Kyynärpään pistävä kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Colin
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kyynärpäässä tuntuu pistävä kipua punnerrus liikkeissä. Kipu tulee yleensä käsipainoilla tehdessä liikkeen negatiivisessa vaiheessa. Penkki, pystypunnerrus, vinopenkki ja ojentajat taljassa ovat liikkeitä, joissa kipua tuntuu. En usko että kyseessä on heikko lämmittely. Mikä vialla?

EDIT: Itseasiassa kipu tuntuu ojentajan alakohdassa aivan kyynärpään yläpuolella. Toisessa kädessä ei oo mitään häikkää, mutta toinen reistailee:(

Tenniskyynärpää ei ole kyynärpään yläpuolella. Mutta joku tekniikkavirhe tai muu ärsytys/huonosti tehty liike voi kyllä tuon ojentajan kiinnityskohdan kipeyttää.

todennäköinen epicondyliitti!

Tenniskyynärpää ei ole kyynärpään yläpuolella. Mutta joku tekniikkavirhe tai muu ärsytys/huonosti tehty liike voi kyllä tuon ojentajan kiinnityskohdan kipeyttää.

Itseasiassa tenniskyynärpää vaivassa kipu saattaa tuntua laajemmalla alueella tulehduksen edetessä. Itsellä vaivannut ko vaiva kohta vuoden, välillä on oireettomia vaiheita ja taas alkaa kipu tuntua. Nyt tosin alkaa helpottaa...

Mun mielestä aika todennäköinen "tenniskyynärpää" sul on oireiden perusteella. Todennäköisesti se on tullut sulle pikkuhiljaa rasituksessa jos et sitten ole sitä jotenkin loukannut. Pienet tekniikka virheet, liian suuret painot, vähäinen lepo ojentajille ja forkuille jne aiheuttanee ton vaivan. Ainakin itsellä näin.

Hoitona lepo(totaali rasituksen lopetus alueelle), n.viikon tulehduskipulääke kuuri, kylmähoito sekä vaivan pitkittyessä kortisoni injektiot. Moni välttää tota kortisoni piikkiä ku ruttoa, mut jos vaiva pitkittyy ni kunnon ortopedin injisoima kortisni oikeaan paikkaan pariin otteeseen akuutissa vaiheessa on must!

Itellä kyynärpää tykkää pahaa jos tekee ranskalaista.

Itteäni vaivasi yli 4v ajan viilto vasemmassa kyynärpäässä aivan kaikkia kevyitäkin työntäviä liikkeitä tehdessä (tyyliin tanko meinaa tipahtaa rinnalle lämmitellessä penkkiä varten pelkällä tangolla.....) :D
Tuli käytyä magneettikuvissa, erilaisilla lääkäreillä, ortopedeillä ym. ja
aina neuvottiin pitämään vaan kuukausi pari lepoa ja ottaan särkylääkkeitä.
Noh aina sen levon jälkeen salille mennessä kipu oli aina vaan entistä pahempi
ja rahaa paloi hoitoreissuihin. Välillä oli mm. 8kk tauko josta ei ollut apua.
Ajattelinpa sitten että paskaakos sillä enää väliä, revitään nyt si ja katotaan kuinka huonosti sille käy. Joka viikko sattui älyttömästi ja teki mieli huutaa liikettä tehdessä, mutta aina pari dB vähemmän. Kauan kesti mutta enää ei vaivaa juuri ollenkaan.
En tosiaan suosittele kokeilemaan samaa, mutta itellä v*tun tuskallinen improvisoitu kuntoutus pelasti homman. :whip:

Mulla on tenniskyynärpää nyt viidettä kuukautta ja se kyllä invalidisoi täysin. Takana lepoa, neljä lääkekuuria, kylmähoitoja, kevyttä hierontaa, venyttelyä, kaksi kortisonipiikkiä, tuen käyttämistä kädessä (apteekista) ja vitutusta. Jopa kätteleminen ja maitolasin nostaminen sattuvat. Pahimmassa tulehdusvaiheessa oli pistävän kivun lisäksi myös lepokipua.

On se sitten tennis- tai golfkyynärpää tai joku muu, niin suosittelen lääkäriin menoa aikaisessa vaiheessa, ettei juttu mene niin pitkälle kuin itsellä. Oma vaivani ei tullut pitkällisen rasituksen seurauksena, vaan kovassa äkillisessä rasituksessa (ojentajapunnerruksia) enkä heti tajunnut mistä pistävä kipu johtui. Nyt ollaan oltu ilman salia neljä kuukautta. Ennen kaikkea suosittelen lepoa, lepoa ja vielä kerran lepoa sen venyttelyn lisäksi. Tenniskyynärpäässä on lihaksen kiinnityskohta siitä jänteen kohdalta tulehtunut ja pienikin liike aiheuttaa kovaa kipua, jota ei usko ennen kuin kokee.

Tenniskyynärpäästä löytyy lisää juttua tuolta: Kysy alan expertiltä -osiosta.

Täältä löytyy venyttelyohjeita: http://www.lempaala.fi/terveys_ja_h...pia/itsehoito-ohjeita/tenniskyynarpaan_hoito/

Kannattaa myös venytellä ojentajalihaksia.

Itseasiassa tenniskyynärpää vaivassa kipu saattaa tuntua laajemmalla alueella tulehduksen edetessä.

Joo, tiedän. Helvetin usein valittavat rannetta kipeeksi ja syy löytyykin kyynärpäästä.

Tuo vain, jos kaveri sanoo, että kipu ojentajan alakohdassa, kyynärpään yläpuolella antaa vain mulle sen kuvan että kaveri on hiplannut kättään ja
löytänyt suurimman kipualueen kertomastaan paikasta, mikä ei ole tyypillinen kipupiste tenniskyynärpäälle. Mahdollinen toki tenniskyynärpää on, mutta eipä tuota voi sanoa varmuudella, kun itse ei näe.

Itellä kyynärpää tykkää pahaa jos tekee ranskalaista.

Minulla oli sama vaiva. Auttaa kummasti, kun antaa kyynärpäiden levitä ihan aavistuksen verran. Älä levitä kuitenkaan liikaa, tai liike menee väärin. Kokeilemalla selviää paras käsien asento.

Minulla oli sama vaiva. Auttaa kummasti, kun antaa kyynärpäiden levitä ihan aavistuksen verran. Älä levitä kuitenkaan liikaa, tai liike menee väärin. Kokeilemalla selviää paras käsien asento.

Taidan pysyy ojentajalaittees ja sit ylätaljal tehtäväs ojentajaliikkees ;)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Minullakin tuntuu ojentajan kyynärpään puoleisessa päässä kipua jos menen kylmiltään veivaamaan ojentajia liian isoilla painoilla. Siitä tässä varmaan on kyse, ei ehkä niinkään tulehduksesta. Tennarin tulehtunut osahan on rannelihaksen kiinnityskohta kyynärpäässä käsittääkseni.

Lämmittely olikin kunnossa. No sitten syynä on liian isot sankaripainot.

Noniin, meikäläisellä on juuri nimenomaan tuota ensimmäisessä postauksessa mainittua vaivaa. Vihloo ja viiltää kun lähtee työntelemään oikeastaan mitä tahansa, vinopenkkiä, penkkiä, pystypunnerrusta, jne. Lämmitellä olen koittanut mutta kun niskantakaa pystyy hädintuskin punnertelemaan 3kg:n käsipainolla niin ei hyvältä näytä.

Ajattelinkin jos koittaisi kotikonstein vaikka viikon seuraavaa (poimittu hulkin tredistä):
taicaviitta sanoi:
2400 mg/pvä on määrä, joka vaikuttaa tulehdustiloihin parantavalla tavalla, vähempi ei oikein auta tulehdustiloihin - tämäkin lääkäritietoutta. enemmällä ei taas ole juurikaan vastaavaa hyötyä, muuta kuin mahdollisten vatsaärtymysten lisääntyminen. eipä se buranakaan tosiaan mikään ihmelääke silti ole, itse olen ottanut tämän vuoden puolella 2 kertaa 2 viikkoa 2400 mg/pvä kyynärvarren tulehdustilaan, eikä auttanut. tosin, eipä kolmen kerran mälli kortisoniakaan ole kipua pois siitä vienyt.

Eli 3x800mg buranaa huuleen päivässä ja lepoa punttitouhuista kokonaan vaikka viikon tai parin verran. Onko mitään järkeä tahi löytyykö parannusehdotuksia?

Eli 3x800mg buranaa huuleen päivässä ja lepoa punttitouhuista kokonaan vaikka viikon tai parin verran. Onko mitään järkeä tahi löytyykö parannusehdotuksia?

Lepoa kunnolla. Ei mitään ylimääräistä rasitusta. Eli pelkkä punttilepo ei auta jos könyää sitten kaikkea muutakin..

Itselläkin vähän tenniskyynärpää vaivaa, enkä jaksa alkaa popsimaan buranakuuria, nappaan töistä kortisonit mukaan ja kaverin pistän piikittämään.. :evil:

Toi kortisoni ei monesta auta koska sitä ei ole pistetty oikeaan osotteeseen. Kannattaa kääntyä jonkun urheiluvammoihin erikoistuneeseen lääkäriin (usein ortopedi) jolla kokemusta asiasta. Osaa pistää oikeaan paikkaan piikin. Kysyin tota ortopedilta itteltään. No toki paranemiseen vaikuttaa moni muukin asia, ettei pelkästään väärään paikkaan pistetyn kortisonin piikkiin voi laittaa. Aikaa toi paraneminen vie kyllä ja usein helposti se vaiva uusii...

No mulla ainakin meni eka piikki väärään osoitteeseen, mutta se johtui musta itsestäni. Lääkäri kysyi missä on pahin kipu ja minä kerroin sille väärän paikan. En sitten tiedä, säteilikö tuo kipu jotenkin vai onko niin, että tenniskyynärpää voi olla kipeä kahdesta eri kohdasta. Nyt toisella kerralla kipu on huomattavan paljon vähentynyt piikin ansiosta, mutta vieläkin se tuntuu hiukan jossain tilanteissa. Ehkä apua oli myös siitä, että tokalla kerralla minua pistänyt lääkäri oli itse kärsinyt samasta vaivasta.

Lepoa kunnolla. Ei mitään ylimääräistä rasitusta. Eli pelkkä punttilepo ei auta jos könyää sitten kaikkea muutakin..

Itselläkin vähän tenniskyynärpää vaivaa, enkä jaksa alkaa popsimaan buranakuuria, nappaan töistä kortisonit mukaan ja kaverin pistän piikittämään.. :evil:
Jaaha, mulle kans. Ota pelit ja vehkeet mukaan ni mä pistän sufeet tippumaan! :evil:

Mulla ollut nyt kyynärpää vaiva pari viikkoa. Koko homma alkoi siitä, että futiskentällä kaveri veti jalat alta ja tulin kyynärpää edellä maahan. Kyynärpää oli turvoksissa noin viikon ja nyt tuntuu kiristystä kun teen ojentaja tai punnerrusliikkeitä. Turvotusta ei enää ole, mutta ei ole käsi ainakaan normaali vielä.:itku:

Mulla ollut nyt kyynärpää vaiva pari viikkoa. Koko homma alkoi siitä, että futiskentällä kaveri veti jalat alta ja tulin kyynärpää edellä maahan. Kyynärpää oli turvoksissa noin viikon ja nyt tuntuu kiristystä kun teen ojentaja tai punnerrusliikkeitä. Turvotusta ei enää ole, mutta ei ole käsi ainakaan normaali vielä.:itku:

Kävin lekurissa näyttämässä kättä ja nyt vedän toista antibioottikuuria peräkkäin + tulehduskipulääkkeet päälle eli tulehdus oli. Vielä punoitusta kyynärpäässä, mutta punnerrusliikkeet sujuu jo ilman kipua. Ranskalaisia ei pysty tekemään siinä vaiheessa tuntuu kuin joku kiristäisi kyynärpään ojentanjan puolella. No lepoa tuo lekuri kyllä suositteli.

Mulla taas oikean käden kyynärpää tuntuu aralta päivä pari rintatreenien (penkki) jälkeen. Kipu on lähellä kyynärluuta, mutta se ei ole kova. Mahdollisesti tenniskyynärpää vaivaa?

Back
Ylös Bottom