Niinpä taitaa olla. Kun Teron kohdalla ei ole kyse edes siitä tuuri heittäjästä joka kerran pari urallaan kiskasee yli 90 metriä, vaan hän on kuitenkin neljä kertaa paiskassu yli 91 metriä ja 88 metrisiä jopa samassa kisassa. Kyllä varmaan sitä itteäänkin vituttaa ku tulokset on mitä on ja vanhoihin tuloksiin on valovuosi matkaa nykykunnolla.
Miesten keihään ongelmana on ollut jo 5 vuotta se, että heittäjät ovat samaa massaa, joista kukaan ei ole tehnyt mitään hirmutulosta. Ruuskasen 88 metriä on nykytasolla kova tulos, mutta 90 luvun lopulla korkeintaan pistesija tai pronssi arvokisoissa ois irronnu. Mitenkään en väheksy, fakta on fakta. Kun ei ole ketään Zeleznyn kaltaista jyrää joka nauraa 90 metrin viivalle, ei se motivoi varmaan muitakaan saamaan tuloksia koviksi, kun riittää ne kasivitoset ihan hyvin. Zeleznyn aikana oli pakko heittää pitkälle jos mieli mitalin saada. Ilmeisesti 90 luvulla lajissa vain oli ihmeellisen lahjakas joukko heittäjiä samaan aikaan kun tulokset ovat ihan helvetin kaukana edellä nykyäijistä. Thorkildsen ja Pitkämäki oli viimeiset mammutit jotka heitti oikeasti pitkälle, mutta heidän tilalleen ei ole kyllä ruuhkaa. Se jo kertoo miten naurettavan herkässä on mitali ku afrikasta tulee joku pari viikkoa treenannu musta mies ja ottaa kultaa 86 metrisellä.
Satasen maailmanennätystäkin on tilastollisesti helpompi parantaa ku heittää 94 metriä keihäällä. Mä olen ihan varma että seuraavan 5 vuoden aikana ei kukaan heitä keihästä yli 92 metriä. Korkeintaan Ruuskanen heittää jotain 90,48 ja se on siinä. Haluan olla väärässä ja tulevaisuudessa kilpailuissa on pitkiä kaaria. Huomaa jo mediastakin ja selostajista miten vitun pihalla ne on kun hehkutetaan että joku heitti pitkälle, ehkä pisimmälle kisassa, mutta itse miellän pitkän heiton yli 90 metriseksi ja hirmuheitto on sitten yli 92 metriä.
Tässä vähän faktaa ukoista jotka kisas samaan aikaan:
Raymond Hecht, enkka 92,60
Sergei Makarov, enkka 92,61
Zelezny, enkka 98,48 ja neljä kertaa yli 94 metriä
Kostas Gatsioudis 91,69
Aki Parviainen, 93,09.
Että oli siinä miehet ennen rautaa. Siinä ois Lehtimäki ja Juusela varmaan pyörtyny ku ois selostanu 2000 luvun taitteen kisoja, kun joka jätkä heitti finaalissa yhtä pitkälle ku tänpäivän kauden pisin kiskasu on.