Ylenpalttinen hikoilu?

Kaupunki
Kuopio
Elikkä mistäs tämä yleensä johtuu ja voiko sitä hoitaa mitenkään? Verenpaineen mittaus? Tänä vuonna oikeastaan pahentunut jostain syystä ongelma. Mun treenauskaan ei mitään älyttömän intensiivistä ole, mutta silti pakko vetää tanktoppi ja shortsit päällä, muuten tulee todella märät oltavat. Arkielämästä puhumattakaan, minä olen aina se ainut joka valittaa että on kuuma ja hiki joka myös näkyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama ongelma itsellä myös enkä helpotusta ole vielä keksinyt.. Tuntuu olevan perinnöllistä kun äitini hikoilee myös todella herkästi. Viimeksi perjantaina joutui lähtemään ravintolasta ulos ja kotiin hikoilun takia. Hiukset näytti ku suihkussa ois käyny ja paita oli läpimärkä eikä rauhoittunut millään

Itellä sama vika ja omalla kohdalla ylipaino teettää ongelman. laihemmassa kunnossa ei ihan niin paljon hikoiluttanut mutta siltikkin olin joukon eka. Viikonloppuisin kroppa kerää nestettä 1-2kg helposti. On muuten perseestä. Näillä helteillä varsinkin. Töissä 2-3kpl teepaitoja joka päivä mukana.

Samaa ongelmaa. Asiaa pahentaa se, että sen itse tiedostaa esim. julkisilla paikoilla, jolloin ongelma yleensä pahenee entisestään. Veikkailen kanssa, että ylipainolla on yhteyttä asiaan.

Myös omien kokemuksieni mukaan ylipainolla on toki vaikutusta asiaan, mutta jopa 125 --> 95 kg ei ongelma todellakaan poistunut kokonaan, ei sitten lähellekään. Melkein aina on vitun hiki. Tästä aiheesta keskusteltiin muistaakseni enemmänkin vuosia sitten jossakin toisessakin topicissa. Ongelma oli jo ennen kuin alkoi salilla aktiivisemmin käymään toistakymmentä vuotta sitten. Väittäisin, että monella luonnostaan liikahikoilijalla lihasmassan vähäkin kasvattaminen pahentaa ongelmaa entisestään vielä huomattavasti. Näin ainakin omien kokemuksieni mukaan.

Mietin sitäkin, että voisiko sympaattisella hermostolla olla osuutta asiaan. Salilla hikoilu nyt ei haittaa, mutta voiko esim. jännitys aiheuttaa sen, että hermosto toimii yliaktiivisesti ja hikoiluttaa? Onko joku keksinyt ongelmaan jotakin apukeinoja?

Täällä yksi liikahikoilija. Perinnöllä on omalla kohdallani suuri osuus sekä pienellä lihasmassalla luiden ympärillä. Vuosia ongelman kanssa painineena voin listata omat havainnot ja hoidot mitkä tulevat nyt nopeasti mielen päälle

-hiilarit lisäävät hikoilua huomattavasti, jos syön ennen nukkumaan menoa kunnolla hiilareita on hikoilu runsasta aamulla töihin polkiessa ja jälkilämpö kestää kauan. Jos taas syön kevyesti on hikoilu vähäisempää. Aamupalan pois jättö tai hiilarien minimointi yleensäkkin vähentää hikoilua. Myös miinuskaloreilla olo vähentää hikoilua ja plussat päin vastoin. Proteiinit myös kohtuulliseksi.
-sympaattisen hermoston aktivaatio (ahdistus, jännitys, sykkeen kohoaminen jostain syystä) lisäävät hikoilua
-kofeiini lisää hikoilua, samoin tuliset ruuat
-liikunnan harrastaminen lisää myös hikoilua, etenkin puntilla käynti (kohonnut lihasten aineenvaihdunta)

Ratkaisuni:
-ajoita kalorien saanti niin että kun haluat hikoilla vähän niin vältä hiilihydraatteja tunteja ennen tätä (esm. Juhlat). Samoin piristeiden kanssa.
-käytä tummia/vaatteita joista hikoilu ei näy
-paikallishoitoon triple dry tai absolut tor aka tosi kuiva.
-mene ihotautilääkärille ja hanki resepti oxybutyyni-nimiseen lääkkeeseen, käytetään naisten virtsankarkailuun primääristi, mutta sivuvaikutuksena hikoilun vähentyminen.
-meditoi etc, opettele hillitsemään sympaattista hermostoa jos hikoilu lisääntyy huomattavasti edellä mainitun hermoston aktivoituessa.

