Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ylös tultiin tänään aika reippaasti. Katellaan nyt jatkuuko nousu vai lähteekö taas uudestaan alaspäin viikon edetessä. Mielenkiintoisi aikoja kaikenkaikkiaan, opettavaisia jos ei muuta. Onneksi ei ole isoja rahoja osakkeissa kiinni.

Näin se taitaa olla. Jossakin väitetty että mentäisiin kolmessa syklissä alas. Enpä tiedä sitten pitäskö pistää nuo indeksirahastot myyntiin jos taas alas lähdetään. Alamäki kun voi sitten olla pitkäkin ja jossainkohtaa alkaa olemaan halpaa ja silloin olisi hyvä olla rahaa mitä irrottaa ostoihin. Edelleen mielenkiintoista opiskelua, kun ei ole isot oppirahat pelissä, ainoastaan edellisen myynnin voitot. ;) Vituttaahan se jos rahaa palaa, tottakai, mutta eipä tässä paniikkia sentään tule.

Timba79 sanoi:
Enpä tiedä sitten pitäskö pistää nuo indeksirahastot myyntiin jos taas alas lähdetään.

Et tietenkään pistä! Johan olet moneen kertaan ilmoittanut olevasi pitkän aikavälin sijoittaja. Jatkat vaan säännöllistä tankkaamista sillä sopivalla summalla joka kuukausi, niin hyvä tulee.

Stu sanoi:
Et tietenkään pistä! Johan olet moneen kertaan ilmoittanut olevasi pitkän aikavälin sijoittaja. Jatkat vaan säännöllistä tankkaamista sillä sopivalla summalla joka kuukausi, niin hyvä tulee.

Tähän moni aloitteleva sijoittaja kompastuu. Ruvetaan himoitsemaan maksimaalista tuottoa vaikka olisi saatavana keskimääräistä tuottoa juuri holdaamalla ja tasaisesti lisäämällä sijoituksia ajallisesti hajauttamalla. Sopulit antavat voitot ammattilaisille. Samanlailla kuin pokerissa. Pää kylmänä ja tankkailet ajan kanssa. Lisäksi kannattaa muistaa että pitää senverta sukanvarressa puskurivarstoa käteisenä, että voi tankata suurista dipeistä eikä vaan aina palkkapäivänä.

Olette pojat ihan oikeassa, tässäkin asiassa!

No tuolla lyhyen koron rahastossa on joku 40% koko salkun arvosta tällä hetkellä ja sieltä sitten tankkaillaan jos palkkapäivän tankkailut ei riitä, tai sitten katsotaan suoria osakesijoituksia jos joku sopiva tässä asiaa tutkiessa kohdalle osuu.

Sama täällä. Rahat pysyy kiinni rahastoissa. Kyllä ne joskus nousee. Sillä niin väliä milloin. Kun kuitenkin sillä periaatteella olen ne sinne laittanut, että en koske niihin vuosiin.

Mulla on ohjenuorana, että pitää sijoittaa korkeintaan se rahasumma, jonka on valmis häviämään. Ja näin ollen mitään paniikkia ei ole, eikä tule :)

Nopeesti läpi selailtuna en huomannut, että kukaan olisi vielä ehtinyt vinkittää tällaiseen metkaan palveluun, jonka kautta onnistuu merkinnät kaikkiin rahastoyhtiöihin saman saitin&talon kautta:

https://www.eufex.fi/

Mukana myös rahastosuosituksia ja heidän omia tutkimuksiaan. Perustajat Hankenin rahoituksen "tohtoreita", jotka siirtyivät aidan toiselle puolelle.

Kaisu sanoi:
Mulla on ohjenuorana, että pitää sijoittaa korkeintaan se rahasumma, jonka on valmis häviämään. Ja näin ollen mitään paniikkia ei ole, eikä tule :)

Mulla on ohjenuorana se että mä laitan osakkeisiin kaiken minkä mä saan irti :kippis1:

Janip80 sanoi:
Nopeesti läpi selailtuna en huomannut, että kukaan olisi vielä ehtinyt vinkittää tällaiseen metkaan palveluun, jonka kautta onnistuu merkinnät kaikkiin rahastoyhtiöihin saman saitin&talon kautta:

https://www.eufex.fi/

Mukana myös rahastosuosituksia ja heidän omia tutkimuksiaan. Perustajat Hankenin rahoituksen "tohtoreita", jotka siirtyivät aidan toiselle puolelle.

Ihan jännältä palvelulta vaikutti. Mistäköhän herrat saavat makkaraa leivän päälle, jos kerran hinnasto on sama kuin suoraan merkittäessä rahastoyhtiöön? Jossain on koira haudattuna...

osku sanoi:
Mulla on ohjenuorana se että mä laitan osakkeisiin kaiken minkä mä saan irti :kippis1:

Heh, mulla vähän samat ajatukset. Tosin senverran vain ettei muu elämä kärsi...ainakaan oleellisesti. ;) Eli jostian turhasta voi olla paitsikin, ei sitä ikinä saa mitään säästöön jos ei tosissaan jotain tee sen eteen. Jos aina laittaisi vain "sitä mystistä ylimääräistä" niin eipä ois meikäläisen rahastoissa varmaan sentin latia.

Jumantsuikka tänään on menty ylös kovaa ja muuallakin kuin Suomessa. Pitää oikein illalla vilasta kun rahastot on päivitetty, että joko sitä ollaan kaikki miinukselle menneet rahasto-osuudet kuitattu plussan puolelle.

Sahaus on senverran kovaa, että todellakin ainut järkevä ratkaisu on varmasti ostaa aikahajautellen ja holdata. Jos sitä meinaisi tiiviimmin kauppaa käydä, tulisi koko pörssistä jo kokpäiväinen duuni. Ja voittaisiko siinäkään sitten pitkässä juoksussa yhtään mitään kun vähennetään kulut sun muut...tuskin.

Timba79 sanoi:
Jumantsuikka Sahaus on senverran kovaa, että todellakin ainut järkevä ratkaisu on varmasti ostaa aikahajautellen ja holdata. Jos sitä meinaisi tiiviimmin kauppaa käydä, tulisi koko pörssistä jo kokpäiväinen duuni. Ja voittaisiko siinäkään sitten pitkässä juoksussa yhtään mitään kun vähennetään kulut sun muut...tuskin.

Kyllä vois näin mutulla sanoa että moni hätähousu on ottanut kunnolla takkiin viime päivinä.

Siis en puhu nyt ittestäni!

Timba79 sanoi:
Jumantsuikka tänään on menty ylös kovaa ja muuallakin kuin Suomessa. Pitää oikein illalla vilasta kun rahastot on päivitetty, että joko sitä ollaan kaikki miinukselle menneet rahasto-osuudet kuitattu plussan puolelle.

Sahaus on senverran kovaa, että todellakin ainut järkevä ratkaisu on varmasti ostaa aikahajautellen ja holdata. Jos sitä meinaisi tiiviimmin kauppaa käydä, tulisi koko pörssistä jo kokpäiväinen duuni. Ja voittaisiko siinäkään sitten pitkässä juoksussa yhtään mitään kun vähennetään kulut sun muut...tuskin.

Mikä menee ylös tulee alas, ja mikä menee alas tulee ylös. Ainakin tähän mennessä...;) Heilahteluilla tehdään voitot ja tappiot. Suunta on pitkässäjuoksussa ylöspäin.

kas-vain sanoi:
Mikä menee ylös tulee alas, ja mikä menee alas tulee ylös. Ainakin tähän mennessä...;) Heilahteluilla tehdään voitot ja tappiot. Suunta on pitkässäjuoksussa ylöspäin.

Näinhän se on. No nyt on vähän jemmassa siellä korkorahastossa, katellaan sitten ostoja reilummin kun taas joskus notkahtaa. Aika vahvasti alkaa tuntumaan siltä, että meikäläisen taktiikka on tulevaisuudessa ostaa ja pitää, joskus sitä varmaan tekee sitten tiliäkin noilla.

Timba79 sanoi:
Näinhän se on. No nyt on vähän jemmassa siellä korkorahastossa, katellaan sitten ostoja reilummin kun taas joskus notkahtaa. Aika vahvasti alkaa tuntumaan siltä, että meikäläisen taktiikka on tulevaisuudessa ostaa ja pitää, joskus sitä varmaan tekee sitten tiliäkin noilla.

Mä tosiaan bongasin sen sammon ihan hyvään hintaan,harmi ettei ollut enempää reservejä käytössä.Voi voi kun olis ehtinyt reagoida tuohon laskuun heti niin olis saanut hyvin nostettua osakekantaa.

Olen tässä miettinyt jos jossain vaiheessa ostaisi kahta osaketta ihan suoraan. Toinen voisi olla joku vahva iso yhtiö ja toinen kasvava, eri toimialoilta tottakai!

Nyt on kaikki aika kallista, mutta jospa tässä joku tulisi "tarjoukseen" tai olisi muutenvain kaikesta huolimatta edullinen niin voisi kauppoja harkita.

Vahvaksi isoksi olen vähän miettinyt Metsoa, Nokiaa, UPM, ehkä Neste Oil. Kasvavaksi taas esim. eQonline, muitakin varmasti on.

Onko tätä lukevilla sijoitusta "harrastavilla" jotain hyvää mielessä jota kannattaisi seurailla? Jos tietoja ei kovin julkisesti halua laittaa, niin tottakai voi pistää privaakin tulemaan. ;) Ja pysytään kotimaisissa osakkeissa.

Markkinatilanne on tällä hetkellä sen verran epävarma, etten ainakana itse lähtisi kerralla siirtämään rahoja korkorahastosta suoriin osakesijoituksiin. Paino on siis nimenomaan sanan "kerralla" kohdalla. Sinänsä nyt on aivan kelvollinen aika ostaa osakkeita, mutta kannattaa varoa kaikkien munien pistämistä yhteen koriin, myös ajallisesti. Itse hajautan ostot pidemmälle aikavälille ja pienennän täten markkinoiden ailahtelujen aiheuttamaa riskiä.
Mitä viime viikkojen kurssilaskuun tulee, en myynyt mitään, mutta dipin pohjalla lisäsin omistustani 15%. Ainakin tällä hetkellä olen tyytyväinen ratkaisuuni.
Suorista osakesijoituksista löytyy tällä hetkellä kolmen yhtiön "arvo-osaketta": Nokia, YIT ja Vaisala. YIT:n osakkeen hinnassa on melko paljon odotuksia Venäjän liiketoiminnan onnistumisen suhteen, enkä aio sen osuutta salkussani lisätä, mutta asettamassani tavoitehinnassakaan ei vielä olla, jotta myynti tulisi ajankohtaiseksi. Nokiaa ja Vaisalaa voisin ostaa lisääkin jos tilille sattuisi eksymään ylimääräistä rahaa. Vaisala ei tule koskaan olemaan suuria intohimoja herättävä yritys, mutta sen talous, osaaminen ja tietotaito on vakaalla pohjalla, ja uskon sen tahkoavan tasaista tulosta vuodesta toiseen jatkossakin.
Riskipitoisempia osakkeista salkuuni on sitten hankittu pienemmillä summilla (niin pienillä kuin oikeastaan kannattaa lähteä edes ostamaan välityspalkkiot huomioon ottaen) Biohittiä ja Turvatiimiä. Ensimmäinen on pitkän aikavälin sijoitus, johon en kohdista suuria tuotto-odotuksia ainakaan seuraavaan 10 vuoteen. Jälkimmäinen taas on spekulatiivisempi sijoitus, jota perustelen yrityksen asemalla kilpailijoihinsa nähden. Kumpaakin näistä osakkeista voisin sinänsä ostaa lisääkin, mutta se edellyttää myös muun salkun kasvattamista. Nämä ovat sen verran riskipitoisia osakkeita, etten halua niiden osuuden kasvavan liian suureksi.
Mitä tuohon eQ:n osakkeeseen tulee, niin uskon firman kasvavan ja pärjäävän varmasti, siitä ei ole kyse. Olen kuitenkin karsastanut osaketta, sillä mielestäni osakkeen hinta ei ole suhteessa tuotto-odotuksiin, edes kasvavien. eQ on ollut mielestäni hieman turhan "seksikäs" kohde, ja siihen on kohdistunut liian voimakkaita hintaa nostavia spekulaatioita. Yleisesti ottaen en pyri haistelemaan markkinoiden mielialoja ja trendeihin perustuvia kurssinousuja tai laskuja, vaan tuijotan firman suorituskykyä (tai potentiaalista suorituskykyä) ja sen maksamaa osinko (tai tulevaisuudessa mahdollisesti maksamaa :)) suhteessa osakkeen hintaan.

Willieltä hyvä postaus, kiitokset siitä!

Ja tuo pointti eQ:sta pitää varmasti paikkansa ja muitakin hyviä vaihtoehtoja "rahoitussektorilta" varmasti löytyy.

Mulla on nyt se hyvä puoli tässä, että otin just itelleni asiakkuuden eQ:pankista ja saa pari seuraavaa kuukautta tehdä 10 kauppaa veloituksetta. Eli nyt mun tapauksessa on järkevää ostaa vaikka 200 euron pörssierä, kun ei tartte kuluja miettiä. Tietty jos miettii tuon myymistä pois myöhemmin niin voi kulut rankaista, mutta tarkoitus onkin tehdä hyviä sijoituksia joita pidetään. ;)

Tarkkana... 15.30 tulee USA:n tuottajahinnat ja vähittäisymyyntiluvut toukokuulta sekä yritysvarastot huhtikuulta. Itse veikkaan positiivista kurssireaktiota ostowarreilla. 2min aikaa...:)

Edit. no aika hiljainen reaktio...

Back
Ylös Bottom