Ylirauta – mitä ja miksi?

Moikka! Yritin aiheesta googlailla, mutta en löytänyt kunnolla tietoa. Myöskään lukemissani (maksimi)voimaharjoittelun opaskirjoissa ei ole asiasta mainittu.

Elikkäs:
- Miksi ylirauta tehdään? Mitä siitä hyötyy?
- Kuinka suuri ylirauta on? Onko se laskettu suhteessa päivän sarjapainoihin vai ykkösmaksimiin?
- Miksi kaikki ei tee ylirautaa, ts. onko siitä jotain haittaa vai onko hyöty kiistanalainen?

Kysymys siis lähinnä voimanostoharjoittelu mielessä :)

Ylirautaherättely on nimenä mun lanseeraama. Käsitteenä se tarkoittaa perusvoimakaudella niitä pidempiä sarjoja isompaa romua, muttei tiukkaa maksimia. Se ei oo suorituskykyyn nähden yli-iso rauta, vaan nimensä mukaisesti se on herättelyä ja ns. viimeinen "lämppä"sarja. Se on 1-2 toiston mittanen pääasiassa ja sarjatiukkuus on mieluiten RIR2-4, mutta tääkin vaihtelee esim. mun jengissä melkoisesti tyypistä riippuen. Niitä voidaan tehdä useampia, mutta yleensä peruskaudella niitä on yksi.

Se tehdään sen takia, että kroppa selkeemmin herää niitä työsarjoja varten ja toimii hieman paremmin. Lisäksi se pitää maksimivoimatasoja ja -valmiutta yllä, ettei niiden kaivamisessa sitten olis niin iso homma pitkän peruskauden jälkeen. Lisäksi valmius mennä kisaamaan on huomattavasti parempi, koska pitkää maksimikautta ei tarvita piikkailuun. Siitä ei ole haittaa juurikaan, jos osaa annostella ne oikein, eikä oo liian ahne ja yritä väkisin niissä edetä. Ne menee päivän kunnon mukaan, kuten ne perusvoimasarjatkin, joissa kuitenkin peruskaudella se suurempi fokus pitäis olla. Mulla on hyvin monentasoisia nostajia valmennuksessa ja käytännössä kaikki käyttää ylirautaherättelyjä melkolailla ympäri vuoden. Käytännön tasolla niiden nimeen vannotaan hyvin vahvasti.

Esimerkki 150kg maksimin omaavan nostajan treenijaksosta, missä painoja pystytään lisäämään ns. normaalisti:
1. 1*130 (ylirauta), 3*8*100
2. 2*132.5, 4*6*110
3. 1*140, 6*4*120
4. 1*130, 2*8*100 (kevennys)

Googlellakin löytyi sekunnissa mun kirjottama artikkeli Hulmin Juhan sivuilla: https://lihastohtori.wordpress.com/2017/09/02/maksimivoima-perusvoimaharjoittelu/

Viimeksi muokattu:
Joo käytän joillekki. Ne on aika kuormittavia, joten ei mikään perusjuttu. Niissä kuorman tulis voimamielessä olla yli 100% eli eri asia, ku bodailussa se negan korostus.

Kiitos jto kattavasta vastauksesta ja blogilinkistä! Senpä takia tuo blogi ei mulle hakuihin tullut, kun puuttui sana herättely. Olen aina kuullut puhuttavan pelkästä yliraudasta ilman herättely-sanaa, niin en tajunnut sillä yhdistelmällä etsiä :)

Totta ja se herättely on kuitenki aika tärkee ajatussisältö, koska toi ei varsinaista maksimivoimatreeniä ole, eikä tosiaan niitä ylimaksimin romujakaan, mitä negoissa käytetään. Kieltämättä voi hieman hämmentää, koska monet lyhentää ton yliraudaksi tai yyärräksi, koska alkaa olemaan sen verran vakiintunut termi ja levinnyt melko laajasti valmennussanastoon. Oon käyttäny tuota systeemiä valmennuksessa reilut 20 vuotta.

Back
Ylös Bottom