Allekirjoittanut käyttää kaikkea edellä mainittua ja on saanut hikoilun häiritsevän vaikutuksen elämään vähenemään. :)

Absolut tor on kyllä hurjaa tavaraa. Itse en tuota kykene käyttämään koska ärsyttää ihoa aivan helvetisti. Kenties kannattaa kokeilla aluksi vain osalle kainalosta miltä tuntuu jälkeenpäin. Itsellä myös kainalon seudulla raskausarpia jotka ottivat vielä pahempaa osumaa tuosta.
Suosittelen silti ottamaan selvää kestääkö oma iho tätä jos hikoilu on häiritsevää. Jostain syystä aikaisemmin kykenin itsekin tätä maltillisesti käyttämään ja toimi kainaloihin tehokkaasti.

Itselläkin ongelmana rankka liikahikoilu, joka on pahimmillaan todella kiusallista. Tuo minkä joku jo aiemmin mainitsikin, että vielä kun alkaa tiedostaa oman hikoamisensa niin se vain pahenee ja kohta valuu noroja otsalta. Outoa että tuohon ei mukamas ole lääkitystä olemassa.

Positiivisena puolena toki se että aineenvaihdunta ainakin toimii ja tuntuu että itsellä kroppa kuluttaa koko ajan melko paljon energiaa (käy hieman ylikierroksilla), joten fläsääkään ei pääse niin herkästi kertymään. Mutta mieluummin silti pääsisin eroon hirmuhikoilusta.

Itse hikoillut aika herkästi aina, mutta nyt kun tovin ollut liikunnat ja ruokavalio kohallaan on varsinkin aerobisen treenin yhteydessä hikoilu aivan sairaalloista. Jotenkin tuntuu että sinkin aloittamisen jälkeen paheni. Kilpirauhasarvot ym. Veriarvot ok. Kilpparin liikatoiminta voi myös aiheuttaa hikoilua, mulla viitearvojen ylärajassa.

Ei siihen tunnu oikein hoitokeinoa olevan, näin meilkein 20 vuoden liikahikoiluvuoden kokemuksella. Ylimääräisen läskin poispitäminen kropasta auttaa jonkin verran, muttei ongelmaa kokonaan poista. Pahinta on kaikki tilaisuudet ja tilat, jonne sisään astuessasi huomaat heti, että huonelämpötila on asteen pari sinun mukavuusalueen yläpuolella, jolloin ylenpalttinen hikoilu alkaa välittömästi. Ja näitähän on suurin osa. Ja se hikoulu tulee ns. koko kropan mitalla, eikä pelkästään pahimmista paikoista, kuten kainaloista. Jalat on myös pahat. Itse kun paljon työn puolesta matkustan, niin kengät on saatava pois jalasta aina kun mahdollista. Helpottaa heti vähän. Myös tekniset paidat on kova sana. Yleensäkin mahdollisimman ilmavat vaatteet. Sellainen arabien kaapu varmaan toimis parhaiten.

Hyvä että on kohtalotovereita 😅 Pelkästään kaupassa käynti saa selän ihan pisaroille ja otsa/nenä menee kassajonossa hikikarpaloille. Yleensä itellä se hien virtaus alkaa kun pysähdyn. Eli just vaikka kaupassa käydessä kierrellessä ja kävellessä ei huomaa mut kun menee jonoon seisomaan niin tuntee hien valuvan selässä ja karpalot naamassa.

Myös kun kotona ollessa esim. talvella kävelen tohon 20m päähän viemään hevosille heinää niin sisälle kun tulee ja sohvalle istuu niin on tosi kuuma olo ja hikinen. Iltaisin aina kun mennään nukkumaan niin tyttöystävä sanoo että oon tosi kuuman oloinen iholta. Olo ei oo ikinä kuumeinen mutta hohkan ihan huolella lämpöä. Ja ihan sama oonko plussilla vai dieetillä.

Myös salilla joutuu käyttämään mustia housuja. Harmaita en kehtaa vaikka ei sillä oo mitään vitun väliä mitä muut ajattelee mut kun perse menee niin märäks niin tummissa housuissa on itsevarmempi olo.

Ikinä en oo missään terveystarkastuksissa maininnut kun julkisella puolella ne kuitenkin vain sanoo että "Toihan on vaan hyvä, aineenvaihdunta toimii"

Mitä vittua jätkät, saa sitä hoidettua.

Nojaudun nyt artikkelin varaan, mutta kyseinen toimenpide ei välttämättä vaikuta mitenkään jos hikoilu saadaan jostakin paikasta loppumaan voi hiki alkaa samalla tavalla tulemaan jostain muusta paikasta vähän kuin vertaisi rakentamiseen kosteus löytää aina tiensä.

Mutta siis itse artikkeliin
"
Hikoiluleikkauksen sivuvaikutuksena hikoilua
Sympaattisen hermoston salpauksessa on riskinsä, tietää myös tohtori Telaranta. Hän puolustaa menetelmäänsä muistuttamalla, että salvattu hermo voidaan vapauttaa uudelleen, jos haittoja ilmenee.

– Aina on olemassa sivuvaikutusriski, että hikoilu siirtyy paikasta toiseen, Timo Telaranta toteaa.

Hikoilu voi todellakin siirtyä vaikkapa käsistä muualle vartaloon. Esimerkiksi aiemmin kuivana säilyneet sääret saattavat hikoilla seuraavaksi."

Minä kuulun liikahikoajiin, kainaloni ovat pienestä märät ja hikoilen ihan vaan olemalla. Apteekista ostin bats merkkistä antipersperanttia joka on voidemaista se auttoi hikoiluun, mutta alkoi kainalot kutiaamaan niin en tiedä kumpi lopulta oli sen miellyttävämpää.

Nojaudun nyt artikkelin varaan, mutta kyseinen toimenpide ei välttämättä vaikuta mitenkään jos hikoilu saadaan jostakin paikasta loppumaan voi hiki alkaa samalla tavalla tulemaan jostain muusta paikasta vähän kuin vertaisi rakentamiseen kosteus löytää aina tiensä.

Mutta siis itse artikkeliin
"
Hikoiluleikkauksen sivuvaikutuksena hikoilua
Sympaattisen hermoston salpauksessa on riskinsä, tietää myös tohtori Telaranta. Hän puolustaa menetelmäänsä muistuttamalla, että salvattu hermo voidaan vapauttaa uudelleen, jos haittoja ilmenee.

– Aina on olemassa sivuvaikutusriski, että hikoilu siirtyy paikasta toiseen, Timo Telaranta toteaa.

Hikoilu voi todellakin siirtyä vaikkapa käsistä muualle vartaloon. Esimerkiksi aiemmin kuivana säilyneet sääret saattavat hikoilla seuraavaksi."

Minä kuulun liikahikoajiin, kainaloni ovat pienestä märät ja hikoilen ihan vaan olemalla. Apteekista ostin bats merkkistä antipersperanttia joka on voidemaista se auttoi hikoiluun, mutta alkoi kainalot kutiaamaan niin en tiedä kumpi lopulta oli sen miellyttävämpää.
Lukenut saman ja se hermo voidaan korjata jos ongelmat pahenee.
Mä ennen hikoilin aivan helvetisti mutta jostain syystä vähentynyt.

Ymmärrän että kyseessä kiusallinen vaiva ja heitänkin tämän puoliksi vitsinä, mutta kun oma aineenvaihdunta on ameeban tasolla niin usein toivoisin että hikoilisin helpommin. Joskus yhden ukon kanssa aloteltiin salilla samaan aikaan treenit, siinä sitten kevyillä viesteille aloitettiin ja työsarjat päälle niin tä oli paita aivan märkänä kun itelläni pulssi sen 42. Olis kiva että vahingossa laihtuis jotain tehdessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom