja!"
"Hys, hys, Pikku-AKV, ei saa osoitella ihmisiä sormella. Sitäpaitsi tuo on uusi kunnaneläinlääkäri eikä mikään siivooja."
"No miks iskä sillä on sitten samanvärinen naama kun siivoojilla?"
).