yli 100tkm ajetun auton osto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHM
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

JHM

Liittynyt
18.5.2005
Viestejä
302
Ikä
42
Olen ostamassa autoa hintaan 5000 - 6000 €, jolloin nuo kilometrit ovat n. 100 - 150tkm. Mitä remppaa/osien vaihtoja olisi autoon hyvä olla suoritettu noilla kilometrimäärillä?

Eikös autokaupoilla ole joku vastuu siitä härvelistä, vaikka se auto käytettynä myydäänkin?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja auto näillä näkymin joko n. 5v vanha Fiat Brava 1.6 tai n. 10v vanha Opel Vectra 1.8i... kilometrit about samat.
 
No hihna tarvii ainakin olla vaihdettu, molemmat kyllä kuulostaa vähemmän hyviltä vaihtoehdoilta IMHO
 
Periaatteessa autokauppa on vastuussa viasta joka ilmenee autossa kuuden kuukauden aikana ostamisesta, sillä oletuksena on että vika joka ilmenee kuuden kuukauden kuluttua on ollut siinä jo ostohetkellä. Myyjän vastuulla on osoittaa että vika on tullut vasta ostamisen jälkeen.
Mutta ei se nyt aina ole näin yksinkertaista kun kyse on käytetystä autosta.

Noissa ensimmäisessä B-mallin vectroissa on ollut jonkin verran vikaa, varsinkin sähköpuolella.. Ellei sitten ole viimeisiä A-mallin vectroja joista ei ole mitään hyvää sanottavaa.
 
JHM sanoi:
Ja auto näillä näkymin joko n. 5v vanha Fiat Brava 1.6 tai n. 10v vanha Opel Vectra 1.8i... kilometrit about samat.
Imo, ei Fiatteja ole tehty suomen olosuhteisiin. Ja Opeleita näkyy monesti olevan tienposkessa hinausta odottamassa.
 
Tuohon hintaan ostaisin Nissan Primeran (pomminvarmasti ajaa 400.000km, ei hihnan vaihtoa)
tai sitten Toyota Corollan (hihna vaihdettava).
 
Joo ei opeleita tai fiatteja. Corollat ja primerat tosiaan hyviä käyttöautoja, lisäisin vielä jotkut volkkarin tuotteet tohon listaan.
 
Ja opelin kohdalla kannattaa opetella hitsaamaan jos et jo osaa sillä viimeistään muutaman vuoden päästä katsastusmies lyö sen talttansa pohjasta läpi.
 
150tkm ajettu on siinä mielessä tylsä määrä, että luultavasti vielä on ehjät iskärit/jouset alla, mutta ne antavat yleensä periksi ennen 200tkm kohtaa. Samaten saattaa olla laturin, startin, pakoputken ja muutaman muun osan kanssa. Täten itse luotan enemmän 210 kuin 150tkm ajettuun autoon, koska siinä on "pakosti" vaihdettu nämä osat.

JHM: Jos opelia halajat, niin ainakin moottori kestää 2x pidempään kun otat muutaman vuoden vanhemman 2.0l 8v koneellisen, kuin hieman uudemman ecotec koneen. Edes opel foorumilla ei ole kovin kovassa huudossa ecotec.
Jos opelista löytyy ruostesuojausleimat uutena ja alle 10v kohdalla uudestaan, niin ihan yhtä ruosteeton on kuin mikä tahansa muu auto, harvemmin vaan löytää näitä dinitrol suojattuja.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ironbar sanoi:
Ja opelin kohdalla kannattaa opetella hitsaamaan jos et jo osaa sillä viimeistään muutaman vuoden päästä katsastusmies lyö sen talttansa pohjasta läpi.
Tää on näitä legendoja jotka on saaneet alkunsa A-vectrasta, joka onkin tossa suhteessa ihan pommi. B-vectrat on jo huomattavasti parempia, eli ei niissä ruostetta ole sen enempää kuin muissakaan saman ikäisissä ja samanlailla pidetyissä.
 
Itse ostin EasyKm:ltä postin vanhan opel astran 1,6 l 8v automaatin, ohjaus oikealla puolella.
- vm. -99
- Ajettu 64 000 km
- Oli halpa 3500 €
- On tiedossa että on varmasti rääkätty ja ajettu kuin reikäpää mutta käytin autotohtorilla eikä löytynyt mitään vikaa
- Tiedän en varmaankaan tule saamaan kovinkaan paljoa vaihdossa tuosta mutta ostin sen käyttöautoksi
- Täyssinkitty kori ==> ei yhtään ruostetta
- Astra G:n viimeisiä malleja joten lapsenviat on korjattu
- Ollut "firman" käytössä ja huollot tehty täydellisesti ja muutenkin huollettu paljon (koska ajettu miten sattuu)
- Ei ollut takapenkkejä eikä turvavöitä takana mutta nekin sai halvalla romuttamosta siis takapenkit, turvavyöt maksaa motonetissä á 50 €
- 8 venttiiliä, vähän tehoja mutta helppo huoltaa eikä tarvitse pelätä vesipumpun hajoamista.
- Ohjaus oikealla, ei haittaa minua, ensimmäisen päivän jälkeen tuntui aivan luonnolliselta ajaa tuolta puolen, okei ohittaminen on aavistuksen vaikeampaa.

