- Liittynyt
- 28.12.2005
- Viestejä
- 2 868
Akemenidien hallitsijasuvun aikana Persia hallitsi suurta osaa sivistynyttä maailmaa. Persialaisten tarujen myyttinen kuvakieli tunkeutui myös muiden kansojen maailmankuvaan. Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan zarathustralaisuus vaikutti merkittävästi juutalaiseen uskontoon ja kulttuuriin. Hämeen-Anttilan mukaan juutalaiset omaksuivat akemenidien valtakautena zarathustralaisen dualismin, joka erottaa hyvän ja pahan jyrkästi toisistaan. Juutalaisuus omaksui hyvän ja pahan välisen erottelun, kuten myös valon ja pimeyden symboliikan, jotka siirtyivät myöhemmin osaksi länsimaista kulttuuriaperimää. Näiden vaikutteiden seurauksena syntyi länsimainen käsitys Saatanasta.
Zarathustran mukaan rappeutunut "paha uskonto" on kuin huumetta, jota papit syöttävät ihmisille. Tutkijat ovat yhdistäneet pappien käyttämän huumeen haoma kasvinmehuun, jota pappien sanottiin käyttävän. Kasvin sanskriitin kielinen nimi on soma. On mahdollista, että Zarathustra käyttää sanaa "huume" myös metaforisessa mielessä. Tyhjänpuhuja papit tuhoavat Zarathustran mukaan epäterveen opetuksen kautta elämän tarkoituksen. He lisäävät "vihaa ja ilkeyttä kielellään".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Zarathustralaisuus
Länsimainen käsitys asioista yleensä määrittelee asian kuin asian hyväksi tai pahaksi. Ideallisesti tämä vaikuttaisi olevan kristinuskon paras tapa hallita ihmisiä, kun on olemassa absoluuttista hyvää ja absoluuttista pahaa. Ajatusmaailma ns. tosiuskovaisilla rajoittuu selkeästi teinin absoluuttiseen käsitykseen/ehdottomiin totuuksiin.
Itse näkisin selityksen puutteellisena selityksenä sille, että ihmiset pystyvät olemaan toisilleen tunteettomia ja tekevän pahoja asioita. Yhä harvempi oikeasti ajattelee jumalan edustavan absoluuttista hyvää ja saatanan absoluuttista pahaa.
Onko olemassa absoluuttista hyvää ja absoluuttista pahaa?
Kukaan ihminen ei tuntuisi olevan absoluuttisen oikeellinen, hyvä toiminnassaan. Sokeasti uskova voi korostaa toisen ihmisen arvoa ns. pyhimyksen arvoon, kenties voisi kehua toista ihmistä "täydelliseksi".