SUPERCARB 1kg -40%

ylikunto tuttua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tatjana
  • Aloitettu Aloitettu
Noin vuoden ajan olen treenannut kovemmin, sitä ennen 10 v ehkä 70-80%:n teholla. Viim. v:n aikana 1/4 vk ollut kevyt, 60%:n viikko. Siitä huolimatta on ollut oireita, jotka ymmärtääkseni sopivat ylikuntoon (väsy, pumppu hakkaa etenkin vaakatasosta ylösnoustessa). Onko kokemusta vastaavasta? Auttaisiko aerobinen liikunta, joka jää nykyään todella vähiin?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mun muistaakseni ylikuntoon ei auta mikään muu kuin lepo. Itselläni oli ylikunnon oireita, kun aerobicasin urakalla (5-7h/vko).

En vaan muista ylikunnon muita oireita. Väsymys ja sydämentykytys sopii aika moneen oireeseen.

Tiedän, mutta totaalisen lepoviikon jälkeenkin oireet palaavat hyvin pian, 1-2 viikon päästä. Muita todennäköisiä syitä oireille en keksi. Kilpirauhas- ym. -kokeet oli ihan ok.

Aloitatko liian rankasti lepoviikon jälkeen?

Mä en yhtään osaa sanoa mitään! Ylikunto on aikalailla vieras käsite ainakin mulle.

Onko sydänkäyrät tutkittu?

Mulla oli yhdessä vaiheessa tosi korkea leposyke ja tutkittiin kaikenmoista, mutta se sitten johtuikin yhdestä lääkkeestä, jota söin ja jonka olen lopettanut aikoja sitten.

Aloitan täysillä lepoviikon jälkeen, kun kerrankin olo on ok. Samoin kevyen viikon jälkeen. Nyt tosin olen pari kertaa ottanut joka toisen kevyen ja joka toisen raskaan. Labroja ja käppyröitä on katsottu mielestäni riittävästi. Lienenkö liian vanha (32) näin rankkaan reeniin.. Kreatiinia käytin välillä ja se auttoi lihasten palautumiseen, muttei muuhun.

Koskaan ei ole liian vanha!! :)

Kannattaa kokeilla sillai, että kun on ollut se lepoviikko niin aloittaa pikkuhiljaa ja asteittain. Jos vaikkapa se onkin siinä, että alottaa liian rankasti.

Yksi syy ylikuntoon muistaakseni on se, että aloittaa heti täysillä eikä totuta kroppaa kovaan treeniin.

Ylikunto on valitettavasti tullut hyvin tutuksi. Treenaan sekä aerobista että salia opiskelun ja välillä myös työn ohella ja treeniä kun ei osaa ottaa löysästi sitten millään vaan aina tahtoo tehdä täysillä. Kun vielä nukkuminen jää turhan helposti väliin niin taas mennään. Naamaan tulee finnejä, olo on koko ajan epämääräisen huono ja väsynyt, ei huvita oikein mikään, leposyke on korkea...ja kehitystä ei tule sitten pätkääkään. Itsellä auttoi treenin jakaminen aerobisiin ja saliviikkoihin, lepoviikon pitäminen ja nukkumisen lisääminen. Yritän aloittaa lepoviikon jälkeen kevyesti. Tällä systeemillä olen tehnyt puolisen vuotta eikä ylikunto ole tänä aikana vaivannut (mutta tulosta on tullut:) )

Kiitoksia vinkistä! En olekaan tuota ajatellut. Tämä täysillä treenaaminen on niin uutta meikäläiselle. Entisaikaan tuli tehtyä vaan niin, että tuntui, mutta nykyään niin paljon, kun menee. Välimuotoa kevyen ja raskaan treenin lomaan en ole älynnyt kehittää. Tän nykyisen ohjelman muokkasin Taluksen kotisivuilta. Tosi järkevää...:rolleyes:

Tuo ylikuntoon joutuminen näyttää riippuvan tosi paljon myös työn ruumiillisuudesta ja stressaavuudesta. Oma työni on toimistossa istuskelua, mutta stressiaikoina huomaan, että ylikunto iskee aika helposti. Uni ei tule, sydän jytkii, hikoiluttaa jne. Toisilla kuulemma ylikunto tulee helposti siitä, että töissäkin on koko päivän menossa eikä kroppa todellisuudessa lepää kuin nukkuessa. Eli, jos työsi on ruumiillisesti vaativaa / stressaavaa niin ei kannata soveltaa ammattiurheilijan treeniohjelmaa itselleen vaan testailla missä oma raja menee.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mullakin on kokemuksia ylikunnosta, ja se iskee aina silloin, kun opiskelut stressaa päälle, ja koko ajan on kiire jonnekin. Uni jää vähiin kaiken muun hyvän lisäksi. Salilta sitä sitten hakee lievitystä stressille ja vääntää tietty täysillä... LEPO ja hyvät yöunet auttaa!! Pääkin on hyvä välillä tyhjentää... ;)

En tiedä onko tapauksessani juuri kyse ylikunnosta, mutta mua vaivaa kova väsymys, minkä ainakin osaksi tiedän johtuvan aikaisista herätyksistä.
Pinna palaa myös tosi nopsaa ja olo on muutenkin kärttynen.
Töissä myös mittailin pulssia niin se on kyllä aika korkea, myös levossa..
(joku edellä mainitsi ylikunnon oireeksi nopean pulssin..)
En oikein osaa treenata kevyesti joten aina tulee treenattua täysiä, väsyneenäkin.
Uskon, että kroppani tarvitsisi välillä enemmän lepoa..
Ja vielä kun on helposti stressaavaa tyyppiä niin soppa on selvä
:rolleyes:

Sporttityttö: Samaa täällä!
Poikaystävä pakotti mut pitämään elämäni ensimmäisen "tarkoituksellisen" kevyen viikon! Pinnaa alko mullakin kiristää...

Suositut

Back
Ylös Bottom