Itsellä ei vielä tähän mennessä ole mitään vikaa ollut.
No okei, tehoja on hikiset 75 hp (vai oliko 85) ja automaatti tietenkin kuluttaa enemmän kuin manuaali, mut on se tietenkin mukavampi ajaa.
Tyytyväine olen ollut. No en ole vielä ehtinyt ajaa kuin 6000 km ja kai niitä vikoja joskus tulee (mutta niin varmaan kaikkiin autoihin).
 
Tiatoo

WTA sanoi:
- Täyssinkitty kori ==> ei yhtään ruostetta.

Aika jännä juttu tuolla yo. lähteessä:
"Alustarakenteet oli uusittu ja niissä käytettiin nyt paljon kevytmetallia. Kori oli aluksi kokonaan sinkitty, mutta vähin äänin täyssinkityksestä luovuttiin syksyllä 2001."

Minä en tiennytkään että noissa oli sinkityt korit. Ilmeisesti aika hyvin onnistui Opeli takavuosina kusemaan maineensa. Väittävät että uudet Opelit olisivat nykyään tosi laadukkaita vehkeitä. TM testissä oli jotain valittamista männänvarsista, mutta siitä en tiedä enempää. Moottorivaihtoehdot ainakin on aika mielenkiintoisia.
 
kodari76 sanoi:
Tiatoo
:
. Moottorivaihtoehdot ainakin on aika mielenkiintoisia.

Ainakin tuo OPC-farmari. Sitä kuitenkin pidettiin ylihintaisena vehkeenä TMn testissä. Olisi se silti..

Miten noiden Fiatien kestävyys oikein on? Mikä niissä mättää vai onko tämä ennakkoluuloista mutupohdintaa? Ne tuntuvat menettävän hyvin nopeasti arvonsa ja olevan myynnissä juuri tuohon 5500-7000 hintaluokkaan.
 
kodari76 sanoi:
Ilmeisesti aika hyvin onnistui Opeli takavuosina kusemaan maineensa. Väittävät että uudet Opelit olisivat nykyään tosi laadukkaita vehkeitä.
Tästähän se johtuu. Kaikki vaan muistelee vanhoja, ja pitää Opelia sen takia paskana. Mikäs lehti se nyt onkaan, jossa tehdään näitä kestävyystestejä, ja sen jälkeen puretaan koko auto atomeiksi? Siinä oli kerran C-Vectra, ja sai muistaakseni tosi hyvän arvostelun. Ainoa mistä tuli sanomista, oli joku tukivarsi tms. piti vaihtaa melkein kättelyssä. Uudemmissa ei ole sitäkään vikaa, koska se oli niitä lapsenvikoja joka oli tehtaallakin jo tiedostettu. Vika meni takuuseen, jos en väärin muista.
 
Powerhousu sanoi:
Kaikki vaan muistelee vanhoja, ja pitää Opelia sen takia paskana.
Sinänsä ihan oikeutetusti. 90-luvun alussa saattoi tulla vastaan esim pari vuotta vanha Omega, jossa kyljet täynnä ruostepilkkuja. Sitten ooppelikin heräsi, täyssinkitsi korin ja veti kovan mainoskampanjan "ruostuu kuin kala".

Aika jännä juttu että ovat hiljaisuudessa jättäneet sinkitsemisen, saa nähä kuinka käy...
 
Lisäksi tuon bravan kohdalla kannattaa varmistaa että hihna on vaihdettu, koska vaihtotyö maksaa käsittääkseni mansikoita.
 
Zone-sarja -42%
Kyselin vähän autokauppiailta opeleiden sinkittämisestä ja väittivät, että kyllä ne upposinkitetään.

En sitten koskaan päässyt Bravaa tai Obeliskia koeajamaan, kun eteen tuli autoliikkeessä todella kaunis punainen VW Golf 1.4, -00, 88tkm, 10 000 €, joten pakkohan se oli ottaa. Vielä kun lupasivat tehdä ilmaiseksi 90tkm huollon (mm. jakopään hihna uusiksi) ja rahoitus 3,9 % korolla ilman mitään muita rahoituskustannuksia sekä kesä- ja talvirenkaat on uudet. Kilometrejä tulee vuodessa kuitenkin n. 30 000, joten tuosta Golfista vielä muutaman tonnin saa 3-4 vuoden kuluttua. Jo 130tkm ajettu fiatti tai obeliski saattaa olla jopa kaikenkaikkiaan kalliimpi vaihtoehto, koska arvo tippuu aivan eri tavalla ja korjauksia todnäk enemmän. (tai näin ainakin selittelen itselleni :))

Toivotaan, että kottero pysyy kasassa.
 
WTA sanoi:
- Ajettu 64 000 km

Eiku hups. Muistin aika metsään eli kilometrejä olikin 84 000 km. Noh, halpahan se oli siltikin.

JHM sanoi:
Jo 130tkm ajettu fiatti tai obeliski saattaa olla jopa kaikenkaikkiaan kalliimpi vaihtoehto, koska arvo tippuu aivan eri tavalla ja korjauksia todnäk enemmän. (tai näin ainakin selittelen itselleni :))

Toivotaan, että kottero pysyy kasassa.

Näinhän se on, oma auto on yleensä paras;)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom