Ylppärin korotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keila
  • Aloitettu Aloitettu
Toivottavasti ei ole liian tyhmä kysymys, mutta en löytänyt suoraa vastausta mistään vaikka kuinka etsin...

Voiko ylppärin arvosanan korottaa syksyllä, vaikka saisi opiskelupaikan jo keväällä? Siis jos ottaa paikan vastaan, mutta ei aloita vielä ensi syksynä vaan yrtittää vielä seuraavana keväänä saada paremman paikan. Vai vaikuttaako yhden korkeakoulupaikan sääntö siten, että paikan ottamisen jälkeen ei voi enää muualle hakea vaihtamistarkoituksessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun tietääkseni yo-arvosanoja voi korottaa ihan milloin vaan. Se ei liity opiskelupaikan vastaanottamiseen mitenkään.

Voit ottaa paikan vastaan nyt ja yrittää saada uutta opiskelupaikkaa ensi keväänä.

Se yhden opiskelupaikan sääntö on kaikessa yksinkertaisuudessaan sellainen, että voit vastaanottaa vain yhden opiskelupaikan lukuvuodessa. Eli jos otat vastaan syksyllä -04 alkavan opiskelupaikan voit vastaanottaa seuraavan kerran vasta seuraavana syksynä -05. Jos vastaanotat opiskelupaikan tammikuussa -05 voit vastaanottaa seuraavan kerran jo syksyllä -05, koska ovat eri lukuvuotta.

Näin ollen sulla ei ole huolta :) Voit opiskella vaikka kuinka monta eri alaa, kunhan olet aloittanut ne eri lukuvuosina.

Korjatkaa muut ihmeessä, jos olen väärässä. Näin asia oli ainakin lukuvuonna 2001-2002, kun asiaa selvittelin.

Lisäks, jos oot esim. kirjottanu keväällä 2004 niin saat korotella vielä syksyllä 2005. En tiedä, miten toi "1,5 vuoden sääntö" menee, jos oot jakanu kirjottamisen vaikka syksylle 2003 ja keväälle 2004. Oiskohan niin, että 1,5 v siitä, kun oot saanu lakin? Tän 1,5 v jälkeen, jos haluu korotella, niin pitää vissiin ottaa kaikki aineet uusiks.

Mä oon ite miettiny sitä, että jos en nyt pääse hakemaani opiskelupaikkaan sisään, niin meen vielä tän vuoden syksyllä korottamaan reaalin. Kuitenkin noita reaalin asioita on tullu päntättyä pääsykokeisiin lukiessa paljon enemmän kuin sillon 2003 keväällä, kun kirjotin. Eli korotuksen ei luulis olevan vaikeeta, ja sais lisää lähtöpisteitä seuraavalle vuodelle. Ei tarttis lukea. Tekis vaan sen kokeen.

EDIT: ljm: noin se taiskin olla :david: Voisin saattaa kaikki hämmennyksen valtaan kumittamalla tekstini, mutta jätän nyt tohon kuitenkin ja ilmaisen tietämättömyyteni :eek:

Mulla oli semmoinen käsitys, että kunhan yo-tutkinnon saa kerran valmiiksi asti, sen jälkeen voi yksittäisiä arvosanoja korottaa vaikka 50-vuotiaana jos haluaa, mutta se tutkinto pitää ekan kerran saada valmiiksi sen 1.5 vuoden sisällä.

ljm sanoi:
Mulla oli semmoinen käsitys, että kunhan yo-tutkinnon saa kerran valmiiksi asti, sen jälkeen voi yksittäisiä arvosanoja korottaa vaikka 50-vuotiaana jos haluaa, mutta se tutkinto pitää ekan kerran saada valmiiksi sen 1.5 vuoden sisällä.

Täällä ollaan samaa mieltä Rintafileen kanssa, eli arvosanoja saa korottaa sen 3 kertaa, muuten joutuu kirjoittamaan kaiken uusiksi.

ljm sanoi:

Juuri näin.

Ylioppilastutkinnon kokeen hyväksytysti suorittanut saa uusia kokeen yhden kerran, hyväksytyn reaalikokeen saa kuitenkin uusia kaksi kertaa. Hyväksytyn kokeen uusimisella ei ole aikarajaa. (16 §)

Hylätyn pakollisen kokeen saa uusia kaksi kertaa tätä tutkintokertaa välittömästi seuraavien kolmen tutkintokerran aikana. (16 §) Jos siis kokelas ajoittaa tutkinnon suorittamisen kolmeen perättäiseen tutkintokertaan ja viimeisellä näistä tutkintokerroista tulee hylätyksi jossakin pakollisessa kokeessa, hän saa uusia hylätyn kokeensa vielä kaksi kertaa kolmen seuraavan tutkintokerran aikana. Pisimmillään tutkinnon suorittaminen voi siis ulottua kuuteen tutkintokertaan. Jollei tutkintoa ole suoritettu säädetyssä ajassa, on se kokonaisuudessaan uusittava. (16 §)

http://www.minedu.fi/yo-tutkinto/yleisohje.html#tutkinto

Force sanoi:
Ylioppilastutkinnon kokeen hyväksytysti suorittanut saa uusia kokeen yhden kerran, hyväksytyn reaalikokeen saa kuitenkin uusia kaksi kertaa. Hyväksytyn kokeen uusimisella ei ole aikarajaa. (16 §)

Hylätyn pakollisen kokeen saa uusia kaksi kertaa tätä tutkintokertaa välittömästi seuraavien kolmen tutkintokerran aikana. (16 §) Jos siis kokelas ajoittaa tutkinnon suorittamisen kolmeen perättäiseen tutkintokertaan ja viimeisellä näistä tutkintokerroista tulee hylätyksi jossakin pakollisessa kokeessa, hän saa uusia hylätyn kokeensa vielä kaksi kertaa kolmen seuraavan tutkintokerran aikana. Pisimmillään tutkinnon suorittaminen voi siis ulottua kuuteen tutkintokertaan. Jollei tutkintoa ole suoritettu säädetyssä ajassa, on se kokonaisuudessaan uusittava. (16 §)

http://www.minedu.fi/yo-tutkinto/yleisohje.html#tutkinto

Tää on mun mielestä eri asia kuin valmistumisen jälkeen tapahtuva kokeen suorittaminen.

Opetushallituksen tietopaketti yhden korkeakoulupaikan säännöksestä. Tuolta löytyy myös esimerkkitapauksia, kattavasti ja informatiivisesti kerrottu kaiken kaikkiaan.

Eli Hippa näyttäisi olevan ihan oikeassa. :)

Voit ottaa vastaan uuden paikan vaikka kerran lukuvuodessa ja myös pitää ne kaikki, mikäli vain opiskeluintoa riittää! :D Toki kannattaa huomioida esim. se, että poissaolevaksi voi ilmoittautua myös, muttei kovin moneksi lukuvuodeksi peräkkäin.

Eli opiskelupaikan vastaanottaminen ja ylioppilasarvosanan korotus eivät vaikuta toisiinsa muutoin kuin siten, että jos haet keväällä ja korotat keväällä, saattaa tuo korotus auttaa koulutukseen pääsemisessä. Korotuksen vaikutuksista on hakukohtaisesti tietoa mm. tuolla OPH:n sivuilla. Myös koulujen sivuilta löytyvät hakuohjeet kertovat asiasta.

Vielä vinkkinä sellainen, että syksyn haussa (yhteishaut) saattaa tärpätä paremmin kuin kevään, eli jos menee keväällä sivu suun toivottu opiskelupaikka, kannattaa tarkistaa mahdollisuus syksyllä hakemiseen, kaikki koulut ja koulutusohjelmat kun eivät syksyn hauissa ole mukana.

Onnea matkaan! :thumbs:

Hippa sanoi:
Tää on mun mielestä eri asia kuin valmistumisen jälkeen tapahtuva kokeen suorittaminen.

Niinhän se taitaa olla. Tuossa kun puhuttiin kokeesta eikä koko tutkinnosta. Muutenhan se olisi niin, että kun on kerran yrittänyt korottaa, niin ei saa enää koskaan siinä elämässä yrittää parantaa tulostaan.

Kuten Force jo kertoi:

-Jos suorittaa kokeen hyväksytysti, saa sen uusia kerran.
-Hyväksytyn reaalikokeen saa uusia kaksi kertaa.
Näissä ei aikarajaa, eli vaikka viisikymppisenä uusintoihin.

-Hylätyn pakollisen kokeen saa uusia kaksi kertaa (hylättyä) tutkintokertaa välittömästi seuraavien tutkintokertojen aikana.
-Hylätyn ylimääräisen kokeen saa uusia ilman aikarajaa kaksi kertaa.

Hippa sanoi:
Mun tietääkseni yo-arvosanoja voi korottaa ihan milloin vaan. Se ei liity opiskelupaikan vastaanottamiseen mitenkään.

Näin minäkin olen ymmärtänyt tämän asian eli ylioppilastutkinnon arvosanoja voi käydä korottamassa vaikka 10 vuotta kirjoitusten jälkeen. Silloin kun minä kirjoitin ylioppilaaksi niin kävin muistaakseni jo seuraavana vuonna korottamassa yhtä arvosanaa. Tällä ei tosin ollut merkitystä mihinkään pääsykoejuttuihin vaan sainpahan yleisarvosanan pykälää paremmaksi.

:rolleyes:

lyz sanoi:
Kuten Force jo kertoi:

-Jos suorittaa kokeen hyväksytysti, saa sen uusia kerran.
-Hyväksytyn reaalikokeen saa uusia kaksi kertaa.
Näissä ei aikarajaa, eli vaikka viisikymppisenä uusintoihin.

Jees, mutta eikö sitä koko elinikänä saa uusia enempää kuin tuon yhden kerran ja reaalin kaksi kertaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom