Luulen, että tuollainen "perusohjelmien äiti" soveltuu erinomaisesti myös aloittelijalle. Aloittelija voi mielestäni tehdä joka treenissä samat liikkeet. Itse vaihtelen liikkeitä treenistä toiseen, koska vanhoja pohjia löytyy ja liikeradat sain varsin nopeasti vanhasta muistista kohdalleen. Aloittelijan kannattaa tehdä samoja liikkeitä sen takia, että oppii tekniikan hyvin. Aloittelija ei tietenkään voi odottaa samaa kehitystä. Ei kukaan "ensikertalainen" kehity 10x60kg kyykystä 1,5 kk:ssa 12x145kg tasolle. En tosin odottanut lähellekään näin hyvää kehitystä, vaikka olenkin joskus suhteellisen kovia rautoja liikutellut.
Aloittelijoiden kohdalla hermoston ylikuormittumisen on jossain lähteissä arvioitu olevan suurin ongelma ja näin ollen aloittelijoiden ei ole perinteisesti ajateltu hyötyvän ohjelmista, joissa yhtä lihasryhmää hinkataa kerran viikossa aivan loppuun.
Sanoisin siltä, että kehityksestäni voi vetää sen johtopäätöksen, että tällainen treeni mahdollistaa kovan kehityksen. Eli se normaali neljään jaettu bodausohjelma, ei välttämättä ole kaikissa tilanteissa paras mahdollinen valinta. En usko, että olisin itse tässä ajassa voinut saavuttaa vastaavaa tuloskehitystä esim. ns. Yatesin jaolla.
Oma kehitykseni tulee todennäköisesti pian hidastumaan radikaalisti. Dieetin takia paino putoaa ja pidän mahdottomana, että pääsisin nykyisellä systeemillä kovin paljon suurempiin rautoihin nopeasti. ehkä 12x160kg tasolle voi vielä päästä, jos selkä kestää ja dieetti ei ehdi viedä kaikkia voimia. Jossain vaiheessa tuloskunto kääntynee laskuun.
Tänään painoa oli enää 90,5 kg, kun toukokuun lopussa vaaka kilahti lukuun 96,5kg. Pituutta minulla on n. 184cm. Varsinaisia voimatavoitteita minulla ei enää ole. Nyt vain tehdään sellaisilla raudoilla, jotka liikkuvat nätisti ja sarjojen pituuden pidän kohtalaisen pitkänä, koska se minulla ainakin on tuottanut parasta lihaskasvua aiemmin. Dieetin suhteen minulla ei ole selvää lopputavoitetta. Olen ollut niin rapakunnossa, että nyt paradoksaalisesti saan lihasta ja samalla poltan rasvaa sellaista tahtia, että paino putoaa varsin nopeasti.
Aiemmat voimatasoni ovat parhaimmillaan olleet todella kaukana nykyisistä raudoista, mikä lienee se merkittävin seikka nykyisen kehityksen kannalta. Kehittyisin todennäköisesti huimaa vauhtia millä tahansa ohjelmalla ja vaikka ilman ohjelmaakin. Haluan kuitenkin tuoda tämän esimerkin lihasmuistin toiminnasta ihmisten tietoisuuteen, koska ainakin ennen lisäravinteita oli tapana markkinoida ilmiötä hyödyntäen. Vanhin esimerkki tästä markkinointikikasta lienee Nautilus-laitteet ja tilapäisesti rapakunnossa olleen huippukehonrakentaja Casey Viatorin huima kehitys HD-ohjelmalla.
Myös Weiderin massanlisääjää markkinoitiin aikoinaan aggressiivisesti IFBB pro Mike Matarazzon kehityksellä 12 viikossa. Todellisuudessa Miken kehitys oli ihan normaalia, koska hän oli pitänyt pitkän tauon bodauksesta, jolloin kehitys tietysti alussa kovan tason miehellä on huimaa. Eräs kanadalainen lisäravinnefirma puolestaan käytti ennen ja jälkeen kuvissa IFBB Fitness pro:ta. Ennen kuvat oli otettu kyseisen kisaajan raskauden aikana, jolloin hän oli totaalisella tauolla. Synnytyksen jälkeen ei ammattilaiselle ollut vaikeaa kehittyä nopeasti kohti entistä tasoa. Näitä esimerkkejä riittää kyllä. Itsekin olisin varmaan jo hyvä mainosmies jollekin firmalle, koska ammatiltani olen nykyisin lääkäri, mikä tuntuu aina lisäävän lausuntojen painoarvoa.

Omatuntoni tosin tuskin antaisi periksi ryhtyä mannekiiniksi pelkän lihasmuisti-ilmiön takia. Itse otin lisäravinteet käyttöön vasta nyt, kun aloitan muokkaamaan dieettiä. Syynä pääosaksi se, etten töiden takia oikein ehdi kokkailla hyviä kehoruokia itselleni, ei niinkään se, että kokisin lisäravinteet terveellistä ruokaa paremmaksi vaihtoehdoksi. Minun elämäntilanteeseeni ne vain sopivat nyt hyvin.
Kiitokset muuten Hanssille, jonka pitkä ketju ja kuvat pistivät motivaation kytemään täälläkin päin. Jos Hanssi / lalli1 satut tätä ketjua lukemaan.
Kuvia koitan saada tässä jossain välissä otettua. Kuntohan tietysti paranee viikko viikolta.