SUPERCARB 1kg -40%

Yli-innokas aineenvaihdunta

Kärsiiköhän täällä kukaan muu samasta ongelmasta kuin minä? Viime kevään jälkeen on tuntunut, että aineenvaihdunta vetää hirveän kovilla kierroksilla. Mun ongelma ei onneksi ole se, että joutuisin rampaamaan vessassa koko ajan, mutta hikeä pukkaa aina ja joka paikassa. Viime viikko oli aivan hirveä, heräsin parina yönä aivan läpimärkänä hiestä. Jokapäiväinen elämä on myös pikkuisen hankalaa, kun mun ei tarvii kuin laittaa kengät jalkaan, ja jo alkaa paidanselkä kastua. Salille kestää polkea pyörällä viisi minuuttia, mutta tuossa ajassa niskatukkani ehtii jo aivan märäksi. Salilla sitten on tosi inhottavaa, kun oikein pisarat lentää ja koko ajan saa pyyhkiä laitteita. Menee minne tahansa, kirjastoon tai kauppaan, niin aina tuntuu kuin olis suoraan lenkiltä tulossa.

Tuntuu, että koko tää ongelma on tullut samaa matkaa kun olen lisännyt salilla käytiä. Sali on ollut pääharrasteeni keväästä asti (aikaisemmin pääasiassa juoksin paljon) ja samalla on hiki alkanut virrata. Välillä mietin, että oisko mulla joku ylirasitus, mutta sen varmaan huomais muutenkin. Hormonitoiminta vaikuttaa varmaan osaltaan (mutsilla on ennen kuukautisia samoja ongelmia), mutta tuntuu, että tää jatkuu samanlaisena kuukauden kierrosta huolimatta.

Jos on kohtalotovereita, niin tervetuloa jengiin... Ja jos joku tietää hikoilua estävän ja paitaa tahraamattoman deodorantin, niin vinkit otetaan ilolla vastaan :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kärsiiköhän täällä kukaan muu samasta ongelmasta kuin minä? Viime kevään jälkeen on tuntunut, että aineenvaihdunta vetää hirveän kovilla kierroksilla. Mun ongelma ei onneksi ole se, että joutuisin rampaamaan vessassa koko ajan, mutta hikeä pukkaa aina ja joka paikassa. Viime viikko oli aivan hirveä, heräsin parina yönä aivan läpimärkänä hiestä. Jokapäiväinen elämä on myös pikkuisen hankalaa, kun mun ei tarvii kuin laittaa kengät jalkaan, ja jo alkaa paidanselkä kastua. Salille kestää polkea pyörällä viisi minuuttia, mutta tuossa ajassa niskatukkani ehtii jo aivan märäksi. Salilla sitten on tosi inhottavaa, kun oikein pisarat lentää ja koko ajan saa pyyhkiä laitteita. Menee minne tahansa, kirjastoon tai kauppaan, niin aina tuntuu kuin olis suoraan lenkiltä tulossa.

Tuntuu, että koko tää ongelma on tullut samaa matkaa kun olen lisännyt salilla käytiä. Sali on ollut pääharrasteeni keväästä asti (aikaisemmin pääasiassa juoksin paljon) ja samalla on hiki alkanut virrata. Välillä mietin, että oisko mulla joku ylirasitus, mutta sen varmaan huomais muutenkin. Hormonitoiminta vaikuttaa varmaan osaltaan (mutsilla on ennen kuukautisia samoja ongelmia), mutta tuntuu, että tää jatkuu samanlaisena kuukauden kierrosta huolimatta.

Jos on kohtalotovereita, niin tervetuloa jengiin... Ja jos joku tietää hikoilua estävän ja paitaa tahraamattoman deodorantin, niin vinkit otetaan ilolla vastaan :)

Täällä on yksi! Uskomatonta, miten paljon voi esim. portaiden nousu ykkösestä kolmanteen kerrokseen hikoiluttaa. Kun mukana on vielä kauppakassi tms. niin kotona onkin sitten pakko vaihtaa paitaa. Hetken jäähdyttelyn jälkeen tosin vasta (tossa pukkaa jälkihikeä vielä pari minuuttia:jahas: )

Itse en ole keksinyt, mistä tämä voisi johtua, koska muistelen, että vielä ennen kuin urheilin säännöllisesti moista vaivaa ei ollut ja tuolloin olin varmasti huonommassa kunnossa kuin nykyään. Salilla ja muutenkin urheillessa paita on nykyään litimärkä noin vartissa, vaikka kuinka kevyesti yrittäisin tehdä. Se onkin sitten mukavaa varmaan kanssaurheilijoiden mielestä, jotka tulee johonkin laitteeseen mun jälkeen. Pyyhe onkin mulle yhtä tärkeä kuin lapsille uniriepu:lol2:

Viimeksi olen ostanut apteekista ACO-deodoranttia, jonka teho oli yllättävänkin hyvä. Tuotteessa sanotaan, että se vaikuttaa 72 h, mutta enpä sitten uskonut sen pätevän myös muhun ja levitin sitä parina päivänä putkeen. Tuloksena järkyn kuivat ja arat kainalot viime lauantaina, jolloin piti olla kainalot paljastava iltapuku päällä:nolo:
Ainakin tämä tehosi siis kainalohikeen. Vielä kun keksittäisiin kokovartalo-deo... kylpy sellaisesta kiitos!

Tässä osittainen kohtalotoverisi!

Hikoiluni on jotain aivan järkyttävää nykyisin n. 5minuutin kohtuullisen aerobisen jälkeen ja todellakin hikoilu on lisääntynyt mitä pidempään on treenannut. Normaalista pyöräilystä tai kävelystä en siis onneksi hikoa tavallisesti.

Herään usein lakanat läpimärkinä, joten tuo yöhikoilukin on tuttua. Itseäni tosin ei häiritse hikoilu sen kummemmin, koska siihen on jo tottunut :D. Itse en voi vähentää hikoiluni haittoja deodorantilla sen kummemmin, koska hikoilen suurimmaksi osaksi naamasta/päästä :rolleyes:. En usko että sinullakaan on mitään ylikuntoa taustalla jollei muita oireita ole. Ollaan vaan tyytyväisiä siitä että aineenvaihduntamme todellakin toimii. :)

Niin, ja tosiaan huhupuheiden mukaan apteekista saatava Absolut Torr-dödö on myös toimiva.

Huh huh, "onneksi" en ole ainoa, jota voi syyttää rautojen ruostuttamisesta salilla :D Kovasti olen yrittänyt uskotella itselleni, että hyvä kunto se vaan on joka hikoiluttaa kun kroppa niin herkästi reagoi... Mutta ei tämä hirveesti auta kun pitäis julkisella paikalla näyttää ihmiseltä ja olo on kuin ajokoiralla. Mulla on pahin paikka myös tuo päänahka, mutta taidan silti kokeilla tuota apteekkikamaa, tungen sitten vaikka suihkun jälkeen päänahkaan... Ei sentään, mutta kokeilla täytyy. Kiitos vinkeistä!!

Täällä kans yks hikoilija, ei tarvitse kauaa rehkiä niin otsa, ylähuuli, selkä ja tissivako on ihan märkänä :D Salille meen aina hikipyyhkeen kanssa.Tota Absolut Torria pitää vissiin seuraavan kerran kokeilla, mä oon testannu Triple Dryta ja Bats Mildiä ja kummastakaan ei jäänyt mitenkään erityisen hyvää fiilistä.

Samat ongelmat täälläkin :D Absolut Torria käytän silloin tällöin ja Triple Dry on muuten käytössä. Vaikka jälkimmäinen ei niin tehokkaalta aina tunnukaan. Absolut Torria ei muuten kannata sitten laittaa samana (eikä seuraavanakaan) päivänä siitä kun on ajellut kainalot. Itse taisin laittaa seuraavana päivänä ("eihän tästä nyt mitään haittaa voi olla!") ja hetken kuluttua olikin kainalot pienillä vesirakkuloilla. Jep :jahas:

Absolut Torr on kyllä mukavan jytyä, mutta en sitä kovin usein käytä, koska se kutittaa ärsyttävästi hetken kuluttua levityksestä. Ah, ja vielä toinen varoituksen sana: Käyttöohjeissa taidetaan varoittaa siitä, että ei saisi laittaa paitaa päälle tökötin levityksen jälkeen. Käytin kuitenkin kutinan takia sellaista matkalla-roskikseen-lähiaikoina -paitaa. Ja kyllähän siitä paidasta rapisi jonkin ajan kuluttua kainaloista kangas pois. Kuin hiiret olisivat jyrsineet isot tuuletusaukot. Aika tujua siis :)

Minä myös aina pää ja vähän joka paikka märkänä salitreenin jälkeen ja voi kiesus miun punaista lärviä... Sitä ku puhisee ni johan käy helottamaan :)
ja en koskaan käytä hihallisia paitoja treenatessa ku ne läntit kainalossa häiritsee...

Tää on kyl muutekii tosi häiritsevää vaik välil ei oo kuumakaa mut kainalot hikoo siis vaik ei tee mitään. Tuntuu et mitä lähempänä kainaloa paita ni hikoo,et löysempi ois parempi..:(

Juu, minä ilmoittaudun joukkoon! Puntin aloittamisen myötä tuo aineenvaihdunta muuttui mullakin. Nyt siihen hikoiluun alkaa jo tottua. Kainalot ei kylläkään mulla oo ongelma, normaali rexona pelittää hienosti. Selkä on kuitenkin märkänä ensimmäisenä jos alkaa tulla kuuma, pakarat on myös ärsyttävän hikoilevaa sorttia ja se tissivako... :D Salilla mua ei juuri hikoileminen haittaa, vaikka siellä se on tietysti runsaimmillaan, se vaan jotenkin kuuluu asiaan. Öisin hikoilen satunnaisesti, ennen menkkoja taitaa olla pari litimärkää yötä. Lenkillä hikoilen kuitenkin ehdottomasti eniten. Ja mun lenkit on kävelylenkkejä...
Tuolla normaalisti ihmisten ilmoilla (kaupassa, töissä) oon yrittänyt liikkua vaan silleen tosi rauhallisesti rehkimättä. Kyllä tän "vaivan" kanssa pärjää :)
Ja on tässä hyviä puoliakin. Mua paleli jatkuvasti aikaisemmin, nyt ei palele juuri koskaan. :)

Oon miettinyt, että olen yksin tämän minun hikoiluni kanssa. Pelkkä kämpän imurointi saa mut hikoileen niin paljon, että on avattava jokainen ikkuna ja ovi mitä vain auki saa. Vessassakin mä käyn useamman kerran tunnissa ja joskus kaverit tästä kuittaileekin, että se ei normaalia. Tosin musta on normaalia käydä esim kaksi kertaa päivässä ***kalla kuin kerran viikossa:hyper:

Hikipossu ilmoittautuu...
En anna häiritä, mut onhan toki esim. aina mentävä putipuhtailla vaatteilla reenaan, muuten "tuoksu" on aikas villi:D .
Erikoinen kokemus oli, ku ton oman pikku diettini jälkeen aloin taas antaa kiertoon hiilareita: voi herramujee sitä hikoilua! Käännä tyyny, vaihda tyyny, käännä tyyny... Yöpaidasta nyt ei kannata ees puhua:rolleyes: .
Mutta silti, oon tosi tyytyväinen, et homma pelaa.

Arrrgh että toi yöhikoilu voi olla ärsyttävää! Tietääkö kukaan mistä se johtuu? Oon huomannu et silloin ku mul on stressiä ainakin niin herään aamuyöstä varsin nihkein lakanoin.

Mullekkin hiki tulee pintaan jo pienenkin reenin jälkeen, rankemassa se valuu kirjaimellisesti norona, varsinkin nyrkkeily reeneissä hikoilulla ei ole mitään rajaa. Monesti lopussa tehtävien lihas reenien jälkeen lattialla on kirjaimellisesti hiki lammikko. Hiki puskee muutenkin pintaan helposti, varsinkin rinta-vako hikoo heti kun pulssi nousee vähänkin esim. rappusia noustessa.

Yöhikoilu voi hyvinkin johtua stressistä tai vaikkapa kovasta treenistä.

Semmoinen oikein kova, lakanat kasteleva yöhikoilu voi liittyä esim. kilpirauhasen toimintahäiriöihin, infektioihin tai menopaussiin. Se on myös joidenkin vakavien sairauksien tyyppioire, mutta voi aiheutua myös alkoholista tai stressistä. Monet juoksijat sanovat kokeneensa maratonin jälkeen vastaavaa, joten mitä ilmeisimmin se voi liittyä myös ylirasitustiloihin.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Täällä kans yks suihkulähde... Olen huomannut että mitä parempaan kuntoon tulen ja enempi treenailen, sitä enempi hikoilua. Silleen että spinning tunnilla aluksi hikoili vain kainaloista ja selästä, kunnon kohotessa hikoilevat alueet lisääntyivät asteittain, mm. pää ja käsistä ylöspäin, aluksi vähän kämmenistä tippoja, sitten reippaasti koko käsivarret jne. Yleinen mielipide tuntuu olevan että huonokuntoiset hikoilee helpommin, mutta sitten luin lohdutukseksi artikkelin syyskuun Oxygenistä:
"In general, men sweat more than women and during physical activity, well-conditioned individuals sweat more than their untrained counterparts. You read right: The fitter you are, the more you sweat. When you exercise regularly at moderate to high intensities, your body learns to anticipate the rise in the core temperature and begins sweating sooner and more copiously."
En jaksa kaikkea tähän kirjoittaa, mut lopuksi on ohje et kannattaa liikunnan jälkeen ennen suihkuun menoa kävellä tai pyöräillä hiljakseen 10-15 minuuttia vähentääkseen liikunnan jälkeistä hikoilua. Muuten ei löytynyt ohjeita arkipäivästä selviämiseen, mua ainakin harmittaa viikonloppujen tanssilattialla yletön hikoilu :(

Olen aina hikoillut tosi vähän, mutta ihan viime aikoina on alkanut noita suihkulähde-oireita esiintyä täälläkin. Huomaan, että kunnollinen treenifiilis ja voimakas hikoilu itse asiassa kulkevat käsi kädessä :D. Yöhikoilu kyllä sukkaa. Arkiaskareissa pääsen onneksi vielä vähällä...

Treenin ajankohdan ja öillisen hikoilun välisestä yhteydestä

Nyt sen viimeistään huomasin: Treenin jälkeisenä yönä hikoilen itseni läpimäräksi jos treenini on illalla, n. klo 18 aikaan. Hikiongelmaa ei ole jos treenaan aiemmin.

Tähän tosin voi vaikuttaa myös se, että syön yleensä todella paljon koko loppuillan kunhan tulen salilta, joten keho saattaa yrittää kuluttaa liikakaloreita epätoivon vimmalla sitten hikoilemalla.

Olettekos muutkin huomanneet tässä yhteyttä?

Itse treenaan harvemmin noin myöhään, joten vaikee verrata. Mutta onhan se ihan järkeenkäypää, että elimistö on vielä kovilla kierroksilla nukkumaan mennessä, jos tekee iltatreenin. Päivällä tuo olo ehtii tasaantua paremmin. Mulla tuo yöhikoiluongelma tulee lähinnä jalkatreenin jälkeisenä yönä, vaikka yleensä käynkin salilla jo aamupäivästä. Sen verran isoja lihaksi siinä ilmeisesti rasitetaan, että ei meinaa päivä riittää jäähdyttelyyn...

Itse treenaan harvemmin noin myöhään, joten vaikee verrata. Mutta onhan se ihan järkeenkäypää, että elimistö on vielä kovilla kierroksilla nukkumaan mennessä, jos tekee iltatreenin. Päivällä tuo olo ehtii tasaantua paremmin. Mulla tuo yöhikoiluongelma tulee lähinnä jalkatreenin jälkeisenä yönä, vaikka yleensä käynkin salilla jo aamupäivästä. Sen verran isoja lihaksi siinä ilmeisesti rasitetaan, että ei meinaa päivä riittää jäähdyttelyyn...

Tuo on kyllä varmasti aivan totta. En muistakaan enää miten itseäni hikoilutti silloin, kun treenasin monijakoisella ohjelmalla jalat yhtenä päivänä. Täytyykin ihan mielenkiinnosta kiinnittää tuohon huomiota, kun vuoden vaihteessa taas siirryn 4-jakoiseen. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom